Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, kan kanskje prøve å nyansere litt. Jeg har ikke noe imot at man gir penger til tiggere som ikke tilhører noe nettverk, de som sitter alene med koppene sine som har sine egne historier, som ikke forventer mer med en gang du gir dem. Det er også bare fint å gi penger til de som spiller musikk og gjør noe for å underholde, og selge fine ting. Men de som jeg var dum nok til å gi penger til begynte å kreve enda mer oppmerksomhet og fulgte etter meg som snørrunger som ville ha godteri. Er skeptisk til å dra til Karl Johan siden det er der de holder til. Etter å ha gitt hun tiggerdama 200kr en gang så kom hun igjen og skulle ha 200kr fordi jeg ga det til de andre, hun lot som hun var en annen og mente jeg hadde lovet å gi det samme til henne. Fulgte etter meg til jeg måtte riste henne av meg på en T-banestasjon.

Anonymkode: 472b8...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 1.14):

Vet du forskjellene mellom Romfolk, Rumenere, Sigøynere og Reisende (Tater)?.

Anonymkode: 31a6d...439

Ja, rimelig godt, mer enn du viser å ha her. I tillegg har jeg hatt gleden av å bli kjent med et par flotte mennesker fra Romania, og har også en gang reist side om side med sigøynere i et helt annet land igjen. 

Anonymkode: 083ec...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2020 den 16.42):

Jeg gikk forbi en tigger en gang, han gikk etter folk utenfor butikken

»comon you got Iphone»

meg «Yes sorry but I am på NAV»

»How you got that phone, you have mony»

meg «no I had a job and paid for my phone, then I lost my job and er på NAV»

»I have been in a war»

så begynte han å gråte, og jeg følte meg skikkelig dum av å stå med min norsk engelsk utenfor butikken og halveis trøste en romener. Kom meg ikke vekk før 10 min hadde gått. Jeg gikk hjem, uten å ha gått på butikken. Tørre aldri dra dit igjen 😂

Anonymkode: cc5a4...f91

Tigging er antisivilisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 15.07):

Jeg har sjelden lest en mer naiv rekke innlegg fra en bruker her enn dine i denne tråden. Det er jo nesten flaut. Du støtter en skammelig industri ved å gi til tiggere, og fremmer bare neste generasjon tiggere og kjeltringer som aldri får skolegang og bare reiser rundt på tiggerferd med stammen sin.

Anonymkode: d40fc...441

Er det ikke mer naivt å tenke at dersom man ikke gir til en tigger så ordner det seg for vedkommende, og han/hun ender med å spasere inn på universitetet neste dag? 😃 Bildet er stort og mangfoldig, en tigger er ikke lik en tigger. Noen har bakmenn, andre ikke. Hele poenget er at jeg ikke kan vite dette. Ikke du heller. Det jeg vet er at alle mennesker har krav på å bli møtt med respekt og ikke foraktelse eller mistenksomhet, bakmenn eller ikke. Om det er naivt å tenke slik, vel, så håper jeg verden blir mer naiv! Nå er det kynismen som ofte vinner dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er det noen butikksjefer her som kan svare på hvorfor de tillatter det? 

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 14.00):

Gir aldri penger. Sier alltid hei og møter blikket. Du kan faktisk ikke demonstrere mer makt og ydmyke andre mer enn å ikke verdsette at de er der. Derfor sier jeg ALLTID hei og møter blikket. Ofte gir jeg mat i form av en bolle, rundstykke etc, og drikke i form av enten kaffe eller en flaske imsdal etc. De er fortsatt mennesker selv om de tigger.

Anonymkode: 22855...fae

Har gitt de drikke i sommervarmen osv og da har det blitt nappet ut av hånda mi med et "uff" og ble viftet bort. Hater at de sitter ved inngangen til sykehus åså, jakter på skoleungdommer som ikke kan si nei osv. 

Anonymkode: 93c22...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius

Ikke jeg heller.
Synes og det er noe spesielt(?) å bare anta at jeg vil gi dem flere poser med flasker som skal pantes når jeg er på vei inn butikkdørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2020 den 18.52):

Var i Tyskland da en gammel og syk mann (så det ut til) kom bort til bordet vi satt på å tok en is. Sønnen min hadde fått noen lommepenger. Han var da 6 år gammel og fikk veldig vondt av denne mannen og sa til meg at han ønsket å gi han pengene sine. Dette var ikke en type rom mann, men han så tysk og hjemløs ut, og jeg sa til min sønn at om det var det han ønsket å gjøre, så valgte han det selv. Det var ikke mye penger, ca 50 norske kroner. Da sønnen min strekker hånden med pengene til mannen kikker han på den og veiver med hånden (typ, få den bort) han sier noe på tysk og rister på hodet og går. Det var tydeligvis ikke godt nok for han. Sønnen min ble så skuffet og lei seg. Jeg hjelper ikke hverken romfolk eller annet. Bidrar til Kreftforeningen, forskning på sykdommer eller på spleis der jeg vet, det er familier og personer som trenger det.

Anonymkode: d3a4c...f06

Jeg opplevde noe lignende da jeg var ung og på ferie i Tyskland. En tigger ville ha penger, og jeg gav ham noen småmynter jeg hadde i lomma. Det var ikke mye, men alle monner drar. Tiggeren snylteren mente tydeligvis det ikke var nok, kastet myntene på bakken foran meg for å ydmyke meg, og det endte opp ned at jeg plukket dem opp og puttet dem tilbake i lomma. 
Flere år senere, i Norge, ville jeg se om det var vanlig blant tiggere å oppføre seg sånn. Vanligvis pleier jeg si nei, men denne gangen ga jeg nok en gang mynter jeg hadde i lomma, 8 kr. Tiggeren sa ikke takk, men oppfordret meg til å stikke bort i minibanken for å ta ut mer til ham. Naiv er jeg kanskje, men jeg er ikke SÅ naiv og dumsnill. 
Vel, om det er sånn tiggere oppfører seg, kan de bare sitte der de sitter. De får ikke min sympati.

Anonymkode: 523ec...537

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 13.09):

Er det noen butikksjefer her som kan svare på hvorfor de tillatter det? 

Anonymkode: d289e...ae7

Ingen? 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...