Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I de butikkene jeg går på er det standard at det alltid sitter en mann/kone i skaut eller fillete klær på utsiden.  Om de ikke får lov sitter de på parkeringsplassen.  Men ikke sett noe til de på lenge, er vel Coronaen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peonjenta skrev (Akkurat nå):

I de butikkene jeg går på er det standard at det alltid sitter en mann/kone i skaut eller fillete klær på utsiden.  Om de ikke får lov sitter de på parkeringsplassen.  Men ikke sett noe til de på lenge, er vel Coronaen. 

Hvem gir dem tillatelse til å sitte der? 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem gir dem tillatelse til å sitte der? 

Anonymkode: d289e...ae7

Det vet jeg ikke.  Så lenge de ikke blir jaget bort og har sittet der i åresvis har de nok fått tillatelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke penger, men jeg hilser alltid med et avmålt hyggelig hei. Skjønner godt at noen synes det er ubehagelig, men det er så mange av dem her i byen at jeg tror jeg har blitt herdet.

Anonymkode: a278f...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp. I byen jeg bor i var det en sak om dette i avisa, husker jeg. 

Brudepar som nærmest snublet i disse tiggerne på vei ut av kirka, hvor de satt i påvente av at gavmilde brullupsgjester skulle åpne lommeboka. Ikke bare det, ordføreren meldte før jul at de til og med dukker opp i BEGRAVELSER. Tenk deg det, frekkhetens nådegave å komme med tiggekoppen når folk er i bunnløs sorg. 

Personlig så har jeg opplevd en tigger som i en periode ikke nøyde seg med å sitte ved inngangen til matbutikken, hun lå der så lang hun var og helst sånn at folk måtte hoppe over henne for å komme inn. Er vel for å sanke mer sympati, men hørtes på meg ut som folk var mer opptatt av å be henne flytte seg enn å faktisk gi henne penger.  

Anonymkode: 1a69b...9a9

En del romfolk er kjappe med å stjele blomster fra gravene etter begravelser for så å selge de på gaten, takket være korona så er det heldigvis lite av disse i landet nå. De burde forresten vært nektet adgang til landet siden de bryter vilkårene for å oppholde seg i landet lovlig. 

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det ikke.
Jeg er alenemor med 3 barn; jeg trenger ikke mer dårlig samvittighet 🤣

Anonymkode: 46db3...f11

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se Brennpunkt, Lykkelandet, på Nrk, så forsvinner den dårlige samvittigheten i hvert fall. 

Etter corona kom de til Oslo i juli 2020, da det var åpent, men denne gangen virker det som om de ble registrert og sendt ut igjen ett 3 mnd, for da forsvant de som dugg for solen, over bare et par uker i oktober/november. De kommer vel tilbake til våren, hvis det åpnes mer opp. Det er jo ikke like lønnsomt for dem å være her nå heller, når alle sitter hjemme. 

Anonymkode: 0cd9e...4b0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med å skjønner er hvordan de tjener penger overhodet.  Folk har jo ikke kontanter på seg lengre, alt betales jo med kort. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (9 minutter siden):

Det jeg sliter med å skjønner er hvordan de tjener penger overhodet.  Folk har jo ikke kontanter på seg lengre, alt betales jo med kort. 

De har vipps.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg følte meg skikkelig utnyttet en gang. Var ei dame utenfor som lurte på om jeg kunne kjøpe litt mat til henne, og jeg sa ja, og plutselig begynner hun å plukke med seg varer for hundrevis av kroner, jeg måtte si stopp og kjøpte totalt varer for 400 kr, men hun var egentlig innstilt på å ta mye mer. 
En annen gang ble jeg stoppet av ei som sa hun var så sulten og om jeg kunne kjøpe noe mat, vi gikk på Burger king, slo inn hva hun skulle ha på den automaten, så begynner hun å si at den summen maten kom på kunne hun heller få i penger. Hun trengte 600 kr til å ta Bussen hjem til Romania, og om jeg hadde råd til 300 kr til mat til henne og barna så kunne vi vel gi henne det i cash. Var tydelig at de er flinke til å spille på samvittigheten til en, og at de vet hva de kan gjøre for å få deg til å gi deg penger. 

Anonymkode: 463ec...d54

Nei fy faan... At du gadd

Anonymkode: 50c67...d65

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Se Brennpunkt, Lykkelandet, på Nrk, så forsvinner den dårlige samvittigheten i hvert fall. 

Etter corona kom de til Oslo i juli 2020, da det var åpent, men denne gangen virker det som om de ble registrert og sendt ut igjen ett 3 mnd, for da forsvant de som dugg for solen, over bare et par uker i oktober/november. De kommer vel tilbake til våren, hvis det åpnes mer opp. Det er jo ikke like lønnsomt for dem å være her nå heller, når alle sitter hjemme. 

Anonymkode: 0cd9e...4b0

Det er ganske mange nå 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 13.25):

Type rumenere? Synes ikke de er så gale. De sitter jo stort sett bare, sier kanskje hei eller noe sett. Ikke noe problem å bare gå rett forbi, og hvis gamle damer og barn er redde for dem er det nesten frykten de må jobbe med. Disse tiggerne er ikke farlige.

Blir ærlig talt langt mer oppgitt over de betalte tiggerne til Plan, WWF, etc. De stopper deg midt i gata, vil "slå av en prat" og drøyer så lenge som mulig før de ber om penger. 

Anonymkode: ae221...8ca

Veldig enig.

For ikke å snakke om de som på død og liv skal prakke på meg et eller annet mobil eller strømabonement jeg overhode ikke har noen lyst eller innteresse for å skaffe meg. Disse er tusen ganger mer slitsomme enn de som bare sitter der og tigger.

Endret av Kjetil E
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenkte jeg på tidligere i dag da jeg skulle pante flasker, vanligvis henger de etter meg og skal ha tomflaskene mine, men i dag var det ingen å se. Finnes det romfolk i Norge i 2021? Har ikke sett dem på lenge.

Anonymkode: 9714c...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg følte meg skikkelig utnyttet en gang. Var ei dame utenfor som lurte på om jeg kunne kjøpe litt mat til henne, og jeg sa ja, og plutselig begynner hun å plukke med seg varer for hundrevis av kroner, jeg måtte si stopp og kjøpte totalt varer for 400 kr, men hun var egentlig innstilt på å ta mye mer. 
En annen gang ble jeg stoppet av ei som sa hun var så sulten og om jeg kunne kjøpe noe mat, vi gikk på Burger king, slo inn hva hun skulle ha på den automaten, så begynner hun å si at den summen maten kom på kunne hun heller få i penger. Hun trengte 600 kr til å ta Bussen hjem til Romania, og om jeg hadde råd til 300 kr til mat til henne og barna så kunne vi vel gi henne det i cash. Var tydelig at de er flinke til å spille på samvittigheten til en, og at de vet hva de kan gjøre for å få deg til å gi deg penger. 

Anonymkode: 463ec...d54

Husker jeg opplevde noe lignende. Møtte på ei utenlandsk dame som lurte på om jeg kunne hjelpe henne med noen penger. Hun snakket om at hun måtte komme seg til et hotell og trengte bussbillett for hun hadde av en eller annen grunn ikke penger på kontoen sin. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet det. Jeg sa at jeg kunne gå og kjøpe en Ruterbillett til henne og hun ble med meg bort til en kiosk, men da var det plutselig ikke billett hun trengte, jeg skulle liksom betale hotellrommet hennes. Da stoppet jeg kjapt opp for å si den sånn, sa til henne at jeg har 200 kroner på kontoen og trist nok så var det helt sant. Da prøvde hun å gi meg dårlig samvittighet og da det ikke hjalp kom hun med frekke bemerkninger a la: Jaaaaaada, helt sikkert. Du har selvsagt ingen penger *himlet med øyene* For et egoistisk menneske du er ++

Altså hva faen! Hvor frekke er folk? Jeg ba henne om å dra til helvete, og håper innerst inne at hun sov ute den natten hvis det med hotellrommet var sant. Faens frekke kjerring

Anonymkode: 86898...917

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite tigging her. Men dei få som står utanfor butikken er veldig "på". Når det blir ubehagelig, så går eg vidare til neste butikk. Har ikkje sett desse folka sidan før korona. 

Anonymkode: 56286...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette tenkte jeg på tidligere i dag da jeg skulle pante flasker, vanligvis henger de etter meg og skal ha tomflaskene mine, men i dag var det ingen å se. Finnes det romfolk i Norge i 2021? Har ikke sett dem på lenge.

Anonymkode: 9714c...166

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er veldig lite tigging her. Men dei få som står utanfor butikken er veldig "på". Når det blir ubehagelig, så går eg vidare til neste butikk. Har ikkje sett desse folka sidan før korona. 

Anonymkode: 56286...55b

Vet at Kirkens Bymisjon ordnet med flybilletter for mange så de kunne returnere til hjemlandet i fjor vår/sommer, blir ikke forundret om de kjøper billetter så de kan komme tilbake når innreiserestriksjonene forandres.

Jeg vet i allefall hvilke veldedige organisasjoner jeg ikke skal støtte. 

 

Peonjenta skrev (12 timer siden):

Det jeg sliter med å skjønner er hvordan de tjener penger overhodet.  Folk har jo ikke kontanter på seg lengre, alt betales jo med kort. 

Er stort sett kvinnene som tigger, det går også mye vinningskriminalitet, salg av piller og prostitusjon. Alle har vel fått med seg utenlandsregistrerte varebiler som snoker rundt etter ting og tang de kan ta med seg.

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i landets eneste kommune med tiggeforbud, det er veldig deilig! Ikke fordi jeg er imot tiggere, jeg kan godt gi litt penger til noen som er høflige, men fordi veldig mange er ekstremt påtrengende og tar ikke et nei for et nei...

Anonymkode: f9423...c66

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av tiggerne er utenlandske og de lurer deg, så har ingen sympati for dem. Jeg bare overser

Anonymkode: be6db...804

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rett forbi dem uten noen samvittighetskvaler i det hele tatt. Ikke har jeg kontanter heller, det har jeg ikke hatt på årevis. Jeg har mer enn nok å betale på for og overleve selv, på uføretrygd, så jeg begynner ikke å gi det vekk til tiggere. Jeg har forresten ikke sett noen tiggere det siste året her om kring. Det må skyldes korona.

Ser det er flere i tråden som forteller at de har blitt med tiggerne til butikker og billettautomater etc for å betale for dem med kortet sitt!? Skjønner ikke at de tør å ta sjansen på at tiggeren kan få sett pin-koden, og så rane deg for kortet etterpå (ha medhjelpere/lommetyver i nærheten som er klar til å følge etter og rane).

De er jo store gjenger med tiggere som camper i skogen og under broer sammen, og noen av de er skikkelig fingerferdige lommetyver, som følger etter folk de har sett pin-koden til.

Endret av Million
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (14 timer siden):

Det jeg sliter med å skjønner er hvordan de tjener penger overhodet.  Folk har jo ikke kontanter på seg lengre, alt betales jo med kort. 

Det er jo ikke tiggingen de tjener penger på. Det er i de fleste tilfellene et skalkeskjul for salg av narkotika, tyvegods og protitusjon.

Anonymkode: 0cd9e...4b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...