Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg finner en annen butikk hvis det står tiggere utenfor der jeg vanligvis handler. Det skrev jeg også i en kundeundersøkelse jeg deltok i. Noen uker seinere var tiggerne utenfor Kiwi borte, så jeg gjetter at andre også har kommentert det.

Anonymkode: abb48...e85

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier ikke hei, går rett forbi og gir aldri penger. Gidder ikke å se på dem engang for da vet jeg de begynner å si ett eller annet i sånn lei seg stemme og rister på koppen. Bryr meg ikke så mye om de sitter der men om de begynner å spørre om penger eller riste på den koppen med mynter blir jeg jævlig irritert

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nærbutikk har 3 måneder av-og-på en tigger fra øst-europa som sitter utenfor. Tilnærmet hver gang jeg går inn og ut av butikken spør hun om hun kan få mat eller penger. Jeg er en nokså fattig student med matbudsjett på 1000 kr måneden som så vidt får det til å gå rundt, så kommentarer som "c'mon you pretty white rich girl, must have something for me poor old lady" setter jeg utrolig lite pris på. 

Under pandemien vi er i nå har jeg derimot ikke sett noe særlig til østeuropeiske tiggere, så det er da godt for noe 

Anonymkode: c6f07...32b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppet og holdt fast i armen en gang, hun ba hele tiden om at jeg skulle gå og ta ut penger, selv om jeg sa jeg ikke hadde noe. Kom meg løs til slutt. Hun ropte please kom back! 
Jeg liker det ikke.

Anonymkode: ed737...1ac

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et intervju med Kirkens Bymisjon på radio tidligere i år, de hadde sørget for at veldig mange romfolk ble transportert til hjemlandet med fly etter at pandemien startet. De forventet også et stort innrykk av romfolk etter at pandemien var over, man kan jo undres over om Kirkens Bymisjon er med på å sponse menneskehandel.

Kirkens Bymisjon mener også at det er diskriminerende å utvise kriminelle tiggere og romfolk, jeg vet ihvertfall hvilke organisasjoner jeg ikke skal støtte.

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/229891/     

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri penger til tiggere. Gjør en det, oppfordrer en de bare til å fortsette.

Slutt å gi penger. Det er ikke synd på dem.

Anonymkode: c1f04...866

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/9/2020 at 1:41 PM, AnonymBruker said:

På min lokale meny står det fast en mann (inne, faen vet hvorfor han får lov) som selger magasinet sitt, og dette gjør meg så himla ukomfortabel! Tenker alltid at han tror jeg sikkert har mye penger som har råd til å handle på meny selv om det slett ikke er tilfelle. Siden han bestandig er der føler jeg meg nesten litt overvåket. Smiler jeg til ham ser jeg han bare surt på meg, ser jeg forbi ham stirrer han på meg. Jada, jeg overtenker dette ut av dimensjoner. Men jeg blir så stressa😔

Anonymkode: 391c4...cea

På min lokale Meny gjør det også det, men han tigger da ikke? Han tilbyr gatemagasinet sitt, og han svarer meg når jeg sier hei eller ønsker god helg, selv om jeg aldri kjøper bladet.

Hvis det sitter tiggere utenfor en av de to butikkene jeg handler mer eller mindre fast i sier jeg fra til de ansatte at hvis de tillater dette, så mister de meg som kunde. Jeg syns det er ille nok at byen oversvømmes av tiggere som har dette som yrke, jeg gidder ikke ha dem i nærmiljøet også.

Jeg gir aldri penger til tiggere, men jeg ser dem og sier hei. De er mennesker selv om jeg tar sterk avstand fra det de driver med.

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker annen dør om mulig. Hater dem! synes det er ubehagelig. De har ikke noe der å gjøre. Pengene går ikke til dem, men til bakmenn og ting er ikke som man kanskje tror. 
Før hadde jeg mer sympati, men så sto jeg 2 ganger i uken i sentrum for kjøretimene mine. i 2 år i strekk. Jeg er kronisk fortidig ute, så sto der alltid i en timestid. De ble hentet i kassebil med en gjeng tiggere. De hadde iphone hele gjengen og de byttet ofte en fin og tilsynelatende ny jakke til en mer gammel og skitten jakke, før de gikk å satt seg på plassene sine. Så dem støtt og stadig inne på mcdonalds. Mcdonalds er dyrt! selv for folk med OK økonomi. 

Så nei, jeg støtter ikke slik virksomhet. Så dokumentaren på nrk, hvor det også bli påstått at de ikke har bakmenn. Men tenk deg litt om da, hvorfor jobber de ikke? de er friske nok til å sitte ute å tigge flere timer om dagen. Hvorfor finner du svært få fra somalia på gatene? Hvorfor får de seg jobb og utdannelse, men ikke disse som er tilsynelatende rumenere?
De blir ikke rike på tigging og det blir heller bakmennene når det er bakmenn. De jobber ikke og de kan ikke leve av bare tigging, det er også kriminalitet og narkotika i bilde. Så nei, jeg støtter ikke slikt ved å gi de hersens tiggerne penger og grunn til å bli værende. 

 

Anonymkode: 4f28d...ac9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær gang noen tigger utenfor butikken sier jeg ifra til de ansatte der, og de får dem vekk :) De er noen idiotiske folk som er frekke om du ikke gir dem, går etter deg og prøver og holde deg fast til du får. 

Anonymkode: c2ced...19e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

de får ikke en dritt, henter en ansatt og får dem kastet vekk med engang.


De er ikke blakke, de har masse penger.. En gang tok jeg ho ene i og ha en helt ny samsung s20 ultra, og folk sier de er blakke? kiss my ass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett ved en matbutikk, noe som gjør at jeg har tiggere rett utenfor døra. Er selv uføretrygdet og panter flasker som en del av det å få budsjettet til å gå rundt. De får meterne det er fra min dør til butikken blir jeg stoppet av romfolk som skal ha flaskene mine HVER eneste gang. De møter meg i døra, følger etter meg til butikken og innimellom helt inn til automaten og står og tigger mens jeg panter flaskene. Dette er utrolig ubehagelig og over tid også veldig provoserende. Vi har fattige i Norge også, selv om vi har tak over hodet.

Anonymkode: 9714c...166

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forbi en tigger en gang, han gikk etter folk utenfor butikken

»comon you got Iphone»

meg «Yes sorry but I am på NAV»

»How you got that phone, you have mony»

meg «no I had a job and paid for my phone, then I lost my job and er på NAV»

»I have been in a war»

så begynte han å gråte, og jeg følte meg skikkelig dum av å stå med min norsk engelsk utenfor butikken og halveis trøste en romener. Kom meg ikke vekk før 10 min hadde gått. Jeg gikk hjem, uten å ha gått på butikken. Tørre aldri dra dit igjen 😂

Anonymkode: cc5a4...f91

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker annen dør om mulig. Hater dem! synes det er ubehagelig. De har ikke noe der å gjøre. Pengene går ikke til dem, men til bakmenn og ting er ikke som man kanskje tror. 
Før hadde jeg mer sympati, men så sto jeg 2 ganger i uken i sentrum for kjøretimene mine. i 2 år i strekk. Jeg er kronisk fortidig ute, så sto der alltid i en timestid. De ble hentet i kassebil med en gjeng tiggere. De hadde iphone hele gjengen og de byttet ofte en fin og tilsynelatende ny jakke til en mer gammel og skitten jakke, før de gikk å satt seg på plassene sine. Så dem støtt og stadig inne på mcdonalds. Mcdonalds er dyrt! selv for folk med OK økonomi. 

Så nei, jeg støtter ikke slik virksomhet. Så dokumentaren på nrk, hvor det også bli påstått at de ikke har bakmenn. Men tenk deg litt om da, hvorfor jobber de ikke? de er friske nok til å sitte ute å tigge flere timer om dagen. Hvorfor finner du svært få fra somalia på gatene? Hvorfor får de seg jobb og utdannelse, men ikke disse som er tilsynelatende rumenere?
De blir ikke rike på tigging og det blir heller bakmennene når det er bakmenn. De jobber ikke og de kan ikke leve av bare tigging, det er også kriminalitet og narkotika i bilde. Så nei, jeg støtter ikke slikt ved å gi de hersens tiggerne penger og grunn til å bli værende. 

 

Anonymkode: 4f28d...ac9

Jeg tenker at det kan være noen ikke får seg jobb. Det skal visst være noe diskrimimering av folk med utenladske etternavn. 

Anonymkode: 28bb4...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker annen dør om mulig. Hater dem! synes det er ubehagelig. De har ikke noe der å gjøre. Pengene går ikke til dem, men til bakmenn og ting er ikke som man kanskje tror. 
Før hadde jeg mer sympati, men så sto jeg 2 ganger i uken i sentrum for kjøretimene mine. i 2 år i strekk. Jeg er kronisk fortidig ute, så sto der alltid i en timestid. De ble hentet i kassebil med en gjeng tiggere. De hadde iphone hele gjengen og de byttet ofte en fin og tilsynelatende ny jakke til en mer gammel og skitten jakke, før de gikk å satt seg på plassene sine. Så dem støtt og stadig inne på mcdonalds. Mcdonalds er dyrt! selv for folk med OK økonomi. 

Så nei, jeg støtter ikke slik virksomhet. Så dokumentaren på nrk, hvor det også bli påstått at de ikke har bakmenn. Men tenk deg litt om da, hvorfor jobber de ikke? de er friske nok til å sitte ute å tigge flere timer om dagen. Hvorfor finner du svært få fra somalia på gatene? Hvorfor får de seg jobb og utdannelse, men ikke disse som er tilsynelatende rumenere?
De blir ikke rike på tigging og det blir heller bakmennene når det er bakmenn. De jobber ikke og de kan ikke leve av bare tigging, det er også kriminalitet og narkotika i bilde. Så nei, jeg støtter ikke slikt ved å gi de hersens tiggerne penger og grunn til å bli værende. 

 

Anonymkode: 4f28d...ac9

Svart få fra Somalia jobber, de lever på trygd og stønader. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eneste tiggerne som sitter utenfor butikker nå til dags er romfolk, og jeg gir ikke til disse fordi jeg ikke ønsker å støtte opp under menneskehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Apocalypte skrev:

Svart få fra Somalia jobber, de lever på trygd og stønader. 

52% av menn og 33 % av kvinner mellom 20 og 66 år fra Somalia jobber. Altfor lite, men "svært få" er å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal aldri gi til tiggere, en støtter opp under terror, menneskehandel, narkotikahandel og annen kriminalitet. Dette er velkjent, og jeg kan ikke fatte og begripe at folk fortsatt gir til organiserte tiggere. Pluss at en blir kvitt tiggere om folk ikke gir. De står/sitter der fordi de får masse av å gjøre det.

Anonymkode: bf41a...842

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri. Jeg stoler ikke på deres "elendighet". Ved noen butikker står de fast ved inngangsdøren og er innpåslitne, så da handler jeg heller andre steder. 

Anonymkode: 1f372...1a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...