Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 13.25):

Type rumenere? Synes ikke de er så gale. De sitter jo stort sett bare, sier kanskje hei eller noe sett. Ikke noe problem å bare gå rett forbi, og hvis gamle damer og barn er redde for dem er det nesten frykten de må jobbe med. Disse tiggerne er ikke farlige.

Blir ærlig talt langt mer oppgitt over de betalte tiggerne til Plan, WWF, etc. De stopper deg midt i gata, vil "slå av en prat" og drøyer så lenge som mulig før de ber om penger. 

Anonymkode: ae221...8ca

Helt enig! Vært en glede å slippe unna dem nå i koronatiden. Har opplevd så nye rart ned disse fra Plan, Kirkens nødhjelp osv. 

Mens tiggerne sitter der jo bare. Ja, det er ubehagelig, for det gjør noe med oss å se dem sittende der. Men jeg har aldri opplevd at de kaster seg over meg, for å få meg til å betale dem penger, slik som de fra nevnte organisasjoner gjør.

Anonymkode: 023c0...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 12.25):

Type rumenere? Synes ikke de er så gale. De sitter jo stort sett bare, sier kanskje hei eller noe sett. Ikke noe problem å bare gå rett forbi, og hvis gamle damer og barn er redde for dem er det nesten frykten de må jobbe med. Disse tiggerne er ikke farlige.

Blir ærlig talt langt mer oppgitt over de betalte tiggerne til Plan, WWF, etc. De stopper deg midt i gata, vil "slå av en prat" og drøyer så lenge som mulig før de ber om penger. 

Anonymkode: ae221...8ca

Det er stor forskjell på rumenere og romfolk selv om majoriteten av romfolk har rumensk statsborgerskap. 

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er stor forskjell på rumenere og romfolk selv om majoriteten av romfolk har rumensk statsborgerskap. 

Anonymkode: 31a6d...439

Stemmer 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært ganske gavmild til tiggere, men sluttet å gi til romfolk etter brennpunkt dokumentaren. 

Ble stoppet på Karl Johan av en som solgte romfolk bladet en kald kveld i fjor. Hun sa at hun frøs sånn og spurte om jeg kunne kjøpe en kaffe til henne, så jeg tenkte at det var annerledes enn tigging. Kjøpte en på deli de luca og sekundet etter jeg ga hun den kom plutselig søsteren hennes ut fra intet og spurte om 200 kr så hun kunne kjøpe melk til spedbarnet hennes. De var begge to sykt pågående og prøver på alle mulige måter å guilt-trippe meg til å gi de pengene. Jeg prøver å formidle at taktikken de bruker gjør at selv personer med medlidenhet for dem vil få fordommer, og at de hadde hatt større sjanse for å få pengene om de hadde spurt meg med en gang. Var helt umulig å få de til å forstå dette og samtidig var det ganske flaut at forbigående så meg stå og argumentere/krangle med to stakkarslige romfolkene. Måtte bare avbryte samtalen å stikke derfra.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 17.07):

Helt enig! Vært en glede å slippe unna dem nå i koronatiden. Har opplevd så nye rart ned disse fra Plan, Kirkens nødhjelp osv. 

Mens tiggerne sitter der jo bare. Ja, det er ubehagelig, for det gjør noe med oss å se dem sittende der. Men jeg har aldri opplevd at de kaster seg over meg, for å få meg til å betale dem penger, slik som de fra nevnte organisasjoner gjør.

Anonymkode: 023c0...0c6

Slippe unna? Det er mange av dem nå 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 17.03):

Skal man klage til butikksjefen? 

Anonymkode: d289e...ae7

Noe som vet? 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe som vet? 

Anonymkode: d289e...ae7

*noen 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AnyonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 23.06):

Alltid vært ganske gavmild til tiggere, men sluttet å gi til romfolk etter brennpunkt dokumentaren. 

Ble stoppet på Karl Johan av en som solgte romfolk bladet en kald kveld i fjor. Hun sa at hun frøs sånn og spurte om jeg kunne kjøpe en kaffe til henne, så jeg tenkte at det var annerledes enn tigging. Kjøpte en på deli de luca og sekundet etter jeg ga hun den kom plutselig søsteren hennes ut fra intet og spurte om 200 kr så hun kunne kjøpe melk til spedbarnet hennes. De var begge to sykt pågående og prøver på alle mulige måter å guilt-trippe meg til å gi de pengene. Jeg prøver å formidle at taktikken de bruker gjør at selv personer med medlidenhet for dem vil få fordommer, og at de hadde hatt større sjanse for å få pengene om de hadde spurt meg med en gang. Var helt umulig å få de til å forstå dette og samtidig var det ganske flaut at forbigående så meg stå og argumentere/krangle med to stakkarslige romfolkene. Måtte bare avbryte samtalen å stikke derfra.. 

Ja, føler det samme! Skjedde noe liknende med meg for noen dager siden! Var en som nærmest var desperat etter penger for å forsørge sønnen, så hun ville at jeg skulle gi noen penger eller kjøpe noe. Så ga henne 200kr for å være fornøyd og stikke. Men da begynte hun å bli veldig pågående og be meg om mer og spørre meg om ting og bli enda mer desperat for ting hun trengte! Så kom det en til som skulle ha det samme. Så når man gir så er det i gang og vil aldri ta slutt. Møtte kjerringa igjen og da var hun liksom en annen som ville ha det samme som jeg hadde gitt to andre! De er mer plagsomme enn nettsider som driver bankkortsvindel!

Anonymkode: 472b8...819

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke. Jeg ble holdt fast av en en gang, og hun maste flere ganger om penger. Jeg sa jeg ikke hadde, men hun ga seg ikke. Ingen forbigående reagerte og hjalp meg. Til slutt spurte hun om jeg kunne gå og ta ut penger. Ja sa jeg og gikk og sa jeg skulle komme tilbake. Men jeg kom ikke tilbake.

Anonymkode: ed737...1ac

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ingenting til romfolk-tiggere. 

Hilser heller ikke når de sier "hei". 

Kjøper aldri "Folk er folk". 

Fordi: Jeg støtter ikke opp om en kultur som satser på tigging og kriminalitet, som synes det er greit at 12 års gamle jenter blir voldtatt av gamle menn (barnebruder) og som synes det er helt fint at ungene ikke får noen utdannelse. Det er en ond sirkel som ikke slutter. Barna går ikke på skole og ender opp som foreldrene sine. Tiggere og prostituerte. 

Folk er folk, ja. Men jeg klarer bare ikke å akseptere kulturen romfolket fremdeles ikke vil gi slipp på. 

Anonymkode: bcc64...9eb

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens rikaste land. Folk som går i butikken og kjøper det dei har lyst på. Forbi dei som står utenfor og drøymer om livet til dei som går inn. Som blir mistenkeliggjort og ignorert. Får stygge blikk. Folk snakkar om dei med forakt. Slik som her. Eg blir trist 😢

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (1 minutt siden):

Verdens rikaste land. Folk som går i butikken og kjøper det dei har lyst på. Forbi dei som står utenfor og drøymer om livet til dei som går inn. Som blir mistenkeliggjort og ignorert. Får stygge blikk. Folk snakkar om dei med forakt. Slik som her. Eg blir trist 😢

Hæ? 

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

akkove skrev (7 minutter siden):

Verdens rikaste land. Folk som går i butikken og kjøper det dei har lyst på. Forbi dei som står utenfor og drøymer om livet til dei som går inn. Som blir mistenkeliggjort og ignorert. Får stygge blikk. Folk snakkar om dei med forakt. Slik som her. Eg blir trist 😢

Helt enig. Jeg gir hvis jeg har penger på meg. Uansett så har jeg det mye bedre enn den som står med hånden ut. Jeg driter i hva andre bruke som unskyldning for å lette sin samvittighet. Alt er ikke kriminelt og organisert, noen kommer alene. Jeg ser ikke det som en oppgave å ikke gi for at de skal slutte(?) Hva er det for en umenneskelig mentalitet?

Jeg lærte når jeg var liten at jeg ikke skulle gi mat til katter for da blir du ikke kvitt dem. Akkurat sånn snakker noen om mennesker i denne tråden. Utrolig egoistisk og umenneskelig.

Anonymkode: 73a46...fd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. Jeg gir hvis jeg har penger på meg. Uansett så har jeg det mye bedre enn den som står med hånden ut. Jeg driter i hva andre bruke som unskyldning for å lette sin samvittighet. Alt er ikke kriminelt og organisert, noen kommer alene. Jeg ser ikke det som en oppgave å ikke gi for at de skal slutte(?) Hva er det for en umenneskelig mentalitet?

Jeg lærte når jeg var liten at jeg ikke skulle gi mat til katter for da blir du ikke kvitt dem. Akkurat sånn snakker noen om mennesker i denne tråden. Utrolig egoistisk og umenneskelig.

Du må være rimelig naiv! For det første kommer ingen seg ut av den økonomiske knipa noen gang ved å bare sitte og tigge. Den som kom og fikk meg til å gi penger begynte så å spørre om jeg ville kjøpe sex. Lukter menneskehandel og mafiavirksomhet lang vei! Men bare gi penger så mye du vil, og se hva som skjer. Når de begynner å følge etter deg, true deg og rope etter deg og presse deg til å kjøpe sex så ikke kom hit og syt. 

Anonymkode: 472b8...819

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (2 timer siden):

Verdens rikaste land. Folk som går i butikken og kjøper det dei har lyst på. Forbi dei som står utenfor og drøymer om livet til dei som går inn. Som blir mistenkeliggjort og ignorert. Får stygge blikk. Folk snakkar om dei med forakt. Slik som her. Eg blir trist 😢

Det er snakk om organisert tigging i stor stil, det finnes ikke det minste synd i disse menneskene når de reiser igjennom hele Europa for å tigge. Romfolk har holdt på sånn i flerfoldige generasjoner og det er en del av kulturen deres.

Tiggingen er bare en liten del av det de driver med, det går også mye i salg av ulovlige og farlige piller samt prostitusjon. Mennene er kjører ofte rundt i varebiler for å ta med seg alt de finner av både løst og fast, altså ting som hører andre mennesker til.

Anbefaler deg å se disse to dokumentarene fra NRK, Lykkelandet og Jenter til salgs. Det kan hende du innser fakta og får et annet syn på disse tiggerne.

Lykkelandet: https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Jenter til salgs: https://tv.nrk.no/program/MDDP12000917  

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må være rimelig naiv! For det første kommer ingen seg ut av den økonomiske knipa noen gang ved å bare sitte og tigge. Den som kom og fikk meg til å gi penger begynte så å spørre om jeg ville kjøpe sex. Lukter menneskehandel og mafiavirksomhet lang vei! Men bare gi penger så mye du vil, og se hva som skjer. Når de begynner å følge etter deg, true deg og rope etter deg og presse deg til å kjøpe sex så ikke kom hit og syt. 

Anonymkode: 472b8...819

Det har jeg aldri hørt om at de tilbyr sex, men kanskje der du vanker .Hvis du hadde fulgt med litt, lengre enn din egen nesetipp så er det ganske bra dokumentert at det ikke er mafiavirsomhet alle er med i. Jeg respekterer mennesker, så jeg er ikke redd for at de skal følge etter meg og true meg. 

Anonymkode: 73a46...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (3 timer siden):

Verdens rikaste land. Folk som går i butikken og kjøper det dei har lyst på. Forbi dei som står utenfor og drøymer om livet til dei som går inn. Som blir mistenkeliggjort og ignorert. Får stygge blikk. Folk snakkar om dei med forakt. Slik som her. Eg blir trist 😢

Les deg opp på historien deres, nei det er ikke bra å gi penger til organisert kriminalitet

Anonymkode: 0845d...4fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (16 timer siden):

Verdens rikaste land. Folk som går i butikken og kjøper det dei har lyst på. Forbi dei som står utenfor og drøymer om livet til dei som går inn. Som blir mistenkeliggjort og ignorert. Får stygge blikk. Folk snakkar om dei med forakt. Slik som her. Eg blir trist 😢

Det er ikke synd på dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...