Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.10.2020 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Hva syens dere om dette? Jeg gir en gang iblant hvis jeg har kontanter. Ellers synes jeg det er veldig ubehagelig å gå forbi. Jeg har mye sympati for de, og er ikke for å forby tiggeng, men jeg synes uansett det er ubehagelig. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre (smile, si hei, gå forbi uten et ord)? Jeg liker ikke å gå forbi de rett og slett, selv om jeg forstår at de kanskje ikke har så mye annet valg.

Anonymkode: 28bb4...a79

Jeg gir aldri, jeg går forbi. Jeg støtter ikke organisert kriminalitet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sitter ikke bare utenfor butikker. Da jeg for en tid tilbake var på kirkegården, satt ei av disse tiggerdamene på kirketrappa.

Anonymkode: 3d1c7...e3d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at tiggere er utenfor butikkene jeg har handlet i. Men jeg har opplevd få en kopp opp i ansiktet av tiggere, selv om jeg har sagt nei og gått vekk. Jeg har også opplevd at tiggere har sett smykkene mine og sagt at jeg har da penger siden jeg har smykker. Smykkene fikk jeg i gave, så jeg betalte ikke noe for de. 

Jeg gir ikke til tiggere generelt. Hvis jeg gir til tiggere, så er det til norske narkomanere. Ja, det er ikke det beste alternativet, men det er mye bedre enn å støtte organisert kriminalitet....

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Tyskland da en gammel og syk mann (så det ut til) kom bort til bordet vi satt på å tok en is. Sønnen min hadde fått noen lommepenger. Han var da 6 år gammel og fikk veldig vondt av denne mannen og sa til meg at han ønsket å gi han pengene sine. Dette var ikke en type rom mann, men han så tysk og hjemløs ut, og jeg sa til min sønn at om det var det han ønsket å gjøre, så valgte han det selv. Det var ikke mye penger, ca 50 norske kroner. Da sønnen min strekker hånden med pengene til mannen kikker han på den og veiver med hånden (typ, få den bort) han sier noe på tysk og rister på hodet og går. Det var tydeligvis ikke godt nok for han. Sønnen min ble så skuffet og lei seg. Jeg hjelper ikke hverken romfolk eller annet. Bidrar til Kreftforeningen, forskning på sykdommer eller på spleis der jeg vet, det er familier og personer som trenger det.

Anonymkode: d3a4c...f06

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 13.30):

Det er en stor uting og spesielt de utenlandske som driver med organisert tigging, det burde vært forbudt for utlendinger å drive med tigging i Norge.

De fyller ikke vilkårene for å oppholde seg lovlig i landet og burde blitt deportert, ofte så er det kvinnene som tigger mens mennene selger dop eller driver med annen kriminalitet som svindel og tyveri.

Anonymkode: 31a6d...439

Hvorfor er det ikke forbudt? 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 14.21):

Jeg finner en annen butikk hvis det står tiggere utenfor der jeg vanligvis handler. Det skrev jeg også i en kundeundersøkelse jeg deltok i. Noen uker seinere var tiggerne utenfor Kiwi borte, så jeg gjetter at andre også har kommentert det.

Anonymkode: abb48...e85

Hvem tillater at de står ved matbutikken? 

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt ikke og jeg boikotter enhver butikk som ikke greier å holde orden utenfor dørene sine. Om det er søppel, tiggere eller døddrukne alkiser går ut på det samme.

Det finnes ikke et eneste eksempel i hele verdens historie på at det er fysisk mulig å tigge seg ut av fattigdom. Derfor løser det ingen verdens ting å forsyne disse med penger. Tigging er en idiotisk greie som bare er påtrengende, kvalmende og fullstendig unødvendig. Norge er det landet i verden som putter flest penger i lommene på folk som ikke kan, orker eller vil jobbe. Det er bare å hente dem når det måtte passe dem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (På 10.10.2020 den 14.21):

På min lokale Meny gjør det også det, men han tigger da ikke? Han tilbyr gatemagasinet sitt, og han svarer meg når jeg sier hei eller ønsker god helg, selv om jeg aldri kjøper bladet.

Hvis det sitter tiggere utenfor en av de to butikkene jeg handler mer eller mindre fast i sier jeg fra til de ansatte at hvis de tillater dette, så mister de meg som kunde. Jeg syns det er ille nok at byen oversvømmes av tiggere som har dette som yrke, jeg gidder ikke ha dem i nærmiljøet også.

Jeg gir aldri penger til tiggere, men jeg ser dem og sier hei. De er mennesker selv om jeg tar sterk avstand fra det de driver med.

 

Er det ansatte som tillater eller kommunen? 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det ansatte som tillater eller kommunen? 

Anonymkode: d289e...ae7

Det er vel i bunn og grunn kommunen som tillater tigging, men jeg tror absolutt at en butikk et godt stykke utenfor sentrum har anledning til å vise bort tiggere på egen grunn. Hvorfor lurer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (7 minutter siden):

Det er vel i bunn og grunn kommunen som tillater tigging, men jeg tror absolutt at en butikk et godt stykke utenfor sentrum har anledning til å vise bort tiggere på egen grunn. Hvorfor lurer du?

Fordi jeg vurderer å si fra. Det er ikke greit at folk ikke føler seg komfortable når de handler på sin lokale butikk. 

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi jeg vurderer å si fra. Det er ikke greit at folk ikke føler seg komfortable når de handler på sin lokale butikk. 

Anonymkode: d289e...ae7

Si fra, jeg tror de fleste butikkene setter pris på det, de er jo ikke utenfor så ofte, så kanskje de ikke vet at noen sitter der. Det er lenge siden jeg har sett noen her som jeg bor, og jeg fortsetter som tidligere når jeg er i sentrum, jeg ser dem og hilser fordi det er mennesker, men jeg gir aldri penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Si fra, jeg tror de fleste butikkene setter pris på det, de er jo ikke utenfor så ofte, så kanskje de ikke vet at noen sitter der. Det er lenge siden jeg har sett noen her som jeg bor, og jeg fortsetter som tidligere når jeg er i sentrum, jeg ser dem og hilser fordi det er mennesker, men jeg gir aldri penger.

Det er mennesker, selvfølgelig. Jeg hilser på dem og smiler til dem, men jeg vet at noen av naboene ikke synes det er greit at tiggere maser og naboene ønsker ikke å handle i denne butikken lenger. 

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2020 at 4:18 PM, AnonymBruker said:

Da jeg for en tid tilbake var på kirkegården, satt ei av disse tiggerdamene på kirketrappa.

Jepp. I byen jeg bor i var det en sak om dette i avisa, husker jeg. 

Brudepar som nærmest snublet i disse tiggerne på vei ut av kirka, hvor de satt i påvente av at gavmilde brullupsgjester skulle åpne lommeboka. Ikke bare det, ordføreren meldte før jul at de til og med dukker opp i BEGRAVELSER. Tenk deg det, frekkhetens nådegave å komme med tiggekoppen når folk er i bunnløs sorg. 

Personlig så har jeg opplevd en tigger som i en periode ikke nøyde seg med å sitte ved inngangen til matbutikken, hun lå der så lang hun var og helst sånn at folk måtte hoppe over henne for å komme inn. Er vel for å sanke mer sympati, men hørtes på meg ut som folk var mer opptatt av å be henne flytte seg enn å faktisk gi henne penger.  

Anonymkode: 1a69b...9a9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. I byen jeg bor i var det en sak om dette i avisa, husker jeg. 

Brudepar som nærmest snublet i disse tiggerne på vei ut av kirka, hvor de satt i påvente av at gavmilde brullupsgjester skulle åpne lommeboka. Ikke bare det, ordføreren meldte før jul at de til og med dukker opp i BEGRAVELSER. Tenk deg det, frekkhetens nådegave å komme med tiggekoppen når folk er i bunnløs sorg. 

Personlig så har jeg opplevd en tigger som i en periode ikke nøyde seg med å sitte ved inngangen til matbutikken, hun lå der så lang hun var og helst sånn at folk måtte hoppe over henne for å komme inn. Er vel for å sanke mer sympati, men hørtes på meg ut som folk var mer opptatt av å be henne flytte seg enn å faktisk gi henne penger.  

Anonymkode: 1a69b...9a9

Er det butikksjefen man bør ta det opp med? 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg skikkelig utnyttet en gang. Var ei dame utenfor som lurte på om jeg kunne kjøpe litt mat til henne, og jeg sa ja, og plutselig begynner hun å plukke med seg varer for hundrevis av kroner, jeg måtte si stopp og kjøpte totalt varer for 400 kr, men hun var egentlig innstilt på å ta mye mer. 
En annen gang ble jeg stoppet av ei som sa hun var så sulten og om jeg kunne kjøpe noe mat, vi gikk på Burger king, slo inn hva hun skulle ha på den automaten, så begynner hun å si at den summen maten kom på kunne hun heller få i penger. Hun trengte 600 kr til å ta Bussen hjem til Romania, og om jeg hadde råd til 300 kr til mat til henne og barna så kunne vi vel gi henne det i cash. Var tydelig at de er flinke til å spille på samvittigheten til en, og at de vet hva de kan gjøre for å få deg til å gi deg penger. 

Anonymkode: 463ec...d54

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En del eldre folk vegrer seg for å gå i butikken pga dette...

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2020 den 13.08):

Hva syens dere om dette? Jeg gir en gang iblant hvis jeg har kontanter. Ellers synes jeg det er veldig ubehagelig å gå forbi. Jeg har mye sympati for de, og er ikke for å forby tiggeng, men jeg synes uansett det er ubehagelig. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre (smile, si hei, gå forbi uten et ord)? Jeg liker ikke å gå forbi de rett og slett, selv om jeg forstår at de kanskje ikke har så mye annet valg.

Anonymkode: 28bb4...a79

Støtter ikke organisert kriminalitet... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri noe. Det jeg liker minst er de som kommer inn på T-banen og tigger der. Noen kommer og prøver å stikke en papirlapp i hånda til oss passasjerer som de vil vi skal lese og på lappen har de skrevet en særdeles sørgelig historie og til slutt om vi kan gi litt penger. Etter to - tre minutter kommer de tilbake og henter lappen og helst penger også. Ikke snakk om jeg gir penger til disse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppland skrev (1 minutt siden):

Jeg gir aldri noe. Det jeg liker minst er de som kommer inn på T-banen og tigger der. Noen kommer og prøver å stikke en papirlapp i hånda til oss passasjerer som de vil vi skal lese og på lappen har de skrevet en særdeles sørgelig historie og til slutt om vi kan gi litt penger. Etter to - tre minutter kommer de tilbake og henter lappen og helst penger også. Ikke snakk om jeg gir penger til disse.

Å ja, de på t-bane...som pleide å lage noen helt jævlige lyder og etterpå spørre om penger for «musikk». Var det musikk?? 🤣

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...