Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Romfolk-tiggerne bør vel først og fremst lære seg å priritere anderledes. Penger til ser de ikke ut til å mangle, da 4 av 5 av dem jeg ser, er betydelige overvektige. Virker som om de fleste av dem røyker også.

Anonymkode: 9469c...db5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er snakk om organisert tigging i stor stil, det finnes ikke det minste synd i disse menneskene når de reiser igjennom hele Europa for å tigge. Romfolk har holdt på sånn i flerfoldige generasjoner og det er en del av kulturen deres.

Tiggingen er bare en liten del av det de driver med, det går også mye i salg av ulovlige og farlige piller samt prostitusjon. Mennene er kjører ofte rundt i varebiler for å ta med seg alt de finner av både løst og fast, altså ting som hører andre mennesker til.

Anbefaler deg å se disse to dokumentarene fra NRK, Lykkelandet og Jenter til salgs. Det kan hende du innser fakta og får et annet syn på disse tiggerne.

Lykkelandet: https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Jenter til salgs: https://tv.nrk.no/program/MDDP12000917  

Anonymkode: 31a6d...439

Ja, eg har nok fakta og har sett dokumentarane. Det rokkar på ingen måte med synet mitt på at dei ein møter utanfor butikken er menneske som har det ille og som har krav på eit smil og respekt. Så kan dei som skal jobbe med kriminaliteten ta seg av det. Det er også slik at mange som tiggar ikkje er del av eit kriminelt system. Det er også fullt mulig å lese seg opp på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Les deg opp på historien deres, nei det er ikke bra å gi penger til organisert kriminalitet

Anonymkode: 0845d...4fb

Eg er fullt opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (2 timer siden):

Kva skal til for at det er synd på ein person?

Alvorlig sykdom. Disse tiggerne burde få seg jobb i stedet for å være luksustiggere og tyver.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Romfolk-tiggerne bør vel først og fremst lære seg å priritere anderledes. Penger til ser de ikke ut til å mangle, da 4 av 5 av dem jeg ser, er betydelige overvektige. Virker som om de fleste av dem røyker også.

Anonymkode: 9469c...db5

Det er nettopp det de er. De tigger ikke fordi de er sultne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner i Norge er at det er lov å selge kunst og håndverk på gata, jeg savner at folk spiller musikk i gata, at folk lager teater og viser akrobatikk i gata. Altså, ja, tjene penger på gata, men for noe man lager, for kultur til folket! Man skal ikke mange land nedover før dette er så vanlig!!! 

Anonymkode: 083ec...6e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det misliker jeg meget sterkt, siden jeg selv ofte er blakk før neste utbetaling. Jeg har absolutt ingenting til overs, og sliter veldig fra måned til måned. Ikke alltid jeg har råd til mat hele måneden selv engang.

Tenker at det bør gjøres på andre steder, slik at folk får fred til å dekke sine egne behov først i alle fall. Svarer likevel i en høflig tone at «Det har jeg dessverre ikke anledning til». Syns det er ubehagelig, men legger ikke mer ut enn det uansett.

Anonymkode: b0019...5dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Alvorlig sykdom. Disse tiggerne burde få seg jobb i stedet for å være luksustiggere og tyver.

 

Hehe ja, for det er jo bare å få seg jobb og komme seg ut av fattigdom just like that rundtom i verden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (22 minutter siden):

 

Hehe ja, for det er jo bare å få seg jobb og komme seg ut av fattigdom just like that rundtom i verden...

De er ikke fattige.

Hvis du vil hjelpe dem, reis til Romania og hjelp dem der. Bygg et kompleks til dem og gi dem det de trenger der de bor.

Endret av Honey Dew
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

De er ikke fattige.

Hvis du vil hjelpe dem, reis til Romania og hjelp dem der. Bygg et kompleks til dem og gi dem det de trenger der de bor.

Det er mange som gjer det og liknande ting. Det er bra. Og det er umulig å konkludere med at mennesker ein møter tilfeldig utanfor ein butikk i Norge er fattige eller ikkje. 

Endret av akkove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (19 minutter siden):

De er ikke fattige.

Hvis du vil hjelpe dem, reis til Romania og hjelp dem der. Bygg et kompleks til dem og gi dem det de trenger der de bor.

Det er litt mer kompleks enn dette altså. Jeg forstår hva du mener med å hjelpe dem der de er, og det er det også mange som driver med. Å påstå at mange ikke er fattige det er jo bare tull, Romania har et stort klasseskille og veldig mange fattige. De har heller ikke noe velferdssystem slik vi har Nav. Det betyr ikke at alle i hele landet er fattige selvsagt, men de som faller utenfor de faller utenfor, og de er det mange av. Og generasjoner med fattige og utstøtte skaper selvsagt en spesiell kultur. Jeg sier ikke at det ikke finnes organisert tigging, det gjør det. Men det er vel litt som å være prostituert av nød, de fleste har vel en hallik som styrer det hele.. Og ikke alle mennesker på denne kloden oppfører seg alltid like bra. Men folk sover ikke på stein under bruene i Sinsenkrysset i -20 om de ikke er fattige altså. Uansett hva folk fra verdens rikeste land måtte mene om det.

Fant en video, og det finnes mange, se gjerne fem, og les noen masteroppgaver og forskningsopgaver. Folk bør sette seg litt inn problematikken før det dømmes over en lav sko i allefall, du vet jo ikke hva du snakker om! Litt spesiell stemme på fyren i denne videoen, men den var verdt å se. Jeg har har satt meg litt inn i problematikken til flere østeuropeiske land. Det som er litt morsomt er at mange øst-europeere som møter fordømmelse her i Norge, blir ganske godt mottatt i Portugal f.eks. Der får de åpne bedrifter og komme seg på beina.

Men Sigøynerne, de kommer seg desverre ikke ut av den fordømmelsen som har blitt pålagt dem i lange tider, bare det å si høyt at du er sigøyner selv om du skulle prøve å leve et annet liv, kan bety at noen slenger døra i fjeset på deg. Du får altså døra slengt i trynet på grunn av noe du er født inn i, ikke for den du er (noe som ikke skjer bare med dem, det har ikke vært enkelt å få jobb med navnet ""Ahmed" i norge akkurat, eller bare ha mørkere hudfarge, keg har vært der da en venninne fra Eritrea gråt over å alltid få "nei, beklager vi har allerede besatt stillingen", når norske medstudenter oppdaget at det hadde de jo ikke, de bare sa nei til hun med mørk hud). 

En del av de aller fattigste har kanskje ikke fått noe skolegang, er ekstremt ressurssvake. Det er godt mulig at foreldrene også sier nei, (det finnes noen familiekulturer hvor de ikke vil at barna skal gå skole fordi de har blitt fordømt så lenge at de føler de ikke tilhører det vanlige samfunnet lengre), men stort sett så handler det om mangel på inntekt, barna må være med å brøfø familien. Ikke så lett å komme seg opp og ut av sirkelen av fattigdom da, selv om du vil.. 

 

Anonymkode: 083ec...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er litt mer kompleks enn dette altså. Jeg forstår hva du mener med å hjelpe dem der de er, og det er det også mange som driver med. Å påstå at mange ikke er fattige det er jo bare tull, Romania har et stort klasseskille og veldig mange fattige. De har heller ikke noe velferdssystem slik vi har Nav. Det betyr ikke at alle i hele landet er fattige selvsagt, men de som faller utenfor de faller utenfor, og de er det mange av. Og generasjoner med fattige og utstøtte skaper selvsagt en spesiell kultur. Jeg sier ikke at det ikke finnes organisert tigging, det gjør det. Men det er vel litt som å være prostituert av nød, de fleste har vel en hallik som styrer det hele.. Og ikke alle mennesker på denne kloden oppfører seg alltid like bra. Men folk sover ikke på stein under bruene i Sinsenkrysset i -20 om de ikke er fattige altså. Uansett hva folk fra verdens rikeste land måtte mene om det.

Fant en video, og det finnes mange, se gjerne fem, og les noen masteroppgaver og forskningsopgaver. Folk bør sette seg litt inn problematikken før det dømmes over en lav sko i allefall, du vet jo ikke hva du snakker om! Litt spesiell stemme på fyren i denne videoen, men den var verdt å se. Jeg har har satt meg litt inn i problematikken til flere østeuropeiske land. Det som er litt morsomt er at mange øst-europeere som møter fordømmelse her i Norge, blir ganske godt mottatt i Portugal f.eks. Der får de åpne bedrifter og komme seg på beina.

Men Sigøynerne, de kommer seg desverre ikke ut av den fordømmelsen som har blitt pålagt dem i lange tider, bare det å si høyt at du er sigøyner selv om du skulle prøve å leve et annet liv, kan bety at noen slenger døra i fjeset på deg. Du får altså døra slengt i trynet på grunn av noe du er født inn i, ikke for den du er (noe som ikke skjer bare med dem, det har ikke vært enkelt å få jobb med navnet ""Ahmed" i norge akkurat, eller bare ha mørkere hudfarge, keg har vært der da en venninne fra Eritrea gråt over å alltid få "nei, beklager vi har allerede besatt stillingen", når norske medstudenter oppdaget at det hadde de jo ikke, de bare sa nei til hun med mørk hud). 

En del av de aller fattigste har kanskje ikke fått noe skolegang, er ekstremt ressurssvake. Det er godt mulig at foreldrene også sier nei, (det finnes noen familiekulturer hvor de ikke vil at barna skal gå skole fordi de har blitt fordømt så lenge at de føler de ikke tilhører det vanlige samfunnet lengre), men stort sett så handler det om mangel på inntekt, barna må være med å brøfø familien. Ikke så lett å komme seg opp og ut av sirkelen av fattigdom da, selv om du vil.. 

 

Anonymkode: 083ec...6e7

Det som er saken, er at de kan jobbe, men gjør det ikke. Det passer ikke sammen med deres kultur med barnebruder, tigging og ingen skolegang for barna.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er litt mer kompleks enn dette altså. Jeg forstår hva du mener med å hjelpe dem der de er, og det er det også mange som driver med. Å påstå at mange ikke er fattige det er jo bare tull, Romania har et stort klasseskille og veldig mange fattige. De har heller ikke noe velferdssystem slik vi har Nav. Det betyr ikke at alle i hele landet er fattige selvsagt, men de som faller utenfor de faller utenfor, og de er det mange av. Og generasjoner med fattige og utstøtte skaper selvsagt en spesiell kultur. Jeg sier ikke at det ikke finnes organisert tigging, det gjør det. Men det er vel litt som å være prostituert av nød, de fleste har vel en hallik som styrer det hele.. Og ikke alle mennesker på denne kloden oppfører seg alltid like bra. Men folk sover ikke på stein under bruene i Sinsenkrysset i -20 om de ikke er fattige altså. Uansett hva folk fra verdens rikeste land måtte mene om det.

Fant en video, og det finnes mange, se gjerne fem, og les noen masteroppgaver og forskningsopgaver. Folk bør sette seg litt inn problematikken før det dømmes over en lav sko i allefall, du vet jo ikke hva du snakker om! Litt spesiell stemme på fyren i denne videoen, men den var verdt å se. Jeg har har satt meg litt inn i problematikken til flere østeuropeiske land. Det som er litt morsomt er at mange øst-europeere som møter fordømmelse her i Norge, blir ganske godt mottatt i Portugal f.eks. Der får de åpne bedrifter og komme seg på beina.

Men Sigøynerne, de kommer seg desverre ikke ut av den fordømmelsen som har blitt pålagt dem i lange tider, bare det å si høyt at du er sigøyner selv om du skulle prøve å leve et annet liv, kan bety at noen slenger døra i fjeset på deg. Du får altså døra slengt i trynet på grunn av noe du er født inn i, ikke for den du er (noe som ikke skjer bare med dem, det har ikke vært enkelt å få jobb med navnet ""Ahmed" i norge akkurat, eller bare ha mørkere hudfarge, keg har vært der da en venninne fra Eritrea gråt over å alltid få "nei, beklager vi har allerede besatt stillingen", når norske medstudenter oppdaget at det hadde de jo ikke, de bare sa nei til hun med mørk hud). 

En del av de aller fattigste har kanskje ikke fått noe skolegang, er ekstremt ressurssvake. Det er godt mulig at foreldrene også sier nei, (det finnes noen familiekulturer hvor de ikke vil at barna skal gå skole fordi de har blitt fordømt så lenge at de føler de ikke tilhører det vanlige samfunnet lengre), men stort sett så handler det om mangel på inntekt, barna må være med å brøfø familien. Ikke så lett å komme seg opp og ut av sirkelen av fattigdom da, selv om du vil.. 

 

Anonymkode: 083ec...6e7

Vet du forskjellene mellom Romfolk, Rumenere, Sigøynere og Reisende (Tater)?.

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir aldri noe, blir irritert når de står der å kikker på meg. Har nok problemer med mitt eget liv. Men gir til organisasjoner.. ser jo hvor fort tyveriraten har gått opp når de åpnet grensene. Ikke vanskelig å forstå at mesteparten av tyvgods havner andre steder.. 

Anonymkode: c4a30...776

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et utrolig sterkt møte med en tigger noen år tilbake. Jeg hadde med 4 store poser med panteflasker. På vei inn i butikken satt en ung mannlig tigger og jeg ha ham flaskene på ren impuls. Gleden i ansiktet hans kunne umulig være skuespill. Det så også ut som han ble våt i øynene. Møtte ham inne i butikken like etter. Han hadde umiddelbart gått inn for å pante flaskene og han kjøpte mat og medisiner for alle pengene. Brød, pålegg, juice++ Så pakket han sammen teppe sitt og satte seg litt avsides og gjemt med sønnen og konen sin på 2-3 år for å spise. 

Jeg har også alltid hatt en sterk mistanke om at tiggerne ikke har det så gale som de utgir seg for. At det er organisert kriminalitet og at de egentlig har penger så det holder. Kanskje finnes noen av dem også, men det er nok en veldig liten del. Disse jeg hjalp var fattige og kjempet for å overleve.

Etter denne episoden bestemte jeg meg for at jeg alltid skulle hjelpe tiggere. Panteflasker kan i tillegg gi dem en følelse av å gjøre en jobb for pengene.

Anonymkode: d1a13...d36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde et utrolig sterkt møte med en tigger noen år tilbake. Jeg hadde med 4 store poser med panteflasker. På vei inn i butikken satt en ung mannlig tigger og jeg ha ham flaskene på ren impuls. Gleden i ansiktet hans kunne umulig være skuespill. Det så også ut som han ble våt i øynene. Møtte ham inne i butikken like etter. Han hadde umiddelbart gått inn for å pante flaskene og han kjøpte mat og medisiner for alle pengene. Brød, pålegg, juice++ Så pakket han sammen teppe sitt og satte seg litt avsides og gjemt med sønnen og konen sin på 2-3 år for å spise. 

Jeg har også alltid hatt en sterk mistanke om at tiggerne ikke har det så gale som de utgir seg for. At det er organisert kriminalitet og at de egentlig har penger så det holder. Kanskje finnes noen av dem også, men det er nok en veldig liten del. Disse jeg hjalp var fattige og kjempet for å overleve.

Etter denne episoden bestemte jeg meg for at jeg alltid skulle hjelpe tiggere. Panteflasker kan i tillegg gi dem en følelse av å gjøre en jobb for pengene.

Anonymkode: d1a13...d36

Så naivt....

Anonymkode: d289e...ae7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så naivt....

Anonymkode: d289e...ae7

Det er ikke så enkelt som at du uten videre kan kalle det naivt å hjelpe. Det er mange nyanser i dette, mange ulike menneskeskjebner. Da er det verre å putte alle i en sekk, ha en lik merkelapp på alle.

Anonymkode: e436c...64b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde et utrolig sterkt møte med en tigger noen år tilbake. Jeg hadde med 4 store poser med panteflasker. På vei inn i butikken satt en ung mannlig tigger og jeg ha ham flaskene på ren impuls. Gleden i ansiktet hans kunne umulig være skuespill. Det så også ut som han ble våt i øynene. Møtte ham inne i butikken like etter. Han hadde umiddelbart gått inn for å pante flaskene og han kjøpte mat og medisiner for alle pengene. Brød, pålegg, juice++ Så pakket han sammen teppe sitt og satte seg litt avsides og gjemt med sønnen og konen sin på 2-3 år for å spise. 

Jeg har også alltid hatt en sterk mistanke om at tiggerne ikke har det så gale som de utgir seg for. At det er organisert kriminalitet og at de egentlig har penger så det holder. Kanskje finnes noen av dem også, men det er nok en veldig liten del. Disse jeg hjalp var fattige og kjempet for å overleve.

Etter denne episoden bestemte jeg meg for at jeg alltid skulle hjelpe tiggere. Panteflasker kan i tillegg gi dem en følelse av å gjøre en jobb for pengene.

Anonymkode: d1a13...d36

Da har du støttet bakmennene. Det er de som tar pengene.

Nordmenn er så utrolig naive 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at butikksjefene aksepterer dette. De mister jo kunder! I hvert fall der jeg bor. 

Anonymkode: d289e...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkove skrev (På 18.9.2021 den 14.51):

Eg er fullt opplyst.

Jeg har sjelden lest en mer naiv rekke innlegg fra en bruker her enn dine i denne tråden. Det er jo nesten flaut. Du støtter en skammelig industri ved å gi til tiggere, og fremmer bare neste generasjon tiggere og kjeltringer som aldri får skolegang og bare reiser rundt på tiggerferd med stammen sin.

Anonymkode: d40fc...441

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...