Gå til innhold

Tigging ved butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva syens dere om dette? Jeg gir en gang iblant hvis jeg har kontanter. Ellers synes jeg det er veldig ubehagelig å gå forbi. Jeg har mye sympati for de, og er ikke for å forby tiggeng, men jeg synes uansett det er ubehagelig. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre (smile, si hei, gå forbi uten et ord)? Jeg liker ikke å gå forbi de rett og slett, selv om jeg forstår at de kanskje ikke har så mye annet valg.

Anonymkode: 28bb4...a79

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ingenting om det. Har selv ekstremt dårlig økonomi, og jeg blir irritert når folk da spør meg om penger. Jeg har knapt nok midler til å klare meg selv for tiden. Problemet er bare ikke den "ene" tiggeren sitter utenfor en butikk, det er summen av alt. Man blir drittlei når man ganske mange ganger på kort tid blir spurt om penger. 

Anonymkode: d7bc8...f95

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kontanter, hvem har det idag.  Blir beklemt og unngår å se på dem. 

Anonymkode: d7727...e82

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forbanna når de spør. De kan dra strake veien rett til helvete hele gjengen.

Anonymkode: ac221...cee

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir forbanna når de spør. De kan dra strake veien rett til helvete hele gjengen.

Anonymkode: ac221...cee

Ja. De er satanister hele bølingen. 

Anonymkode: bf147...807

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva syens dere om dette? Jeg gir en gang iblant hvis jeg har kontanter. Ellers synes jeg det er veldig ubehagelig å gå forbi. Jeg har mye sympati for de, og er ikke for å forby tiggeng, men jeg synes uansett det er ubehagelig. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre (smile, si hei, gå forbi uten et ord)? Jeg liker ikke å gå forbi de rett og slett, selv om jeg forstår at de kanskje ikke har så mye annet valg.

Anonymkode: 28bb4...a79

Av prinsipp så gir jeg aldri penger. Vet ikke om det er organisert tigging eller om det er et reelt behov. Jeg vil ikke støtte opp om kriminalitet.

Anonymkode: 435a6...57d

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tiggere kommer fra fattige strøk i Øst Europa og tror at alle oss her i Norge er fulle av penger. 

De skjønner ikke at flere lever fra hånd til munn og faktisk ikke har 20 kr å avse en vanlig onsdag. 

Anonymkode: f414e...445

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type rumenere? Synes ikke de er så gale. De sitter jo stort sett bare, sier kanskje hei eller noe sett. Ikke noe problem å bare gå rett forbi, og hvis gamle damer og barn er redde for dem er det nesten frykten de må jobbe med. Disse tiggerne er ikke farlige.

Blir ærlig talt langt mer oppgitt over de betalte tiggerne til Plan, WWF, etc. De stopper deg midt i gata, vil "slå av en prat" og drøyer så lenge som mulig før de ber om penger. 

Anonymkode: ae221...8ca

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Type rumenere? Synes ikke de er så gale. De sitter jo stort sett bare, sier kanskje hei eller noe sett. Ikke noe problem å bare gå rett forbi, og hvis gamle damer og barn er redde for dem er det nesten frykten de må jobbe med. Disse tiggerne er ikke farlige.

Blir ærlig talt langt mer oppgitt over de betalte tiggerne til Plan, WWF, etc. De stopper deg midt i gata, vil "slå av en prat" og drøyer så lenge som mulig før de ber om penger. 

Anonymkode: ae221...8ca

Du vet jo at de vil verve deg da. Det er jo bare til å gå videre hvis ikke du vil donere penger. Mye verre med de som kommer med koppen sin oppi trynet ditt og slenger driit, som jeg har opplevd mange ganger.

Anonymkode: ac221...cee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du vet jo at de vil verve deg da. Det er jo bare til å gå videre hvis ikke du vil donere penger. Mye verre med de som kommer med koppen sin oppi trynet ditt og slenger driit, som jeg har opplevd mange ganger.

Anonymkode: ac221...cee

Ja, men det er slitsomt å avbryte folk midt i setningen med NEI! og gå videre, og føles ganske frekt. Enkelte av dem er også "kamuflert" og har ingenting på seg som tilsier at de skal selge deg noe.

Anonymkode: ae221...8ca

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor uting og spesielt de utenlandske som driver med organisert tigging, det burde vært forbudt for utlendinger å drive med tigging i Norge.

De fyller ikke vilkårene for å oppholde seg lovlig i landet og burde blitt deportert, ofte så er det kvinnene som tigger mens mennene selger dop eller driver med annen kriminalitet som svindel og tyveri.

Anonymkode: 31a6d...439

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null sympati og gir aldri penger. 

Her kommer de og blir henta i fine biler, sitter i mobilen halve dagen og røyker x antall røyk om dagen.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min lokale meny står det fast en mann (inne, faen vet hvorfor han får lov) som selger magasinet sitt, og dette gjør meg så himla ukomfortabel! Tenker alltid at han tror jeg sikkert har mye penger som har råd til å handle på meny selv om det slett ikke er tilfelle. Siden han bestandig er der føler jeg meg nesten litt overvåket. Smiler jeg til ham ser jeg han bare surt på meg, ser jeg forbi ham stirrer han på meg. Jada, jeg overtenker dette ut av dimensjoner. Men jeg blir så stressa😔

Anonymkode: 391c4...cea

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir sjelden penger til tiggere, men støtter 3 hjelpeorganisasjoner fast hver måned. Ønsker i peinsippet ikke å forby tigging, men ønsker heller ikke til å bidra til et nettverk der det er tigging, stjeling og prostitusjon. En annen ting er at som EØS-borger skal de vel ha nok penger til å oppholde seg i Norge, så om de må tigge, har de vel egentlig ulovlig opphold? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, er følgende: 

Trodde det var restriksjoner for at hvem som helst og hva som helst kan komme inn i Norge det siste halve året (Covid-19). 

Har selv vært på flere utenlandsturer (jobb) i denne perioden, og opplevd at svært mange utenlandske medpassasjerer har blitt stoppet og må oppgi hva de skal gjøre i Norge og hvor de skal oppholde seg i karanteneperioden. Blant flere andre spørsmål. Så hvorfor slippes det inn så mange romfolk? Oppgir de at de skal være i telt under en bru i karanteneperioden? Oppgir de at de kommer til Norge kun for å tigge? På hvilket grunnlag slippes de inn i disse Korona-tider? 

Anonymkode: bcc64...9eb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er jo idiotene som gir disse penger, derfor de er her enda.

Stopper vi denne galskapen, så kommer de kanskje ikke så mye. De må også fratas alle muligheter til all form for hjelp, som kirkens bymisjon etc. De utnytter tilbud som er for oss norske.

Steng grensene, rydd opp i landet vårt!

Anonymkode: b8bda...de1

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer bare på «hei», så går jeg videre. Plager meg ikke akkurat.

Anonymkode: f71ee...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir aldri penger. Sier alltid hei og møter blikket. Du kan faktisk ikke demonstrere mer makt og ydmyke andre mer enn å ikke verdsette at de er der. Derfor sier jeg ALLTID hei og møter blikket. Ofte gir jeg mat i form av en bolle, rundstykke etc, og drikke i form av enten kaffe eller en flaske imsdal etc. De er fortsatt mennesker selv om de tigger.

Anonymkode: 22855...fae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg jobber har det alltid vært mye tiggere både ute og inne, fordi senteret er såpass lite at vi ikke har vektere gående her. Så de får omtrent holde på som de vil. Jeg må ofte gå bort og snakke til de fordi de gjør ting de VET de ikke har lov til.  Som foreksempel å okkupere benkene i gangen her som er forbeholdt reisende, firsøpler, roper og skriker til hverandre og lener seg fram med tiggekoppen hver gang noen går forbi. 

Selvfølgelig skal de få komme inn og varme seg hvis det er iskaldt ute og de er kalde men IKKE SITT SOM EN POTETSEKK PÅ BENKER MENS GAMLE FOLK RUNDT DERE MÅ STÅ, OG TIGG PENGER!!! 

De er frekke som flatlusa, later som de ikke forstår og ler med en gang du snur ryggen til. Fikk også vite av en tilfeldig forbipasserende som snakket flytende rumensk, hva de satt å kalte meg og det var ikke hyggelige ord.. 

Anonymkode: 1a69b...9a9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...