Gå til innhold

Bo/Bolig i Groruddalen/Kalbakken/Veitvet/Furuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Googlet Kalbakken og det første som kom opp var «skudd avfyrt på Kalbakken da det brøt ut gjengslagsmål». 
Jeg bor en helt annen plass i Norge og blir nesten deprimert av å se folk stuet sammen i svære blokker fra 70-tallet. 

Anonymkode: 6657e...20a

Altså, du kan google hvilket som helst sted og det kommer til å komme opp noe negativt. Mange store drapssaker har skjedd ute på bygda. På "beste vestkant" i Oslo er det masse artikler om rus, ulovlige fester og overfallsran.  Med mindre du er medlem av en gjeng har du ingenting å frykte. Kalbakken er utvilsomt det roligste stedet jeg har bodd i Oslo :) Og det er ekstremt romslig her i forhold til innenfor ring 2.

Anonymkode: 19738...42d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Googlet Kalbakken og det første som kom opp var «skudd avfyrt på Kalbakken da det brøt ut gjengslagsmål». 
Jeg bor en helt annen plass i Norge og blir nesten deprimert av å se folk stuet sammen i svære blokker fra 70-tallet. 

Anonymkode: 6657e...20a

Hadde vi googlet hjemstedet ditt hadde det kommet opp noe om kriminalitet der også. Jeg blir nesten deprimert av å tenke på at folk må bo på triste og kjedelige plasser rundt i Norge, med lite butikker, ikke noe kulturliv og sneversynte folk bla. Bor mye heller i en svær blokk fra 70-tallet. Jeg pleier ikke å si det høyt, men nå er det for å illustrere et poeng - kan vi ikke holde oss for god for å uttale oss om steder vi ikke vet noenting om! 

Anonymkode: 085c7...471

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

demografiske tall i øvre Groruddalen lyver ikke: nesten ingen etnisk norske igjen på skolene(!)

fordelen er da at alle kan lære kebabnorsk allerede fra barnehagen. Ungene er ferdig trent i hallal urdu før de til og med begynner i 1 klasse(!)

Anonymkode: e59ea...263

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Googlet Kalbakken og det første som kom opp var «skudd avfyrt på Kalbakken da det brøt ut gjengslagsmål». 
Jeg bor en helt annen plass i Norge og blir nesten deprimert av å se folk stuet sammen i svære blokker fra 70-tallet. 

Anonymkode: 6657e...20a

Har du noengang vært inne i en blokkleilighet? Når man er inne, merker man ikke noe til at man har naboer, om de er rolige. Når det er mange leiligheter i en blokk, er det selvsagt litt større sjanse for at du har en problemnabo, men du er søren meg ikke garantert å slippe problemnaboer om du bor i enebolig heller.

Anonymkode: 585d5...5dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Kalbakken i 12 år, og trives stort sett godt. Men merker at det har blitt litt mer urolig de siste par årene, spesielt etter at Bislett Kebab åpnet. I år har det vært tilfeller av påtenning av søppelkasser og biler, men det gjelder vel egentlig hele Oslo. Men er noe vi har vært forskånet for i stor grad tidligere. 

Men stort sett er det hyggelig å bo her. I mitt borettslag er det hyggelige folk, den eldste jeg har snakket med her har bodd i samme leiligheten siden blokka ble bygd i 1954 🙂

Anonymkode: cc9e8...da5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

demografiske tall i øvre Groruddalen lyver ikke: nesten ingen etnisk norske igjen på skolene(!)

fordelen er da at alle kan lære kebabnorsk allerede fra barnehagen. Ungene er ferdig trent i hallal urdu før de til og med begynner i 1 klasse(!)

Anonymkode: e59ea...263

Hva har det med tråden å gjøre i det hele tatt? TS er enslig og vil ha det trygt og rolig, hvorfor er demografien i noen utvalgte skoler i mils omkrets relevant? Er du så rasist at du tror alle som ikke er etnisk nordmenn bråker og voldtar? Øvre Groruddalen er vel forøvrig Stovner, som TS ikke spør om. 

Jeg er helnorsk på alle sider av familien og har barn i barnehagen på tjukkeste Furuset - alle snakker selvfølgelig norsk i barnehagen uansett hvilken fargenyanse huden har.

Anonymkode: 19738...42d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helnorsk på alle sider av familien og har barn i barnehagen på tjukkeste Furuset - alle snakker selvfølgelig norsk i barnehagen uansett hvilken fargenyanse huden har.

Anonymkode: 19738...42d

Våre lærte kebab norsk i samme området. Du vet at dette er riktig.

Anonymkode: e59ea...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Harry og alle snakker kebabnorsk. Groruddalen er blodharry og dessuten er man minoritet i eget land der. Jeg har absolutt ikke noe imot innvandrere, de fleste av dem er supre folk, men er ikke gøy å være norsk på en skole med 97% innvandrere. Da føler man seg ensom og liten. Ville heller flyttet til Lørenskog eller gamle Skedsmo kommune da. Er nært bygrensen og ikke like Harry. Er jo noen bønder der, så klart, men bønder er bedre enn harrytasser som roper Walla, yolo og schpaaa, bærer kniv fordi det er tøft og spiser babb til frokost, lunch og middag. 

Anonymkode: 8f978...7d8

Lørenskog er like ille, dessverre. 

Anonymkode: 8de0a...888

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lørenskog er like ille, dessverre. 

Anonymkode: 8de0a...888

Jeg har bodd i Groruddalen i noen år, og ser en tendens til at de med lavest økonomi flytter til Lørenskog, mens de som har flyttet inn i mitt område stort sett er høyt utdannede personer med «middelklassebakgrunn». De tre siste som flyttet inn i mitt borettslag var enslige kvinner i tjue- og tredveåra med høyere utdanning.

Jeg synes at det er litt vemodig, Groruddalen har jo tradisjonelt vært det stedet der «vanlige folk» i Oslo har kunnet kjøpe seg leilighet. Samtidig ser det ut som en del av de sosiale problemene forsvinner sammen med de mest utsatte lavinntektsgruppene.

Er veldig glad i Groruddalen, og opplever mitt boområde som veldig trygt og familievennlig. Har også vært glad for å bo i et område som har vært så mangfoldig og spennende. Men dersom man skal være kynisk og tenke på boligkjøpet som en ren investering, kan man ta med disse momentene i betraktningen:

- De fleste steder har rask kommunikasjon til Oslo sentrum og Gardermoen.

- Det er godt planlagte boligområder, der arkitektene har hatt fokus på lys, utearealer og bokvalitet. Mange av områdene egner seg veldig godt for f.eks. hundehold, og det er kort vei til marka.

- Oslo kommune selger nå kommunale boliger på Østkanten, og kjøper på Vestkanten (for å spre sosiale utfordringer / bedre integrering). Folk har behov for kommunal bolig av mange årsaker, og det burde ikke være et stigma. Men dersom det blir veldig mange kommunale leiligheter i et område, preger det ofte lokalsamfunnet. Dette har også vært tilfellet i Groruddalen, men det er i endring!

- Samtidig har mange av de gruppene med lavest inntekt i Groruddalen oppdaget at de har råd til å kjøpe nybygg i f.eks. Lørenskog, og flytter ut til Viken. Mange av de som kjøper seg inn har god råd og høy utdannelse.

Kort oppsummert: Groruddalen er et område med veldig fine kvaliteter, der det ser ut som om det pågår en gentrifiseringsprosess. Da stiger ofte boligprisene også. Jeg tenker at en leilighet her er en mye bedre økonomisk investering enn en leilighet i f.eks. Lørenskog og Skedsmo, som en annen bruker foreslo. I tillegg har man alle de kvalitetene som andre brukere i tråden har lagt vekt på. 

Anonymkode: ce102...07c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til Vestli like ved hovedveien (riksvei 4). Har bodd på Grunerløkka hele livet og vokst opp der. Jeg stortrives. Alt er i umiddelbar nærhet (buss, t-bane, butikk, stort senter i form av Stovner senter, marka, sykkelvei som går rett til sentrum osv). Har ikke opplevd noe negativt. På Grunerløkka var det narkomane, langere og mye rart daglig. Her er det stille og rolige.

Anonymkode: acce5...a7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Våre lærte kebab norsk i samme området. Du vet at dette er riktig.

Anonymkode: e59ea...263

For tjue år siden kanskje, velkommen til 2020 :)

 

Jeg bodde på Grønland før. Trives,men kjente en del på utrygghet. Jeg er av typen som går overalt, også om natta. På Grønland møtte man på ekstremt mye doplangere, narkomane og fulle, høylytte folk. Litt mindre grad av dette da jeg flyttet til Grunerløkka, men der var det ekstremt mye studentfester og støy. På Kalbakken har jeg aldri følt meg utrygg og det er ingen festing. Det er større sjanse for å møte på en av hønene fra besøksgården på vift enn en full person. Veldig mye barnefamilier, og barna leker mye ute. 

Anonymkode: 19738...42d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine steder nært både marka og kollektivtilbud. Lavblokkene på Kalbakken er veldig trivelige. 

Vet ikke nøyaktig hvordan det er å bo i blokkene på Ammerud, men det er fantastiske turområder og jeg går ofte i marka der både på ski og til fots. Du kan gå i dagevis fra stue til stue i marka. 

Det er noen fint beliggende lavblokker nord for Grorud senter, rett ved marka. 

Eneboligene ved marka grensa på ammerud og Årvoll ligger kjempefint til men er nok veldig dyre. 

Høyblokker ville jeg styrt unna. Har hørt om både det ene og det andre. (Rus, kakerlakker etc) 

Vestli og Stovner ville jeg styrt unna. Det er ekkelt å ta T-bane dit kveldstid. 

Anonymkode: 5bcc6...e29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er billigere i disse områdene bla pga beliggeneheten... nærme riksvei 4 og ikke så idyllisk plassert, noen av områdene. Når det er sagt, vet jeg om folk som er superfornøyde med å bo på Rødtvet, f.eks. Nærme marka og mye fine boliger, ikke bare blokker. Bor selv på Årvoll og er superfornøyd med området- nært marka og stille og fredelig, men Årvoll/Tonsenhagen har blitt absurd dyrt, dessverre.

Anonymkode: 7d125...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo selv jeg, på vestkanten, så slutt og vær nesevis. Groruddalen er en skam for Oslo, er faktisk bedre å bo utenfor da. Om man må velge mellom pest eller kolera, mener jeg. Jeg har vært i Groruddalen, jo, men er ikke et sted jeg oppholder meg. Føles tryggest og mest hjemme på vestkanten. 

Anonymkode: 8f978...7d8

Jeg er oppvokst i Groruddalen og vi syntes det var forferdelig morsomt å leve opp til stereotypene og skremme vestkantfolk som kom dit. 

Hold deg hjemme på vestkanten du. Vi vil ikke ha hverdagsrasismen deres til Groruddalen uansett 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enslig dame er det helt fint. Det er ikke «tryggheten» som er problemet i disse områdene, det er oppvekstmiljøet. Så lenge du ikke har barn så trenger du i liten grad å forholde deg til naboene dine. 

Anonymkode: d83a6...9d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.9.2020 den 13.32, AnonymBruker skrev:

men jordmor i bydel Grorud er helt fantastiske 🥰

Anonymkode: 19738...42d

Enig i dette. Jeg er rett og slett ekstremt fornøyd med helsestasjonen på Grorud, både oppfølgingen jeg fikk under svangerskapet og oppfølgingen jeg fikk etter svangerskapet. 

På 28.9.2020 den 0.55, AnonymBruker skrev:

blir nesten deprimert av å se folk stuet sammen i svære blokker fra 70-tallet. 

Anonymkode: 6657e...20a

Men er det ikke greit at vi som trives i blokk får bo i blokk da? Jeg vokste opp i rekkehus i en liten by i Norge, med sånn ca 10.000 innbyggere. Bodde noen år i enebolig etter at jeg fikk barn, men bor nå i blokk i Oslo. Og jeg elsker virkelig å bo i blokk. Vi har muligheten til å ta over gården som mannen min har odel på nå, men ingen av oss orker tanken på å bo i enebolig eller å flytte ut av Oslo, så det blir ikke noe av.  

Anonymkode: dd1be...103

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det nok. Tror at det har vært god vekst på f.eks. eneboliger og rekkehus i disse områdene. Men dersom hun skal kjøpe leilighet (som jeg henviste til), ville jeg fortsatt ha holdt en knapp på Groruddalen med tanke på verdistigning.

Anonymkode: ce102...07c

Det er nok sant! Overså det med leilighet 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, katherine1988 skrev:

På den andre siden finnes det Mortensrud og Søndre Nordstrand, noen erfaringer med denne bydelen?

Du mener Holmlia? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...