Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Stjerne009 skrev:

Ser mange her bruker FF, anbefaler du det? Den tok ikke hensyn til positiv test? Nå bruker jeg bare Flo appen, den har kalkulert mensen og EL ganske bra hittil. 

Eg har aldri prøvd noko anna enn FF, men liker det godt. Designen ser ut som den er frå 1998, men elles meiner eg sjølve grafen er oversiktleg, og du kjem ganske raskt inn i dei andre funksjonane. Etter min erfaring er vurderingane som blir gjort i FF ganske presise, men det er jo ein del feilfaktorar her – t.d. legg dei ganske stor vekt på fertilt slim. Viss eg fjernar desse dataene frå grafen min denne månaden blir krysset flytta to dagar fram, og eg er litt dårleg på å sjekke dette (fører det inn viss eg legg merke til noko spesielt/ser noko på toalettpapiret, men sjekkar ikke kvar dag). Det kan jo gjere at EL faktisk blir feil. Men IKM pleier å stemme på ein prikk.

FF er jo ikkje like sexy som t.d. Flo og liknande, men gjer nytta si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Jennni skrev:

Designen ser ut som den er frå 1998

Det er sant 🤣 Men enig med deg, den gjør nytten sin. Og jeg liker designet enkelt og rent! Er liksom ikke noe tvil. Designet på flo syns jeg blir "for fancy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stjerne009 skrev:

🤷‍♀️er mange her bruker FF, anbefaler du det? Den tok ikke hensyn til positiv test? Nå bruker jeg bare Flo appen, den har kalkulert mensen og EL ganske bra hittil. 

Jeg bruker begge 😅 eller gratisversjonen av FF. Synes FF er mer nøyaktig på å tolke eggløsning, men denne gangen var faktisk begge enige om EL 👏 Også bruker jeg Flo til å logge alt annet jeg ikke føler er like enkelt eller tydelig i FF. Jeg synes også Flo gir tydeligere tolkning av forventet syklus. 

Du kunne jo kanskje testet FF en runde for å se, tror fortsatt man får tilgang til de fleste funksjoner gratis i en prøveperiode i starten? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen hoppa litt ned igjen i dag, men eg tok ein test for sikkerheits skyld. Blendakvit, sjølvsagt :( Synest det er litt rart at tempen framleis er såpass høg, så eg trur kanskje eg hadde EL på CD 19 i staden for 17. Viss mensen kjem fredag og ikkje i morgon, stemmer det med 10 dagars lutealfase. Då fjernar eg nok at eg hadde EL-slim CD 17, så streken blir flytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jennni skrev:

Temperaturen hoppa litt ned igjen i dag, men eg tok ein test for sikkerheits skyld. Blendakvit, sjølvsagt :( Synest det er litt rart at tempen framleis er såpass høg, så eg trur kanskje eg hadde EL på CD 19 i staden for 17. Viss mensen kjem fredag og ikkje i morgon, stemmer det med 10 dagars lutealfase. Då fjernar eg nok at eg hadde EL-slim CD 17, så streken blir flytta.

Tempen din holder seg jo i det øvre sjiktet, så ville fortsatt tenkt på denne som høy og fin ;) 

Jeg er også litt spent på om jeg hadde EL CD17 eller CD19 :lol: Holder meg til førstnevnte i mine beregninger, så da får du gjøre som meg... tenke at det kan ha skjedd et par dager senere når man tester blendahvitt. Forhåpentligvis bare for tidlig!

Jeg ble litt gal av at FF ikke ville sette noe kryss på meg, så jeg endret innstillingene til at den skal kartlegge etter EL-test og ikke "advanced". Så da satt den strek på meg på CD17 da. Ser bedre ut :) Og jeg får opp dpo og IKM i kalenderen min.

Min chart ♦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som tempen min tilsier at jeg ikke har hatt EL denne mnd. 

Hva tenker dere? Og hva gjør jeg evt videre herfra om jeg ikke har EL? 🤔

Screenshot_20201015_073751.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Niny skrev:

Jeg tenker at det er ganske uvanlig å ikke ha EL dersom man får positiv EL-test... og du har to! I tillegg til EL-smerter. Og så har jeg sett maange charter med EL selv om det ikke er klart lavt før EL og klart høyt etter EL.

Om du er veldig bekymret så er det jo en tur til gynekolog som kan hjelpe deg. Husker ikke hvor lenge du har vært prøver? Men en gynekolog kan følge deg opp ved å sjekke follikler på UL i forkant, og måle progrestron i etterkant. For å bekrefte om EL har vært eller ikke. Minuset med dette er at du må gå privat og betale om du ikke har rett på henvisning fra legen, og at det ofte kan ta litt tid. Først få time, så være på rett sted i syklusen osv. Så det blir jo en vurderingssak, i form av hvor bekymret du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min temp holder seg himmelhøyt her! Må si det selvfølgelig gir meg forhåpninger... Noe som bare er dumt, for jeg vet godt at tempen kan holde seg høy helt frem til dagen man får mensen. Men likevel er man så dum at man håper :roll:

Første test avfyres i morgen!

Min chart ♦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tekstmelding om at nye termometeret mitt har kommet i posten idag! 🎉

Blir spennende å teste det ut, og se om jeg finner ut av minnefunksjon, og om grafen min ser bedre ut når jeg får 2 desimaler 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Niny skrev:

Fikk tekstmelding om at nye termometeret mitt har kommet i posten idag! 🎉

Blir spennende å teste det ut, og se om jeg finner ut av minnefunksjon, og om grafen min ser bedre ut når jeg får 2 desimaler 😊

Jeg fikk samme tekstmelding nå 😂
Minnefunkesjonen er veldig enkel. Når du skal foreta temping trykker du på knappen (er èn knapp på termometeret). Men når du vil lese av forrige temp så holder du inne knappen når du trykker på den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

Min temp holder seg himmelhøyt her! Må si det selvfølgelig gir meg forhåpninger... Noe som bare er dumt, for jeg vet godt at tempen kan holde seg høy helt frem til dagen man får mensen. Men likevel er man så dum at man håper :roll:

Første test avfyres i morgen!

Min chart ♦

Spennende! Når skal du egentlig ha mensen? 

Min temp gikk opp med 0,1 i dag, tar det som et godt tegn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerne009 skrev:

Spennende! Når skal du egentlig ha mensen? 

Min temp gikk opp med 0,1 i dag, tar det som et godt tegn😅

Jeg har en lutealfase på 11-12 dager. Så FF mener IKM nå for meg er på 13 dpo (tirsdag).
Dette er årsaken til at jeg alltid starter testingen på 9 dpo. Jeg har vært igjennom prøverunder før der jeg liksom skulle vente til 13/14 dpo, men da rakk jeg jo aldri noe testing før mensen kom! Skuuuuuffende. Jeg syns å oppdage mensen helt plutselig er hundre ganger verre enn å se negativ test. Liker å være forberedt på tantebesøk... enn så uvelkomment det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Amatariel skrev:

Jeg har en lutealfase på 11-12 dager. Så FF mener IKM nå for meg er på 13 dpo (tirsdag).
Dette er årsaken til at jeg alltid starter testingen på 9 dpo. Jeg har vært igjennom prøverunder før der jeg liksom skulle vente til 13/14 dpo, men da rakk jeg jo aldri noe testing før mensen kom! Skuuuuuffende. Jeg syns å oppdage mensen helt plutselig er hundre ganger verre enn å se negativ test. Liker å være forberedt på tantebesøk... enn så uvelkomment det er.

Aah, jeg er motsatt, så venter til etter IKM med å teste😅 blir spennende i morra, du får holde oss oppdatert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Niny skrev:

Eg ville i alle fall prøvd ein syklus med nytt termometer og sjå om grafen verkar meir forståeleg då. Det er jo ofte ikkje såååå store marginar som skal til, og når termometeret berre viser ein desimal gir det kanskje ein del feilaktig høge eller låge utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste temp igår med gamle termometeret var 36.5. Første temp idag med nye termometeret var 36.91 😅🎉

Vet ikke hva jeg skal tenke 🤔🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Niny skrev:

Siste temp igår med gamle termometeret var 36.5. Første temp idag med nye termometeret var 36.91 😅🎉

Oi! Det var litt forskjell, ja! Eg vil tru at det er det gamle termometeret som er unøyaktig og det nye som er riktig. Ein kan jo eigentleg ikkje endre nokon av faktorane i tempinga (termometer eller tidspunkt) og forvente at grafen skal bli riktig. Men då trur eg du kjem til å sjå ein mykje tydlegare graf neste syklus, i alle fall! Om spira ikke sitt allereie, då :)

Eg har framleis stabil temperatur, så eg testa i dag, men ikkje noko utslag :( Men er ganske sikker på at eg då hadde EL to dagar seinare enn FF først berekna, så eg juksa litt og la inn fertilt slim på CD 18, og no er krysset på CD 19, som eg trur er riktig. Ny IKM blir då i morgon, og det stemmer jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Niny skrev:

Tror termometere varierer litt, så det er visst ikke anbefalt å skifte midt i en syklus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi skjønner du syns det var rart! Men enig med de andre her... det er ikke optimalt å skifte midt i syklusen vil jeg tro. Samme med badvekt 😅 Når man veier seg skal man gjøre det på den samme hver gang. Ikke lån andres vekt f.eks for å sjekke.

13 minutter siden, Jennni skrev:

Og der kom mensen :( Litt merkeleg at temperaturen ikkje har søkke meir, men han er jo ikkje skyhøg heller.

Uff så kjedelig. Du har hatt veldig 'jevn' temperatur egentlig :klem:Stoooor klem!

Jeg tenkte som Niny og skulle bytte termometer nå som jeg fikk et så nytt og freshed i posten. Men så virket det ikke!?? Slo det jo på i går og da så nå alt fint ut. Men i morges da jeg skulle tempe så hørtes påknapp-lyden skikkelig ødelagt ut (temper i mørket) så da turte jeg ikke bruke det. Heldigvis lå det gamle rett i nærheten så fikk brukt det uten å være våken så lenge eller røre meg så mye. Så tror tempen ble reell. Fortsatt høy! 🤗

Men hva som skjedde med det nye termometeret må jeg finne ut av senere i dag ja. Skulle bare mangle om jeg endelig fikk kjøpt nytt, og så er det ødelagt!?

Ble ellers blenda test på meg, men forventet ikke så mye annet på 9 dpo egentlig. Men håper såååå på å se noe spennende i løpet av helgen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi skjønner du syns det var rart! Men enig med de andre her... det er ikke optimalt å skifte midt i syklusen vil jeg tro. Samme med badvekt 😅 Når man veier seg skal man gjøre det på den samme hver gang. Ikke lån andres vekt f.eks for å sjekke.

19 minutter siden, Jennni skrev:

Og der kom mensen :( Litt merkeleg at temperaturen ikkje har søkke meir, men han er jo ikkje skyhøg heller.

Uff så kjedelig. Du har hatt veldig 'jevn' temperatur egentlig :klem:Stoooor klem!

Jeg tenkte som Niny og skulle bytte termometer nå som jeg fikk et så nytt og freshed i posten. Men så virket det ikke!?? Slo det jo på i går og da så nå alt fint ut. Men i morges da jeg skulle tempe så hørtes påknapp-lyden skikkelig ødelagt ut (temper i mørket) så da turte jeg ikke bruke det. Heldigvis lå det gamle rett i nærheten så fikk brukt det uten å være våken så lenge eller røre meg så mye. Så tror tempen ble reell. Fortsatt høy! 🤗

Men hva som skjedde med det nye termometeret må jeg finne ut av senere i dag ja. Skulle bare mangle om jeg endelig fikk kjøpt nytt, og så er det ødelagt!? Men med Ninys historie her så innser jeg jo at jeg ikke bør tempe med det nye i denne syklusen uansett.

Ble ellers blenda test på meg, men forventet ikke så mye annet på 9 dpo egentlig. Men håper såååå på å se noe spennende i løpet av helgen altså!

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...