Gå til innhold

Den O'store tempetråden


Amatariel

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Jennni skrev:

Er du sikker på at du held knappen godt nok inn? Eg passar på å trykke nesten med neglen, for viss ikkje er det lett at han hoppar opp igjen før eg får sett den lagra temperaturen

Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Jeg har ikke sjangs til å se på termometeret rett etter temping iallefall, for det er ikke lys på termometeret (det var det vel før, så mulig mitt er defekt der?) og mørkt på rommet. Da må jeg faktisk våkne og få slått på lys på soverommet og det går bare ikke.
Så når jeg skal finne termometeret igjen lenge etter tempingen ble foretatt, så er det avslått. Jeg slår det på ved å holde knappen inne og da slår det seg på og viser en temp. Tilsynelatende siste temp. Om jeg bare trykker uten å holde knappen inne så slår det seg på, blinker raskt og går til LO for temping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Amatariel skrev:

Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Jeg har ikke sjangs til å se på termometeret rett etter temping iallefall, for det er ikke lys på termometeret (det var det vel før, så mulig mitt er defekt der?) og mørkt på rommet. Da må jeg faktisk våkne og få slått på lys på soverommet og det går bare ikke.
Så når jeg skal finne termometeret igjen lenge etter tempingen ble foretatt, så er det avslått. Jeg slår det på ved å holde knappen inne og da slår det seg på og viser en temp. Tilsynelatende siste temp. Om jeg bare trykker uten å holde knappen inne så slår det seg på, blinker raskt og går til LO for temping.

Dårleg forklart av meg – eg berre meiner at av og til når eg skal få opp minnefunksjonen når termometeret er avslått, trykkar eg ikkje knappen godt nok inn, og det viser standardtemp før det går over til målemodus. Men det merkar du jo. Eg har heller ikkje lys på termometeret, men eg lyser med mobilen for å sjå. Kanskje du kan gjere det eit par dagar berre for å sjekke? Det kan jo vise seg at du faktisk berre har veldig stabile temperaturar, men kjipt å vere usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeei for ny tråd 🥳 

Jeg temper kun for å kartlegge (en sinnsykt) syklus. Drev på en tid i fjor, og ble bittelitt klokere. Så dabbet interessen av. Men har nå nettopp startet opp igjen, så supert å følge andre aktive tempere samtidig 😊 

Som sagt har jeg ikke noen bra syklus. Blør lenge og vel. Gyn bare avviser meg med at alt ser normalt ut, du bør prøve spiral. Så da forsker jeg på egenhånd. Begynte med EL tester for å se om jeg faktisk har EL. Ble så gjort oppmerksom på at disse bare viser at kroppen prøver å slippe ett egg, ikke at man faktisk har eggløsning. Og dermed oppdaget jeg temping 😊 Forrige gang kom jeg fram til at jeg har EL på CD 20-25 🙄 Men syklus på 28 dager. Så nå tror jeg at jeg egentlig har blødning i 7-10 dager før faktisk mensen, i stede for første dag blødning=første dag mens. Så denne gangen logger jeg temper i 3 ulike apper, bare for å gjøre det ekstra spennende 😅 

Håper det er greit at jeg deltar i gjengen her, selvom jeg ikke er prøver, bare temper 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jennni skrev:

Eg har heller ikkje lys på termometeret, men eg lyser med mobilen for å sjå. Kanskje du kan gjere det eit par dagar berre for å sjekke? Det kan jo vise seg at du faktisk berre har veldig stabile temperaturar, men kjipt å vere usikker.

Jepp, jeg må bare fortsette å forske. Har ikke annet valg akkurat nå. Skulle gjerne kjøpt nytt termometer ettersom mitt er 6 år gammelt, så om noen ser at Babyplan har fått inn på lager så rop ut!

Velkommen @Teyla! Veldig kjekt med flere tempere her inne! Blir fort et spørsmål eller to så :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ga FF meg en EL-dag. Den samme som jeg selv tror. Virker ikke som det lille dippet hadde stor betydning. Så nå blir det spennende å se🤞🏼 

587ED4E8-3667-4FE1-8F60-503FECFE364D.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lille fjasa skrev:

Endelig ga FF meg en EL-dag. Den samme som jeg selv tror. Virker ikke som det lille dippet hadde stor betydning. Så nå blir det spennende å se🤞🏼 

Kjempebra!!

Jeg fortsetter nå å teste ut dette termometeret mitt.... Tok flere tester i går ettermiddag med det. Tempet, la det fra meg og sjekket det senere igjen ved å holde inne knappen (få frem minnet) og da viste den over 37. Så der husket den tydeligvis. Men i dag måtte jeg jo bare våkne ordentlig og titte på termometeret før jeg la det fra meg, og da viste det 36,59. Altså endelig et tall som ikke var 36,50, selv om det var veldig nært hehe. Klarer fortsatt ikke å TRO at tempen min var vært så lik hver morgen altså… men men. Må vel prøve flere dager ved å faktisk titte på det og se. Men vet ikke hvor lenge jeg holder ut med temping da… hater å våkne, og drøyer det alltid lenge 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.9.2020 den 8.29, Amatariel skrev:

Hm, termometeret mitt fungerer visst ikke likevel - når det gjelder minnefunksjonen. Dere som har Babyplan sitt - hvordan gjør dere det? Jeg husker ikke fra sist jeg var temper...

Jeg temper når mannens ringeklokke ringer kl.6, men er stuptrøtt da så gjør det halvt i søvne. Passer dog på at det piper, og så legger jeg det på nattbordet. Når jeg klarer å våkne til 1 time senere og skal se på det, så trykker jeg på det, holder inne og tempen 36,5 dukker opp. Men det kan jo ikke være dette hver dag! Så jeg tror noe må være galt. Er det slik man får opp minnefunksjonen? Jeg testet noen ganger før jeg la meg i går, og jeg mener jo det. Hvis jeg bare trykker en gang på det for å få det på, så viser det raskt 36,5 før den går i LO og er klar for å tempe. Men hvis jeg holder det inne så kom minnet opp, i går kveld ved test var det 36,72. Så den får til andre tall enn 36,5 :roll: Men hvorfor går det ikke på morgenen? Jeg kan umulig ha samme nøyaktige temp hver morgen??

Hei, har du prøvd å bytte batteri? :) 

Mitt babyplan termometer viste samme temp i såå mange dager, og den slettet de forrige tempene med jevne mellomrom(plaget ikke meg da jeg noterer med en gang), men når jeg fikk byttet batteriet er det presist igjen.... Lavt batteri symbolet syntes ikke, men prøvde det likevel og det funket hvertfall hos meg. Så kanskje verdt å prøve :) 

Anonymkode: 5bdb0...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, har du prøvd å bytte batteri? :) 

Mitt babyplan termometer viste samme temp i såå mange dager, og den slettet de forrige tempene med jevne mellomrom(plaget ikke meg da jeg noterer med en gang), men når jeg fikk byttet batteriet er det presist igjen.... Lavt batteri symbolet syntes ikke, men prøvde det likevel og det funket hvertfall hos meg. Så kanskje verdt å prøve :) 

Anonymkode: 5bdb0...926

Det skal jeg definitivt prøve! Tenkte ikke over at det går an engang, men ser jo nå at det går an å åpne det. 

1 time siden, Neutral90 skrev:

Litt off topic, men er det flere med lav temp? Er ofte nede på 35-noe. 

Mener det ikke er uvanlig. Husker jeg ofte var der nede sist jeg var temper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Neutral90 skrev:

Litt off topic, men er det flere med lav temp? Er ofte nede på 35-noe. 

Eg har vore rett under 36 eit par gonger (typ 35.97), men trur det heng saman med klimaet? Har verkeleg ikkje forska noko på dette, altså, men føler at kroppstemperaturen går ned om eg er til fjells eller langt nord? Det er vel også veldig individuelt.

Og, yey for raudt kryss til @Lille fjasa!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Neutral90 skrev:

Litt off topic, men er det flere med lav temp? Er ofte nede på 35-noe. 

Jeg hadde 35,89 som laveste. Det var rett før el. Bikka over til 36 etter el og ligger stort sett rett over 36.

Anonymkode: b21f5...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger rundt 36,45 til vanlig og kommer opp til 36,7 ved EL. 

MEN.. jeg har et spørsmål. Jeg var hos gynekolog for noen dager siden. Hun sa at man ikke kunne stole på EL-tester og temping. Har den siste tiden hatt syklus på rundt 30, men EL på dag 27 (i følge temping og tester). Gynekologen ville sjekke progesteron på dag 21, fordi det kan tenkes jeg har eggløsning på dag 15-16. Det stemmer jo absolutt ikke utfra testene jeg tar..?!? 😶

Jeg har tenkt jeg har kort lutealfase, men virker ikke som at gynekologen tror på meg 😐 Hun mener også at eneste løsningen med defekt lutealfase er IVF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Body Lotion skrev:

Jeg ligger rundt 36,45 til vanlig og kommer opp til 36,7 ved EL. 

MEN.. jeg har et spørsmål. Jeg var hos gynekolog for noen dager siden. Hun sa at man ikke kunne stole på EL-tester og temping. Har den siste tiden hatt syklus på rundt 30, men EL på dag 27 (i følge temping og tester). Gynekologen ville sjekke progesteron på dag 21, fordi det kan tenkes jeg har eggløsning på dag 15-16. Det stemmer jo absolutt ikke utfra testene jeg tar..?!? 😶

Jeg har tenkt jeg har kort lutealfase, men virker ikke som at gynekologen tror på meg 😐 Hun mener også at eneste løsningen med defekt lutealfase er IVF.

Altså lutealfase på 3 dagar?

Testing kan vel vere upåliteleg, men temping skal kunne stadfeste at EL har skjedd. Men det kan jo vere at ho meiner kurva di ikkje er tydeleg nok? Det er kanskje litt liten forskjell frå 36,45 til 36,7? Kan du legge ut eit eksempel på ein heil syklus der du trur du har hatt EL? Eg har ikkje masse erfaring med å tolke tempgrafar, altså, men temperaturen hos meg pleier å variere med minst ein halv grad i løpet av ein syklus.

Men om ho har rett er det jo ikkje noko som er betre enn om du faktisk har EL på dag 15 og 15 dagars lutealfase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Jennni skrev:

Altså lutealfase på 3 dagar?

Testing kan vel vere upåliteleg, men temping skal kunne stadfeste at EL har skjedd. Men det kan jo vere at ho meiner kurva di ikkje er tydeleg nok? Det er kanskje litt liten forskjell frå 36,45 til 36,7? Kan du legge ut eit eksempel på ein heil syklus der du trur du har hatt EL? Eg har ikkje masse erfaring med å tolke tempgrafar, altså, men temperaturen hos meg pleier å variere med minst ein halv grad i løpet av ein syklus.

Men om ho har rett er det jo ikkje noko som er betre enn om du faktisk har EL på dag 15 og 15 dagars lutealfase :)

Eller det blir vel 4 dagers lutealfase, siden syklusen endte på dag 31.  Syklusene har blitt lengre siden jeg sluttet, men eggløsning har bare kommet senere og senere. Har vært ganske konsekvent med så kort lutealfase siden 1. juni. Blææh. Men jeg har også stusset over at tempraturøkningen er så lav.

Syklusdag 24 er det også en økning, men da var ikke eggløsningstesten positiv.

Den lilla streken er eggløsningstest. Jeg får veldig sterke positive tester 😅 Mens den blå er temperaturen.

 

IMG_20201002_204439.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Body Lotion skrev:

Eller det blir vel 4 dagers lutealfase, siden syklusen endte på dag 31.  Syklusene har blitt lengre siden jeg sluttet, men eggløsning har bare kommet senere og senere. Har vært ganske konsekvent med så kort lutealfase siden 1. juni. Blææh. Men jeg har også stusset over at tempraturøkningen er så lav.

Syklusdag 24 er det også en økning, men da var ikke eggløsningstesten positiv.

Den lilla streken er eggløsningstest. Jeg får veldig sterke positive tester 😅 Mens den blå er temperaturen.

 

IMG_20201002_204439.png

Hm, utifrå den grafen ville eg trudd EL CD 23, altså, utan at eg har nokon som helst peiling på EL-testar. Men i så fall har du jo lutealfase på 8 dagar – det er kort, men då truuur eg det er mogeleg å ta hormonar eller vitamin B6 eller kva det er for å forlenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jennni skrev:

Hm, utifrå den grafen ville eg trudd EL CD 23, altså, utan at eg har nokon som helst peiling på EL-testar. Men i så fall har du jo lutealfase på 8 dagar – det er kort, men då truuur eg det er mogeleg å ta hormonar eller vitamin B6 eller kva det er for å forlenge.

Ja, jeg er enig i logikken angående eggløsning CD 23, men siden det ikke samsvarer med EL-tester så går det ikke. Hhah. Bleh. Tok blodprøver på syklusdag 21 denne syklusen, men gynekologen hadde glemt å krysse av på progesteron.. Så skal undersøke det denne syklusen  :P Så skal jeg prøve på crinone neste syklus. Så får jeg krysse fingrene for at den faktisk blir lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Body Lotion skrev:

Jeg ligger rundt 36,45 til vanlig og kommer opp til 36,7 ved EL. 

MEN.. jeg har et spørsmål. Jeg var hos gynekolog for noen dager siden. Hun sa at man ikke kunne stole på EL-tester og temping. Har den siste tiden hatt syklus på rundt 30, men EL på dag 27 (i følge temping og tester). Gynekologen ville sjekke progesteron på dag 21, fordi det kan tenkes jeg har eggløsning på dag 15-16. Det stemmer jo absolutt ikke utfra testene jeg tar..?!? 😶

Jeg har tenkt jeg har kort lutealfase, men virker ikke som at gynekologen tror på meg 😐 Hun mener også at eneste løsningen med defekt lutealfase er IVF.

Jeg stoler ikke 100% på gynekologer. Ja, de kjenner godt til den gjennomsnittlige kvinne. Men uten en dyp og nøye utredning så kjenner de ikke MEG godt. Vi er alle forskjellige, og at kroppen finner på mye rart kan vi vel være enige om. Da jeg var prøver første gang tok de progesteronprøve av meg. Jeg fikk telefon en stund senere da prøvene var klare, og beskjeden var like klar "Du har ikke hatt eggløsning". Jeg gikk jo rett i kjelleren. Sjokket var desto større da jeg noen dager fikk positiv g-test. Jeg måtte ringe tilbake og den samtalen var noe rar 😅 Sa at jeg har hatt eggløsning, og damen på kontoret tastet på pc med "nei, ingen eggløsning på deg", og jeg bare "men jeg sitter her med en positiv g-test, så temmelig sikker på at jeg har hatt eggløsning!". Så ja... Gravid var jeg. Viste seg jo at jeg var offer som så veldig mange før meg - av noe sen eggløsning i syklusen og progesteronprøven var tatt for tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Body Lotion skrev:

Ja, jeg er enig i logikken angående eggløsning CD 23, men siden det ikke samsvarer med EL-tester så går det ikke. Hhah. Bleh. Tok blodprøver på syklusdag 21 denne syklusen, men gynekologen hadde glemt å krysse av på progesteron.. Så skal undersøke det denne syklusen  :P Så skal jeg prøve på crinone neste syklus. Så får jeg krysse fingrene for at den faktisk blir lengre.

Ja, då må det jo ha skjedd CD 27, sjølv om temphoppet ikkje er så høgt. Eg tenker jo at du tross alt har eit tydeleg mønster i grafen din, med to periodar med lågare og høgare temperatur + at tempen fell til slutt i syklusen (altså på CD 1), mens dei grafane eg har sett der det ikkje er EL er det meir tilfeldige temperaturar. Blir spennande å sjå om det hjelper med Crinone, då!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Amatariel skrev:

Jeg stoler ikke 100% på gynekologer. Ja, de kjenner godt til den gjennomsnittlige kvinne. Men uten en dyp og nøye utredning så kjenner de ikke MEG godt. Vi er alle forskjellige, og at kroppen finner på mye rart kan vi vel være enige om. Da jeg var prøver første gang tok de progesteronprøve av meg. Jeg fikk telefon en stund senere da prøvene var klare, og beskjeden var like klar "Du har ikke hatt eggløsning". Jeg gikk jo rett i kjelleren. Sjokket var desto større da jeg noen dager fikk positiv g-test. Jeg måtte ringe tilbake og den samtalen var noe rar 😅 Sa at jeg har hatt eggløsning, og damen på kontoret tastet på pc med "nei, ingen eggløsning på deg", og jeg bare "men jeg sitter her med en positiv g-test, så temmelig sikker på at jeg har hatt eggløsning!". Så ja... Gravid var jeg. Viste seg jo at jeg var offer som så veldig mange før meg - av noe sen eggløsning i syklusen og progesteronprøven var tatt for tidlig. 

Ja, godt sagt! Takk for at du deler ^_^ 
Kan forstå sjokket ditt. Er ikke bare bare å få en sånn beskjed, men hurra for at det bare var en senere eggløsning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle norske sider jeg har sett har vært tomme for termometer i lang tid, har jeg begynt tempingen nå med vanlig feber termometer. Begynte da mensen var over, og holdt på 3 dager nå. 

Synes denne PP virker så vanvittig rar allerede. Føler jeg har mer PMS symptomer nå, uken etter mens, enn før og under mens. Sterkere kramper enn under mens, som stråler bak i ryggen, enormt godtesyk, humørsyk og oppblåst.. Hadde negativ test på IKM, som visstnok var 2 dager før mens. 

Ferier og sånt er over nå, så skal hvertfall greie å holde tempingen gående på bra jevnt tidspunkt hver dag 😊

Endret av Niny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...