Gå til innhold

Den O'store tempetråden


Amatariel

Anbefalte innlegg

Eg har same erfaring som deg, @Snølilje :)  Vi har også 'full ventilasjon' på soverommet, og no når det er mange minusgrader ute er det også iskaldt på soverommet. Dette ga rekordlåge målingar for meg, så eg starta med å leggje termometeret under puta, slik du har gjort, og er ganske sikker på at det gir meir riktige målingar. Dette gjeld nok særleg om du har eit termometer som måler ganske raskt, slik at det ikkje får innstille seg ordentleg før det pip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Memira skrev (1 time siden):

Whaat? Når jeg la inn tempen i dag tidlig så kom det opp et varsel som sa noe som «på bakgrunn av temperaturen din de siste dagene beregner FF eggløsning på cd16 istedenfor cd17» 

Hvorfor det? Hva er det som er så spesielt med tempen min nå èn uke etter el, som gjør at de tror el er èn dag tidligere?? 

jeg er hvertfall ikke enig med FF, og er ganske sikker på el cd 17

 

Ikke så vanlig at FF gjør sånt, men noe er det med algoritmene er det i alle fall. Om du stoler mest på deg selv så kan du override og bestemme selv EL-dagen slik at charten fremstår riktig.

Snølilje skrev (1 time siden):

Til dere o`store tempere:

Har noen av dere erfaring med at temperaturen på soverommet kan påvirke målingene? Jeg er helt ny på temping, og kurven min går veldig opp og ned. Jeg oppbevarer temperaturmåleren på nattbordet, som står ved siden av vinduet. Sover med vinduet åpent uavhengig vær og årstid. Fikk en mistanke om at de lave målingene jeg har fått henger sammen med dette. Termometere kjennes iskaldt ut, når jeg setter det på plass 🙊En natt endte jeg på sofaen på grunn av samboers snorking 🙄 Sov allikevel sammenhengende og målte temperaturen til fast tidspunkt. Da fikk jeg høyre temperatur, men dagen etter lavere. Forsøkte derfor i natt å legge måleren under puten, og fikk da en høyre temperatur. Men det blir kanskje feil? Leste på pakningsvedlegget at for å oppnå konkret temperaturmåling bør termometeret ligge 3 minutter i ro i det området en måler. Hva tenker dere? 

Har fått med meg at mange erfarer at soveromstemperatur innvirker dersom man måler i munnen. Gjør du det? Det skal ikke ha noe å si hvor kaldt selve termometeret er før måling, men mer det at man sjeldent sover en natt igjennom med munnen helt lukket. Og er den åpen så påvirkes temperaturen av det.

Men om man temper vaginalt så har ikke romtemperatur noe å si. Jeg temper slik, og det har ikke noe å si om det er en varm sommer eller kald vinter da. Jeg er like varm inni der 😂 Eneste jeg kan merke er at det tar litt lenger tid å tempe når utgangspunktet er at termometeret er kaldt. Tar noen minutter før det piper.

Jeg er CD5 i dag og i gang med å tempe etter mensen. Bare så kjeeedelig sted å være i syklusen :( Savner dpo-land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snølilje skrev (1 time siden):

Til dere o`store tempere:

Har noen av dere erfaring med at temperaturen på soverommet kan påvirke målingene? Jeg er helt ny på temping, og kurven min går veldig opp og ned. Jeg oppbevarer temperaturmåleren på nattbordet, som står ved siden av vinduet. Sover med vinduet åpent uavhengig vær og årstid. Fikk en mistanke om at de lave målingene jeg har fått henger sammen med dette. Termometere kjennes iskaldt ut, når jeg setter det på plass 🙊En natt endte jeg på sofaen på grunn av samboers snorking 🙄 Sov allikevel sammenhengende og målte temperaturen til fast tidspunkt. Da fikk jeg høyre temperatur, men dagen etter lavere. Forsøkte derfor i natt å legge måleren under puten, og fikk da en høyre temperatur. Men det blir kanskje feil? Leste på pakningsvedlegget at for å oppnå konkret temperaturmåling bør termometeret ligge 3 minutter i ro i det området en måler. Hva tenker dere? 

Da jeg tempet så målte jeg alltid i 5 minutter, og tok tida sjøl. Fikk veeeldig mye jevnere temperatur da, enn å ta det ut når termometeret pep. Så jeg anbefaler dette! 

Anonymkode: b1287...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! 

Jeg måler vaginalt, men tenker jeg får la det ligge litt lenger enn det første minuttet! Også blir nok termometeret oppbevart under puten fremover 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snølilje skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for gode svar! 

Jeg måler vaginalt, men tenker jeg får la det ligge litt lenger enn det første minuttet! Også blir nok termometeret oppbevart under puten fremover 🙊

Jeg temper vaginalt og her har siste ukene vært ned i 10-15 minus på natten. Galningen av en mann hadde veto på åpent vindu 🙄 Så jeg fikk kle på meg om natten istedet.. Hadde den jevneste charten noensinne sist PP, i tiden det var kaldt. Min ligger fritt på nattbordet 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (1 time siden):

Jeg temper vaginalt og her har siste ukene vært ned i 10-15 minus på natten. Galningen av en mann hadde veto på åpent vindu 🙄 Så jeg fikk kle på meg om natten istedet.. Hadde den jevneste charten noensinne sist PP, i tiden det var kaldt. Min ligger fritt på nattbordet 🤷🏻‍♀️

Haha, uff! Ikke lett med to ulike preferanser og et rom 😂 Tror jeg konkluderer med at jeg er litt for rask til å ta den ut. Hører ikke når den piper, så tenker jeg setter telefonen på timer i morgen! 

Fulgte spent med på charten din @Niny og må innrømme at jeg var helt sikker på at det ville gå din vei! Leit å høre at det ikke ble sånn, men en dag vil det klaffe ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snølilje skrev (3 timer siden):

Også blir nok termometeret oppbevart under puten fremover 

Det gjorde knappen min på termometeret koko, så det måtte jeg bare slutte med 🙊 Syns det var litt rart at den skulle reagere såpass på trykk, men den ble bedre når jeg la den på benken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte med temping for litt siden var jeg så usikker på om jeg burde tempe oral eller vaginalt. Jeg googlet, hørte på råd og undersøkte så godt jeg kunne. Likevel klarte jeg ikke å falle til ro med noen av delene. Jeg endte derfor til slutt opp med å gjøre begge deler. 😆 Nå har jeg fulgt denne planen i 41 dager, og føler egentlig at jeg har dannet meg et greit bilde av forskjellen på de to tempemetodene. Har ført statistikk over forskjellen mellom vaginal-tempen og oral-tempen for hver dag. Noen dager har oral-tempen vært høyere, noen dager vaginal-tempen. Som regel har vaginal-tempen vært høyest. :) Jeg vil gjerne dele begge chattene med dere, i tilfelle det finnes noen andre der ute som er like i tvil som jeg var. 

Har regnet ut gjennomsnitt mellom variasjonen i målingene mine, og funnet ut at den er 0.05 grader. Jeg har altså i gjennomsnitt 0.05 grader høyere vaginal-temp enn oral-temp. Skal sies at jeg har èn temp i oral charten min som ikke ser riktig ut. Den er nede på 0.17 grader lavere enn vaginal-tempen, og befinner seg på CD34. Har aldri opplevd så stort sprik mellom tempene som den dagen, og den passer overhode ikke inn i charten. Jeg føler meg ganske sikker på at dette er termometeret sin skyld, og at den målingen rett og slett er feil. Jeg har likevel regnet den med i gjennomsnittet, hadde jeg utelatt denne hadde gjennomsnittet havnet på 0.04 grader. :) 

Jeg har kommet dit at jeg føler jeg er nødt til å velge hvilke av chartene jeg skal fullføre. Jeg liker helt klart utsende på vaginalcharten min best. Den er jevnere, og mer tilfredstillende å se på. Likevel heller jeg litt mot oral-temping. Jeg har en enorm frykt for å pådra meg en infeksjon, og at den skal spre seg til egglederne. Min største frykt i denne verden, er å ikke kunne få barn. Av erfaring har jeg høy smerteterskel, og gikk med ubehandlet urinveisinfeksjon så lenge at det ble nyrebekkenbetennelse. Merket ingenting til det, før jeg tisset blod-blandet urin. Moren min hadde også livmor-betennelse uten særlig symptomer i sine yngre dager. Jeg er rett og slett livredd livmor-betennelse, og føler jeg ikke trygg på å tempe vaginalt uten å desinfisere med medisinsk alkohol, slik det står i bruksanvisningen. I tillegg synes jeg ikke chartene er sååå forskjellig? :jepp: Har ikke helt bestemt meg enda, men tror jeg kommer til å fortsette med oral. Bare for å få en bekymring mindre. For de er det jammen meg nok av i dette gamet. 

Vaginal-temping øverst - Oral-temping nederst.

charts.jpg

Håper det kan hjelpe noen der ute som er i tvil. :) Også håper jeg dere synes det er greit at jeg delte dette. 

Har forresten endelig fått meg profilbilde. Det ble Bolla pinnsvin, synes det passet til brukernavnet mitt. :fnise: 

Endret av bittelillebolla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rabarbrafrø skrev (13 minutter siden):

Veldig interessant, @bittelillebolla! Takk for så vel gjennomført studie 😊 Du har datagrunnlaget, og argumenta, til å ta eit godt valg. 

Hihi, jeg liker å gå litt grundig til verks når jeg er i tvil, kanskje litt i overkant. :fnise: Dette var i tillegg veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet bittelillebolla!! Rett og slett fantastisk reseach. Er ikke mange som orker å gå så inn i dette for å finne ut hva som er best for en selv. Men veldig lurt at du gjorde det. Og når du har frykt innenfor det vaginale området, så syns jeg det er lurt med en avgjørelse om å tempe oralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2020 at 4:46 PM, Niny said:

Fantastisk oppsummert for oss grønninger på temping! 🤩

Ønsker å bruke temping selv, men har i en mnds tid leitet etter termometer å kjøpe. Kun funnet på type ebay og lignende, men tar så mange måneder før jeg får det da, at hååååper jo jeg er gravid til da. 

Vet det blir feil med kun 1 desimal på termometeret, men får prøve med bare vanlig febertermometer til jeg finner noe skikkelig. Begynner vel straks på PP4 her. 

https://www.fertil.no/produkt/make-sure-termometer-m2-desimaler/?gclid=CjwKCAiAi_D_BRApEiwASslbJ8eA0_DSE9-uJkIrwUtm1janam-RR7ShNXUP3sVsEzk39q1NKAzkVRoCPowQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/6/2020 at 7:02 PM, bittelillebolla said:

Hei 😊 Er det noen som har fått tak i, eller vet om ett sted det er mulig å få tak i et basal termometer? Babyplan svarte på mail at de ikke visste noe om de fikk inn igjen termometeret eller om de får inn et annet. De ante ikke når det isåfall blir. 😕 Har søkt Google rundt, men ser ut til at alt er utsolgt. 😩 Har bare funnet ett termometer, men det koster 750kr med bluetooth, men jeg trenger absolutt ikke noe så fancy. 😅 Hadde klart meg fint med et basic termometer til å begynne med hvert fall. 

https://www.fertil.no/produkt/make-sure-termometer-m2-desimaler/?gclid=CjwKCAiAi_D_BRApEiwASslbJ8eA0_DSE9-uJkIrwUtm1janam-RR7ShNXUP3sVsEzk39q1NKAzkVRoCPowQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjeelp


Først og fremst; FF sier 10 dpo, jeg er sterkt uenig og mener 9dpo.. 

 

Tempen ligger ganske stabilt høyt, og var 37.07 i går og 37.02 i dag. Langt over coverline. I går fikk jeg noe svaak beige/brunfarge i utfloden og i dag en lys rosa blødning. Tappen er lukket, og tempen er høy? Ingenting tilsier at det skal være mensen på vei, foruten lette mensensmerter og kvalme.. Kjenner jeg er litt håpefull på at det kan være en festeblødning, men det hadde jeg ikke med førstemann. 


såå, jeg trenger råd fra dere. Pleier dere å spotte før tempen synker? 

57E74FA2-8013-45E4-BB7D-B3B971D1310B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (22 timer siden):

Godt jobbet bittelillebolla!! Rett og slett fantastisk reseach. Er ikke mange som orker å gå så inn i dette for å finne ut hva som er best for en selv. Men veldig lurt at du gjorde det. Og når du har frykt innenfor det vaginale området, så syns jeg det er lurt med en avgjørelse om å tempe oralt.

Tusen takk! ❤️ Jeg tror jeg gjør det rette for meg selv akkurat nå. Kan jo alltids begynte med vaginaltemping igjen senere om jeg ombestemmer meg. 😁 Har lært så mye etter jeg fant denne gruppa! Hadde aldri klart å forstå når jeg hadde EL forrige syklus uten å ha lest om alle tegnene her inne. Dumme meg som ikke tempet den syklusen. 🙈

 

Atticmess skrev (17 timer siden):

Så spennende, @bittelillebolla! Sitter og vurderer vaginal temping denne mnden, så skal ta med meg dette inn i vurderingen 😊

Det blir spennende å høre hva du lander på, og hva du erfarer. 🙂 Det gjelder å finne det som passer deg best, og som du trives best med. 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memira skrev (2 timer siden):

Hjeelp
Først og fremst; FF sier 10 dpo, jeg er sterkt uenig og mener 9dpo.. 

Tempen ligger ganske stabilt høyt, og var 37.07 i går og 37.02 i dag. Langt over coverline. I går fikk jeg noe svaak beige/brunfarge i utfloden og i dag en lys rosa blødning. Tappen er lukket, og tempen er høy? Ingenting tilsier at det skal være mensen på vei, foruten lette mensensmerter og kvalme.. Kjenner jeg er litt håpefull på at det kan være en festeblødning, men det hadde jeg ikke med førstemann. 


såå, jeg trenger råd fra dere. Pleier dere å spotte før tempen synker? 

Jeg pleier ofte å spotte èn dag før tempen synker, som er dagen før mens. MEN jeg har hørt at det ikke er unormalt med litt farge/blod i slim o.l utover i dpo-land. Husk at det kan være ganske skjørt oppi der, og skal ikke mer til en en liten rift til så kommer det litt blod. Det er i alle fall ikke farlig! Festeblødning er ganske mye mer blod. Jeg har opplevd det èn gang. Det kan nok være ganske individuelt, men fellestrekket er i alle fall at det er helt klart, friskt rødt blod som kommer. I mitt tilfelle var det et helt tørk dopapir som ble knall rødt. Så da var jeg ikke i tvil.

Hva gjør at du tror du er en dag kortere forresten? Ser ingen EL-tester i charten din, tok du det? Uansett snart testing så da får du vel svar!! Såå spennende 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier ofte å spotte èn dag før tempen synker, som er dagen før mens. MEN jeg har hørt at det ikke er unormalt med litt farge/blod i slim o.l utover i dpo-land. Husk at det kan være ganske skjørt oppi der, og skal ikke mer til en en liten rift til så kommer det litt blod. Det er i alle fall ikke farlig! Festeblødning er ganske mye mer blod. Jeg har opplevd det èn gang. Det kan nok være ganske individuelt, men fellestrekket er i alle fall at det er helt klart, friskt rødt blod som kommer. I mitt tilfelle var det et helt tørk dopapir som ble knall rødt. Så da var jeg ikke i tvil.

Hva gjør at du tror du er en dag kortere forresten? Ser ingen EL-tester i charten din, tok du det? Uansett snart testing så da får du vel svar!! Såå spennende 😊

Har brukt letrozol i 6 sykluser og hatt el på cd 17 hver gang, også er jeg temmelig godt kjent med tappen min etter ett års prøving. Sammen med el-smerter og andre symptomer så tilsier alt EL på cd17 😬😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...