Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns mannen skal spandere på første date. Jeg er gift og min mann betaler fremdeles alltid når vi er ute å spiser, men så har vi en annen kultur der det er vanlig.
Noe annet hadde vært dealbreaker for meg, da jeg anser det for å være gjerrig. 

Anonymkode: bdbfa...0da

Regner med at det er du som tar deg av alt husarbeidet og all matlagingen?

Anonymkode: a3283...f41

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er direkte feil. Statistikken viser at menn og kvinner innenfor det samme yrket og de samme stillinger, samme ansiennitet osv får forskjellig lønn.

Anonymkode: b02c8...bcd

Det der er en seiglivet myte.

Allerede i 2008 konkluderte Likelønnskommisjonen med at likelønn ble praktisert i Norge.

«Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.»

Forsker Knut Håkon Grini ved Statistisk sentralbyrå (SSB) har fulgt lønnsutviklingen for menn og kvinner i flere år. Han ser det samme som da Likelønnskommisjonen foretok sin analyse:

– Hvis vi ser på folk med lik utdanning, der man har valgt samme sted å jobbe, har samme ansiennitet og andre kjennemerker, ser vi at lønna er lik, sier Grini.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns mannen skal spandere på første date. Jeg er gift og min mann betaler fremdeles alltid når vi er ute å spiser, men så har vi en annen kultur der det er vanlig.
Noe annet hadde vært dealbreaker for meg, da jeg anser det for å være gjerrig. 

Du er gift, men dere har ikke fellesøkonomi så mannen din må spandere hver gang dere er ute å spiser? Tjener du egne penger i det hele tatt? Er det ikke du som er gjerrig her? 😂

Anonymkode: 15934...ce3

Skrevet
1 time siden, Gallien Grueger skrev:

Vil man ha likelønn må man også godta å dele utgiftene.

Men vi har per dags dato ikke likelønn. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er gift, men dere har ikke fellesøkonomi så mannen din må spandere hver gang dere er ute å spiser? Tjener du egne penger i det hele tatt? Er det ikke du som er gjerrig her? 😂

Hvor skrev jeg at min mann må betale. Han gjør det fordi han ønsker det. Jeg har egne penger og bidrar like mye i husholdningen. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi har per dags dato ikke likelønn. 

Vi har lik lønn for likt arbeid (samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser).

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Gallien Grueger skrev:

Vi har lik lønn for likt arbeid (samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser).

Nei. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Ja, allerede i 2008 konkluderte Likelønnskommisjonen at vi hadde det.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skrev jeg at min mann må betale. Han gjør det fordi han ønsker det. Jeg har egne penger og bidrar like mye i husholdningen. 

Så han fremstår som han spanderer på deg, på restaurant foran andre. Mens dine penger går til Rema1000? 

Sjarmerende.... 

Anonymkode: 0ae6e...80d

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, allerede i 2008 konkluderte Likelønnskommisjonen at vi hadde det.

Vi er ikke i 2008, vi er i 2020. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke i 2008, vi er i 2020. 

Forsker Knut Håkon Grini ved Statistisk sentralbyrå (SSB) har fulgt lønnsutviklingen for menn og kvinner i flere år. Han ser det samme som da Likelønnskommisjonen foretok sin analyse:

– Hvis vi ser på folk med lik utdanning, der man har valgt samme sted å jobbe, har samme ansiennitet og andre kjennemerker, ser vi at lønna er lik, sier Grini.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Skrevet

For meg er det noe incel aktig over menn som insisterer på å splitte regninga.

Anonymkode: 010ca...d2d

Gjest Decepticon
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det noe incel aktig over menn som insisterer på å splitte regninga.

Anonymkode: 010ca...d2d

Det motiveres jo av gjerrige kvinner da 🙂 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev jo at det ville vært en dealbreaker om han ikke ville spandere så da er det vel egentlig et krav fra deg. Visste ikke at det var så vanlig med delt økonomi når man er gift, men skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke er gjerrig når du ser på menn som ikke spanderer på deg som gjerrige. Og du bidrar jo ikke like mye hvis han spanderer alle utemiddagene. 

Skrevet
2 timer siden, Roci skrev:

Ja gud forby at man skal yte så mye som en krone uten å få noe igjen. Du kan vel ikke en gang spandere en kaffekopp på en kompis, regner jeg med? Sånn "millimeterrettferdighet" er bare skikkelig turnoff.

Hva har du selv å by på da, som tilsier at daten i seg selv skal være nok? 

For ordens skyld så har jeg ingen problemer verken med å betale for meg selv eller å spandere på daten. Nå er jeg i et fast forhold, men om jeg hadde bedt en jeg liker ut på date og han hadde takket ja, så hadde jeg med glede spandert av den enkle grunn at jeg satte pris på at han takket ja - uten å forvente noe annet enn en hyggelig stund sammen. Men nå ser jo ikke jeg på dating eller andre omgangsformer som transaksjoner eller bytte av en tjeneste mot penger heller, da.

Jeg har ikke problemer med å spandere på mennesker som har vist seg verdige. Mennesker jeg kjenner og som jeg vet innehar gode verdier. 

I henhold til premisset for diskusjonen så er tydeligvis min lommebok i kraft av å være eid av en mann det jeg har å by på. Jeg kan bare ikke fatte hvorfor enkelte kvinner finner det naturlig at en mann skal betale kun fordi han er mann. Plukk og miks-likestilling er rimelig frekt. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du er en mann!! 

Anonymkode: a8778...c92

Er du handikappet? Jeg skjønner at du er kvinne og at ting ikke alltid er like enkelt å forstå, men ikke gjør deg mer uspiselig enn du trenger å være. 

Skrevet

hmm..
Det er absolutt vanlig og normalt å splitte regningen, både på første date og i samboerskap er nå min mening og sånn jeg lever.
80kroner kan være litt rart, enig det, men er ingen deal breaker. Jeg liker ikke å føle at jeg skylder noe. Jeg tror også grunnen til at mange kvinner føler på det, er for de ikke vil føle at vi skylder sex rett og slett. Jeg har hørt MANGE tilfeller, og erfarert det selv, hvor mannen har spandert, og blir furt fordi du ikke vil bli med de hjem eller vil mer. Noen får det til å føles ut som de betaler deg, akkurat som du er verdt en øl og det er det liksom. spesielt når de insisterer på å spandere og så blir furt....

Jeg skjønner eldre kvinner føler på dette, det var mer vanlig før, og type "rollen" som mann, men jeg skjønner ikke hvor unge kvinner får dette fra. Jeg blir og uttrykker stor takknemlighet om noen velger å spandere (date, kjæreste, venner, familie), kommer aldri i verden til å noen sinne forvente det. Var ute og spiste med faren min for noen uker siden, og han insisterte på å betale, jeg tilbød meg flere ganger å betale, og når jeg ikke fikk lov, så betalte jeg dessert et annet sted. Jeg ble oppvokst til å vise takknemlighet for alt, og aldri forvente noe. Veldig glad for det i dag. Om jeg har blitt invitert på middag, spør jeg om jeg skal vippse for min del. Blir jeg invitert et sted (gjerne date), så forteller jeg det som det er at jeg har lite penger nå. Om de vil spandere, så tilbyr jeg meg å betale tilbake når jeg får penger. 

Jeg er for likestilling, det vil si på alle plan, og for begge kjønn, men dette temaet synes jeg handler mer om folkeskikk enn noe annet.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Historisk sett har menn kjempet for kvinnens oppmerksomhet uten å forvente en blowjob eller sex, de har sunget serenader under vinduene til damene, gjort heroiske handlinger for damenes skyld, skrevet dikt og musikk for dem. Nå til dags forventer menn uforpliktende sex, fordi forhold og sånt er bare pes og upraktisk, samtidig som de teller hver krone og krever absolutt rettferdighet hele tiden, og helst at dama betaler for dem OG gjør mesteparten av husarbeidet. 

Ikke minst må du sikkert sitte på topp og gjøre all arbeidet i senga også, når han er ferdig er alle ferdig 😂😂😂

Anonymkode: 8cbc1...fca

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antyder du noe her, eller?

Anonymkode: 9982e...871

Bare at en majoritet av de antagelig ikke ville ha det. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør folk flest dette, men det er visst flere her som tenker at dette er noe som kun skal gå en vei, kun basert på kjønn. 

Jeg foretrekker å ikke være utro.

Anonymkode: 86c6a...7e1

Det har hvert fall aldri jeg ment bare så det er sagt! 👍🏻 

Anonymkode: a8778...c92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...