Gå til innhold

Babyboom 2021?


sommerfugl154

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Amatariel said:

Spennende! Her kan det raskt bli positivt! 

Ja, håper det!😄 anbefaler du å teste mer enn én gang om dagen nå?

1 hour ago, Godis said:

Så fine tester 🤩 Hadde vært kjempeflott om du fikk tidligere eggløsning 🤞🤞🤞

Takk 😍👏🏻 Heia eggstokken! 🥚🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, sommerfugl154 skrev:

Ja, håper det!😄 anbefaler du å teste mer enn én gang om dagen nå?

Jeg ville nok vært såpass spent (og har erfart veldig kort LH-topp før) at jeg helt sikkert ville tatt en test på kvelden også da. Evnt. tidlig i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD15!

Skulle ønske jeg hadde noe spennende å oppdatere med, men neida, EL-testen har gått ned igjen, så da er vel ikke kroppen helt klar likevel 🤔

Eller at den plutselig har vært positiv i mellomtiden? Tviler sterkt på det da. Ikke sett noe EL-slim eller annet, så må nok vente litt til.

Tok to tester i dag, en kl.17.30 Og en nå 21.30 med nøyaktig samme resultat 🤷🏼‍♀️ Så da skal det vel være sånn.

Har kjøpt grapefrukt-juice fordi det visstnok skal hjelpe for noe? 😅 det er jo ganske godt så tenkte why not!

Fremdeles veldig koselig at dere følger med 💕🙏🏻

 

20201027_215932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. Jeg har bare EL testet en gang og aldri opplevd dette selv eller lest om det. Hadde undret litt på dette selv. Håper det kommer noen kommentarer med litt kunnskap om hva dette kan skyldtes. Vi får krysse fingrene for at det blir EL snart likevel. 

Bare sånn uten at jeg kan noe om dette. Kan det være slik at strimlene inneholder ulike mengder blekk og at de ikke alltid er så egnet for å sammenlignes med hverandre, slik vi ofte gjør? Hvor treffsikker er appen for øvrig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det går litt ned igjen, men det er nok helt vanlige variasjoner og svingninger tror jeg 😊 Forrige syklus gikk jeg fra 0,35 på cd15, til 0,20 på ca 16. Så fikk jeg positiv test på CD19. Sånn egentlig skal jo ikke eggløsningstester tolkes så alt for mye, så en liten endring ville jeg prøvd å ikke tenke for mye over. Du forventer EL på ca 19, stemmer det? Fortsett uansett testingen tenker jeg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde også det der flere ganger. Var så utrolig kjedelig fordi jeg både fikk opp forhåpningene mine samtidig begynte jeg å tenke det samma som deg; hva som den har vært positiv i mellomtiden. 
Men dette er visst helt normalt og som godis sier så er det nesten ingen vits å prøve å tolke disse testene før dem plutselige er positive :( 

legger ved bilde av hvordan det så ut hos meg (og flere ganger)

02A842A6-9751-420C-8D36-0A3A92F217B1.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at hovedregelen er at man ikke skal tolke negative tester, fordi EL-tester er enten negative eller positive. Ingenting imellom. Erfaringsmessig ser man jo her inne at mange opplever en økning frem mot positiv test. Men det kan jo bare hende at du er en av hovedregelen. At LH svinger i løpet av syklusdagene, og det vises på test, men er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann 🌸 CD16 nå, og EL-testen er tilbake der den var for to dager siden, enda litt sterkere. Ser da ut som at det er som dere sier, den veksler litt!

Nysgjerrig på om den er sterkere i kveld, eller i morgen!🤔

Og ja, det er jo ikke perfekte tester og man har jo en viss usikkerhet. Mange feilkilder som også kan påvirke: hvor mye vann man har drukket, når på dagen den tas, selve strimmelen kan være mindre følsom, kroppen er ingen perfekt hormonmaskin osv. 🤓

Men i gjennomsnitt så skal jo utslaget øke gradvis hos noen, og brått hos andre, så det blir jo nå spennende å se frem mot CD19 som var da jeg fikk positiv sist! 

Så selv om man ikke skal legge så mye i det så kjenner jeg at det var litt motiverende å se at den er tilbake i "økning" 😅

Ingen symptomer i dag forøvrig, men kunne kanskje skimte litt EL-slim, det var tøyelig i allefall! 

Ønsker dere en digg lillelørdag videre, vi skal i allefall på middag hos svigers 👏🏻🙏🏻

20201028_145551.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sommerfugl154 skrev:

Mange feilkilder som også kan påvirke: hvor mye vann man har drukket, når på dagen den tas, selve strimmelen kan være mindre følsom, kroppen er ingen perfekt hormonmaskin osv. 🤓

Jepp, veldig sant. Men ser jo lovende ut dette 😄 Og når man vet hvor du er i syklusen også... blir nok positivt hvert øyeblikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Godis said:

Er det noe utvikling i testingen? 😊

Ja nå tror jeg det skjer noe veldig snart! Tester to ganger om dagen nå og det er stor forskjell fra i dag tidlig! Vil egentlig tro den blir positiv i morgen CD18, eller CD19 som sist, men nå er det nok like før 🤩

Hvordan går det med deg da?😊🥚

 

20201029_210712.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, så spennende 🤩 Like rundt hjørnet nå ja! 

Jeg tester en gang om dagen, og får ratio 0,20-0,33 de siste dagene. Men ettersom mine tester har blitt plutselig positiv gir jeg ikke opp håpet om litt tidligere EL riktig enda 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CD24

Fremdeles ingen positiv eggløsningstest, så dette begynner å bli litt demotiverende. Det så lovende ut en stund, men så greide ikke kroppen likevel tydeligvis! Med mindre EL har vært og jeg har gått glipp av test bare, noe jeg egentlig tviler på.

MEN, jeg vet at min kropp er følsom for stress og det har vært en god del av det i det siste på grunn av lange arbeidsdager og ekstra oppgaver. Det er også veldig typisk meg å bli mer stresset i november-desember-januar og det henger nok sammen med at jeg er mer sliten i disse periodene og sliten + mange gjøremål = stress/uro som igjen påvirker kroppen min. Jeg er tross alt i fulltidsjobb i tillegg til etterutdanning akkurat nå, så det tærer litt på.

Har tidligere slitt veldig mye med dette, og kjenner det på kroppen i form av smerter i rygg/nakke, hodepine, leddsmerter, søvnproblemer, munnsår, senebetennelser og generell slitenhet. Vinteren for meg har alltid vært på denne måten, så jeg kommer meg gjennom det fordi jeg vet det går over. Det er sånn jeg holder motet mitt oppe! Tenker at jeg klarer dette og plutselig er det vår. Dessuten er desember en veldig koselig måned så man må jo bare finne det positive i livet rundt seg likevel, selv om man er inne i en slitsom periode.
Prøver også å få i meg alt jeg behøver av vitaminer + folat og forsøker å få nok søvn og mat i det minste! Tar et pust i bakken og en powernap der jeg kan. På mandag var jeg så sliten når jeg kom hjem fra jobb at jeg sovnet umiddelbart på sofaen fra 18.30 - 21.00. Var våken en liten stund før vi la oss i 22.30 - tiden og jeg sov til kl. 08 dagen etterpå. Begynner alltid litt senere på tirsdager og for tiden har vi møtetid hjemmefra på zoom, så kunne tillate meg selv litt ekstra søvn.

Når det er sagt så tror jeg likevel at noe er i gjerde, men at kroppen min bruker litt tid nå. Tittet på statistikken min fra 2019 og 2019 og syklusene mine har vært på hhv. 39 og 12 dager i november-desember begge årene og putter jeg dette inn i premom-appen gir den meg EL på CD26, og i dag så jeg endelig EL-slim på ekte. Det var ingen tvil for å si det sånn. Har også kjent på stikkinger på høyre side og litt murring.
EL-testene har slått ut ganske jevnt på 0,30-0,45 de siste 6 dagene, så dette i seg selv tror jeg betyr at EL ikke har vært. Ville ikke da testene ha vært mye svakere?
Blir spennende å se ettermiddagens EL-test! 

Uansett! Det var dagens rabling fra meg! :) 

Endret av sommerfugl154
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått klar positiv EL-test før? Jeg tenker bare ettersom noen faktisk ikke får helt like streker, men likevel ha EL. Har opplevd det selv, riktignok på et annet testemerke da. Jeg tror ikke stress i den grad her innvirker noe særlig på eggløsning slik at den blir utsatt egentlig. I så fall er vi mange som skulle hatt utsatt/manglende EL 😛 Men det kan jo være noen hormonforstyrrelser...

Håper at det bare likevel er litt for tidlig nå og at kroppen din prøver og prøver! Jeg fikk EL på CD29 i september, så absolutt ikke umulig, selv om det er kjedelig at den kommer så sent da... Håper på en plutselig positiv test fra deg rett rundt hjørnet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Amatariel said:

Har du fått klar positiv EL-test før? Jeg tenker bare ettersom noen faktisk ikke får helt like streker, men likevel ha EL. Har opplevd det selv, riktignok på et annet testemerke da. Jeg tror ikke stress i den grad her innvirker noe særlig på eggløsning slik at den blir utsatt egentlig. I så fall er vi mange som skulle hatt utsatt/manglende EL 😛 Men det kan jo være noen hormonforstyrrelser...

Håper at det bare likevel er litt for tidlig nå og at kroppen din prøver og prøver! Jeg fikk EL på CD29 i september, så absolutt ikke umulig, selv om det er kjedelig at den kommer så sent da... Håper på en plutselig positiv test fra deg rett rundt hjørnet nå!

Jeg fikk veldig klar positiv i september, men man vet jo aldri med ulike merker!

Ang stress, så henger det faktisk veldig tett sammen med hormoner selv om man kanskje ikke skulle tro det. Og det høres jo ut som en typisk myte eller "rykte" siden man ofte bare slenger begrepet stress rundt og om forbi uten substans.

Stressfølelsen skyldes at kroppen lager stresshormonet kortisol som respons på ytre påkjenning og det er derfor kortisol som gir fysiske reaksjoner i kroppen knyttet til stress. Kortisol kan inhibere(hindre) produksjonen av FSH og LH som regulerer syklus, så det går absolutt an at stress kan påvirke. Det som er forskjellig fra person til person er jo hvor mye kortisol kroppen lager i forhold til den ytre "verden" og hvor mye kortisol som skal til for å forstyrre hormonene som regulerer syklusen 🙂

Kortisol er der for å forberede kroppen på "kamp" og under kamp så nedprioriteres/nedreguleres andre og mindre akutte prosesser i kroppen som fordøyelse, reproduksjon, immunforsvar osv. Problemet oppstår jo når man lager mye kortisol over lengre tid.

Det er altså alltid individuelt hvor mye hormoner kroppen lager og hvordan celler i kroppen responderer på samme nivåer av hormoner. Hadde man målt konsentrasjonen av kortisol hos mennesker som følte seg stresset ville man likevel fått veldig ulike resultater. Det er jo også veldig forskjellig hvor godt man takler "stress" og mange sier nok at de er stresset, men likevel ikke egentlig er kroppslig stresset. Her må man bare bli kjent med sin egen kropp og reaksjonsmønster. F.eks vil de fleste kjenne på et eller annet symptom som forteller dem at de nærmer seg sin "tålegrense", enten i form av mistet appetitt, smerter, spenningshodepine, dårlig mage, forstyrret syklus, muskelsmerter, vondt i halsen/dårlig immunforsvar, munnskold, herpesutbrudd, osv. Det betyr likevel ikke at alle mennesker får alle disse symptomene på stress, og noen kjenner ikke på noe av dette før kroppen sier bom stopp og man ender opp som utbrent.

Så hormonregulering i kroppen og responser er altså veldig varierende, på samme måte som at gravide kvinner produserer hormonet hcg ulikt (veldig stort spenn på hva som regnes normalt) i tillegg til å respondere med ulike symptomer på graviditeten. Man kan derfor ikke på generell basis si at noe ikke stemmer bare fordi det ikke rammer flertallet. Mange med spiseforstyrrelser eller som trener kjempehardt som ikke mister mensen, selv om mistet menstruasjon er en klar konsekvens av dette for enkelte og er vitenskapelig bevist.

Når det er sagt er det mange flere grunner til hvorfor noen har kluss med hormonene! Det er jo de underliggende årsakene til hormonforstyrrelsene som er ulik kvinner i mellom, men at det er hormonforstyrrelser som gir rare sykluser er det ingen tvil om 🙂

Jeg har flere vitenskapelige artikler om temaet (er over middels interessert i fysiologi) hvis du eller noen andre her inne skulle være interesserte 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...