streveren Skrevet 11. september 2020 #261 Skrevet 11. september 2020 2 hours ago, ElinX0Xpoliti said: Da bildet ble tatt var han 14 år. Som vist i 2012. Han var invitert tilbake til skolen av lærerne. Han kom til Sverige som liten gutt sammen med foreldrene, det er godt dokumentert. Du har hevdet at han er et eksempel på voksne menn som sniker seg inn i landet ved å hevde de er mindreårige enslige. Du har ikke slettet linken på tross av opplysninger som viser at det du hevder er helt hinsides. Som flere har påpekt er det de andre barna på bildet som er lengst unna å være 14 år. Jeg blir flau på dine vegne.
streveren Skrevet 11. september 2020 #262 Skrevet 11. september 2020 (endret) 2 hours ago, Drizzt said: Jeg kunne godt tro på det du skrev her hadde du ikke brukt den undersøkelsen om Norge som et av verdens mest islamske land som argument i din fordel tidligere. Spørsmålene er formulert ganske klart: ''Religiøse ledere bør få mer makt over politikken i Norge'' ''Hvis Norges lover sier noe annet enn religiøse lover, så følger jeg Norges lover'' ''Det er bra at domstolene i Norge ikke er religiøse'' ''Muslimer i Norge bør dømmes etter sharia'' ''Norges lover, altså lovene som alle nordmenn skal følge, bør tilpasses Koranen og sharia'' Undersøkelsen er representativ for muslimer i Norge som snakker norsk, ifølge Kantar TNS som utførte undersøkelsen. Du kan selvfølgelig velge å være uenig med dem. 600 representativt? Og hvordan er samplingen foretatt her? Lol. Ditt svar endrer for øvrig ikke på det jeg sa tidligere. At 40 prosent sier vet ikke og litt enig burde berolige, ikke sjokkere. Jeg ble såpass nysgjerrig at jeg prøvde å finne undersøkelsen. Fant isteden dette, som til de grader tilbakeviser din og Filters tendensiøse tolkning. "En omfattende undersøkelse viser at svært få norske muslimer ønsker å prioritere religiøse lover foran sekulære eller å innføre «shariadomstoler». 75 prosent svarer («helt enig» eller «litt enig») at de følger Norges lover også når de sier noe annet enn religiøse lover, 15 prosent («helt uenig» eller «litt uenig») at de ikke gjør det. 13 prosent oppgir at muslimer bør dømmes etter sharia i Norge. 71 prosent er uenig. 79 prosent mener det er bra at norske domstoler er ikke-religiøse. 10 prosent er uenig." https://www.utrop.no/nyheter/nytt/31549/ Jeg fant også en undersøkelse med et større utvalg som ser mer solid ut i måten den er samplet på. Denne ble offentliggjort litt senere enn den du viser til (som jeg tror er samme som det refereres til i Utrop men da med helt andre konklusjoner enn dine!). Fra saken: "Hovedinntrykket er at flertallet av norske muslimer slutter opp om demokratiet, rettsstaten og like rettigheter for mann og kvinne. Dette bekreftes av tidligere undersøkelser, der 75 prosent har svart at de følger norske lover også når de sier noe annet enn de religiøse. Det er ulike meninger om religionens plass i samfunnet, men det store flertallet slutter opp om rammeverket for det norske demokratiet. Det betyr ikke at all strid opphører, men det viser at det ikke er grunnlag for å definere muslimer som gruppe ut av det norske samfunnet som «de andre»" https://arkiv.klassekampen.no/article/20171028/ARTICLE/171029955 Endret 11. september 2020 av streveren 1
jabx Skrevet 11. september 2020 #263 Skrevet 11. september 2020 På 9.9.2020 den 22.43, streveren skrev: Nei, det ER ikke det, herregud? Si hvilke land det er da? Og nå må du holde deg til 'første trygge land de reiste til' som du sa. Ikke bare nevne mer eller mindre random land i Midtøsten og Afrika. Har du i det hele tatt littegranne peiling på hvilken rute folk tar eksempelvis fra Syria? HVOR vil du at saksbehandling skal skje, sier du? Så nær utgangspunktet som mulig. Nærmere egen kultur. Når vi henter inn haugevis av mennesker med krigstraumer som i tillegg kommer fra kulturer der vold er det eneste språket man forstår, så skjønner man at der dårlig match med dikkedikke-Norge. 3
streveren Skrevet 11. september 2020 #264 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, jabx said: Så nær utgangspunktet som mulig. Nærmere egen kultur. Når vi henter inn haugevis av mennesker med krigstraumer som i tillegg kommer fra kulturer der vold er det eneste språket man forstår, så skjønner man at der dårlig match med dikkedikke-Norge. Et argument uten substans. Det koker ned til at du ikke vil hjelpe mennesker i nød fordi de er i nød. Det går an å mene dette. Men det er et temmelig horribelt standpunkt å ta. 1
Jr.Garcon Skrevet 11. september 2020 #265 Skrevet 11. september 2020 Håper Norge tar imot den nette sum av null. 6
Blålin Skrevet 11. september 2020 #266 Skrevet 11. september 2020 På 10.9.2020 den 1.08, streveren skrev: Nei, jeg mener nordmenn i Spania er et eksempel på nordmenn som ikke alltid tilpasser seg i utlandet. Lærer ikke språk, skal bare ha det slik det er hjemme, holder seg med sine egne osv. Men pensjonister i Spania er et økonomisk pluss for landet de kommer til. De belaster ikke landet med krav/behov om bolig og penger til livsopphold. De kommer fra relativt sett samme kultur (kristen kulturtradisjon/vestlig), de utgjør ingen kriminell risiko,- rett og slett ingen av de tingene som virkelig betyr noe! At de ikke alltid lærer språket og holder seg til sine er bagateller sett i forhold til enorme integreringsproblemer. Kriminalitet (narkotika, knivstikking, voldtekter og flere drap), islam, gjengkultur, sharia, liten arbeidsdeltakelse og belastning av NAV/skattebetalere. Å sammenligne disse to gruppene blir for meg som å sammenligne en liten irritasjon over enkelte av pensjonistene med en fullstendig omveltning av Europa's samfunn og levesett. 7
Drizzt Skrevet 11. september 2020 #267 Skrevet 11. september 2020 5 timer siden, streveren skrev: 600 representativt? Og hvordan er samplingen foretatt her? Lol. Ditt svar endrer for øvrig ikke på det jeg sa tidligere. At 40 prosent sier vet ikke og litt enig burde berolige, ikke sjokkere. Jeg ble såpass nysgjerrig at jeg prøvde å finne undersøkelsen. Fant isteden dette, som til de grader tilbakeviser din og Filters tendensiøse tolkning. Spoiler "En omfattende undersøkelse viser at svært få norske muslimer ønsker å prioritere religiøse lover foran sekulære eller å innføre «shariadomstoler». 75 prosent svarer («helt enig» eller «litt enig») at de følger Norges lover også når de sier noe annet enn religiøse lover, 15 prosent («helt uenig» eller «litt uenig») at de ikke gjør det. 13 prosent oppgir at muslimer bør dømmes etter sharia i Norge. 71 prosent er uenig. 79 prosent mener det er bra at norske domstoler er ikke-religiøse. 10 prosent er uenig." https://www.utrop.no/nyheter/nytt/31549/ Jeg fant også en undersøkelse med et større utvalg som ser mer solid ut i måten den er samplet på. Denne ble offentliggjort litt senere enn den du viser til (som jeg tror er samme som det refereres til i Utrop men da med helt andre konklusjoner enn dine!). Fra saken: "Hovedinntrykket er at flertallet av norske muslimer slutter opp om demokratiet, rettsstaten og like rettigheter for mann og kvinne. Dette bekreftes av tidligere undersøkelser, der 75 prosent har svart at de følger norske lover også når de sier noe annet enn de religiøse. Det er ulike meninger om religionens plass i samfunnet, men det store flertallet slutter opp om rammeverket for det norske demokratiet. Det betyr ikke at all strid opphører, men det viser at det ikke er grunnlag for å definere muslimer som gruppe ut av det norske samfunnet som «de andre»" https://arkiv.klassekampen.no/article/20171028/ARTICLE/171029955 Utrop og Klassekampen som kilder? Der meldte du deg ut av debatten. Her fant jeg informasjonen min fra: Selve Kantar TNS svarer og redegjør med tall og tabeller. https://filternyheter.no/1336-2/ Litt utdrag: Kantar TNS: Feilmarginene er de samme om «universet» hadde vært 6000, 60 000 eller 60 millioner. Antall svar har ingenting med representativitet å gjøre. Generalisering forutsetter at alle i målgruppen (universet) er tilgjengelig eller er representative i den basen som benyttes som skal representere universet, at vi trekker representativt (tilfeldig) og at de ikke er skjevheter knyttet til frafall, for eksempel at noen grupper (etter landbakgrunn, kjønn, alder, botid i Norge) i mindre grad svarer enn andre. Undersøkelsen er for eksempel ikke representativ for personer med kort botid, da disse ikke har kunnet svare på Norsk. Antall svar sier derimot noe om hvor statistisk sikre data er. 600 intervju gir relativt sikre data, med feilmarginer på mellom +/- 1,7 og +/- 4,0 prosentpoeng. Feilmarginene øker når vi ser på nedbrytninger som kjønn, alder og annet. 2
Drizzt Skrevet 11. september 2020 #268 Skrevet 11. september 2020 3 timer siden, jabx skrev: Så nær utgangspunktet som mulig. Nærmere egen kultur. Når vi henter inn haugevis av mennesker med krigstraumer som i tillegg kommer fra kulturer der vold er det eneste språket man forstår, så skjønner man at der dårlig match med dikkedikke-Norge. Og i tillegg har tiden vist at integreringslysten i disse gruppene er i stor grad fraværende. 2
streveren Skrevet 11. september 2020 #269 Skrevet 11. september 2020 15 minutter siden, Drizzt said: Utrop og Klassekampen som kilder? Der meldte du deg ut av debatten. Her fant jeg informasjonen min fra: Selve Kantar TNS svarer og redegjør med tall og tabeller. https://filternyheter.no/1336-2/ Litt utdrag: Kantar TNS: Feilmarginene er de samme om «universet» hadde vært 6000, 60 000 eller 60 millioner. Antall svar har ingenting med representativitet å gjøre. Generalisering forutsetter at alle i målgruppen (universet) er tilgjengelig eller er representative i den basen som benyttes som skal representere universet, at vi trekker representativt (tilfeldig) og at de ikke er skjevheter knyttet til frafall, for eksempel at noen grupper (etter landbakgrunn, kjønn, alder, botid i Norge) i mindre grad svarer enn andre. Undersøkelsen er for eksempel ikke representativ for personer med kort botid, da disse ikke har kunnet svare på Norsk. Antall svar sier derimot noe om hvor statistisk sikre data er. 600 intervju gir relativt sikre data, med feilmarginer på mellom +/- 1,7 og +/- 4,0 prosentpoeng. Feilmarginene øker når vi ser på nedbrytninger som kjønn, alder og annet. Du trenger ikke belære meg om dette, det var jo derfor jeg spurte om samplingstrategien. Uansett hva du mener om Klassekampen eller Utrop så endrer ikke det på svarprosentene som er gjengitt, fokuser heller på det enn å avspore nok en gang. Filter har lest undersøkelsen som fanden leser bibelen. Forbannet løgn og statistikk. Aftenposten har skrevet om det også med samme prosenttall og tolkninger som Klassekampen og Utrop. Den linket jeg ikke til fordi den er bak betalingsmur. 1
Miss_Alba Skrevet 11. september 2020 #270 Skrevet 11. september 2020 Nå er vi der igjen at folk hiver seg på «bølgen» og viser sin unike godhet via profilbilder og deltakelse i protestgrupper på Facebook. Leser man i kommentarfeltene til Facebook-gruppen «500 fra Moria, ikke 50», ser man at medlemmene nærmest knives om å slenge ut et stadig høyere antall på hvor mange flyktninger/migranter Norge og norske kommuner bør ta imot. «Moralsk forpliktelse» og «Vi er verdens rikeste land» er argumenter som går igjen. Jeg er av den oppfatning at 50 er lite, og at 500 kanskje høres mer «riktig» og håndterbart ut for Norge. Samtidig opplever jeg i min kommune - og alle nabokommuner - at de er presset på ressurser. Tjenester kuttes i eller fjernes i sin helhet, kommunale bygg forfaller i stor stil, veiene smuldrer opp og økonomien er mildt sagt anstrengt. I tillegg er vi påvirket av korona med nedskjæringer, konkurser og færre arbeidsplasser, og det samtidig som olja er på full utmarsj. Hvordan kan man mene at vi bare skal gjøre dørene inn vidåpne og slippe inn tusenvis av flyktninger/migranter? Skjønner man ikke hvor ekstremt ressurskrevende det er å ta imot og ivareta disse menneskene - og det over maaaaaange år? Forstår man ikke at Moria bare er en dråpe i havet når det kommer til flyktninger/migranter, og at uansett hvor mange man vil slippe inn nå, så vil det i tiår framover stå tusen på tusen nye å banke på? 22
Blålin Skrevet 11. september 2020 #271 Skrevet 11. september 2020 Jeg er så lei av disse godhetsapostlene på sosiale media. Ofte mennesker som overhodet ikke har satt seg inn i emnet på et dypere plan. Mennesker som mangler realisme og pragmatiske tankemønstre, preget av ideologi (venstre radikale) eller rett og slett "virtue signaling" (ungdom, husmødre, "trendiser"), som det kalles på godt engelsk. Sett bort i fra de politisk aktive på venstresiden, er de fleste jeg vet om som holder på med denne "trendingen", de samme som er minst innsatt i problematikken spesielt, og politikk og internasjonale relasjoner generelt. 41
Tiuren Skrevet 11. september 2020 #272 Skrevet 11. september 2020 En 6-7000 burde vi da klare, det handler jo bare om prioriteringer! 1
Milky Skrevet 11. september 2020 #273 Skrevet 11. september 2020 (endret) Ingen Endret 11. september 2020 av Badbunny 21
Morten1 Skrevet 11. september 2020 #274 Skrevet 11. september 2020 Jeg er der at siden det fortsatt sitter folk på mottak i Norge som venter på bolig og andre er fortsatt er i hele integreringsprogrammet så skal vi ikke ta imot nye før vi har fått gjort oss "ferdig" med de vi har allerede. 38
Populært innlegg Fru Solsikke Skrevet 11. september 2020 Populært innlegg #275 Skrevet 11. september 2020 Norge har ikke vist noen evne til å i integrere de vi allerede har her. Eneste som gjør at vi har hodet over vannet er oljen. Dette koster, både i økende kriminalitet og med stort press på nav. Moria leiren ble også satt fyr på av migranter selv, som kastet stein på dem som prøvde å hjelpe med å slukke brannen. Jeg mener at vi må ordne opp her hjemme, før det blir like ille som i Svergie. Om ikke vil ikke Norge bli stand til å hjelpe noen som helst til slutt, for landene blir likt som ulandene migrantene kom ifra. Det kommer aldri til å gå tomt for folk som vil inn til Europa. De føder flere barn enn Europa klarer å ta inn. Eneste vi oppnår er at Europa blir like urolig som landene de kom fra. Flesteparten som blir tatt inn er unge menn. Altså vi tømmer fattige land for de viktigste ressursene for å bygge opp landene. Vi bidrar til at folk drukner på havet ved å ta de inn. Landene de kommer ifra må endres innenifra, ellers kommer det aldri til å ta slutt på migranter/flyktninger. 51
Callisto83 Skrevet 11. september 2020 #276 Skrevet 11. september 2020 Hvem vil egentlig ta imot en innvandrer? (Svensk innslag fra Samnytt TV, ganske passende for situasjonen i dag også...) 5
Jr.Garcon Skrevet 11. september 2020 #277 Skrevet 11. september 2020 (endret) 55 minutter siden, Blålin skrev: Jeg er så lei av disse godhetsapostlene på sosiale media. Ofte mennesker som overhodet ikke har satt seg inn i emnet på et dypere plan. Mennesker som mangler realisme og pragmatiske tankemønstre, preget av ideologi (venstre radikale) eller rett og slett "virtue signaling" (ungdom, husmødre, "trendiser"), som det kalles på godt engelsk. Sett bort i fra de politisk aktive på venstresiden, er de fleste jeg vet om som holder på med denne "trendingen", de samme som er minst innsatt i problematikken spesielt, og politikk og internasjonale relasjoner generelt. Bra sagt 👍 Jeg synes null er et passende antall. Det er helt drøyt at venstresiden ofrer fremtiden til sine egne barn og barnebarn. Det er jo de som må vokse opp i et fullstendig ødelagt Norge. Forrædersk, og garantert hatet av kommende generasjoner. Endret 11. september 2020 av Jr.Garcon 25
eller Skrevet 11. september 2020 #279 Skrevet 11. september 2020 Vi er gode på å tåle urett som ikke rammer oss selv, der gjentar historien seg til det kjedsommelige. 3
Example Skrevet 11. september 2020 #280 Skrevet 11. september 2020 0. Norge burde ta klar avstand til ulovlig migrasjon og menneskesmugling. Folk skal ikke belønnes for å risikere livet og satse på å bli plukket opp midt ute på sjøen. Skal man hente noen, bør man hente reelle flyktninger fra andre områder hvor situasjonen er langt verre. For eksempel Rohingyaer fra leiren i Bangladesh. 25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå