Pipaluk Skrevet 15. november 2020 #101 Del Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Rent generelt så er det jo bra med lærere som tør å kritisere skolesystemet. I kommunen her har flere lærere gjort "opprør" mot skjema- og test-kulturen som har utvikla seg i barneskolene her. Synes det er bra noen tør ta til motmæle, for vi er jo mange foreldre som mener det samme. Synes absolutt ikke at lærere skal være lojale mot skolen, synes de skal være lojale mot elevene. Er det lojalt mot elevene å hevde at de kommer alt for lett gjennom skolesystemet? Hun mener at skolene bør bli flinkere til å sortere bort elever som ikke har gode nok, har mindre intelligens, har spesielle behov eller er umotiverte.? Hun mener videre at elever med funksjonshemminger og diagnoser er utstillingsdukker som viser at jøss, verden er mangfoldig. Det er mindre viktig hva eleven lærer- eller hva de andre elevene lærer, utover denne altoverskyggende mangfoldigheten Så lojal mot de aller flinkeste elevene kan man hevde at hun er. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9ve9z5/den-norske-skolens-forfall Tittelen var opprinnelig en nasjon av dyslektikere, men VG endret overskriften. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. november 2020 #102 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) 23 minutter siden, Pipaluk skrev: Er det lojalt mot elevene å hevde at de kommer alt for lett gjennom skolesystemet? Hun mener at skolene bør bli flinkere til å sortere bort elever som ikke har gode nok, har mindre intelligens, har spesielle behov eller er umotiverte.? Hun mener videre at elever med funksjonshemminger og diagnoser er utstillingsdukker som viser at jøss, verden er mangfoldig. Det er mindre viktig hva eleven lærer- eller hva de andre elevene lærer, utover denne altoverskyggende mangfoldigheten Så lojal mot de aller flinkeste elevene kan man hevde at hun er. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9ve9z5/den-norske-skolens-forfall Tittelen var opprinnelig en nasjon av dyslektikere, men VG endret overskriften. Siterer meg selv: "Rent generelt er det jo...". Snakker ikke om den spesifikke kommentaren, men et innspill til påstanden om at lærere er/bør være lojale mot skolen. Er for øvrig delvis enig i det hun skriver om utviklingshemmede i skolen. Mange av dem har lite utbytte av å være sammen med normale elever, og har det bedre og lærer mer på spesialskoler. Endret 15. november 2020 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 15. november 2020 #103 Del Skrevet 15. november 2020 Mye å ta tak i, i denne kronikken. Jeg håper hun satte ting på spissen og at hun ikke møter en elev med spesielle behov på det viset. Forøvrig blir funksjonshemmede i vanlig skole mye mobbet, og det er slett ikke sånn at de fleste ødelegger andres arbeidsro. Heller omvendt, de lider fordi de ikke får tilretteleggingen de trenger. Jeg kan mene mye om spesialskoler også, men det blir en annen diskusjon. Mulig hun ikke hadde så gode referanser, som noen påpekte, siden hun strevde veldig med å få jobb. "Elever som kommer inn på særskilte vilkår, de som har en bunke papirer fra PPT med seg, kan bare velge og vrake blant linjene." "Jeg har aldri forstått at en enkeltelevs rett til å bli integrert er en rett som slår andre elevers rett til læring og arbeidsro, men jeg er jo ikke norsk." https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9ve9z5/den-norske-skolens-forfall 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 16. november 2020 #104 Del Skrevet 16. november 2020 15 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Siterer meg selv: "Rent generelt er det jo...". Snakker ikke om den spesifikke kommentaren, men et innspill til påstanden om at lærere er/bør være lojale mot skolen. Er for øvrig delvis enig i det hun skriver om utviklingshemmede i skolen. Mange av dem har lite utbytte av å være sammen med normale elever, og har det bedre og lærer mer på spesialskoler. At utviklingshemmede blir integrert i vanlige klasser er ikke noe særnorsk fenomen. Finland har nesten ikke spesialskoler ( hvis det stemmer med det jeg har lest). Målet er at også der utviklingshemmede skal omgås funksjonsfriske elever, da de lærer mye av det. Det er lett å si at mange elever har det bedre på spesialskoler. Hvor finnes alle disse skolene? Hovedstaden har mye opplegg, det har de nødvendigvis ikke mindre byer og tettsteder. Og vil en elev med down syndrom og autisme få det bedre ved å omgås multifunksjonshemmede og andre autister? Det kan være ganske mye støy og utageringer i en slik spesialklasse/skole. Elever føler seg ikke alltid trygge der. Om eleven skal være integrert i vanlig klasse helt eller delvis blir en individuell vurdering. Her finnes det ingen klare svar. Jeg vet om en elev med downs syndrom som gikk de to første skoleårene i vanlig klasse, men byttet til spesialklasse i tredje klasse. Da klarte han ikke lenger å holde følge. Det var ikke bortkastet de to årene. Han hadde mye faglig utbytte, men slet mer med det sosiale. En annen jente med sterk autisme hadde det bedre sosialt ved å være i en spesialklasse. Det måtte foreldrene kjempe for, da kommunen ville at hun skulle gå på samme skole som "klassevenninnene". Hun hadde ingen venner, så en slik integrering var meningsløs for henne. Så lenge foreldre og skole gjør en god vurdering og er villig til å endre kurs underveis, så ser jeg ikke problemet med at de kan være integrert. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. november 2020 #105 Del Skrevet 16. november 2020 2 timer siden, Pipaluk skrev: At utviklingshemmede blir integrert i vanlige klasser er ikke noe særnorsk fenomen. Finland har nesten ikke spesialskoler ( hvis det stemmer med det jeg har lest). Målet er at også der utviklingshemmede skal omgås funksjonsfriske elever, da de lærer mye av det. Det er lett å si at mange elever har det bedre på spesialskoler. Hvor finnes alle disse skolene? Hovedstaden har mye opplegg, det har de nødvendigvis ikke mindre byer og tettsteder. Og vil en elev med down syndrom og autisme få det bedre ved å omgås multifunksjonshemmede og andre autister? Det kan være ganske mye støy og utageringer i en slik spesialklasse/skole. Elever føler seg ikke alltid trygge der. Om eleven skal være integrert i vanlig klasse helt eller delvis blir en individuell vurdering. Her finnes det ingen klare svar. Jeg vet om en elev med downs syndrom som gikk de to første skoleårene i vanlig klasse, men byttet til spesialklasse i tredje klasse. Da klarte han ikke lenger å holde følge. Det var ikke bortkastet de to årene. Han hadde mye faglig utbytte, men slet mer med det sosiale. En annen jente med sterk autisme hadde det bedre sosialt ved å være i en spesialklasse. Det måtte foreldrene kjempe for, da kommunen ville at hun skulle gå på samme skole som "klassevenninnene". Hun hadde ingen venner, så en slik integrering var meningsløs for henne. Så lenge foreldre og skole gjør en god vurdering og er villig til å endre kurs underveis, så ser jeg ikke problemet med at de kan være integrert. Vet ingenting om Norge vs. Finland her, og har vel heller aldri sagt noe om det heller. Men jeg mener at dette med "inkludering" delvis er et skalkeskjul for det som egentlig er økonomiske nedskjæringer. Spesialskoler legges ned, og utviklingshemmede elever går i vanlige klasser, angivelig fordi det er viktig med mangfold og inkludering. Jeg tror som sagt hovedårsaken til nedleggelsen av spesialskolene er økonomiske hensyn, ikke hensyn til elevene. Mener ikke at ingen utviklingshemmede fungerer i vanlige klasser, noen har helt sikkert utbytte av det, men veldig langt fra alle. Har en utviklingshemmet i familien som har null utbytte av omgang med "vanlige" barn på den måten, trenger en til en voksenkontakt og at hun skal sitte i et klasserom er bare bortkasta tid for både henne og de andre. Likevel skal hun liksom "vises frem" i vanlig klasse som bevis for at i kommunen vår er vi så inkluderende, fordi "Lisa" går i vanlig klasse. Vel, hun er innom klasserommet for å "vises fram" et par ganger i uka, ellers må hun være på et annet rom med en voksen. Hun er på mentalt nivå med en 1-2-åring og har null glede av å "henge" med andre barn på samme alder, og hun kan jo selvsagt ikke lære det samme som de andre. Jeg blir derfor litt irritert på sånne utsagn om at "alle skal med" som om det var det beste for alle. Husk at utviklingshemming er veldig mye mer enn velfungerende barn med DS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 16. november 2020 #106 Del Skrevet 16. november 2020 18 timer siden, Pipaluk skrev: Er det lojalt mot elevene å hevde at de kommer alt for lett gjennom skolesystemet? Hun mener at skolene bør bli flinkere til å sortere bort elever som ikke har gode nok, har mindre intelligens, har spesielle behov eller er umotiverte.? Hun mener videre at elever med funksjonshemminger og diagnoser er utstillingsdukker som viser at jøss, verden er mangfoldig. Det er mindre viktig hva eleven lærer- eller hva de andre elevene lærer, utover denne altoverskyggende mangfoldigheten Så lojal mot de aller flinkeste elevene kan man hevde at hun er. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9ve9z5/den-norske-skolens-forfall Tittelen var opprinnelig en nasjon av dyslektikere, men VG endret overskriften. Om hun har de holdningene der, håper jeg hun aldri får jobb som lærer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoop Skrevet 16. november 2020 #107 Del Skrevet 16. november 2020 19 timer siden, Pipaluk skrev: Er det lojalt mot elevene å hevde at de kommer alt for lett gjennom skolesystemet? Hun mener at skolene bør bli flinkere til å sortere bort elever som ikke har gode nok, har mindre intelligens, har spesielle behov eller er umotiverte.? Hun mener videre at elever med funksjonshemminger og diagnoser er utstillingsdukker som viser at jøss, verden er mangfoldig. Det er mindre viktig hva eleven lærer- eller hva de andre elevene lærer, utover denne altoverskyggende mangfoldigheten [..] Du glemte å ta med setningen før dette: "Det har jo alltid vært målet med norsk integreringspolitikk:" Det forandrer jo litt på saken. Hun mener ikke at det er mindre viktig hva eleven lærer. Må også si meg litt enig med henne. Det er faktisk ikke alltid det beste er at alle skal i samme klasse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 16. november 2020 #108 Del Skrevet 16. november 2020 Det jeg opplever som den største utfordringen med spesialskoler er at de ofte går for "godt nok", noe som ikke er godt nok i det hele tatt for å fungere i samfunnet. Jeg er for spesialskoler i utgangspunktet men det er mye som ikke fungerer. Jeg kan komme med et eksempel. En høyfunksjonell autist ble plassert i på spesialskole. Denne eleven hadde store ressurser og kunne også ta dem i bruk. Vedkommende ble ofte spurt når man lurte på noe innen dennes interessefelt. Vedkommende var ikke fysisk utagerende men kunne komme med svært upassende kommentarer. Denne spesialskolen hadde tre grupper, etter hvor god oppførsel man hadde. De i den øverste gruppen fikk mange goder, som utenlandsturer. Eleven ble rask forfremmet opp til øverste gruppa og koste seg på tur. Kommentarene ble tydeligvis ikke tatt tak i, for vedkommende skrøt av hvordan hen ertet en veldig dårlig fungerende elev med å kalle eleven for amøbe og liknende. Siste jeg hørte var da denne personen var rundt 20 og drev fortsatt på med upassende kommentarer, til sjenanse for omgivelsene. Vedkommende har aldri hatt ordinært arbeid tross store ressurser. Jeg kan komme med mange slike eksempler på hvordan spesialskoler legger lista så lavt at elevene er helt hjelpesløse når de skal ut i samfunnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. november 2020 #109 Del Skrevet 17. november 2020 14 timer siden, n_97 skrev: Det jeg opplever som den største utfordringen med spesialskoler er at de ofte går for "godt nok", noe som ikke er godt nok i det hele tatt for å fungere i samfunnet. Jeg er for spesialskoler i utgangspunktet men det er mye som ikke fungerer. Jeg kan komme med et eksempel. En høyfunksjonell autist ble plassert i på spesialskole. Denne eleven hadde store ressurser og kunne også ta dem i bruk. Vedkommende ble ofte spurt når man lurte på noe innen dennes interessefelt. Vedkommende var ikke fysisk utagerende men kunne komme med svært upassende kommentarer. Denne spesialskolen hadde tre grupper, etter hvor god oppførsel man hadde. De i den øverste gruppen fikk mange goder, som utenlandsturer. Eleven ble rask forfremmet opp til øverste gruppa og koste seg på tur. Kommentarene ble tydeligvis ikke tatt tak i, for vedkommende skrøt av hvordan hen ertet en veldig dårlig fungerende elev med å kalle eleven for amøbe og liknende. Siste jeg hørte var da denne personen var rundt 20 og drev fortsatt på med upassende kommentarer, til sjenanse for omgivelsene. Vedkommende har aldri hatt ordinært arbeid tross store ressurser. Jeg kan komme med mange slike eksempler på hvordan spesialskoler legger lista så lavt at elevene er helt hjelpesløse når de skal ut i samfunnet. Men du tenker at den offentlige skolen derimot ville klart å få denne autisten til å slutte å være autist...? Hvordan? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 17. november 2020 #110 Del Skrevet 17. november 2020 6 hours ago, velociraptor said: Men du tenker at den offentlige skolen derimot ville klart å få denne autisten til å slutte å være autist...? Hvordan? Hvis du tror det så misforsto du helt. Det var et eksempel på utfordringene med spesialskoler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 17. november 2020 #111 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) 2 timer siden, n_97 skrev: helt. Det var et eksempel 23 timer siden, n_97 skrev: Det jeg opplever som den største utfordringen med spesialskoler er at de ofte går for "godt nok", noe som ikke er godt nok i det hele tatt for å fungere i samfunnet. Jeg er for spesialskoler i utgangspunktet men det er mye som ikke fungerer. Jeg kan komme med et eksempel. En høyfunksjonell autist ble plassert i på spesialskole. Denne eleven hadde store ressurser og kunne også ta dem i bruk. Vedkommende ble ofte spurt når man lurte på noe innen dennes interessefelt. Vedkommende var ikke fysisk utagerende men kunne komme med svært upassende kommentarer. Denne spesialskolen hadde tre grupper, etter hvor god oppførsel man hadde. De i den øverste gruppen fikk mange goder, som utenlandsturer. Eleven ble rask forfremmet opp til øverste gruppa og koste seg på tur. Kommentarene ble tydeligvis ikke tatt tak i, for vedkommende skrøt av hvordan hen ertet en veldig dårlig fungerende elev med å kalle eleven for amøbe og liknende. Siste jeg hørte var da denne personen var rundt 20 og drev fortsatt på med upassende kommentarer, til sjenanse for omgivelsene. Vedkommende har aldri hatt ordinært arbeid tross store ressurser. Jeg kan komme med mange slike eksempler på hvordan spesialskoler legger lista så lavt at elevene er helt hjelpesløse når de skal ut i samfunnet. Jeg så en dokumentarserie fra Finland, om hvordan spesialpedagogikk utøves der. I Finland, et land som har satset stort på pedagogene, så tar det seks år å bli spesialpedagog. Det er alltid to lærere som jobber sammen. En er klasseleder, og en annen er spesialpedagog. Correct med if I am wrong, jeg kan ikke nok om systemet. Og her får lærere og assistenter jobb på spesialskoler, hvis de ikke er flinke nok til å fungere i vanlig skole. Det er en skam! Her trenger vi en ny spesialpedagogisk reform. Endret 17. november 2020 av Pipaluk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 17. november 2020 #112 Del Skrevet 17. november 2020 En miniserie om spesialpedagogikk i Finland. Jeg skulle ønske at læreryrket hadde samme status i Norge. En digresjon btw. Men verdt å se på 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 17. november 2020 #113 Del Skrevet 17. november 2020 På mine spesialskole (ikke autister men noe annet, langt mindre krevende) var det ikke så uvanlig med to lærere i norsktimene. Men når disse to var de lærerne som ikke fikk jobb noen andre steder ble undervisningen deretter. Skolen min lå usentralt til og hade dårlige lokaler, så den ble utkonkurrert av andre skoler. Karakterkravet i spesialpedagogikk må økes og lønna må heves betydelig, sånn at faget tiltrekker seg de dyktigste. Sånn som det er idag er spesialpedagogikk for de som ikke kom inn på vanlig lærerstudiet. De mest sårbare elevene får de minst egnete og ender på uføretrygd fordi de ikke har fått undervisningen tilrettelagt. Heller ikke på spesialskolene, disse stedene er litt for ofte oppbevaringsplasser for de som fungerer for dårlig til vanlig skole. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. januar 2021 #114 Del Skrevet 19. januar 2021 Skammens spasertur – VG Hmm. Nå har ikke jeg fått barn ved hjelp av eggdonasjon, men synes kanskje at hun overdriver en smule Skammen er det vel først og fremst _hun_ som kjenner på.? Synes det er litt problematisk at hun omtaler saksbehandlere som hun har hatt med å gjøre med før, og som andre derfor kan gjenkjenne. "De siste årene er NAV blitt gjennomdigitalisert. Det er hundrevis av skjemaer som kan fylles ut og leveres på nav.no. Bare ikke dette skjemaet. Når det gjelder farskapssaker, så er det personlig oppmøte som gjelder. Det går et fortidens sus over det: Tøsene skal ta en walk of shame til det lokale NAV-kontoret for å fylle ut et skjema, mens alle andre saker kan ordnes på nett?" 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trynefaktor Skrevet 19. januar 2021 #115 Del Skrevet 19. januar 2021 Pipaluk skrev (24 minutter siden): Skammens spasertur – VG Hmm. Nå har ikke jeg fått barn ved hjelp av eggdonasjon, men synes kanskje at hun overdriver en smule Skammen er det vel først og fremst _hun_ som kjenner på.? Synes det er litt problematisk at hun omtaler saksbehandlere som hun har hatt med å gjøre med før, og som andre derfor kan gjenkjenne. "De siste årene er NAV blitt gjennomdigitalisert. Det er hundrevis av skjemaer som kan fylles ut og leveres på nav.no. Bare ikke dette skjemaet. Når det gjelder farskapssaker, så er det personlig oppmøte som gjelder. Det går et fortidens sus over det: Tøsene skal ta en walk of shame til det lokale NAV-kontoret for å fylle ut et skjema, mens alle andre saker kan ordnes på nett?" Jeg synes det er best å bare ikke gi henne oppmerksomhet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. januar 2021 #116 Del Skrevet 19. januar 2021 Trynefaktor skrev (32 minutter siden): Jeg synes det er best å bare ikke gi henne oppmerksomhet.. Ja du sier noe. Er det samme med Kari J også. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 20. januar 2021 #117 Del Skrevet 20. januar 2021 18 hours ago, Pipaluk said: Skammens spasertur – VG Hmm. Nå har ikke jeg fått barn ved hjelp av eggdonasjon, men synes kanskje at hun overdriver en smule Skammen er det vel først og fremst _hun_ som kjenner på.? Synes det er litt problematisk at hun omtaler saksbehandlere som hun har hatt med å gjøre med før, og som andre derfor kan gjenkjenne. "De siste årene er NAV blitt gjennomdigitalisert. Det er hundrevis av skjemaer som kan fylles ut og leveres på nav.no. Bare ikke dette skjemaet. Når det gjelder farskapssaker, så er det personlig oppmøte som gjelder. Det går et fortidens sus over det: Tøsene skal ta en walk of shame til det lokale NAV-kontoret for å fylle ut et skjema, mens alle andre saker kan ordnes på nett?" Skjønner ikke hvorfor hun skal problematisere absolutt alt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jif Skrevet 20. januar 2021 #118 Del Skrevet 20. januar 2021 Norja skrev (5 timer siden): Skjønner ikke hvorfor hun skal problematisere absolutt alt. Er nok for å holde seg relevant på en eller annen måte🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sordid Skrevet 20. januar 2021 #119 Del Skrevet 20. januar 2021 Det er jo bare tull at alt kan ordnes på nett. Fikk barn i august, og sykehuset glemte å sende inn bekretelse på farskap, selv om samboeren min hadde signert. Da måtte han møte opp på et møte på NAV for å signere, til tross for at vi er registrert på samme adresse og har et barn til fra før. Det holdt ikke å signere digitalt. Det samme skjedde med to andre i barselgruppa mi, så nei, det har ikke noe med en vendetta mot kvinner å gjøre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 11. mai 2021 #120 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg kom tilfeldigvis borti en Ted-talk av Sanna som jeg fant på Youtube fra 2015. Hun snakker om det norske tabuet, at alle elever skal være like og få like muligheter. Også her trekker hun fram en sak hun var involvert i som politiker i Lillehammer. Det var ang en elev med Downs syndrom og autisme, som hun mente ikke hadde utbytte av å gå i samme klasse som de andre elevene. Her linker hun til oppslagene om gutten og kritikken hun fikk, som gjorde at hun valgte å trekke seg. Som vanlig ingen refleksjon over om hun kunne ha opptrådd annerledes her. Det jeg lurer på er om det er innafor etisk og personvernmessig å linke til en slik sak i en slik sammenheng? Er det noe foreldrene har samtykket til? A Norwegian Taboo - we are all alike | Sanna Sarromaa | TEDxBergen - YouTube 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå