Gå til innhold

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AineAvive skrev:

Har mistet litt troen, i og med at FHI og WHO også har gjort det. Blir veldig forvirret når de i ene øyeblikket hyper vaksine, men i neste sier, med tårer i øynene (WHO) at dette må vi kanskje leve med i mange, lange år.

Viruset må vi leve med, det forsvinner ikke. Men når vaksinen kommer, og vi får vaksinert de i risikogruppen, så hjelper det godt på hvor problematisk viruset er for oss. Det tar tid før "alle" er vaksinert. Etterhvert får flere og flere vaksinen, også såkalt friske og mennesker i alle aldre. Vi må nok ha en kamp med vaksinemotstanderne, og KG flommer over av en ny type hysterikere enten for eller mot vaksine osv osv. Men til slutt har vi vunnet over viruset, selv om det fortsatt er der.. Da er det en fordel at så få som mulig har måttet bøte med livet, innen den tid.  Jeg tenker at det er litt falitterklæring, å gi opp allerede nå liksom. Prøver å holde humøret oppe.

Anonymkode: df892...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan ikke skylde på de som har reist, regjeringen gjorde det mulig, da er fristelsen så stor at den ikke kan unngås. Jeg skjønner ikke helt hva man tenker, det er mulig ett eller to år det blir sånn som nå, man kan da feriere i eget land, vedlikeholde hus og hytter, nyte strandsonene, flott natur osv. Det er lenge siden vi har hatt så avslappende ferie som i år. Vi har fått gjort masse hjemme, sluppet stress ved pakking, reising og flyging. Synes flere kunne brukt det flotte landet vårt😊

Anonymkode: 34810...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Viruset må vi leve med, det forsvinner ikke. Men når vaksinen kommer, og vi får vaksinert de i risikogruppen, så hjelper det godt på hvor problematisk viruset er for oss. Det tar tid før "alle" er vaksinert. Etterhvert får flere og flere vaksinen, også såkalt friske og mennesker i alle aldre. Vi må nok ha en kamp med vaksinemotstanderne, og KG flommer over av en ny type hysterikere enten for eller mot vaksine osv osv. Men til slutt har vi vunnet over viruset, selv om det fortsatt er der.. Da er det en fordel at så få som mulig har måttet bøte med livet, innen den tid.  Jeg tenker at det er litt falitterklæring, å gi opp allerede nå liksom. Prøver å holde humøret oppe.

Anonymkode: df892...ac3

Men da synes jeg det er litt uansvarlig av WHO og andre å gå ut med slike nedslående spådommer. Det er ikke godt for folkets psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Bråket fra ulende menn og hylende jenter utenfor utestedene har vært uutholdelig de siste dagene. Forhåpentligvis har det blitt såpass kaldt at de holder seg innendørs når september kommer.

Strengt tatt burde uteserveringer være stengt fra midnatt uansett smittesituasjon. Røykerne kan sitte på brosteinen og sture.

Anonymkode: f677f...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ane_luise87 skrev:

Nei. Vi holdt oss til færre mennesker der enn hva vi hadde gjort her hjemme. Og de er fortsatt friske og det samme er vi. Så det var vellykket. Ingen skade skjedd - fordi vi var svært forsiktige. Dessuten var det et «grønt« land med ingen nye smitteutbrudd i den landsdelen vi var i. 

Det er bra, men se bort fra individnivå, så øker smitte risikoen jo mer folk beveger seg rundt og jo større kontakt nettet blir, det er ren matematikk, bare tenk på hvordan vi fikk ned smitten i Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Apis skrev:

Det er bra, men se bort fra individnivå, så øker smitte risikoen jo mer folk beveger seg rundt og jo større kontakt nettet blir, det er ren matematikk, bare tenk på hvordan vi fikk ned smitten i Mars.

Vel. På hurtigruta kom smitten fra et rødt land med mye virus.

Anonymkode: ee406...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AineAvive
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke skylde på de som har reist, regjeringen gjorde det mulig, da er fristelsen så stor at den ikke kan unngås. Jeg skjønner ikke helt hva man tenker, det er mulig ett eller to år det blir sånn som nå, man kan da feriere i eget land, vedlikeholde hus og hytter, nyte strandsonene, flott natur osv. Det er lenge siden vi har hatt så avslappende ferie som i år. Vi har fått gjort masse hjemme, sluppet stress ved pakking, reising og flyging. Synes flere kunne brukt det flotte landet vårt😊

Anonymkode: 34810...b12

Men ikke alle liker Norgesferie. Og slettes ikke alle har hus, båt eller hytte. Norge er et veldig vakkert land, men kroppen og sjelen min trenger 25-40 varmegrader for å "heles" etter en lang og mørk høst, vinter og vår. Subtropiske omgivelser og en kultur man trives i hjelper også. Jeg har slekt og venner som aldri får nok av Norgesferier. En av familiene klatrer, spikker og sover mellom trærne i disse hengekøyene også i helgene, året rundt! Det er en livsstil, ikke bare ferie. Akkurat som mine steder i utlandet er mer enn ferie.

Her hjemme trives jeg best foran varmeovnen. Vil gå uten klær i varme tropenetter og kjenne lukten av landet jeg er glad i. Kjenne kroppen våkne til liv og smertene fordufte.

Slik som det er nå får den andre familien "beholde" det som gir livsglede, mens vi må ofre vår. Allikevel er det vi som er egoister hvis vi våger tenke tanken om en tur til våre tilholdssteder. Selvfølgelig klager ikke denne andre familien, og det vil virke unødvendig og provoserende på de at vi andre vil til utlandet nå. Og nå nevner du at slik må det kanskje være ikke bare ett år, men to! (Eller tre eller fire). Det fungerer ikke for kroppen eller sinnet mitt. Da må jeg vurdere flytting ut av Norge. Også for å unngå stadig hets og reiseskam i så lang tid. Det kan bli for mye selv for meg :(

Endret av AineAvive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.

Ja, da fikk alle som skulle ha ferie FERIE!!!!!

Jeg har ikke bedt om å at samfunnet skal stenges ned,  jeg har heller ikke bedt om at grensene skal åpnes for at andre land med smitte skal komme hit, og til slutt jeg har heller ikke bedt om at jeg skal bli smitta pga noen idioter ikke klarer å passe seg....

Jaja, vi får det som vi vil ha det i dette Norge.... 
God helg!!!!

Anonymkode: d2dad...aea

Kjentes et godt å få det ut?

Anonymkode: 15ab1...448

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg ville bare sende deg en varm klem gjennom skjermen! Dette høres helt forferdelig ut. ❤ 

Det er heldigvis ikke sånn at de fleste gir en lang faen! De færreste isolerer seg nok slik som dere, men det finnes en mellomting. Og den tror jeg mange har valgt. Og det velger jeg å fortsette å tro ikke er forgjeves selv om smitten nå blusset opp igjen (er så mentalt krevende å føle seg håpløs og maktesløs merker jeg). Håper dere greier å ta vare på psyken når dere er så isolert!

Nåja, vi klarer oss.
Verre er det med eksamen som ble utsatt og uten eksamen så mistet jeg lærlingplassen :trist: 
Så står nå uten jobb og inntekt, fått avslag på sosial stønad også. Så akkurat det er veldig tøfft for meg 😕  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er en nasjonal dugnad er rett og slett bare tull.

Det er en konkurranse i hvem som er flinkest og best. En konkurranse hvor noen er selvutpekte dommere som sitter å dømmer folk i hytt og pine uten å kunne se det hele store bildet på situasjonen. Null dugnadsånd på den gjengen.

Og det eneste de klarer er å gjøre verden til en enda tristere plass hvor folk skam skamme seg og ha blod på hendene. Helt sykt har det blitt.

Anonymkode: 06cdb...a0e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dette er en nasjonal dugnad er rett og slett bare tull.

Det er en konkurranse i hvem som er flinkest og best. En konkurranse hvor noen er selvutpekte dommere som sitter å dømmer folk i hytt og pine uten å kunne se det hele store bildet på situasjonen. Null dugnadsånd på den gjengen.

Og det eneste de klarer er å gjøre verden til en enda tristere plass hvor folk skam skamme seg og ha blod på hendene. Helt sykt har det blitt.

Anonymkode: 06cdb...a0e

Samtidig blir det å kalle det en dugnad også feil når det i stor grad er noen grupper som står for de store ofrene. Det har vært barn, ungdom og unge voksne i etableringsfasen som har blitt rammet hardest. Mange av oss har jobbet mer (om du f.eks. jobbet i skolen eller helsevesenet), men jobbene våre er i det minste trygge. Det har gått verst utover de som har satset på å starte egne bedrifter i de fleste næringer, som ikke kunne forutse dette.Det har rammet barn (særlig barn i sårbare hjem), ungdom, studenter og unge ansatte i alle former for serviceyrker spesielt hardt.

Så har man en større gruppe med mennesker på gjerne 40/50+ som gjerne er todelt. Den ene delen er hysterisk redd for å bli smittet og vil gjøre alt for å unngå dette, og vil ha strenge tiltak i lang tid. Mange har sittet her og skrevet. De ønsker at folk skal bruke munnbind (men bruker ikke selv), og forbanner seg over festing og at ungdommen ikke klarer å holde avstand. Selv lever de med trygge jobber med hjemmekontor (uten små barn med hjemmeskole) eller lever på pensjonen i det nedbetalte huset, uten at pandemien rammer dem det minste økonomisk. Så har man en større gruppe som har levd tilnærmet normalt, gått på kafe osv.

Husker jeg ble slått i veggen da jeg var ute og handlet inn en del ting da jeg kom ut av isolasjon for første gang i april. De eneste menneskene jeg så ute på kjøpesenteret var eldre som oppførte seg som om ingenting hadde skjedd.

Derfor bør den neste "dugnaden" utformes annerledes. Folk i risikogrupper bør isoleres, mens samfunnet ellers bør går tilnærmet som normalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example skrev:

Derfor bør den neste "dugnaden" utformes annerledes. Folk i risikogrupper bør isoleres, mens samfunnet ellers bør går tilnærmet som normalt

Folk i risikogrupper kan være yrkesaktive, hvordan er isolasjon forenelig med arbeid?

Anonymkode: 525cc...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk i risikogrupper kan være yrkesaktive, hvordan er isolasjon forenelig med arbeid?

Anonymkode: 525cc...f3a

Hjemmekontor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trykksjakta
1 minutt siden, Example skrev:

Samtidig blir det å kalle det en dugnad også feil når det i stor grad er noen grupper som står for de store ofrene. Det har vært barn, ungdom og unge voksne i etableringsfasen som har blitt rammet hardest. Mange av oss har jobbet mer (om du f.eks. jobbet i skolen eller helsevesenet), men jobbene våre er i det minste trygge. Det har gått verst utover de som har satset på å starte egne bedrifter i de fleste næringer, som ikke kunne forutse dette.Det har rammet barn (særlig barn i sårbare hjem), ungdom, studenter og unge ansatte i alle former for serviceyrker spesielt hardt.

Så har man en større gruppe med mennesker på gjerne 40/50+ som gjerne er todelt. Den ene delen er hysterisk redd for å bli smittet og vil gjøre alt for å unngå dette, og vil ha strenge tiltak i lang tid. Mange har sittet her og skrevet. De ønsker at folk skal bruke munnbind (men bruker ikke selv), og forbanner seg over festing og at ungdommen ikke klarer å holde avstand. Selv lever de med trygge jobber med hjemmekontor (uten små barn med hjemmeskole) eller lever på pensjonen i det nedbetalte huset, uten at pandemien rammer dem det minste økonomisk. Så har man en større gruppe som har levd tilnærmet normalt, gått på kafe osv.

Husker jeg ble slått i veggen da jeg var ute og handlet inn en del ting da jeg kom ut av isolasjon for første gang i april. De eneste menneskene jeg så ute på kjøpesenteret var eldre som oppførte seg som om ingenting hadde skjedd.

Derfor bør den neste "dugnaden" utformes annerledes. Folk i risikogrupper bør isoleres, mens samfunnet ellers bør går tilnærmet som normalt.

Du har 100% rett i at "dugnaden" er som dugnader flest - Det er noen få som tar støyten, resten er "gratispassasjerer" og sniker seg unna.

Det jeg reagerer mest på er hvordan dette rammet våre skolebarn og studenter. Heldigvis er det planlagt full skole for både barne- og ungdomsskole og videregående. Men dessverre er det ikke det for våre studenter. Det er mer dramatisk enn folk tror. Man kan jo tenke seg førsteårsstudenten som må sitte kanskje 50% av tiden sin på en hybel og mister muligheten til det faglig fellesskapet på campus? Det er ille, og jeg begriper ikke at studentene våre skal være de som skal ta et av de største ofrene. Det er grunn til stor bekymring. I mange fag fjernes karakterene, slik at man bare får "bestått" eller "ikke bestått". Dette rammer våre beste hoder, som ikke får betalt for sin kompetanse og for sitt arbeid. Konsekvensene kan bli at man mister motivasjonen. Vi kommer til å se en dramatisk økning i dropouts fra høyere utdanning hvis dette videreføres.

Vi er faktisk nødt å spørre oss hva som er viktigst her i landet? Vi tåler faktisk ikke en ny nedstegning som i mars. Det vil være en katastrofe for landet vårt

Derfor er jeg helt enig med deg i at nå er det risikogruppene som må isoleres og skjermes. Ja, det er kjipt for dem, men det er faktisk ikke de som skal drive landet vårt fremover. Da må de faktisk tåle å isoleres fra samfunnet.

Så må vi prioritere det viktigste først, og da er det våre skolebarn, videregående elever og studentene på høyskoler og universtet - vår felles framtid som skal være FØRST i køen. Jeg forventer at det siste som rammes er utdanningsinstitusjonene.

Og hva med idrett? Ja, det er kjekt at barna får spille fotball, men det kan ikke komme foran utdanning. Det er fullt mulig for barna i et nabolag og samles på løkka og ha det kult. Det er ikke livsnødvendig å drive med organisert idrett. Og når det gjelder alkohol og skjenking så blir jeg bare flau på Norges vegne når jeg ser hvordan man syter og bærer seg fordi man ikke får drikke seg dritings etter kl. 24 fremover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Hjemmekontor.

Vanskelig for leger, sykepleiere, tannleger, renovasjonsarbeidere, butikkpersonale, lærere, elektrikere m.fl. å ha hjemmekontor.

Anonymkode: 525cc...f3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig for leger, sykepleiere, tannleger, renovasjonsarbeidere, butikkpersonale, lærere, elektrikere m.fl. å ha hjemmekontor.

Skjønner ikke hvor du vil hen?

Forstår du ikke at hvis de som KAN ha hjemmekontor faktisk har det, så vil det føre til at store deler av våre arbeidere er hjemme fra jobb, og vil redusere spredningsrisikoen noe helt enormt.

Selvsagt må mange yrkesgrupper, bl.a. de du nevner, være fysisk på jobb, men særdeles mange overlever fint noen måneder med hjemmekontor.

Anonymkode: 15ab1...448

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Example skrev:

 

Derfor bør den neste "dugnaden" utformes annerledes. Folk i risikogrupper bør isoleres, mens samfunnet ellers bør går tilnærmet som normalt.

Det kommer ikke til å funke for alt for mange er i risikogruppene. For å beskytte de svakeste må personalet være frisk, og den eneste måten å gjøre dette er lav smitte i samfunnet. Det vi trenger nå er holdings endringer. Det er ikke ok å stå og prate forrang innganger til butikkene. Det er ikke greit å stå å henge i på kjøpesenter. Vi må nok ha mer vektere i kjøpesenter. Også bedre system for smittesporing. F.eks Var i et basseng og måtte oppgi tlf nr (topp) var i et større anlegg (med mange utlendinger) og de hadde ikke noe system.

Anonymkode: 4e55f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Du har 100% rett i at "dugnaden" er som dugnader flest - Det er noen få som tar støyten, resten er "gratispassasjerer" og sniker seg unna.

Det jeg reagerer mest på er hvordan dette rammet våre skolebarn og studenter. Heldigvis er det planlagt full skole for både barne- og ungdomsskole og videregående. Men dessverre er det ikke det for våre studenter. Det er mer dramatisk enn folk tror. Man kan jo tenke seg førsteårsstudenten som må sitte kanskje 50% av tiden sin på en hybel og mister muligheten til det faglig fellesskapet på campus? Det er ille, og jeg begriper ikke at studentene våre skal være de som skal ta et av de største ofrene. Det er grunn til stor bekymring. I mange fag fjernes karakterene, slik at man bare får "bestått" eller "ikke bestått". Dette rammer våre beste hoder, som ikke får betalt for sin kompetanse og for sitt arbeid. Konsekvensene kan bli at man mister motivasjonen. Vi kommer til å se en dramatisk økning i dropouts fra høyere utdanning hvis dette videreføres.

Vi er faktisk nødt å spørre oss hva som er viktigst her i landet? Vi tåler faktisk ikke en ny nedstegning som i mars. Det vil være en katastrofe for landet vårt

Derfor er jeg helt enig med deg i at nå er det risikogruppene som må isoleres og skjermes. Ja, det er kjipt for dem, men det er faktisk ikke de som skal drive landet vårt fremover. Da må de faktisk tåle å isoleres fra samfunnet.

Så må vi prioritere det viktigste først, og da er det våre skolebarn, videregående elever og studentene på høyskoler og universtet - vår felles framtid som skal være FØRST i køen. Jeg forventer at det siste som rammes er utdanningsinstitusjonene.

Og hva med idrett? Ja, det er kjekt at barna får spille fotball, men det kan ikke komme foran utdanning. Det er fullt mulig for barna i et nabolag og samles på løkka og ha det kult. Det er ikke livsnødvendig å drive med organisert idrett. Og når det gjelder alkohol og skjenking så blir jeg bare flau på Norges vegne når jeg ser hvordan man syter og bærer seg fordi man ikke får drikke seg dritings etter kl. 24 fremover....

Ja. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke er førsteårsstudent i år. Det vil nok føre til høyt frafall da mange vil havne utenfor et studiemiljø, og mange vil bli ensomme i sin nye by, uten å bygge noen nye nettverk.

Samtidig rammer det gjerne mange studenter ekstra hardt at de også ofte har jobber i servicenæringen. Støtteordningene er som vanlig elendig for de som faktisk står i en ganske trang økonomisk situasjon fra før. Studenter som lever på litt over 7000 kroner i måneden har ikke akkurat de største marginene, og de ekstra tusenlappene fra helgejobben på et utested eller lignende kan være livsnødvendig. Spesielt for de studentene som ikke har ressurssterke foreldre som kan hjelpe til i en knipe.

Utgifter til munnbind går neppe inn i det budsjettet i alle fall..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig for leger, sykepleiere, tannleger, renovasjonsarbeidere, butikkpersonale, lærere, elektrikere m.fl. å ha hjemmekontor.

Anonymkode: 525cc...f3a

Derfor man bør tenke litt annerledes på det. Istedenfor å stenge ned og få flere hundretusener med friske mennesker permittert, bør man kanskje heller la de med dårligst helse få sykemeldinger fra jobben i en periode, så de kan holde seg hjemme i perioder der det er utbrudd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvor du vil hen?

Forstår du ikke at hvis de som KAN ha hjemmekontor faktisk har det, så vil det føre til at store deler av våre arbeidere er hjemme fra jobb, og vil redusere spredningsrisikoen noe helt enormt.

Selvsagt må mange yrkesgrupper, bl.a. de du nevner, være fysisk på jobb, men særdeles mange overlever fint noen måneder med hjemmekontor.

Anonymkode: 15ab1...448

Jeg vet ikke om du fikk med deg at dette handlet om at det ble skrevet at folk i risikogrupper burde isolereres, hvorpå jeg påpekte at det finnes yrkesaktive i risikogruppen, og at isolasjon kan være vanskelig for disse?

Anonymkode: 525cc...f3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...