Gå til innhold

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Loff77 skrev:

Det er ikke noe problem så lenge man følger smittevernreglene

Selvsagt er det det. Nå har vi jo flere tilfeller av personer som har blitt smittet i utlandet, eller for den del i Norge, som ikke forstår noen ting, fordi de har vært sååååå forsiktige og fulgt alle smitteregler. Og det har de kanskje også, men så er det slik at vi ikke har kontroll på hva andre mennesker gjør. Og i de fleste utland, er det mer smitte enn i Norge. Oddsen, for å støte på noen som slurver med smittevernet og er smittet øker. Oddsen for at viruset er der i det øyeblikket, en som alltid utfører smittevernet perfekt, glemmer seg ut et lite øyeblikk,(fordi vi bare er mennesker), øker også. Oddsen for det samme er også større i større menneskesamlinger i inn-og utland enn det er om man er noen få. Det er jo nokså enkel matematikk. 

Anonymkode: df892...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

M

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det det. Nå har vi jo flere tilfeller av personer som har blitt smittet i utlandet, eller for den del i Norge, som ikke forstår noen ting, fordi de har vært sååååå forsiktige og fulgt alle smitteregler. Og det har de kanskje også, men så er det slik at vi ikke har kontroll på hva andre mennesker gjør. Og i de fleste utland, er det mer smitte enn i Norge. Oddsen, for å støte på noen som slurver med smittevernet og er smittet øker. Oddsen for at viruset er der i det øyeblikket, en som alltid utfører smittevernet perfekt, glemmer seg ut et lite øyeblikk,(fordi vi bare er mennesker), øker også. Oddsen for det samme er også større i større menneskesamlinger i inn-og utland enn det er om man er noen få. Det er jo nokså enkel matematikk. 

Anonymkode: df892...ac3

Ja ingen ting er helt sikkert her i verden sånn er livet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil også takke alle som absolutt måtte gjennomføre store sammenkomster, som blant annet bryllup. Og da mener jeg spesielt bryllup med over hundre personer. Tusen takk for den.

Anonymkode: f6f6f...a05

Jeg har null dårlig samvittighet for å ha reist utenlands til et sted uten noe smitte. Enig i at vi heller kan takke disse som har hatt bryllup og andre fester hvor folk har blitt smittet. 

Anonymkode: 82cdb...6b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, budskapet var vel ganske tydelig, at hvis vi fortsetter sånn som nå, så går det mot en tilstand som i mars, og ny nedstengning. Derfor fikk vi beskjed om å ta oss sammen og fortsette dugnads-jobben, ALLE.

Anonymkode: df892...ac3

Jeg tar forhåndsregler med avstand og hygiene, og jeg har ikke reist til utlandet altså, men jeg har mer eller mindre sluttet å lese om corona siden jeg er drittlei, så det har jeg ikke fått med meg. Jeg prøver å ikke la viruset ta all plass og lese så mye.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig!  

Bitre?  Jeg er forbannet, med god grunn! 

Anonymkode: 0e572...1ec

På hvem? Alle som har reist utenlands? Også de som reiste steder uten smitte? Det er jo ganske lite rasjonelt.

Anonymkode: 82cdb...6b9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har null dårlig samvittighet for å ha reist utenlands til et sted uten noe smitte. Enig i at vi heller kan takke disse som har hatt bryllup og andre fester hvor folk har blitt smittet. 

Anonymkode: 82cdb...6b9

Eh, det skjedde jo fordi noen hadde vært i utlandet. Se sammenhengen da. Dette er jo et veldig godt eksempel på hvor fort smitte fra ett annet land, og ett annet menneske kan spre seg. 

Anonymkode: df892...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med det?

Anonymkode: 23ef0...1f6

At i realiteten mener dere ingen reiser noe sted kan forsvares. 

Anonymkode: ee406...685

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det skjedde jo fordi noen hadde vært i utlandet. Se sammenhengen da. Dette er jo et veldig godt eksempel på hvor fort smitte fra ett annet land, og ett annet menneske kan spre seg. 

Anonymkode: df892...ac3

Det skjedde fordi det var alt for mange mennesker samlet (ulovlig) og brudd på karantene (ulovlig) samt ikke overholdt enmeter. 

Anonymkode: ee406...685

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ffs... folk holder jo ikke reglene! Jeg sitter på en flyplass, flyet som kom fra utlandet var stappfullt, alle sto kjempetett på vei ut, i minst 10 minutt, med munnbindene på haka/under nesa osv. Folk har satt seg mindre enn 1 meter fra meg, selv om det er mange ledige plasser her og fullt mulig å holde avstanden til alle andre. Jeg flytta meg...
 

Hadde folk faktisk holdt reglene, hadde det kanskje ikke vært behov for å stenge osv., men folk bryr seg ikke.. 

Anonymkode: 5634c...c96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere utlendinger som måtte ha Norge som feriedestinasjon! 

Anonymkode: 6a20a...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må folk snart slutte med å tro at de selv er perfekte og gjør alt riktig selv. Kjempefint at mange har dratt på ferie, det er livsviktig å kose seg. Å sitte hjemme og spre bitterhet er verre enn å spre korona.

Anonymkode: 579dc...9ea

Jeg gjør alt riktig, jeg. Det er ikke bare noe jeg tror.

Anonymkode: cd12d...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

At i realiteten mener dere ingen reiser noe sted kan forsvares. 

Anonymkode: ee406...685

Hva er problemet med det?

Anonymkode: 23ef0...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skjedde fordi det var alt for mange mennesker samlet (ulovlig) og brudd på karantene (ulovlig) samt ikke overholdt enmeter. 

Anonymkode: ee406...685

Ja, nettopp. Flere brudd på smittevernreglene. Men dersom ingen hadde rasket med seg smitten fra utlandet  nylig, så hadde ikke dette skjedd. Kunne skjedd at smitten var hentet fra Norge, men det var den ikke. Det var nesten ikke smitte i Norge. Vi har fortsatt lite smitte, men den øker. Og gjør at om vi fortsetter å surre slik som i det siste, så finner man ikke smittekilden lengre. Og da har vi kommet dit du skisserer. Men denne gang, var det utenlandsreis som var årsak.

Anonymkode: df892...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp. Flere brudd på smittevernreglene. Men dersom ingen hadde rasket med seg smitten fra utlandet  nylig, så hadde ikke dette skjedd. Kunne skjedd at smitten var hentet fra Norge, men det var den ikke. Det var nesten ikke smitte i Norge. Vi har fortsatt lite smitte, men den øker. Og gjør at om vi fortsetter å surre slik som i det siste, så finner man ikke smittekilden lengre. Og da har vi kommet dit du skisserer. Men denne gang, var det utenlandsreis som var årsak.

Anonymkode: df892...ac3

Nå var det flere fester i Oslo der smitten er hentet fra Norge. Så det er ganske så tilfeldig. 

Anonymkode: ee406...685

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp. Flere brudd på smittevernreglene. Men dersom ingen hadde rasket med seg smitten fra utlandet  nylig, så hadde ikke dette skjedd. Kunne skjedd at smitten var hentet fra Norge, men det var den ikke. Det var nesten ikke smitte i Norge. Vi har fortsatt lite smitte, men den øker. Og gjør at om vi fortsetter å surre slik som i det siste, så finner man ikke smittekilden lengre. Og da har vi kommet dit du skisserer. Men denne gang, var det utenlandsreis som var årsak.

Anonymkode: df892...ac3

Er forøvrig fra utlandet alle medisiner, mye mat osv kommer så er verdt å ha åpne grenser spør du meg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, det finnes selvsagt noen som har reist på harryhandel og til hytten i Spania og ikke vært nøye nok.

Men jeg må også få gjøre oppmerksom på at regjeringen kan takke seg selv litt for dette når det å avbestille en reise med førte (frem til 15. juni) at man var frivillig bank for en konkurstruet bransje. Det er ikke alle som har råd til å se 10-, 20-, 30-, 50.000 eller mer i feriebudsjett gå opp i røyk og heller ønsker å bruke dem. På tross av at tre måneders regelen ble opphevet - og gudskjelov ikke fornyet - den 15. juni har det likevel tatt alt for lang tid å få pengene igjen for de aller fleste.

Så synes jeg også det er litt dobbelkommunikasjon ute og går. Høye står og sier at regjeringen fraråder utenlandsreiser nå, men det er ikke det som står på regjeringens hjemmesider - oppdatert i dag. Der står det at det fortsatt er unntak for grønne land. Så hva gjelder? Det Høye sier på pressekonferansen eller det som står på regjeringens hjemmesider?

I løpet av uken som har gått er det skapt en forståelse av at nå kommer det munnbind anbefaling. Folk løper til apotek og kjøper opp. Men nei, det var vist fake news. Hvor kommer ryktet fra, hva er poenget med det - kunne de ikke avkreftet med en gang ryktene begynte å løpe på onsdag?

I denne situasjonen må det være samsvar i formidlingen - ellers blir det rom for tolkning. Og som kjent tolker man enhver ting slik en ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvor mange ferieskam-tråder og munnbindtråder skal det egentlig opprettes her? Er det virkelig så vanskelig å fortsette på en av de andre, det er jo bare repetisjoner av det samme, om og om igjen?

Anonymkode: 525cc...f3a

Rapporter det. Jeg spurte etter en festet munnbindtråd, men det var ikke nok munnbindtråder som etterspurte samme info. Men hvis flere gir en lyd om det så kanskje moderatorene reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man er ikke mer eller mindre egoistisk om man ferierer i utlandet. Man er egoistisk om man ikke klarer å holde den avstanden til andre som er nødvendig. I tillegg er man ganske dum. Men dum kan man altså være uavhengig om man har vært i utlandet eller ikke.

Anonymkode: 5d79b...762

Vil også tørre å påstå at man er ganske dum om man tror at kun 1 meters avstand kan redde en fra smitte. Som er helt umulig på for eksempel fly. Og flyplasser. Når man skal reise.

Anonymkode: 25b4a...259

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loff77 skrev:

Men det vet jo ikke du noe om, du roper ut att alle folk er egoister, nolduser osv osv.  Folk blir smittet her hjemme uten å vite att de bryter smittevernet og det samme i utlandet. Tviler sterkt på att en overlege som ble smittet på OUS er  idiot, egois eller noldus? Med virus så skjer det rett og slett 

Vet ikke hvem som kaller folk hysterikere osv jeg.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NorthernLight skrev:

Vet ikke hvem som kaller folk hysterikere osv jeg.. 

Ja det kan jeg glatt innrømme når folk roper ut i store bokstaver og drar alle under en kam og kaller folk nolduser,  idioter osv. Ikke vet vi hvorfor folk har reist så jeg tenker att folk tenker selv og vurderer

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...