Gå til innhold

Tusen takk til alle dere som måtte ha ferie og måtte ut på farten - Norges er på vei til nedstening.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Blondie65 said:

Her er PRINTSCREEN av UDs reiseråd - legg merke til det som står i rød ramme (lagt til av meg):
 

Her er lenke til denne siden.

Hvorfor terper jeg på dette? Jo fordi jeg synes rådene som blir gjengitt i presse og av politikere slår hverandre ihjel. Derfor forholder jeg meg til kilder. Du hevder at denne siden er utdatert - det er den ikke da den, når jeg nå nettopp kopierte den - står som "FORTSATT GYLDIG".

 

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn at det er veldig dumt at man ikke kommuniserer ordentlig på pressekonferansen, da. Man tror jo på det når Bent Høie står der og sier at alle utenlandsreiser er frarådet. Terp i vei du, det er fint at vi får riktig informasjon ut. 👍

Anonymkode: cd12d...982

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg er for at de som med vitende og vilje bryter karantene- og isolasjonsregler og andre smittevernregler blir straffet. Jeg er for at det opprettes kontroller og teststasjoner på flyplasser og andre steder der folk ankommer landet. Jeg er for storstilte informasjonskampanjer og at alle som ankommer Norge må bekrefte at de har mottatt og forstått informasjon om reglene.

Jeg vet ikke hvordan det burde gjennomføres i praksis - men bryter du med vitende og vilje smitteverntiltak må du gjerne få bot. Etterhvert bør man vel også se på om uttalelser som handler om at en driter i smitteverntiltak også slås ned på.

Noe "gestaporegime" er jeg imidlertid ingen tilhenger av - jeg mener at man bør kunne få folk til forstå alvoret uten å bli diktatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, tusen takk ❤️ Takket være både utenlandske turister og nordmenn fra andre kanter av landet, så kan det hende at mange av arbeidsplassene her på hjemstedet mitt opprettholdes og at ikke alt for mange bedrifter går konkurs 😊

Anonymkode: 82d1e...7b8

Min arbeidsplass stengte i dag, for godt, på grunn av smittesituasjonen og tiltakene, så ja, tusen takk.

Anonymkode: 2f2dc...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn at det er veldig dumt at man ikke kommuniserer ordentlig på pressekonferansen, da. Man tror jo på det når Bent Høie står der og sier at alle utenlandsreiser er frarådet. Terp i vei du, det er fint at vi får riktig informasjon ut. 👍

Anonymkode: cd12d...982

Jeg forstår hva Høie prøver på og jeg tror nok han når frem. Men hva er viktigst? Å forby all reise eller å gjøre et veldig tydelig skille mellom røde og grønne land?

For mitt vedkommende er min tur - som var til et grønt land, som fortsatt er grønt - avlyst av arrangøren. Den reisen ligger fortsatt frem i tid, slik at hvis den hadde funnet sted ville jeg vurdert helt opp til dagen for avreise om jeg skulle reist eller ikke. Nå blir det ikke noe av, og pengene for den avlyste turen er endelig mottatt - en uke over tidsfristen satt i loven. Jeg har vel hvert heldig tross alt da siden jeg ikke har ventet i månedsvis. Hele min grunn for ikke å avlyse i vår var at jeg risikerte å miste pengene eller måtte vente i månedsvis på dem.

Nå bestiller jeg ikke en ny tur utenlands med det første - med mindre slektninger - i et grønt land - blir alvorlig syke. Både min planlagte tur og en slik hastereise til grønne land ville blitt gjennomført med karantene ved hjemkomst, selv om det ikke hadde vært påkrevd. Likevel skal jeg altså både skamme meg og ses på som en egoist som driter i smittevern og sammenlignes med de som faktisk ikke bryr seg. Dette gjør meg provosert.

Jeg studerer daglig informasjonen om smittevern slik at jeg er sikker på at jeg er oppdatert - og blir provosert av at jeg liksom ikke skal bry meg eller være egoistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg forstår hva Høie prøver på og jeg tror nok han når frem. Men hva er viktigst? Å forby all reise eller å gjøre et veldig tydelig skille mellom røde og grønne land?

For mitt vedkommende er min tur - som var til et grønt land, som fortsatt er grønt - avlyst av arrangøren. Den reisen ligger fortsatt frem i tid, slik at hvis den hadde funnet sted ville jeg vurdert helt opp til dagen for avreise om jeg skulle reist eller ikke. Nå blir det ikke noe av, og pengene for den avlyste turen er endelig mottatt - en uke over tidsfristen satt i loven. Jeg har vel hvert heldig tross alt da siden jeg ikke har ventet i månedsvis. Hele min grunn for ikke å avlyse i vår var at jeg risikerte å miste pengene eller måtte vente i månedsvis på dem.

Nå bestiller jeg ikke en ny tur utenlands med det første - med mindre slektninger - i et grønt land - blir alvorlig syke. Både min planlagte tur og en slik hastereise til grønne land ville blitt gjennomført med karantene ved hjemkomst, selv om det ikke hadde vært påkrevd. Likevel skal jeg altså både skamme meg og ses på som en egoist som driter i smittevern og sammenlignes med de som faktisk ikke bryr seg. Dette gjør meg provosert.

Jeg studerer daglig informasjonen om smittevern slik at jeg er sikker på at jeg er oppdatert - og blir provosert av at jeg liksom ikke skal bry meg eller være egoistisk. 

Samme. Du virker opplyst, men også med evne til nyansert tanke. Dermed blir det en annen styrke i mange av dine argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AineAvive skrev:

Samme. Du virker opplyst, men også med evne til nyansert tanke. Dermed blir det en annen styrke i mange av dine argumenter.

Takk det samme! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min arbeidsplass stengte i dag, for godt, på grunn av smittesituasjonen og tiltakene, så ja, tusen takk.

Anonymkode: 2f2dc...0b9

Veldig leit å høre. Håper det ordner seg raskt med ny jobb for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive

Folk i 20-årene på smittetoppen - Internasjonal trend:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGdwo4/folk-i-20-aarene-er-paa-smittetoppen-for-baade-juli-og-august

Det er nok fest, fyll og store sosiale nettverk som har mesteparten av skylda. Uavhengig om det er hjemme eller på reise. Per og Kari på 70 som reiser til hytten i Spania utgjør nok ikke den største faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg forstår hva Høie prøver på og jeg tror nok han når frem. Men hva er viktigst? Å forby all reise eller å gjøre et veldig tydelig skille mellom røde og grønne land?

Ingen av delene, det viktigste er å redusere smittenivået i Norge mest mulig. Det betyr at man ikke reiser til utlandet med mindre det er helt nødvendig, slik Høie sa i svært tydelige ordelag. Fortsetter nordmenn med den egoistiske tankegangen om å fortsette som før så vil vi ikke klare å stoppe den nye bølgen vi har sett starten av de siste dagene, og da blir det nok en full nedstengning.

Anonymkode: 3c425...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så glad for at jeg har holdt meg hjemme og ikke reist noe sted, hverken i Norge eller utlandet. Men så er jeg ikke en reiselysten person heller. Hvorfor er folk så egoistiske og må absolutt reise når vi har en slik alvorlig situasjon i hele verden? Jeg forstår ikke tankegangen til slike folk. Dem er bortskjemte og egoistiske. 

Anonymkode: 453e9...694

Ser du virkelig ikke selvmotsigelsen i dette?

DU er ikke "reiselysten" derfor forstår du ikke at andre må reise? 

For mine foreldre har det fjernet noe av meningen med livet. De har investert alt i en eiendom i Frankrike, der de så langt har brukt pensjonstilværelsen. Nå sitter de og venter, og venter, i en liten leilighet. 

Jeg lever livet mitt ut av en koffert, både jobbmessig og privat, så livet mitt er satt fullstendig på vent. 

Kusinen min hadde spart til et friår, og skulle reise i hele høst. Det er kansellert. 

Mange av mine venner er multikulturelle, og lever livet sitt i ulike land, og har venner og familie over alt. 

For min venninne er bryllup alt hun har tenkt på i to år. Når det blir noe av nå aner hun ikke. (og nei, jeg fatter ikke vitsen med å ha et bryllup, eller ekteskap for den sags skyld, men jeg evner å forstå at det betyr mye for henne). 

JEG derimot. For min del så kunne de forbudt røyk og alkohol, stengt alle utesteder og kinoer permanent. Fordi det interesserer ikke MEG. For min del kunne kunne fjernet alt av TV og serier også, og forbudt konsum av kjøtt. Men jeg forstår jo at alle andre ikke er meg, og har andre ting som gir livet mening og innhold. 

Missforstå meg rett. Jeg klager og sutrer ikke et sekund. Men at folk har lyst til å reise, feire bryllup, gå på byen, det kan jeg utmerket godt ha god forståelse for. 

Og om alle hadde holdt seg til smittevernsreglene kunne vi alle gjort det vi ønsket, og levd nærmest som normalt. For problemet er ikke bryllup/utenlandsreiser/fester. Men folk som ikke klarer å holde avstand, eller holde seg inne når de snørrer og hoster.  

Og nei, vi snakker ikke et års tid lenger, stadig flere land melder at dette er den nye normaltilstanden i 10+ år. FHI har varslet minst 2-3 år. 

Anonymkode: 8af07...489

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du virkelig ikke selvmotsigelsen i dette?

DU er ikke "reiselysten" derfor forstår du ikke at andre må reise? 

For mine foreldre har det fjernet noe av meningen med livet. De har investert alt i en eiendom i Frankrike, der de så langt har brukt pensjonstilværelsen. Nå sitter de og venter, og venter, i en liten leilighet. 

Jeg lever livet mitt ut av en koffert, både jobbmessig og privat, så livet mitt er satt fullstendig på vent. 

Kusinen min hadde spart til et friår, og skulle reise i hele høst. Det er kansellert. 

Mange av mine venner er multikulturelle, og lever livet sitt i ulike land, og har venner og familie over alt. 

For min venninne er bryllup alt hun har tenkt på i to år. Når det blir noe av nå aner hun ikke. (og nei, jeg fatter ikke vitsen med å ha et bryllup, eller ekteskap for den sags skyld, men jeg evner å forstå at det betyr mye for henne). 

JEG derimot. For min del så kunne de forbudt røyk og alkohol, stengt alle utesteder og kinoer permanent. Fordi det interesserer ikke MEG. For min del kunne kunne fjernet alt av TV og serier også, og forbudt konsum av kjøtt. Men jeg forstår jo at alle andre ikke er meg, og har andre ting som gir livet mening og innhold. 

Missforstå meg rett. Jeg klager og sutrer ikke et sekund. Men at folk har lyst til å reise, feire bryllup, gå på byen, det kan jeg utmerket godt ha god forståelse for. 

Og om alle hadde holdt seg til smittevernsreglene kunne vi alle gjort det vi ønsket, og levd nærmest som normalt. For problemet er ikke bryllup/utenlandsreiser/fester. Men folk som ikke klarer å holde avstand, eller holde seg inne når de snørrer og hoster.  

Og nei, vi snakker ikke et års tid lenger, stadig flere land melder at dette er den nye normaltilstanden i 10+ år. FHI har varslet minst 2-3 år. 

Anonymkode: 8af07...489

Det er jo ikke synd i dem. Å reise til Frankrike er ikke en menneskerett. Andre klarer å holde seg hjemme uten å sutre. Da må jo foreldrene dine klare det også.

Anonymkode: 43555...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke synd i dem. Å reise til Frankrike er ikke en menneskerett. Andre klarer å holde seg hjemme uten å sutre. Da må jo foreldrene dine klare det også.

Anonymkode: 43555...0e7

Som jeg skriver i innlegget mitt - ingen sutrer. 

Men at livet er satt på vent, på ubestemt tid, fordi at enkelte bryter smittevernreglene, det er poenget mitt. 

Anonymkode: 8af07...489

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke synd i dem. Å reise til Frankrike er ikke en menneskerett. Andre klarer å holde seg hjemme uten å sutre. Da må jo foreldrene dine klare det også.

Anonymkode: 43555...0e7

Jeg er så lei av å høre at ting ikke er en menneskerett. 

La oss droppe tv, internett, matbutikker med utvalg, klesbutikker, og cafeer, det er jo ingen menneskerett. 🤦‍♀️  

 

Anonymkode: 1b69b...7a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gamle damer som sutrer over at andre reiser til utlandet, men møtes hver dag på cafe, og har gjort det siden mars, pga det er viktig for deres psykiske helse, hva med å stikke fingeren i jorda litt? 

Jeg er lei korona, men mest lei er jeg korona-politet..

Anonymkode: 1b69b...7a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Gamle damer som sutrer over at andre reiser til utlandet, men møtes hver dag på cafe, og har gjort det siden mars, pga det er viktig for deres psykiske helse, hva med å stikke fingeren i jorda litt? 

Jeg er lei korona, men mest lei er jeg korona-politet..

Anonymkode: 1b69b...7a8

Jeg har faktisk inntrykk av at veldig få eldre verken bryr seg eller sutrer, de har opplevd verre før. Og ikke minst, de vet de er dødelige. Verre med de som har vokst opp på sosiale medier og nå har oppdaget sin egen dødelighet. 

Anonymkode: 488a5...5d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke synd i dem. Å reise til Frankrike er ikke en menneskerett. Andre klarer å holde seg hjemme uten å sutre. Da må jo foreldrene dine klare det også.

Anonymkode: 43555...0e7

Kanskje du har det godt hjemme, mens disse foreldrene har det godt i Frankrike? Jeg orker ikke å definere "godt", da det er svært individuelt. Fyll og fest er en menneskerett som fører til veldig mye smitte. Folk i 20-årene på smittetoppen internasjonalt: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGdwo4/folk-i-20-aarene-er-paa-smittetoppen-for-baade-juli-og-august

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8606687/Dont-kill-granny-Preston-youngsters-urged-stick-social-distancing.html

Hvorfor ikke slå ned der skoen trykker mest? Å feste i store ansamlinger bør kanskje heller ikke være en menneskerett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smittespredning stammer nesten utelukkende fra to steder;

- Hurtigruten. 1) cruisebåttrafikk burde aldri vært satt i gang under en pandemi, det er jo årlige skandaler med bakterier/virus på cruisebåt uten pandemier. 2) særdeles misforståtte (ignorerte) smittevernregler. 3) stillhet og mangel på kommunikasjon i det smitten ble oppdaget, så alle fikk reise hjem til samtlige fylker i Norge, med offentlig transport. 

- Privatfester. Klemming, klining, deling av drinker. 

(og Moss, der smitte også kom fra regelbrudd, men smitten er nå sporet og stoppet) 

Om du kun ser på utenlandsturene (uten regelbrudd) er smittespredningen så godt som null. Dødsfall er null. Den er sporet, og stoppet. (og ikke kom med Bergen - smitten der er fra privatfestene i Oslo). 

Så uten brudd på smittevernsloven kunne alle reist som de ville, hatt bryllup som de ville, festet som de ville, og R tallet ville fortsatt vært på vei nedover. 

Anonymkode: 8af07...489

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av å høre at ting ikke er en menneskerett. 

La oss droppe tv, internett, matbutikker med utvalg, klesbutikker, og cafeer, det er jo ingen menneskerett. 🤦‍♀️  

 

Anonymkode: 1b69b...7a8

Det er en menneskerett å spise seg mett. Derfor er matbutikker dette også.

Anonymkode: 43555...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gamle damer som sutrer over at andre reiser til utlandet, men møtes hver dag på cafe, og har gjort det siden mars, pga det er viktig for deres psykiske helse, hva med å stikke fingeren i jorda litt? 

Jeg er lei korona, men mest lei er jeg korona-politet..

Anonymkode: 1b69b...7a8

Så det er enten eller? Enten reiser man utenlands eller man møtes hver dag på kafe? Det var godt å vite.

Hilsen en som hverken reiser utenlands eller går på kafe.

Anonymkode: 43555...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...