Gå til innhold

Spiseforstyrrelse og behandlerkropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Det er jeg enig i. Samtidig tenker jeg at det er en reell risiko for en med spiseforstyrrelser, hvis hjernen er sulteforet. Da fungerer ikke det kognitive lenger. Da har de en laaang vei før det er snakk  om at de kan ta ansvar for eget liv. Så i denne mellomfasen kan undervekt og overvekt trigge i negativ retning. Ikke dermed sagt at de skal få tildelt behandlere med en bestemt kroppsfasong, men de som jobber med dette bør være obs.

Men altså, som andre sier her, så kan i utgangspunktet alt trigge en med spiseforstyrrelse. 

Andres vekt hadde forøvrig ingenting å si da jeg var spiseforstyrret selv. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det sier mye om dere som personer om dere ikke hat tillitt til en person bare pågrunn av hvordan vedkommende ser ut. 

Spisevegring eller ei, det er ikke greit. 

Har spisevegring selv, og behandler er overvektig, trygg og god. Behandler er et fantastisk menneske som gjør alt i sin makt for å hjelpe meg. 

Hvem er jeg til å dømme noen ut i fra hvordan de det ut? 

Anonymkode: dcd29...5c3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, som andre sier her, så kan i utgangspunktet alt trigge en med spiseforstyrrelse. 

Andres vekt hadde forøvrig ingenting å si da jeg var spiseforstyrret selv. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

Folk med sf er forskjellige. Kanskje det trigger mer om de er innlagt på en institusjon hvor de må spise måltider sammen, og hvor behandlerne enten er overvektige eller undervektige?

Venninna mi som var innlagt på Modum Bad ( for bulimi) hektet seg veldig opp i at de som jobbet der var så tynne og veltrente, at det var en virkelig triggerfaktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at kroppsfasong er triggende, men samtidig er man jo i behandling for å jobbe med triggerne.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pipaluk skrev:

Folk med sf er forskjellige. Kanskje det trigger mer om de er innlagt på en institusjon hvor de må spise måltider sammen, og hvor behandlerne enten er overvektige eller undervektige?

Venninna mi som var innlagt på Modum Bad ( for bulimi) hektet seg veldig opp i at de som jobbet der var så tynne og veltrente, at det var en virkelig triggerfaktor. 

Det er ikke noe galt i å være tynn og veltrent. Det er hvilket forhold man har til mat som er greia. Vi ser jo på lett overvekt som den nye normalen. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Jeg kan forstå at kroppsfasong er triggende, men samtidig er man jo i behandling for å jobbe med triggerne. Da jeg var innlagt på Modum Bad (traume) fikk vi tildelt en behandler, og vi fikk ikke bytte. Om vi ble trigget av behandler, så oppfordret de heller til at vi snakket om det for å jobbe med triggerne. Alt mulig kan trigge om man er veldig syk. Det kan være kroppsfasong, tatoveringer, hårfarge, kjønn og væremåte. Det blir vanskelig å finne behandlere som ingen kan trigges av fordi vi alle bare er mennesker. 

 

Så bra! Det høres ut som en smart tilnærming. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt i å være tynn og veltrent. Det er hvilket forhold man har til mat som er greia. Vi ser jo på lett overvekt som den nye normalen. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

ikke noe galt for min del. Jeg driter i hvordan folk ser ut.  Jeg bare filosoferer over temaet, om de med alvorlige spiseforstyrrelser blir trigget eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg kan forstå at kroppsfasong er triggende, men samtidig er man jo i behandling for å jobbe med triggerne. Da jeg var innlagt på Modum Bad (traume) fikk vi tildelt en behandler, og vi fikk ikke bytte. Om vi ble trigget av behandler, så oppfordret de heller til at vi snakket om det for å jobbe med triggerne. Alt mulig kan trigge om man er veldig syk. Det kan være kroppsfasong, tatoveringer, hårfarge, kjønn og væremåte. Det blir vanskelig å finne behandlere som ingen kan trigges av fordi vi alle bare er mennesker. 

 

var det innafor å kommentere behandlerens kroppsfasong? Var det noen grenser for hva dere kunne ta opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

ikke noe galt for min del. Jeg driter i hvordan folk ser ut.  Jeg bare filosoferer over temaet, om de med alvorlige spiseforstyrrelser blir trigget eller ikke. 

Ja, det er fint! Jeg filosoferer også. Synes det er interessant å høre hva andre mener og tenker. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva regner du som overvekt? tenker du på sykelige overvektige, eller de som bare er i godt hold? Klart, hvis du bare har en stillesittende jobb, så er det enklere å bli overvektige enn helsepersonell som er på farten hele tiden.  Og overvekt og undervekt kan gå i bølger gjennom livet. Har hatt perioder hvor jeg har vært veldig undervektig,  normalvekt, og nå i Coronatiden har jeg dessverre lagt på meg en del kilo. 

Når fedmen og ikke skjelettet og muskulaturen definerer kroppskonturene, er personen overvektig. Altså mage, dobbelthaker, valker, lår som er mye større enn hoftene, rumper som ser ut som de er operert, bryst på menn. 

Og da mener jeg ikke dobbelthaker og andre endringer som kommer av at man eldes og huden ikke lenger er barnehud, dette er naturlig aldersprosess og har hos ikke-røykere lite å gjøre med helse. 

Anonymkode: 44dce...6a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa Skårderud om dette?

Anonymkode: 7eb1e...3c0

Så vidt jeg kan huske presenterte han ikke noen konkrete tilfeller eller hvordan man eventuelt skal forholde seg til noe slikt.

Refleksjonen hans handlet om at dette er en mulig faktor som kan forverre sykdomsforløpet til pasienten. Han snakket litt om noen tanker han hadde gjort seg da han var til stede på en konferanse i utlandet hvor samtlige hadde den såkalte "behandlerkroppen" - altså slanke/tynne og med løstsittende tøy.

Noe av poenget, slik jeg tolker det, var at behandlerne av personer med spiseforstyrrelse selv blir svært bevisste på egen kropp og at de dermed bruker mye tid på å vedlikeholde den gjennom mye trening og et bevisst forhold til mat.

Som sagt, det er bare min fortolkning etter å ha lest boka bare èn gang.

Det var for øvrig en veldig interessant bok. Den heter "Uro" og det fulle navnet til forfatteren er Finn Skårderud.

Anonymkode: 4a1c1...cc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan huske presenterte han ikke noen konkrete tilfeller eller hvordan man eventuelt skal forholde seg til noe slikt.

Refleksjonen hans handlet om at dette er en mulig faktor som kan forverre sykdomsforløpet til pasienten. Han snakket litt om noen tanker han hadde gjort seg da han var til stede på en konferanse i utlandet hvor samtlige hadde den såkalte "behandlerkroppen" - altså slanke/tynne og med løstsittende tøy.

Noe av poenget, slik jeg tolker det, var at behandlerne av personer med spiseforstyrrelse selv blir svært bevisste på egen kropp og at de dermed bruker mye tid på å vedlikeholde den gjennom mye trening og et bevisst forhold til mat.

Som sagt, det er bare min fortolkning etter å ha lest boka bare èn gang.

Det var for øvrig en veldig interessant bok. Den heter "Uro" og det fulle navnet til forfatteren er Finn Skårderud.

Anonymkode: 4a1c1...cc7

Ok, takk! Tror jeg skal lese den boka. 

Anonymkode: 7eb1e...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som undervektig og spiseforstyrret ble jeg henvist til en kvinnelig psykolog som selv var nærmere overvektig. Jeg hadde også ocd som skulle jobbes med, men kom inn på psykologens kontor som så helt bombet ut. Dette ble med den ene gangen hos henne. Jeg kan ikke snakke om vekt med noen som er over normalvekt, og jeg kan ikke snakke om ocd med noen som ikke klarer å holde kontoret sitt verken ryddig eller rent. Ble henvist til en annen psykolog som var slank, så sunn ut, og hadde et ryddig og rent kontor, og det i seg selv gjorde at det var mye enklere for meg å snakke om vekt og ocd.

Anonymkode: 5f1b7...47c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan huske presenterte han ikke noen konkrete tilfeller eller hvordan man eventuelt skal forholde seg til noe slikt.

Refleksjonen hans handlet om at dette er en mulig faktor som kan forverre sykdomsforløpet til pasienten. Han snakket litt om noen tanker han hadde gjort seg da han var til stede på en konferanse i utlandet hvor samtlige hadde den såkalte "behandlerkroppen" - altså slanke/tynne og med løstsittende tøy.

Noe av poenget, slik jeg tolker det, var at behandlerne av personer med spiseforstyrrelse selv blir svært bevisste på egen kropp og at de dermed bruker mye tid på å vedlikeholde den gjennom mye trening og et bevisst forhold til mat.

Som sagt, det er bare min fortolkning etter å ha lest boka bare èn gang.

Det var for øvrig en veldig interessant bok. Den heter "Uro" og det fulle navnet til forfatteren er Finn Skårderud.

Anonymkode: 4a1c1...cc7

Møtte en psykolog på en tur jeg var på som var veldig opptatt av å være veltrent og bra kledd. Hun omtalte det som å være uniformert på jobb. Man måtte fremstå profesjonelt som hun sa, for kropp og klær sa så mye om personen
 

Jeg personlig  hadde syntes det hadde vært unaturlig om behandler la så mye i dette. For meg virket hun veldig usikker som behandler, når dette var så viktig for henne. 
Så vær den du er!  For min del må du gjerne gå i T-skjorte og hestehale og ha ti kilo for mye, bare du klarer å utstråle at du er trygg på deg selv. 
 

Anonymkode: 73f0f...c9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som deler sine personlige erfaringer - det er veldig interessant å lese!

Jeg ser også at det ble litt temperatur og noen antydninger til personangrep fra noen av dem som kommenterer. Jeg setter pris på om alle kan holde seg saklige, uten kommentarer som bare har til hensikt å slå ned på andre og såre vedkommende! :)

TS

Anonymkode: 4a1c1...cc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Møtte en psykolog på en tur jeg var på som var veldig opptatt av å være veltrent og bra kledd. Hun omtalte det som å være uniformert på jobb. Man måtte fremstå profesjonelt som hun sa, for kropp og klær sa så mye om personen
 

Jeg personlig  hadde syntes det hadde vært unaturlig om behandler la så mye i dette. For meg virket hun veldig usikker som behandler, når dette var så viktig for henne. 
Så vær den du er!  For min del må du gjerne gå i T-skjorte og hestehale og ha ti kilo for mye, bare du klarer å utstråle at du er trygg på deg selv. 
 

Anonymkode: 73f0f...c9c

Overvekt/undervekt er ofte en indikasjon på at man ikke er så trygg på seg selv.

Anonymkode: 51334...0e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt/undervekt er ofte en indikasjon på at man ikke er så trygg på seg selv.

Anonymkode: 51334...0e8

Så da er det de normalvektige som skårer høyest på trygghet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overvekt/undervekt er ofte en indikasjon på at man ikke er så trygg på seg selv.

Anonymkode: 51334...0e8

Nei, overvekt/undervekt er ofte en indikasjon på at man spiser for mye eller lite, lever et for bedagelig eller for aktivt liv, et for stressende eller inaktivt liv, at man trener for mye eller for lite, koser seg for mye eller for lite, har spiseforstyrrelser, traumebakgrunn, at man har fysisk fysisk sykdom, en skade, et syndrom eller en funkssjonshemming, at man går på medisiner, er arvelig disponert eller at man på noe tidspunkt har vært eller gjort noe av dette tidligere. 

Anonymkode: b73de...6c1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, overvekt/undervekt er ofte en indikasjon på at man spiser for mye eller lite, lever et for bedagelig eller for aktivt liv, et for stressende eller inaktivt liv, at man trener for mye eller for lite, koser seg for mye eller for lite, har spiseforstyrrelser, traumebakgrunn, at man har fysisk fysisk sykdom, en skade, et syndrom eller en funkssjonshemming, at man går på medisiner, er arvelig disponert eller at man på noe tidspunkt har vært eller gjort noe av dette tidligere. 

Anonymkode: b73de...6c1

Ja, saklig sett, men etter hva jeg skjønte av hovedinnlegget etterspør ts den personlige, emosjonelle opplevelsen av behandlerkroppen, den som påvirker pasientens utvikling og behandlingspotesiale. I dét perspektivet er svaret høyst relevant og interessant.

Anonymkode: 22b20...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...