Gå til innhold

Redd for å være mammapoliti - barn døde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet jeg har med denne tråden er at råd for hva som er riktig og galt endrer seg ofte. De skal ligge på magen, de skal ligge på ryggen, samsoving fører til krybbedød, samsoving er sikrest mot krybbedød.

Jeg som på magen når jeg var baby for det var greia den gang da. Jeg fikk litt grøt allerede ved 3 mnd alder, pga. sult. Og sikkert også en haug av andre ting som nå er farlig.

Du kan ikke klandre deg selv, når regler og normer endres så ofte. Ingen vet hva som er best, vi gjør bare vårt beste.

Anonymkode: 824e9...ce9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med denne posten beviser Ts sitt poeng. Folk sier ikke fra fordi foreldre tåler ikke ta i mot kritikk. Budskapet i denne tråden var: «Si i fra!». Det burde det jaggu være høyere toleranse for. 

Anonymkode: 4ac85...103

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk vil gi unga sine på 1,5 år pepsi daglig eller nugatti på brødskiva til frokost hver dag har man ingenting med.

Men synes det er helt innafor å si ifra når man ser noe som er direkte farlig og kan skade eller drepe ett barn. Jeg selv ville satt veldig pris på om noen sa ifra til meg hvis jeg gjorde noe som var farlig, kunne vært noe jeg ikke visste var farlig feks. 

Anonymkode: ca035...a9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om folk vil gi unga sine på 1,5 år pepsi daglig eller nugatti på brødskiva til frokost hver dag har man ingenting med.

Men synes det er helt innafor å si ifra når man ser noe som er direkte farlig og kan skade eller drepe ett barn. Jeg selv ville satt veldig pris på om noen sa ifra til meg hvis jeg gjorde noe som var farlig, kunne vært noe jeg ikke visste var farlig feks. 

Anonymkode: ca035...a9b

Men nå pirker Ts på alt folk rundt henne gjør. Tviler sterkt på at bekjentskapet hennes er så uegnede som foreldre - ALLE sammen.

Anonymkode: c4296...5de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det døde nylig et lite barn som følge av e-coli-smitte. Mulig HI vil advare om bestemte matvarer uten at jeg vil spekulere i årsaken til smitten hos dette barnet. 

Anonymkode: d3b4a...01d

Såvidt jeg forstod så kan e.coli-bakterien det var snakk om finnes på uvaskede grønnsaker og storfe som ikke er gjennomstekt. Så foreldrene har servert gulrot rett fra posen? Burgere som er litt rosa inni? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 57597...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo rullet inn rådene, og skulle ønske jeg ikke gjorde det. 

Men sånn seriøst, basert på det jeg skrev tror folk at jeg terroriserer andre foreldre med "velmenende råd"?? Jeg har gitt vennlig informasjon tidligere mtp sikring i bil feks, da det var en periode folk ikke var oppdatert på utviklingen på den fronten. Nå finnes det grupper og nettsider som gir god info, så da er det færre som er uvitende om farene ved dårlig sikring. Er det virkelig slik at man bare skal holde kjeft og la det gå gale? 

Ellers bryr jeg meg katta om hvordan folk oppdrar barn. Ser ikke at sikkerhet og oppdragelse har noen sammenheng heller. Du kan være verdens beste til å sikre barnet ditt mot farer, men likevel være en elendig forelder. Eller omvendt🤷🏻‍♀️

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Du er ansvarlig for hva du skriver, men ikke for hvordan andre velger å tolke det. Jeg forsto poenget ditt og er hjertens enig. Selv er jeg en pyse, og blir like forbanna på meg selv som mennesket som behandler barnet sitt dårlig, når jeg ikke sier ifra. Det er jo empati for barnet, et ansvar, man føler på. Barnet kommer før foreldrene. 

Anonymkode: 857e0...713

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men nå pirker Ts på alt folk rundt henne gjør. 

Anonymkode: c4296...5de

Hvor dans i all verden greier du å lese det?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke hadde vært så overivrig til å plukke på småting kunne du sagt fra når det virkelig gjaldt. Nå har du lært. 

Anonymkode: 5df37...8ff

Fyf for en stygg kommentar, og at du var fått 60 «likes» er bare helt sinnsykt.

TS påpeker at hun sier ifra om ting som er «skadelig» for barn. Er dette «småting» for deg?! Du beviser vel nettopp at ikke alle foreldre takler å få tilbakemelding som faller dem dårlig i smak. 

Til TS: Jeg ser for meg at dette må være en tung og ubehagelig følelse. Du sier også du er helsepersonell, antar derfor det blir en dobbeltrolle i forhold til opplevelsen av ditt «ansvar», og at du ikke «forhindret» at dette skjedde. 

Det er mange valg foreldre tar som de er fullstendig klar over at kan ha konsekvenser: å samsove, å la barna sykle/sparkesykle uten hjelm, la de sitte forovervendt i bil selv om de burde sitte bakovervendt, vasse/bade i grunt vann uten armringer til tross for at de ikke er svømmedyktige m.m.

Eksemplene er uendelige. Du kan ikke klandre deg selv, på noen som helst måte. Det er ikke usannsynlig at disse foreldrene kjente til risikoen uansett, men valgte å gjøre som de gjorde fordi de satset på at det går bra. 
 

Jeg er enig i konklusjonen din om å tørre å bry seg litt mer. Så lenge beskjeden blir gitt på en høflig og omsorgsfull måte er det bare supert at «mammapolitiet» er ut der og passer på barnas sikkerhet.
Det er kanskje den ene positive tingen ved «mammapolitiet» som vi ikke burde undervurdere verdien av.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange mener å vite best selv, også bedre enn anbefalinger og forklaring fra fagfolk. Bare se hvor mange småbarn som sitter feil vei i bil fordi "de vil ikke sitte bakfrem" eller "de blir kvalm og jeg vil ikke bytte på oppkastklær". Folk forstår ikke kreftene i en kollisjon eller hvor fort det skjer. Når barn dør eller bli skadd for livet pga foreldres feilsikring kan med rette si at det er foreldrenes skyld. Samme med foreldre som dekker vognen med teppe, glemmer barn i bil, samsover under voksendyne ect.

Anonymkode: d229d...194

Du er helt hysterisk. Bakovervendt er tryggest ved frontkollisjon, men ved påkjørsel bakfra er faktisk forovervendt tryggere. 
Hvis ungen sitter og kaster opp vil det være veldig distraherende for et noenlunde empatisk menneske. Vet du hva dom er skikkelig farlig? En distrahert sjåfør som har  minst halve fokuset bakover på den stakkars ungen som desperat brekker seg og hikster etter pusten, i stedet for hele fokuset på trafikkbildet og veien foran seg.

Det er mye tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn bakovervendt i en som kræsjer.

Dere som mener at man skal ignorere barn som blir så bilsyke at de kaster opp og tvinge dem til å sitte bakpvervendt til de er 7, er dere like kalde og jævlig hvis barna får omgangssyke? 

21 timer siden, Humle Brumle skrev:

Hvorfor gjør du det? Hvorfor setter du treåringen din forovervendt? Bare Why?!

Fordi det er veldig trygt, selv om bakovervendt er noen få promiller tryggere. Dere får det til å høres ut som motsatsen til bakovervendt frem til skolealder = sitte fullstendig usikret.

21 timer siden, Humle Brumle skrev:

Det er annbefalt å ikke gjøre det, fordi det øker risikoen for krybbedød og kveling. Det betyr ikke at hver eneste familie som gjør det mister et barn. Du må se på helheten av hvor mange barn har dødd av det enn bare dine barn alene. Da får man tallene som viser at det kan være farlig.

Ja takk, gi meg gjerne tallene over hvor mange barn i Norge som dør hvert år fordi de sitter i godkjent forovervendt bilstol eller fordi de har sovet på brystet til mamma med hennes dyne over seg. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om folk vil gi unga sine på 1,5 år pepsi daglig eller nugatti på brødskiva til frokost hver dag har man ingenting med.

Men synes det er helt innafor å si ifra når man ser noe som er direkte farlig og kan skade eller drepe ett barn. Jeg selv ville satt veldig pris på om noen sa ifra til meg hvis jeg gjorde noe som var farlig, kunne vært noe jeg ikke visste var farlig feks. 

Anonymkode: ca035...a9b

Jeg synes det er mye verre å gi ungen nugatti og pepsi enn å ha den i et godkjent (!) forovervendt sete om alternativet er at stakkaren blir så kvalm at den kaster opp. 
 

Hvis forovervendt bilstol hadde vært så farlig og utrygt som dere skal ha det til hadde det neppe vært lov.

Derimot, ser du at noen sikrer ungen FEIL håper jeg man sier i fra. Hvis jeg har festet beltet på feil måte er det mest sannsynlig en feil jeg gjør, som jeg gjerne vil rette opp. Har jeg kjøpt et forovervendt sete er det derimot et valg jeg har tatt. Å kommentere at du ser jeg har festet beltet feil er som å si i fra at det sitter en veps på maten du skal til å ta en bit av. Å opplyse meg om at jeg har kjøpt et sete som er bittelitt mindre trygt enn testvinnerere, er derimot som å opplyse noen om at den brusen du drikker er ikke like sunn som vann, og den burgeren der kan gi deg livsstilsykdommer på sikt. Altså forskjellen på å si fra om noe potensielt farlig, og utidig innblanding fra en besserwissser.

Anonymkode: 8f16d...a86

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke utdype da foreldrene vil kunne kjenne seg igjen. Det var uansett noe som jeg antar mange gjør, uten å forstå hvorfor det er frarådet.

Jeg vet det fordi foreldrene har delt dødsårsaken med dem rundt seg. Jeg er også helsepersonell, og vet at det jeg så kan være skadelig og i verste fall dødelig. Selv om det som oftest går helt fint.

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Hvis det er noe mange gjør, så kan du vel si det. Skal du sitte på din høye hest og vite at du har rett, men ikke lære andre foreldre hvordan de kan unngå at ungen deres dør av denne tabben?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt hysterisk. Bakovervendt er tryggest ved frontkollisjon, men ved påkjørsel bakfra er faktisk forovervendt tryggere. 
Hvis ungen sitter og kaster opp vil det være veldig distraherende for et noenlunde empatisk menneske. Vet du hva dom er skikkelig farlig? En distrahert sjåfør som har  minst halve fokuset bakover på den stakkars ungen som desperat brekker seg og hikster etter pusten, i stedet for hele fokuset på trafikkbildet og veien foran seg.

Det er mye tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn bakovervendt i en som kræsjer.

Dere som mener at man skal ignorere barn som blir så bilsyke at de kaster opp og tvinge dem til å sitte bakpvervendt til de er 7, er dere like kalde og jævlig hvis barna får omgangssyke? 

Fordi det er veldig trygt, selv om bakovervendt er noen få promiller tryggere. Dere får det til å høres ut som motsatsen til bakovervendt frem til skolealder = sitte fullstendig usikret.

Ja takk, gi meg gjerne tallene over hvor mange barn i Norge som dør hvert år fordi de sitter i godkjent forovervendt bilstol eller fordi de har sovet på brystet til mamma med hennes dyne over seg. 

Jeg synes det er mye verre å gi ungen nugatti og pepsi enn å ha den i et godkjent (!) forovervendt sete om alternativet er at stakkaren blir så kvalm at den kaster opp. 
 

Hvis forovervendt bilstol hadde vært så farlig og utrygt som dere skal ha det til hadde det neppe vært lov.

Derimot, ser du at noen sikrer ungen FEIL håper jeg man sier i fra. Hvis jeg har festet beltet på feil måte er det mest sannsynlig en feil jeg gjør, som jeg gjerne vil rette opp. Har jeg kjøpt et forovervendt sete er det derimot et valg jeg har tatt. Å kommentere at du ser jeg har festet beltet feil er som å si i fra at det sitter en veps på maten du skal til å ta en bit av. Å opplyse meg om at jeg har kjøpt et sete som er bittelitt mindre trygt enn testvinnerere, er derimot som å opplyse noen om at den brusen du drikker er ikke like sunn som vann, og den burgeren der kan gi deg livsstilsykdommer på sikt. Altså forskjellen på å si fra om noe potensielt farlig, og utidig innblanding fra en besserwissser.

Anonymkode: 8f16d...a86

Helt enig i denne. 
Forundrer meg veldig over denne nesten fanatismen som de som er veldig PÅ når det gjelder bakovervendt sete fremviser. De bør passe seg så de ikke blir så opphengte i dette at de overser de 1000 andre tingene som POTENSIELT kan være farlig for barna. 
 

Som du skriver, hvis forovervendt hadde vært så farlig som disse hevder, hadde det vært forbudt og det for mange år sida. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, The Kitten skrev:

Hvis det er noe mange gjør, så kan du vel si det. Skal du sitte på din høye hest og vite at du har rett, men ikke lære andre foreldre hvordan de kan unngå at ungen deres dør av denne tabben?

Jeg sitter absolutt ikke på noen høy hest. Har skrevet her at hvis man følger rådene fra myndigheter, trygg trafikk og lub, så er man godt innafor. Gi trygg mat, sikre riktig ved transport, og trygt sovemiljø. 

Til en annen som kommenterte angående sovende baby på brystet, så kan jeg også si at minst et barn har dødd av dette i Norge siste året. Og nei, det er ikke noe som publiseres i mediene, med mindre foreldre aktivt går ut med det. Barnet var veldig lite, fikk feil vinkel mtp frie luftveier, og døde som følge av det. Jeg har selv sovnet med mine barn på meg - som veldig mange andre foreldre. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på at noen minner meg på at det kan være farlig å gjøre det. 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke utdype da foreldrene vil kunne kjenne seg igjen. Det var uansett noe som jeg antar mange gjør, uten å forstå hvorfor det er frarådet.

Jeg vet det fordi foreldrene har delt dødsårsaken med dem rundt seg. Jeg er også helsepersonell, og vet at det jeg så kan være skadelig og i verste fall dødelig. Selv om det som oftest går helt fint.

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Honning før 2 år?

Anonymkode: 94d7c...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At dette skjedde er uansett ikke din feil. Det er ikke lett å kritisere hvordan folk er foreldre, barnet er deres ansvar og de vil stort sett tro at de vet best og bli butthurte over kritikk. Så det føles aldri riktig ut å si ifra. 🤷‍♀️

Anonymkode: 38917...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hakk på Ts. Enig med henne. Mange uansvarlige foreldre der ute som gjør ting ubevisst eller fordi de tar sjanser. Første, andre og 11 gangen går det bra, men ikke den 12 gangen. 

Anonymkode: 1dce4...3fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankegangen til Ts, og er langt på vei enig. Nå er det vel slik at de fleste foreldre er godt opplyst, men av og til velger å gå mot anbefalinger av forskjellige grunner. Ts har ingen skyld i dette. 
Jeg og mannen har tvillinger. Da de var spebarn, var en av de veldig urolig. I en periode roet hn seg kun på magen. Vi hadde prøvd det meste. Sammen ble vi enige om at vi tok sjansen, slik at folk i huset fikk litt søvn ihvertfall. Det kunne gått dårlig, men vi tok en risikovurdering og hvis det verste hadde skjedd hadde vi begge hatt ansvaret for det. 
Slik er det å være forelder (og menneske). Må hele tiden vurdere risiko. Livet er farlig. 

Tror en bieffekt av innlegget til Ts er at mange nå blir engstelige/paranoide på hva som har skjedd. Det er synd, for er det en ting vi ikke trenger i dagens samfunn er det mer usikkerhet blant foreldre.

Anonymkode: 40677...7ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt hysterisk. Bakovervendt er tryggest ved frontkollisjon, men ved påkjørsel bakfra er faktisk forovervendt tryggere. 
Hvis ungen sitter og kaster opp vil det være veldig distraherende for et noenlunde empatisk menneske. Vet du hva dom er skikkelig farlig? En distrahert sjåfør som har  minst halve fokuset bakover på den stakkars ungen som desperat brekker seg og hikster etter pusten, i stedet for hele fokuset på trafikkbildet og veien foran seg.

Det er mye tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn bakovervendt i en som kræsjer.

Dere som mener at man skal ignorere barn som blir så bilsyke at de kaster opp og tvinge dem til å sitte bakpvervendt til de er 7, er dere like kalde og jævlig hvis barna får omgangssyke? 

Fordi det er veldig trygt, selv om bakovervendt er noen få promiller tryggere. Dere får det til å høres ut som motsatsen til bakovervendt frem til skolealder = sitte fullstendig usikret.

Ja takk, gi meg gjerne tallene over hvor mange barn i Norge som dør hvert år fordi de sitter i godkjent forovervendt bilstol eller fordi de har sovet på brystet til mamma med hennes dyne over seg. 

Jeg synes det er mye verre å gi ungen nugatti og pepsi enn å ha den i et godkjent (!) forovervendt sete om alternativet er at stakkaren blir så kvalm at den kaster opp. 
 

Hvis forovervendt bilstol hadde vært så farlig og utrygt som dere skal ha det til hadde det neppe vært lov.

Derimot, ser du at noen sikrer ungen FEIL håper jeg man sier i fra. Hvis jeg har festet beltet på feil måte er det mest sannsynlig en feil jeg gjør, som jeg gjerne vil rette opp. Har jeg kjøpt et forovervendt sete er det derimot et valg jeg har tatt. Å kommentere at du ser jeg har festet beltet feil er som å si i fra at det sitter en veps på maten du skal til å ta en bit av. Å opplyse meg om at jeg har kjøpt et sete som er bittelitt mindre trygt enn testvinnerere, er derimot som å opplyse noen om at den brusen du drikker er ikke like sunn som vann, og den burgeren der kan gi deg livsstilsykdommer på sikt. Altså forskjellen på å si fra om noe potensielt farlig, og utidig innblanding fra en besserwissser.

Anonymkode: 8f16d...a86

1. Hvor ofte skjer påkjørsler bakfra i 90/100 km i timen? 

2. Nei, det er ikke snakk om promille. Det er 5 ganger tryggere å sitte bakovervendt enn fremovervendt. 

3. Det er vel generelt alltid tryggere å sitte i en bil som ikke krasjer enn i en som krasjer. 

4. At du syns det er verre å gi Pepsi max og nugatti enn å ikke velge og sikre barnet sitt best mulig i en potensielt dødelig situasjon. Jaja.. Da er nyttesløst å diskutere. 

Anonymkode: 6c606...d93

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

En seksåring vil nok ikke sitte bakovervendt... 

Anonymkode: 86c4f...bf1

Heldigvis er det ikke barnet som bestemmer over egen sikkerhet! Når min jente er 6 år, er hun fremdeles for lav til å sitte trygt fremover. 

Anonymkode: d962f...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du, ts? 

Oi, du er innmari flink som klarer å holde deg oppdatert på alt vedrørende barn til enhver tid, og det er super bra at du informerer alle andre om alle feil de gjør til enhver tid! 

Du er en superhelt!! 

Var det det? 

For det er topp om en informerer om ting som faktisk er farlig, men som andre i tråden, tviler jeg på at alle dine bekjente er helt ubrukelig foreldre som ikke vet opp ned på ungen. 

Tror nok du burde ta deg litt i nakkeskinnet også. 

Anonymkode: e5b8b...c84

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Albbas skrev:

Tror du at du hører om alle dødsulykker med barn??! 

Nei det gjør det da slettes ikke?! Det blir ikke nyhetsoppslag om et barn kveles på en pølsebit for eksempel. Det er ofte ganske tilfeldig hvilke ulykker som omtales i media også. Drukningsulykker har ganske varierende omtaler. Jeg kjennere til et lite barn som døde av en ulykke i år, det ble ikke omtalt i media... 

Bilulykker, drukning, fall og lignende blir som regel medieoppslag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...