Gå til innhold

Redd for å være mammapoliti - barn døde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er helt hysterisk. Bakovervendt er tryggest ved frontkollisjon, men ved påkjørsel bakfra er faktisk forovervendt tryggere. 
Hvis ungen sitter og kaster opp vil det være veldig distraherende for et noenlunde empatisk menneske. Vet du hva dom er skikkelig farlig? En distrahert sjåfør som har  minst halve fokuset bakover på den stakkars ungen som desperat brekker seg og hikster etter pusten, i stedet for hele fokuset på trafikkbildet og veien foran seg.

Det er mye tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn bakovervendt i en som kræsjer.

Dere som mener at man skal ignorere barn som blir så bilsyke at de kaster opp og tvinge dem til å sitte bakpvervendt til de er 7, er dere like kalde og jævlig hvis barna får omgangssyke? 

Fordi det er veldig trygt, selv om bakovervendt er noen få promiller tryggere. Dere får det til å høres ut som motsatsen til bakovervendt frem til skolealder = sitte fullstendig usikret.

Ja takk, gi meg gjerne tallene over hvor mange barn i Norge som dør hvert år fordi de sitter i godkjent forovervendt bilstol eller fordi de har sovet på brystet til mamma med hennes dyne over seg. 

Jeg synes det er mye verre å gi ungen nugatti og pepsi enn å ha den i et godkjent (!) forovervendt sete om alternativet er at stakkaren blir så kvalm at den kaster opp. 
 

Hvis forovervendt bilstol hadde vært så farlig og utrygt som dere skal ha det til hadde det neppe vært lov.

Derimot, ser du at noen sikrer ungen FEIL håper jeg man sier i fra. Hvis jeg har festet beltet på feil måte er det mest sannsynlig en feil jeg gjør, som jeg gjerne vil rette opp. Har jeg kjøpt et forovervendt sete er det derimot et valg jeg har tatt. Å kommentere at du ser jeg har festet beltet feil er som å si i fra at det sitter en veps på maten du skal til å ta en bit av. Å opplyse meg om at jeg har kjøpt et sete som er bittelitt mindre trygt enn testvinnerere, er derimot som å opplyse noen om at den brusen du drikker er ikke like sunn som vann, og den burgeren der kan gi deg livsstilsykdommer på sikt. Altså forskjellen på å si fra om noe potensielt farlig, og utidig innblanding fra en besserwissser.

Anonymkode: 8f16d...a86

Kreftene i en frontkollisjon er enormt mye større enn i kollisjon bakfra, derfor er alle eksperter enige om at bakovervendt er desidert tryggest til minst 4 år. En kollisjon bakfra er ikke veldig farlig i utgangspunktet (sammenlignet med frontkollisjon). 

Forskjellen bakovervendt vs forovervendt er ikke på noen promille! Hvor i all verden har du infoen din fra? Dette innlegget oser jo bare uvitenhet fra a til å. Bakovervendt har nesten DOBBELT så stor beskyttelseseffekt som forovervendt. Promille meg en viss plass altså... 😂 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas
2 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Bilulykker, drukning, fall og lignende blir som regel medieoppslag.

Bare hvis omstendighetene er spesielle (og man bor en plass mediene gidder å rapportere fra). Husk at du ikke får med deg alle ulykkene som ikke kommer i media. Det er lett å tro at alt du hører er det som skjer, men et dødelig fall innendørs, kvelning på mat, drukning i badekaret kommer ikke nødvendigvis i media nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakovervendt er tryggere. Sånn er det bare, det er fullt lov å snu barnet forovervendt før 4år, men det blir tullete å benekte at bakovervendt faktisk er tryggere. Hvis du vil snu barnet før 4år så kjør på, men da bør du ha baller nok til å innse at det ikke er optimalt før man tar det valget, isteden for å benekte fakta, for å føle seg bedre om avgjørelsen man har tatt. Se på denne videoen av trygg trafikk før du avgjør m du skal snu barnet før 4år:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Honning før 2 år?

Anonymkode: 94d7c...5d1

Er det ikke før 1?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå pirker Ts på alt folk rundt henne gjør. Tviler sterkt på at bekjentskapet hennes er så uegnede som foreldre - ALLE sammen.

Anonymkode: c4296...5de

Hvor står det at hun gjør det?

Anonymkode: c894b...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvor ofte skjer påkjørsler bakfra i 90/100 km i timen? 

2. Nei, det er ikke snakk om promille. Det er 5 ganger tryggere å sitte bakovervendt enn fremovervendt. 

3. Det er vel generelt alltid tryggere å sitte i en bil som ikke krasjer enn i en som krasjer. 

4. At du syns det er verre å gi Pepsi max og nugatti enn å ikke velge og sikre barnet sitt best mulig i en potensielt dødelig situasjon. Jaja.. Da er nyttesløst å diskutere. 

Anonymkode: 6c606...d93

Vedkommende du siterte hadde faktisk ett poeng. I tillegg til at det er veldig ubehagelig for barnet, er det også veldig distraherende for sjåføren, spesielt om hn kjører alene med barnet, om barnet sitter i setet sitt og kaster opp. Og en distrahert sjåfør er ikke særlig trafikksikkert. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.8.2020 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Jeg får stadig snaps av venner på biltur hvor jeg ser barna er feil sikret, små babyer i "utrygge" sovemiljø, teppe over vogn på en varm sommerdag, barn under året som spiser ting de ikke burde spise, osv. Det meste av dette er jo gjort av uvitenhet, og er ikke direkte farlig der og da kanskje, men ved særlige hendelser har det et potensiale til å være farlig. Jeg pleide å være den som ga beskjed, på en hyggelig måte, om ting som kunne være skadelig for barn. De siste årene har dette blitt tatt dårlig imot av flere, og jeg har vegret meg for å si noe i frykt for å støte noen. Har også plukket opp at jeg blir kalt mammapoliti, og har derfor holdt igjen ved de fleste anledninger hvor ting ikke er direkte farlig.

Dessverre fikk jeg nylig en tilsvarende snap, begynte å formulere et svar om at de kanskje ikke burde gjøre det akkurat på den måten. Men feiget ut i siste liten og sendte ikke denne. Barnet døde kort tid etter. Jeg får vondt inn i sjelen av at jeg ikke sa noe, og brydde meg mer om hvordan jeg ble oppfattet enn at et barn skulle ha sikre rammer rundt seg. Dette var noe mange kunne gjort feil, typ ikke strammet beltet nok eller lagt barnet i babynest om natten. Men det endte da fatalt for dette barnet. 
 

Jeg oppfordrer alle til å bry seg, på en fin måte. Vi har et kollektivt ansvar for våre små, og vi bør kunne lære av hverandre. Heller si i fra en gang for mye enn for lite, så får du i hvert fall sove godt om natten. Det kommer ikke jeg til å gjøre på lenge.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Vet du at barnet faktisk døde som et resuktat av dette? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thyra skrev:

Vedkommende du siterte hadde faktisk ett poeng. I tillegg til at det er veldig ubehagelig for barnet, er det også veldig distraherende for sjåføren, spesielt om hn kjører alene med barnet, om barnet sitter i setet sitt og kaster opp. Og en distrahert sjåfør er ikke særlig trafikksikkert. 

Dersom barnet kaster opp skal man kjøre til siden før man gjør noe uansett hvilken vei barnet sitter. 

Anonymkode: 877ad...8d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet kaster opp skal man kjøre til siden før man gjør noe uansett hvilken vei barnet sitter. 

Anonymkode: 877ad...8d2

Før man "gjør noe", ja. Men man kan bli distrahert "før man gjør noe" også.

Og poenget er vel at noen barn kaster opp i mye større grad om de sitter bakovervendt. Og hvis ungen stadig griner, brekker seg og klager, så er det lett å bli distrahert. Ikke alle steder det er like lett å kjøre inn til siden heller. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Thyra skrev:

Vedkommende du siterte hadde faktisk ett poeng. I tillegg til at det er veldig ubehagelig for barnet, er det også veldig distraherende for sjåføren, spesielt om hn kjører alene med barnet, om barnet sitter i setet sitt og kaster opp. Og en distrahert sjåfør er ikke særlig trafikksikkert. 

Da svinger du av og stopper bilen. Håper da virkelig ingen snur seg rundt og ordner opp med oppkast mens de kjører uavhengig om ungen sitter forover- eller bakovervendt. 

Anonymkode: 6c606...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Thyra skrev:

Vet du at barnet faktisk døde som et resuktat av dette? 

Ja, 100%.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Da svinger du av og stopper bilen. Håper da virkelig ingen snur seg rundt og ordner opp med oppkast mens de kjører uavhengig om ungen sitter forover- eller bakovervendt. 

Anonymkode: 6c606...d93

Poenget er vel at en bilsyk unge som skriker og plages er distraherende også når den ikke kaster opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 100%.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Det høres jo ganske så brutalt ut. Men selv om ikke du kommenterte snappen så kan jo andre ha gjort det? Du kan ikke «ta på deg» skyld for dette her. Og uansett, de fleste «vet» nok, men man tror ikke at man kan bli rammet selv, av valgene man gjør/ikke gjør. 

Anonymkode: c7895...63f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Albbas skrev:

Poenget er vel at en bilsyk unge som skriker og plages er distraherende også når den ikke kaster opp. 

Uansett... 

Screenshot_20200802_140220_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: 6c606...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 100%.

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Ok. 
Men som du sikkert forstår er det veldig vanskelig å si noe om hvem som burde gjort og sagt ja, så lenge vi ikke vet hva saken gjelder. Det gjelder ikke bilulykke, det er ikke noe lovbrudd. Hvis de har gjort noe som ikke er anbefalt, slike ting som som regel går bra, er det lett å tenke seg at denne ulykken har flere årsaker som har virket sammen for å få et slikt katastrofalt resultat. Slik er det med de fleste ulykkestilfellene, mer enn en årsak. Jeg tviler på at du sitter på alle opplysningene her. 
Det du oppnår mest med tråden er å skape angst blant andre foreldre, uten at de har noen mulighet til å gjøre noe med det. 
Det er 1 million måter en toddler kan skade seg på...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er absolutt ikke normalt å la barn høre det, nei. Jeg har sett narkomane gjøre det mange ganger. 

Anonymkode: 65283...e94

Det er veldig normalt. Selv om det kanskje ikke er så lurt.

Anonymkode: 7224b...415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Honning før 2 år?

Anonymkode: 94d7c...5d1

Rådet er vel 1 år.

Anonymkode: 7224b...415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter absolutt ikke på noen høy hest. Har skrevet her at hvis man følger rådene fra myndigheter, trygg trafikk og lub, så er man godt innafor. Gi trygg mat, sikre riktig ved transport, og trygt sovemiljø. 

Til en annen som kommenterte angående sovende baby på brystet, så kan jeg også si at minst et barn har dødd av dette i Norge siste året. Og nei, det er ikke noe som publiseres i mediene, med mindre foreldre aktivt går ut med det. Barnet var veldig lite, fikk feil vinkel mtp frie luftveier, og døde som følge av det. Jeg har selv sovnet med mine barn på meg - som veldig mange andre foreldre. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på at noen minner meg på at det kan være farlig å gjøre det. 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Det du skriver her illustrerer veldig godt det smertefulle faktum at små barn kan dø av nesten alt, helt plutselig. Man kan ikke gardere seg, ei heller kan man råde alle rundt seg bort fra «fare». 
 

Siden du bruker å sove på brystet til forelder som eksempel så gjør også jeg det. Om du fikk en snap fra foreldrene der barnet sov på brystet til far og tenkte: huff, dette ville ikke jeg ha gjort... men ikke advarte.

For deretter å få vite at barnet døde slik. 

og derfor mener at alle bør advare andre foreldre mot dette... feks..

Så er det vanskelige at feks premature barn oppfordres til å ligge «kenguru», for bedre helse. Hud mot hud vet vi er bra. 

Livet er et livsfarlig prosjekt og ikke alle barn overlever barndommen. Uten at foreldre har gjort noe «feil». Det bare ble fatalt for akkurat dem akkurat da.

Si gjerne fra om åpenbare farer, men generelt er det ganske vanskelig å forutsi hvem de ulykkelige blir.. 

For øvrig enig i at uten en forklaring av den konkrete situasjonen blir hovedinnlegget et litt rart innlegg uten særlig vekt. 

 

Anonymkode: c58ae...a36

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Helgeline skrev:

Ok. 
Men som du sikkert forstår er det veldig vanskelig å si noe om hvem som burde gjort og sagt ja, så lenge vi ikke vet hva saken gjelder. Det gjelder ikke bilulykke, det er ikke noe lovbrudd. Hvis de har gjort noe som ikke er anbefalt, slike ting som som regel går bra, er det lett å tenke seg at denne ulykken har flere årsaker som har virket sammen for å få et slikt katastrofalt resultat. Slik er det med de fleste ulykkestilfellene, mer enn en årsak. Jeg tviler på at du sitter på alle opplysningene her. 
Det du oppnår mest med tråden er å skape angst blant andre foreldre, uten at de har noen mulighet til å gjøre noe med det. 
Det er 1 million måter en toddler kan skade seg på...

hærregud, hun sier jo at hun vet det 100%. Det kan jo for eksempel være at barnet satt å spiste druer eller cherrytomater som var delt i 2 istedet for på langs (som er anbefalt) å at barnet satt dette i halsen, ble kvalt og døde! Da VET jo folk det; det er jo informasjon foreldrene deler.. barnet vårt satte en drue i halsen og døde!! Da er det jo ikke «flere faktorer involvert» i dødsfallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Bilulykker, drukning, fall og lignende blir som regel medieoppslag.

I 2019 døde 45 jenter og 69 gutter under ett år. Altså 114 barn under ett år døde i 2019. Det hadde blitt tonnevis av medieoppslag om alle dødsulykker hos barn skulle dekkes.

Anonymkode: 57597...07a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...