Gå til innhold

Redd for å være mammapoliti - barn døde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke helt å tro på at barnet døde når vi ikke får høre årsaken. Var det en så spesiell årsak at de kan kjenne seg igjen i det?

Endret av Humle Brumle
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bra at folk blir opplyst om ting man gjør feil, men hvis dette er mange mindre ting som blir på pekt ofte hadde jeg fort blokkert personen som hele tiden skulle si hva jeg gjorde "galt"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Du har delt ganske mye nå så egentlig så vil de kjenne seg igjen uansett. Synes det er viktig å høre årsaken. Mange av oss kan lære av det

Anonymkode: 97743...8f3

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Du har delt ganske mye nå så egentlig så vil de kjenne seg igjen uansett. Synes det er viktig å høre årsaken. Mange av oss kan lære av det

Anonymkode: 97743...8f3

TS er mer opptatt av å ha mulighet til å irettesette enn å opplyse 

Anonymkode: 5df37...8ff

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at man ikke kan kommentere ting når folk gjør noe som er potensielt skadelig eller farlig. Altfor mye "pass dine egne saker". 

Ja, noe er pirking, men ofte er det all grunn til å si noe. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde bry oss mer om hverandre, men å pirke på andres oppdragelse er ikke det samme som å bry seg. Du føler deg kanskje bedre av å komme med det du tror er velmente råd, men du blir ikke en god venn av det. Jeg hadde kuttet deg ut for lengst. Du lever ikke livet perfekt du heller og du kan jo selv tenke deg hvor varme følelser du hadde fått for en venn som til stadighet skulle korrigere deg og tror de selv sitter på sannheten. Det er helt usannsynlig at barnet døde for noe du kunne forhindret. Legg fra deg dårlig samvittighet, slutt å oppføre deg som om du sitter på fasiten for god barneoppdragelse, vær en god venn og hold kjeft. 

Anonymkode: b6b27...9a3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ubehagelig å si fra, men jeg måtte si fra da en bekjent til stadighet la ut videoer i storyen sin av datteren som satt i baksetet mens moren som filmet kjørte bil. Jeg spurte om det var så lurt å filme og kjøre samtidig, og responsen var noe ala "haha, nei, egentlig ikke", og da svarte jeg bare "det er bare litt kjipt om du krasjer og hun dør". Etter det så det ut til at hun sluttet med det heldigvis.

Anonymkode: ab54b...09a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke sånne som deg. Sånne som har for lite å gjøre i sitt eget liv slik at dy må bry seg med alle andre. 

Anonymkode: cc95f...c09

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener å vite best selv, også bedre enn anbefalinger og forklaring fra fagfolk. Bare se hvor mange småbarn som sitter feil vei i bil fordi "de vil ikke sitte bakfrem" eller "de blir kvalm og jeg vil ikke bytte på oppkastklær". Folk forstår ikke kreftene i en kollisjon eller hvor fort det skjer. Når barn dør eller bli skadd for livet pga foreldres feilsikring kan med rette si at det er foreldrenes skyld. Samme med foreldre som dekker vognen med teppe, glemmer barn i bil, samsover under voksendyne ect.

Anonymkode: d229d...194

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke utdype da foreldrene vil kunne kjenne seg igjen. Det var uansett noe som jeg antar mange gjør, uten å forstå hvorfor det er frarådet.

Jeg vet det fordi foreldrene har delt dødsårsaken med dem rundt seg. Jeg er også helsepersonell, og vet at det jeg så kan være skadelig og i verste fall dødelig. Selv om det som oftest går helt fint.

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Så er barn har dødd av noe som ikke er farlig men kan være det ved sjeldne tilfeller? Da forstår du vel ts at SELV om du hadde kommentert det, så kunne det ha skjedd en ulykke. Eller hva er det du diskuterer? Føler du at du skulle sagt ifra og forhindret en ulykke når barn flest i samme situasjon greier seg?

Anonymkode: 9166e...3cf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakovervendt bilstol skal barn aller helst sitte i til de er i skolealder. Men dette driter åpenbart halvparten av Norges befolkning i, inkl. Enkelte kjendiser som burde gå frem som forbilder innenfor dette mtp unge og uerfarne foreldre.

Anonymkode: c4296...5de

Men er dette ditt ansvar? Om jeg setter mitt barn forovervendt når det er tre år så trenger ikke du å bry deg med det. 
 

Forøvring døde ingen barn i bilulykker i Norge i 2019. 

Anonymkode: cc95f...c09

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vi burde bry oss mer om hverandre, men å pirke på andres oppdragelse er ikke det samme som å bry seg. Du føler deg kanskje bedre av å komme med det du tror er velmente råd, men du blir ikke en god venn av det. Jeg hadde kuttet deg ut for lengst. Du lever ikke livet perfekt du heller og du kan jo selv tenke deg hvor varme følelser du hadde fått for en venn som til stadighet skulle korrigere deg og tror de selv sitter på sannheten. Det er helt usannsynlig at barnet døde for noe du kunne forhindret. Legg fra deg dårlig samvittighet, slutt å oppføre deg som om du sitter på fasiten for god barneoppdragelse, vær en god venn og hold kjeft. 

Anonymkode: b6b27...9a3

Helt usannsynlig? Hvis de har hatt et pledd foran vognen og barnet kveltes, eller barnet ikke var sikret forsvarlig i bilen og hun døde i bilulykke så er det jo noe ts kunne forhindret om hun hadde sett det og sagt ifra. Eneste måten det er usannsynlig på et om hun hadde sagt fra om noe lignende og vennene hadde vært av typen som bare svarer at hun skal slutte å legge seg bort i hva de gjør, og så hadde de fortsatt med det. Da er det ganske vanskelig å veilede dem.

Anonymkode: ab54b...09a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange mener å vite best selv, også bedre enn anbefalinger og forklaring fra fagfolk. Bare se hvor mange småbarn som sitter feil vei i bil fordi "de vil ikke sitte bakfrem" eller "de blir kvalm og jeg vil ikke bytte på oppkastklær". Folk forstår ikke kreftene i en kollisjon eller hvor fort det skjer. Når barn dør eller bli skadd for livet pga foreldres feilsikring kan med rette si at det er foreldrenes skyld. Samme med foreldre som dekker vognen med teppe, glemmer barn i bil, samsover under voksendyne ect.

Anonymkode: d229d...194

Har samsovet med alle mine barn under min dyne. For et hysteri!! 

Anonymkode: cc95f...c09

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at barnet døde pga. noe du lot være å si i fra om. Har ikke hørt om noen dødsulykker med barn involvert siden den drukningsulykken. Hvis det er et barn som har dødd i krybbedød eller noe, kan det være veldig mange ulike årsaker til det.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BethD skrev:

Når man ikke får vite årsaken så virker advarselen din veldig lite seriøs. 

slik jeg ser det så har et barn dødd av krubbedød feks pga kosedyr i sengen. Og så føler ts at hun skulle sagt ifra. Mem tingen er at type kosedyr i seng er vanlig og barn flest overlever dette.så sjangsen for at foreldrene hadde hørt på henne er jo liten. 

Anonymkode: 9166e...3cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

slik jeg ser det så har et barn dødd av krubbedød feks pga kosedyr i sengen. Og så føler ts at hun skulle sagt ifra. Mem tingen er at type kosedyr i seng er vanlig og barn flest overlever dette.så sjangsen for at foreldrene hadde hørt på henne er jo liten. 

Anonymkode: 9166e...3cf

Og hvis det er noe slikt er det jo heller ikke sånn at det TS lot være å si i fra om er årsaken til dødsfallet. Krybbedød kan ha veldig mange ulike årsaker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er dette ditt ansvar? Om jeg setter mitt barn forovervendt når det er tre år så trenger ikke du å bry deg med det. 
 

Forøvring døde ingen barn i bilulykker i Norge i 2019. 

Anonymkode: cc95f...c09

Hvorfor gjør du det? Hvorfor setter du treåringen din forovervendt? Bare Why?!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg selvsagt ikke, og jeg snakker ikke om ting jeg mener er feil. Men ting som kan være farlig. Om noen serverer nugatti og cola til en 6mnd gammel baby så har ikke jeg noe med det.

Dette var nok noe som kunne blitt kalt for "småting". 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

Hvis foreldre gir peanutter til ungen, vet de nok at det kan være farlig og følger med. 

Men det er vel egentlig kun honning de under året ikke skal spise. Resten er opp til foreldrene å bestemme. 

Anonymkode: d8fef...e9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samsovet med alle mine barn under min dyne. For et hysteri!! 

Anonymkode: cc95f...c09

Det er annbefalt å ikke gjøre det, fordi det øker risikoen for krybbedød og kveling. Det betyr ikke at hver eneste familie som gjør det mister et barn. Du må se på helheten av hvor mange barn har dødd av det enn bare dine barn alene. Da får man tallene som viser at det kan være farlig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...