Gå til innhold

Redd for å være mammapoliti - barn døde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Nokia skrev:

Uff, jeg husker da jeg som ung mor fikk kjeft av en dame som reagerte sterkt på at min toåring satt i setet i handlevognen alene på butikken mens jeg gikk rundt hjørnet for å hente melk. Jeg fikk så ørene flagret, og husker jeg synes det var skikkelig ubehagelig. Jeg visste jo at min datter aldri hadde hoppet ut av setet og ramlet på gulvet, men dette kunne jo ikke damen vite. Så selv om jeg ikke syntes det var så gøy å få "kjeft", så var det sånn i retrospekt veldig fint at denne damen brydde seg. 

Jeg vil tippe at de som har barn som har klatret opp av barnestoler/handlevognseter var "helt sikre" på at de ikke ville gjort det. Ellers ville de jo ikke gått fra de der. Min unge gjorde heller ikke slikt. Helt til han plutselig sto oppreist i IKEA-barnestolen 😮 Gikk bra, altså. Jeg var ikke langt unna. Men unger utvikler seg hele tiden og finner på stadig nye ting de "aldri ville gjort".

Anonymkode: 84aaa...158

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det døde nylig et lite barn som følge av e-coli-smitte. Mulig HI vil advare om bestemte matvarer uten at jeg vil spekulere i årsaken til smitten hos dette barnet. 

Anonymkode: d3b4a...01d

Uten å si noe om smittekilden til det avdøde barnet så var det nok ikke det 

Anonymkode: 7224b...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En seksåring vil nok ikke sitte bakovervendt... 

Anonymkode: 86c4f...bf1

Det kan ikke barnet bestemme

Finnes mamge som sitter bakovervendt

Anonymkode: c894b...4c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Morsrollen er veldig sårbar Ts. Særlig mødre kan ofte føle seg mislykket. Du må rett og slett slutte å gi velmente råd uten at folk har bedt om dem. Da må du ihvertfall være sikker på at dine hender er helt Rene selv.

Anonymkode: 54452...e5f

Å pirke på alt folk gjør «feil» er ikke det som kalles for velmente råd. Forstår godt at folk blir drittlei av å få en pekefinger på seg hele tiden, og Ts må da ha en ekstraordinær vennegjeng der foreldrene aldri gjør noe riktig.

Anonymkode: c4296...5de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småpirk er en ting, men farlige ting synes jeg man må si fra om.

 

Sa selv i fra til en mann med baby i vogn. Fronten på vogna var stappet tett med et tykt fleeceteppe.

 

Jeg sa i fra på en ordentlig og forsiktig måte. Mannen viftet meg bort og sa barnet har det flott!

 

Det var godt over 25 varme. I dag tenker jeg at jeg burde kanskje blitt sint. Men tviler det ville hjulpet.

 

Du må la det gå. Du kan ikke redde hele verden.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa en gang ifra på en termingruppe da et medlem postet et bilde av poden i foreldresenga med babycall+ledning liggende rett ved. Jeg påpekte, og unnskyldte meg for å være mammapoliti, om at det var kvelningsfare å ha ledning og baby så nært hverandre. Fikk ikke noe takk, men jeg sa i hvert fall fra.

Anonymkode: e6abf...f28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa en gang ifra på en termingruppe da et medlem postet et bilde av poden i foreldresenga med babycall+ledning liggende rett ved. Jeg påpekte, og unnskyldte meg for å være mammapoliti, om at det var kvelningsfare å ha ledning og baby så nært hverandre. Fikk ikke noe takk, men jeg sa i hvert fall fra.

Anonymkode: e6abf...f28

Hvordan tenker du at babyen skulle ha kvelt seg med babycallen uten at den slo inn på lyd? 

Anonymkode: a0c56...ad5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk på denne tråden  i dag. Så noen som lot 1-2 åringen sin bade i en fontene i Oslo sentrum. Jeg hadde lyst til å si noe om at det vannet der har sikkert halvparten av Oslos menn urinert i på vei hjem fra byen i går, 2 narkomane renset sprøytene sine i og sikkert10 hunder drikket av/badet i i løpet av den siste timen, men vet du hva det er faktisk deres valg.
 

Om dette barnet blir syk av fontenevann så får jeg faktisk ikke dårlig samvittighet. Det er liten sannsynlighet for at barnet blir sykt, og det er faktisk foreldrenes valg. De trenger ikke meg til å fortelle dem at det er ekkelt at de lar barnet sitt bade der. 

Anonymkode: 65283...e94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa en gang ifra på en termingruppe da et medlem postet et bilde av poden i foreldresenga med babycall+ledning liggende rett ved. Jeg påpekte, og unnskyldte meg for å være mammapoliti, om at det var kvelningsfare å ha ledning og baby så nært hverandre. Fikk ikke noe takk, men jeg sa i hvert fall fra.

Anonymkode: e6abf...f28

Hva i all verden skulle hun takke deg for? Du er hysterisk. 

Anonymkode: 65283...e94

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa en gang ifra på en termingruppe da et medlem postet et bilde av poden i foreldresenga med babycall+ledning liggende rett ved. Jeg påpekte, og unnskyldte meg for å være mammapoliti, om at det var kvelningsfare å ha ledning og baby så nært hverandre. Fikk ikke noe takk, men jeg sa i hvert fall fra.

Anonymkode: e6abf...f28

Så bra du sa fra

Anonymkode: c894b...4c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du at babyen skulle ha kvelt seg med babycallen uten at den slo inn på lyd? 

Anonymkode: a0c56...ad5

Kva er det som vil lage lyd? Babyen kan vel få tak i ledningen utan å lage lyd? Eller er babycall så sensitiv at den registrerer at babyen er vaken? Eg har ikkje brukt babycall, så veit ikkje korleis dette fungerer. 🙂

Anonymkode: c9a4f...373

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart mange umodne (betyr ikke det samme som unge) mødre, som ikke tåler råd og vink. Herregud, skjerp dere. Virker sim samme gjeng som ville blitt dødelig fornærmet om noen sendte bekymringsmelding til bv pga misforståelse, ute av stand til å se at den allemmprevemtive nytten av st folk bryr seg er viktigere enn sitt vesle mamma-ego. Du blir ikke en dårligere mor av å få er velment vink.
 

Om noen kommer med innspill pga bekymring og dere mener det er hysteri, er det vel bare å takke for engasjementet og gå videre. Og har de et poeng så er det bare å gjøre det samme, samt følge rådet. Hilsen moden mor som heller tåler et malplassert råd eller klønete irettesettelse for mye, enn et vink for lite til enten meg eller naboen. Se helheten og ton ned ditt ego. 

Anonymkode: 2411a...d45

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte faktisk på denne tråden  i dag. Så noen som lot 1-2 åringen sin bade i en fontene i Oslo sentrum. Jeg hadde lyst til å si noe om at det vannet der har sikkert halvparten av Oslos menn urinert i på vei hjem fra byen i går, 2 narkomane renset sprøytene sine i og sikkert10 hunder drikket av/badet i i løpet av den siste timen, men vet du hva det er faktisk deres valg.
 

Om dette barnet blir syk av fontenevann så får jeg faktisk ikke dårlig samvittighet. Det er liten sannsynlighet for at barnet blir sykt, og det er faktisk foreldrenes valg. De trenger ikke meg til å fortelle dem at det er ekkelt at de lar barnet sitt bade der. 

Anonymkode: 65283...e94

Vel, det er ganske vanlig å bade i fontene rundt omkring i Oslo, tusenvis av barn gjør det hvert år. Og tror du virkelig at narkomane vasker sprøytene sine i fontene? Hvis de er oppegående nok til å tenke hygiene, drar til heller til sprøyterommene. Dette føler jeg er full skremselspropaganda og mammapoliti. Det er sirkulasjon i fontene også. Det er nok verre å bade i et barnebasseng der foreldre og barn sitter ganske stille over lengre tid..

Anonymkode: 54452...e5f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et tragisk utfall. Skjønner godt at du tenker på dette, TS.

Synes det er merkelig at du får så mange negative kommentarer her. Ja, mammapoliti er irriterende om det er snakk om å legge seg opp i helt banale ting, som at ungen får middagsglass eller ferdig smoothie, legger seg oppi om barnet ser på ipaden osv. men når det er noe farlig, er det jo noe helt annet. De som av absurde grunner mener at man ikke skal kunne påpeke farer kan ta seg en bolle. Det er viktigere med de uskyldige små, enn en mors gigantiske ego. De fleste skjønner at det er sagt i beste mening, om det er snakk om noe som kan være farlig, og ikke bare småpirk som man ikke ville gjort selv. 

Endret av Faulkner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
11 hours ago, Anonymus Notarius said:

Tviler sterkt på at barnet døde pga. noe du lot være å si i fra om. Har ikke hørt om noen dødsulykker med barn involvert siden den drukningsulykken. Hvis det er et barn som har dødd i krybbedød eller noe, kan det være veldig mange ulike årsaker til det.

 

Tror du at du hører om alle dødsulykker med barn??! 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp, og når små barn dør i Norge, så blir det nyhetsoppslag. 

Anonymkode: 65283...e94

Nei det gjør det da slettes ikke?! Det blir ikke nyhetsoppslag om et barn kveles på en pølsebit for eksempel. Det er ofte ganske tilfeldig hvilke ulykker som omtales i media også. Drukningsulykker har ganske varierende omtaler. Jeg kjennere til et lite barn som døde av en ulykke i år, det ble ikke omtalt i media... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ganske vanlig å bade i fontene rundt omkring i Oslo, tusenvis av barn gjør det hvert år. Og tror du virkelig at narkomane vasker sprøytene sine i fontene? Hvis de er oppegående nok til å tenke hygiene, drar til heller til sprøyterommene. Dette føler jeg er full skremselspropaganda og mammapoliti. Det er sirkulasjon i fontene også. Det er nok verre å bade i et barnebasseng der foreldre og barn sitter ganske stille over lengre tid..

Anonymkode: 54452...e5f

Det er absolutt ikke normalt å la barn høre det, nei. Jeg har sett narkomane gjøre det mange ganger. 

Anonymkode: 65283...e94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpenbart mange umodne (betyr ikke det samme som unge) mødre, som ikke tåler råd og vink. Herregud, skjerp dere. Virker sim samme gjeng som ville blitt dødelig fornærmet om noen sendte bekymringsmelding til bv pga misforståelse, ute av stand til å se at den allemmprevemtive nytten av st folk bryr seg er viktigere enn sitt vesle mamma-ego. Du blir ikke en dårligere mor av å få er velment vink.
 

Om noen kommer med innspill pga bekymring og dere mener det er hysteri, er det vel bare å takke for engasjementet og gå videre. Og har de et poeng så er det bare å gjøre det samme, samt følge rådet. Hilsen moden mor som heller tåler et malplassert råd eller klønete irettesettelse for mye, enn et vink for lite til enten meg eller naboen. Se helheten og ton ned ditt ego. 

Anonymkode: 2411a...d45

Hva er det som får deg til å tro at det ikke er nettopp det vi gjør når sånne som TS kommer med råd? Du virker ikke så moden som du tror selv som antar såpass mye om folk du ikke kjenner til. For det du sier er nettopp slik 99% av folk gjør når de får råd de ikke har bedt om og ikke vil ha, de smiler og nikker, tenker sitt og går videre. Nå er dette, tro det eller ei, et forum, og da kan man komme med et sukk om slike besserwissere som TS er. Det er vel så mye for hennes egen skyld. Hun blir snart Vera Venneløs om hun ikke ruller inn rådene sine. 

Anonymkode: b6b27...9a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som får deg til å tro at det ikke er nettopp det vi gjør når sånne som TS kommer med råd? Du virker ikke så moden som du tror selv som antar såpass mye om folk du ikke kjenner til. For det du sier er nettopp slik 99% av folk gjør når de får råd de ikke har bedt om og ikke vil ha, de smiler og nikker, tenker sitt og går videre. Nå er dette, tro det eller ei, et forum, og da kan man komme med et sukk om slike besserwissere som TS er. Det er vel så mye for hennes egen skyld. Hun blir snart Vera Venneløs om hun ikke ruller inn rådene sine. 

Anonymkode: b6b27...9a3

Jeg har jo rullet inn rådene, og skulle ønske jeg ikke gjorde det. 

Men sånn seriøst, basert på det jeg skrev tror folk at jeg terroriserer andre foreldre med "velmenende råd"?? Jeg har gitt vennlig informasjon tidligere mtp sikring i bil feks, da det var en periode folk ikke var oppdatert på utviklingen på den fronten. Nå finnes det grupper og nettsider som gir god info, så da er det færre som er uvitende om farene ved dårlig sikring. Er det virkelig slik at man bare skal holde kjeft og la det gå gale? 

Ellers bryr jeg meg katta om hvordan folk oppdrar barn. Ser ikke at sikkerhet og oppdragelse har noen sammenheng heller. Du kan være verdens beste til å sikre barnet ditt mot farer, men likevel være en elendig forelder. Eller omvendt🤷🏻‍♀️

 

Anonymkode: 1eb2b...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke normalt å la barn høre det, nei. Jeg har sett narkomane gjøre det mange ganger. 

Anonymkode: 65283...e94

Ikke meg du siterer men jo det er normalt ja. Ser det veldig ofte faktisk.

Anonymkode: c4296...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...