SoWhat? Skrevet 30. juli 2020 #201 Del Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du er født i '65, er du fra en hel generasjon eldre enn meg, så det har kanskje noe med det å gjøre Dandering er fint og flott om man har tid, og om det er sånt man liker. Men altså, å se det som et krav for å be en venninne innom på lunsj..? Og å faktisk bitche om det på nettet etterpå..? Anonymkode: b4aae...acc Øh Dette har ingenting med generasjoner å gjøre du. Jeg dekker på pent jeg også når jeg inviterer. Men veldig mange nordmenn er helt totalt håpløse på alt som minner om service 🙂 men jeg har flere norske venner som gjør en innsats. Og de er født lenge etter-65. Hallo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #202 Del Skrevet 30. juli 2020 Jeg er over gjennomsnittet glad i å lage mat, og bor midt i Oslo så jeg kan fint gå fra en delikatessebutikk til en annen iløpet av ett minutt. Når jeg og mannen min inviterer på lunsjer så syns jeg det er gøy å gjøre endel ut av det med diverse varmretter,hjemmelagde brød og syltetøy osv. Jeg kan gå på råvareshopping flere timer i forkant. Men, jeg forventer alikevel ikke dette hos andre. Om jeg blir invitert bort så bryr det meg i ryggen om pålegget ligger i originalinnpakningene så lenge selskapet er hyggelig å prate med. Anonymkode: d27ee...a55 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #203 Del Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Øh Dette har ingenting med generasjoner å gjøre du. Jeg dekker på pent jeg også når jeg inviterer. Men veldig mange nordmenn er helt totalt håpløse på alt som minner om service 🙂 men jeg har flere norske venner som gjør en innsats. Og de er født lenge etter-65. Hallo Selvsagt er det mange i både tyve og tredveårene som danderer og styrer på.. Men at folk flest i den alderen anser det som et Krav for å invitere, og faktisk baksnakker venner som har prøvd å gjøre noe hyggelig, bare fordi pålegget ikke var fancy nok, virkelig, det har jeg null tro på. Anonymkode: b4aae...acc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 30. juli 2020 #204 Del Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det mange i både tyve og tredveårene som danderer og styrer på.. Men at folk flest i den alderen anser det som et Krav for å invitere, og faktisk baksnakker venner som har prøvd å gjøre noe hyggelig, bare fordi pålegget ikke var fancy nok, virkelig, det har jeg null tro på. Anonymkode: b4aae...acc En kan kanskje ikke kalle det å baksnakke ved å skrive på et forum? for da baksnakker jo veldig mange. Jeg tror det blir litt som en fornærmelse at noen inviterer og ikke gjør seg den minste anstrengelse for gjester. Jeg hadde følt på det selv om jeg ble invitert og de ikke hadde gjort noe som helst koselig og/eller pent ut av det. Jeg er virkelig ikke vant til det. Jeg har blitt servert brødmat til lunsj, men da er det gjerne omelett el også. Eller bare kokte egg i det minste. Men jeg tror det er litt typisk norsk å ikke yte så mye for andre sånn sett. Folk er litt for mye "nedpå" og vil liksom ikke kreve noe heller. Nordmenn er ofte litt rare altså. Men jeg visste ikke at en bare la på tre påleggslag i emballasje til lunsj. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
burgut Skrevet 30. juli 2020 #205 Del Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det eneste alternativet om man har veldig stram økonomi, og hater å lage mat, er kneipbrød, gildeskinke, litt gulost, servert fra pakka? Enkelte må bare gjøre seg vanskelig... Selv med et minimumsnivå på kjøkkenet lager man en blomkålsuppe på 15 minutter. Som skriker omtanke ti ganger høyere enn mat servert rett fra pakka... Og på toppen av det er mye, mye rimeligere. Så kan man spare gilde-skinken til de fancy helgefrokostene. Og ikke bare det. Alle kommentarene her inne om at man ikke må finne på å forvente at vertskapet bruker så mye på 2 minutter på å tilberede noe når man inviterer. Eller gud forby, kjøre hele 20 minutter på butikken. Her skal ikke gjestene tro de er verdt noe i det hele tatt, verken tid, innsats, eller penger. Virkelig. Anonymkode: dce67...e2e Jeg tror bare du legger for mye i det. Du liker mye dill og dall,at man skal legge ned mye tid og innsats,og du ser på dette som omtanke. Det er kanskje slik du viser omtanke for andre. Ved å gjøre litt ekstra ut av det og tenker at det skaper en god stemning. Det er kanskje sånn for deg,men det er ikke sånn for alle. Jeg føler meg ikke mer verdsatt om venninnen min har vasket huset og styrt lenge på kjøkkenet med et eller annet enn om hun ikke har ryddet og bare har satt fram det hun hadde i kjøleskapet. Jeg føler meg verdsatt fordi hun ville invitere meg på lunch,og stemningen skaper vi uansett hva som blir servert. Jeg har ikke behov for noe ekstra for å føle omtanke fra henne. Så jeg tror kanskje at du bare legger mer i det enn venninnen din som inviterte til lunch. Hun hadde sikkert ikke peiling på hvilke stardarder du forventet. Og som du leser utifra kommentarene her,ser det ut som at majoriteten ikke hadde reagert om de hadde fått servert det du fikk serverte hos din venninne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 30. juli 2020 #206 Del Skrevet 30. juli 2020 Så lenge du faktisk fikk mat, og det fikk du jo så har du ingenting å klage over. Folk er forskjellige, jeg hadde heller ikke invitert til en lunsj og gjort det på den måten, men jeg hadde heller ikke hatt behov for å lage en tråd på kg om det om jeg hadde vært på en slik lunsj. Som sagt folk er forskjellige Synes det er koselig at man blir invitert jeg så for det være så som så med det som eventuelt blir servert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #207 Del Skrevet 30. juli 2020 Du er ikke sær. Det er søppel og ikke mat... hvordan mennesker klarer å spise kokt skinke 🤢 Anonymkode: 3071d...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #208 Del Skrevet 30. juli 2020 4 minutter siden, SoWhat? skrev: En kan kanskje ikke kalle det å baksnakke ved å skrive på et forum? for da baksnakker jo veldig mange. Jeg tror det blir litt som en fornærmelse at noen inviterer og ikke gjør seg den minste anstrengelse for gjester. Jeg hadde følt på det selv om jeg ble invitert og de ikke hadde gjort noe som helst koselig og/eller pent ut av det. Jeg er virkelig ikke vant til det. Jeg har blitt servert brødmat til lunsj, men da er det gjerne omelett el også. Eller bare kokte egg i det minste. Men jeg tror det er litt typisk norsk å ikke yte så mye for andre sånn sett. Folk er litt for mye "nedpå" og vil liksom ikke kreve noe heller. Nordmenn er ofte litt rare altså. Men jeg visste ikke at en bare la på tre påleggslag i emballasje til lunsj. Anstrengelsen ER kanskje at de har invitert, og satt av tid i en hektisk hverdag til det.. Jeg ser ikke hvorfor egg er "koselig". For meg er det koselige selve selskapet. Jeg koser meg jo helt fint med familien min mens vi spiser vanlige brødskiver og pålegg? Jeg ser bare ikke hvorfor man ikke kan invitere til noe uformelt, hvorfor alt skal være en Greie. Kanskje vertinnen hadde støvsuget? Ryddet? Gjort noe annet for å gjøre det hyggelig? Hadde det vært brødsmuler overalt på gulvet, skitten oppvask på hele benken, og kliss på bordet, hadde jeg skjønt at folk reagerte litt, men altså, kanskje vertinnen hadde anstrengt seg for å få vekk all oppvasken, vasket og støvsuget, for å gjøre det hyggelig? Anonymkode: b4aae...acc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 30. juli 2020 #209 Del Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anstrengelsen ER kanskje at de har invitert, og satt av tid i en hektisk hverdag til det.. Jeg ser ikke hvorfor egg er "koselig". For meg er det koselige selve selskapet. Jeg koser meg jo helt fint med familien min mens vi spiser vanlige brødskiver og pålegg? Jeg ser bare ikke hvorfor man ikke kan invitere til noe uformelt, hvorfor alt skal være en Greie. Kanskje vertinnen hadde støvsuget? Ryddet? Gjort noe annet for å gjøre det hyggelig? Hadde det vært brødsmuler overalt på gulvet, skitten oppvask på hele benken, og kliss på bordet, hadde jeg skjønt at folk reagerte litt, men altså, kanskje vertinnen hadde anstrengt seg for å få vekk all oppvasken, vasket og støvsuget, for å gjøre det hyggelig? Anonymkode: b4aae...acc Jaja. Vi får bare være uenige. Jeg syns ikke at en bør invitere på *mat* om en prioriterer alt annet enn serveringen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #210 Del Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Jaja. Vi får bare være uenige. Jeg syns ikke at en bør invitere på *mat* om en prioriterer alt annet enn serveringen. "alt annet enn serveringen":.? Mener du faktisk at det er viktigere å dandere pålegget på et fat enn det er å ha det rent der man serverer maten? Hadde det vært ok om du fikk eggesalat og fancy-ost, servert sittende med smuler som knaste under føttene dine, og gaffelen satt fast i en gammel syltetøyflekk..? Jeg klarer ikke invitere folk på besøk om jeg har smuler og oppvask og kliss og bananmos oppetter veggene, for jeg får helt spader av rot og gris. Så jeg bruker faktisk mye tid på å gjøre hjemmet ryddig og normalt rent og pent når jeg får besøk (ikke at jeg gidder vaske alle gulv og gardiner, men altså, det skal ikke knase når man trakker over gulvet, og sokkene skal ikke sitte fast på gulvet..). Leit at det ikke blir verdsatt om jeg da skulle ha så lite tid og energi igjen at jeg ikke orker lage hjemmelaget suppe i tillegg... Anonymkode: b4aae...acc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 30. juli 2020 #211 Del Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "alt annet enn serveringen":.? Mener du faktisk at det er viktigere å dandere pålegget på et fat enn det er å ha det rent der man serverer maten? Hadde det vært ok om du fikk eggesalat og fancy-ost, servert sittende med smuler som knaste under føttene dine, og gaffelen satt fast i en gammel syltetøyflekk..? Jeg klarer ikke invitere folk på besøk om jeg har smuler og oppvask og kliss og bananmos oppetter veggene, for jeg får helt spader av rot og gris. Så jeg bruker faktisk mye tid på å gjøre hjemmet ryddig og normalt rent og pent når jeg får besøk (ikke at jeg gidder vaske alle gulv og gardiner, men altså, det skal ikke knase når man trakker over gulvet, og sokkene skal ikke sitte fast på gulvet..). Leit at det ikke blir verdsatt om jeg da skulle ha så lite tid og energi igjen at jeg ikke orker lage hjemmelaget suppe i tillegg... Anonymkode: b4aae...acc Folk støvsuger vel og tørker vekk søl når det trengs?? Det er ikke noe enten eller det da. Å lage den enkleste nudelsuppen tar bare ca 10 minutter. Da har du kokt kål og skjært kjøttboller i fire, eller skinkebiter. Det er flere supper Det er superlett å lage på ganske kort tid. Serveres med scones som du kan fryse. Tar ikke lang tid å lage ferske heller. Garantert at det vil smake! Har du spekeskinke, så er det knallgodt på scones med ost i deigen. Det er bare å bruke et lite snev av fantasi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #212 Del Skrevet 30. juli 2020 Tenker det er forskjell på det billligste kneipbrøder på rema vs nybakt brød, brød fra godtbrød etc. Anonymkode: f1483...011 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #213 Del Skrevet 30. juli 2020 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Folk støvsuger vel og tørker vekk søl når det trengs?? Det er ikke noe enten eller det da. Å lage den enkleste nudelsuppen tar bare ca 10 minutter. Da har du kokt kål og skjært kjøttboller i fire, eller skinkebiter. Det er flere supper Det er superlett å lage på ganske kort tid. Serveres med scones som du kan fryse. Tar ikke lang tid å lage ferske heller. Garantert at det vil smake! Har du spekeskinke, så er det knallgodt på scones med ost i deigen. Det er bare å bruke et lite snev av fantasi. Si meg, har du barn?? I en hektisk småbarnstid er det å tørke, vaske og rydde en fulltidsjobb om man skal ha det gullende rent til enhver tid. Småunger som skal ha ørten små måltider, knekkebrødsmuler overalt (seriøst, orker ikke støvsuge kjøkkenet fem ganger daglig..), lego og biler og dinosaurer overalt man da må plukke opp for å få vasket, snørr (!), you name it. Da jeg var barnløs var det ikke store anstrengelsen å holde heimen representabel til enhver tid, men med to barnehagebarn blir det så mye smuler og rot og oppvask og klesvask at seriøst, det ER en skikkelig anstrengelse om jeg inviterer! Så leit at det bare blir blåst av og avfeid som ingenting. Anonymkode: b4aae...acc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 30. juli 2020 #214 Del Skrevet 30. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med alt bortsett fra det med butikksyltetøyet. Det er ofte bare vann med sukker - da foretrekker jeg noe annet altså. Anonymkode: 0d953...8ed Det er selvfølgelig variasjoner på kvaliteten på syltetøy, men hvis du mener butikksyltetøy bare er vann med sukker, så har du kjøpt feil syltetøy 😂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #215 Del Skrevet 30. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: "alt annet enn serveringen":.? Mener du faktisk at det er viktigere å dandere pålegget på et fat enn det er å ha det rent der man serverer maten? Hadde det vært ok om du fikk eggesalat og fancy-ost, servert sittende med smuler som knaste under føttene dine, og gaffelen satt fast i en gammel syltetøyflekk..? Jeg klarer ikke invitere folk på besøk om jeg har smuler og oppvask og kliss og bananmos oppetter veggene, for jeg får helt spader av rot og gris. Så jeg bruker faktisk mye tid på å gjøre hjemmet ryddig og normalt rent og pent når jeg får besøk (ikke at jeg gidder vaske alle gulv og gardiner, men altså, det skal ikke knase når man trakker over gulvet, og sokkene skal ikke sitte fast på gulvet..). Leit at det ikke blir verdsatt om jeg da skulle ha så lite tid og energi igjen at jeg ikke orker lage hjemmelaget suppe i tillegg... Anonymkode: b4aae...acc Så etter å ha ryddet, er det helt utenkelig å bruke maksimalt 10 minutter på å dekke pent på og servere maten på en annen måte enn fra originalemballasjen? Er det så hektisk og slitsomt, orker man vel egentlig å ha besøk heller. Vi snakker ikke om en treretters middag for åtte personer her. Anonymkode: 1b955...e7e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 30. juli 2020 #216 Del Skrevet 30. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si meg, har du barn?? I en hektisk småbarnstid er det å tørke, vaske og rydde en fulltidsjobb om man skal ha det gullende rent til enhver tid. Småunger som skal ha ørten små måltider, knekkebrødsmuler overalt (seriøst, orker ikke støvsuge kjøkkenet fem ganger daglig..), lego og biler og dinosaurer overalt man da må plukke opp for å få vasket, snørr (!), you name it. Da jeg var barnløs var det ikke store anstrengelsen å holde heimen representabel til enhver tid, men med to barnehagebarn blir det så mye smuler og rot og oppvask og klesvask at seriøst, det ER en skikkelig anstrengelse om jeg inviterer! Så leit at det bare blir blåst av og avfeid som ingenting. Anonymkode: b4aae...acc La være å be på mat. Du har virkelig ikke tid. Og så blir det sikkert sure miner for at du må fokusere på ungen også. Du bør heller be på ost, kjeks og vin på kveldstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #217 Del Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, maskinisten skrev: Fordi det har gått sport i å vise frem at man har gjort en klassereise. Klassereise. Vel, du har tydeligvis fått lite med deg av historie. Hørt om gjestebud i gamle dager ? Anonymkode: 5be05...bb1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #218 Del Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ihvertfall at jeg skai drite i å invitere barselgruppen hjem til meg på lunsj, som jeg hadde tenkt når jeg får barn til høsten.. For ikke faen om jeg orker å lage varmretter, kjøre rundt hit og dit og kjøpe sushi og bakerivarer og lokal-gård-oster, og fandens oldemor, og så dandere alt på små tallerkener i stedet for å bare sette hele jævla pakken på bordet.. Hjelpe meg. Tenk at det å få pålegget servert fra et fat i stedet for fra pakken er viktigere enn å hygge seg med vennene sine. Anonymkode: b4aae...acc ❤️ Anonymkode: 67fc3...d56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #219 Del Skrevet 30. juli 2020 3 timer siden, maskinisten skrev: Nei, absolutt ikke. Det er det sosiale som er viktig, konseptet med å dele det. Jeg har også bodd i utlandet. I Frankrike, Spania, Portugal, Italia og Hellas. Du har totalt misforstått om du tror det er kvaliteten på maten som er essensen. Det er kun et biprodukt. Da har du kanskje lært gjestfrihet og gjengjeldelse også? Det er ikke slik at man i andre land inviterer for å aldri bli invitert tilbake. I så fall ryker vennskapet fort. Mange nordmenn i utlandet skjønner ikke konseptet, og mange nordmenn som får utenlandsk mat hos utlendinger skjønner heller ikke at det dreier seg om å invitere tilbake på fårikål. Anonymkode: 5be05...bb1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2020 #220 Del Skrevet 30. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: "alt annet enn serveringen":.? Mener du faktisk at det er viktigere å dandere pålegget på et fat enn det er å ha det rent der man serverer maten? Hadde det vært ok om du fikk eggesalat og fancy-ost, servert sittende med smuler som knaste under føttene dine, og gaffelen satt fast i en gammel syltetøyflekk..? Jeg klarer ikke invitere folk på besøk om jeg har smuler og oppvask og kliss og bananmos oppetter veggene, for jeg får helt spader av rot og gris. Så jeg bruker faktisk mye tid på å gjøre hjemmet ryddig og normalt rent og pent når jeg får besøk (ikke at jeg gidder vaske alle gulv og gardiner, men altså, det skal ikke knase når man trakker over gulvet, og sokkene skal ikke sitte fast på gulvet..). Leit at det ikke blir verdsatt om jeg da skulle ha så lite tid og energi igjen at jeg ikke orker lage hjemmelaget suppe i tillegg... Anonymkode: b4aae...acc Pleier det å knase under sokkene til hverdags og gaffelen står fast i syltetøysflekker på jevn basis? Altså, jeg bare lurer, for de fleste av oss pleier å ha det normalt rent rundt oss uten at det er nødvendig med total nedvask fordi om noen skal komme på besøk. (Ja, jeg liker også at gjestene mine kommer til nyvasket hus, men det er ikke akkurat sånn at jeg ikke rekker både å vaske og å dandere pålegg samme uken ... lissom). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå