Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 30.7.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

TS her. 

For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! 

Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. 

For å presisere: 

- Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden.

- Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. 

- Venninnen min har ikke dårlig økonomi. 

- Vi er voksne (40+)

Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj "

For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. 

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Jeg har støttet deg hele veien - det er uvanlig, og sært. Man gjør seg litt flid når man inviterer på lunsj. Brødmat kan selvfølgelig være helt ok, men man gjør mer ut av det enn hva du beskriver. (det sagt, jeg ville ikke uttrykt dette eller "sladret", og jeg hadde spist). 

Når det gjelder spørsmålet ditt om brød til lunsj, så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig. På jobben er vi mange kvinner og menn i aldersgruppa 30-40 år. Selv om kantina tilbyr rimelig brødmat spiser så godt som alle enten varmmat eller salater til lunsj. Og de som tar brød velger gjerne røkelaks, oster og lignende, med grønnsaker til. Her hjemme planlegges lunsjretter gjennom uka (fri og helg), og kan være omeletter, salater, pai, wok, wraps og lignende. 

Anonymkode: dce67...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje kjent på et snev av skuffelse selv, selv om jeg ikke er spesielt storforlangende av person, men det  hadde fort gått over. For det er jo ikke maten man kommer på besøk for, eller? Besøket i seg selv er jo hovedattraksjonen. Å være sammen, prate sammen osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg serverer alltid rundstykker eller annet ferskt bakverk ved lunsj. Eggerøre, røyka ørret, kokt egg og godt pålegg, gjerne med både melk, jus, kakao, te og kaffe til så besøket kan bestemme selv. Legger alltid pålegg, frukt og grønnsaker på fat, samt danderer å pynter litt. Ellers serverer jeg ofte en god suppe med brød, pai med salat å brød feks😊

Anonymkode: 78cec...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

TS her. 

For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! 

Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. 

For å presisere: 

- Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden.

- Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. 

- Venninnen min har ikke dårlig økonomi. 

- Vi er voksne (40+)

Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj "

For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. 

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Det er vanlig i lavere sosioøkonomiske lag, da det er dette folk der er vant med. 

Anonymkode: 1ea68...07f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
På 30.7.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Ja, det er helt vanlig å spise brødskiver med syltetøy til lunsj. Til og med kjøpesyltetøy.

Jeg kunne godt ha invitert til lunsj som bestod av brød og pålegg. Men da hadde det vært dandert på et fat og det hadde vært litt forskjellig utvalg. Til blåmuggost er det f.eks. veldig godt med søtt syltetøy - f.eks. jordbær - selv om favoritten er chilisyltetøy (og det lager jeg selv, men ville kjøpt hvis jeg ikke hadde det på lager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

chilisyltetøy

Ikke for å spore helt av her, men hva er dette? Det har jeg aldri hørt om. Syltetøy av chilipepper? 

Anonymkode: 1ea68...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 30.7.2020 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Så om du blir invitert på kaffe så må det være sikkelig fancy kaffe som serveres og spesial lages — aller helst må det være laget kunst i melkeskummet, det skal bare mangle ellers havner den kjedelige sorte kaffen på en tråd på KG.

FACEPALM

Anonymkode: 6e885...249

Jeg kan ikke lage kunst i melkeskummet og jeg har fortiden heller ikke melkeskummer.

Jeg er dessverre kresen når det gjelder kaffe. Men jeg er en høflig gjest. Siden jeg ikke drikker pulverkaffe og stort sett ikke liker sånn kapselkaffe så ville jeg bare enkelt sagt nei takk til kaffe og drukket vann. Hjemme drikker jeg presskannekaffe fra Friele og på jobb er det traktekaffe fra Friele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sær. 

Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. 

Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). 

Jeg ble ærlig talt litt skuffet. 

Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg?

Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. 

Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? 

Anonymkode: a34ad...2c3

Jeg forstår deg, og har aldri fått servert så simpel mat ved invitasjon til lunsj. Når det er sagt, så er nettopp alt sånt styr grunnen til at jeg aldri orker å invitere til noe. Så kanskje man med fordel kan legge lista litt lavere, slik som venninnen til ts. 

Anonymkode: a433f...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å spore helt av her, men hva er dette? Det har jeg aldri hørt om. Syltetøy av chilipepper? 

Anonymkode: 1ea68...07f

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 20.47, Catalina Culès skrev:

Ser ikke problemet.

 

På 29.7.2020 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Ja du er snobbete og sær. Hyggelig å bli invitert til litt lav terskel lunsj for å skravle litt vel? Må alt være så jævla dandert og overdådig hele tiden?

Anonymkode: a28e9...2d8

 

På 29.7.2020 den 20.48, Teatrica skrev:

Ja, det du - jeg synes faktisk du er storforlangende her - jeg hadde vært fornøyd med brødmat med pålegg... Hva er er "butikksyltetøy" noe å se ned på nå? Jeg har aldri hjemmelaget syltetøy...

Typisk norsk holdning - sjarmerende nøkternt, men provinsielt og luthersk nøysomt. Trodde ærlig talt vi var blitt litt mer dannet de siste par tiårene.

Anonymkode: 41ae3...bcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Ja.

🤯😲🤤

Tusen takk for oppskriften! 

Anonymkode: 1ea68...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.7.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Har man ikke økonomi og helse til å lage lunsj, da ber man på kaffe. 

Anonymkode: 1ea68...07f

Å gjør man? Trodde det var opp til hver enkelt å avgjøre jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at venninna di som inviterte er litt kul, jeg. Null stress. Blir lavterskel for deg å invitere tilbake, ingen krav om å prestere. Vi er så forskjellige. Noen spiser for å leve, og noen lever for å spise:)                                            Noen er ikke interessert i mat i det hele tatt. Jeg synes selv at brødskiver er gørr kjedelig med mindre brødet er spesielt  godt og nystekt. Så hadde vel blitt litt snurt om jeg fikk servert tørre skiver om jeg hadde hatt forventninger til maten. Kjekt at hun inviterte i alle fall. 

Anonymkode: cc376...940

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig legger jeg ikke noe i hva som blir servert til lunsj (dette med å føle seg verdsatt), å bli invitert er det viktigste for meg. Selv ville jeg hatt rundstykker, røkelaks, eggerøre, vanlig pålegg og litt frukt/ bær om jeg selv skulle invitere for det er det beste jeg klarer å lage med kronisk sykdom. Men spontanlunsj med venninner hadde nok brød og pålegg blitt løsningen her også. Og jeg hadde lett vært fornøyd med en slik enkel lunsj TS var på. Det viktigste er sosialiseringen og jeg regner med at ikke alle er så opptatt av mat som meg. Forventer jeg luksuslunsj avtaler vi å gå på kafé. Samtidig er jeg litt yngre og mine venner er litt mer casual enn mange i denne tråden. 

Anonymkode: f27b9...85b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Blondie65 skrev:

Ja, det er helt vanlig å spise brødskiver med syltetøy til lunsj. Til og med kjøpesyltetøy.

Jeg kunne godt ha invitert til lunsj som bestod av brød og pålegg. Men da hadde det vært dandert på et fat og det hadde vært litt forskjellig utvalg. Til blåmuggost er det f.eks. veldig godt med søtt syltetøy - f.eks. jordbær - selv om favoritten er chilisyltetøy (og det lager jeg selv, men ville kjøpt hvis jeg ikke hadde det på lager).

Det var snakk om ei venninne som var invitert. Gurimalla, skulle tro det var kongen som skulle komme. Man tagget hva man haver. Ærlig talt. Og det enkle er ofte det beste.

Anonymkode: 556d8...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verken spiser eller serverer kjøpesyltetøy i noen sammenhenger (kun hjemmelaget), og er nok snobbete på andre vis også. Kunne absolutt ikke servert en middag med posesaus, eller kake fra kakemix. 

MEN. Jeg aksepterer at ikke alle andre har det samme forholdet til mat og de samme vanene som jeg har. Så når jeg kommer på besøk til noen kan det være helt annerledes. Sånn er det. 

Anonymkode: fc0bb...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg pyntet meg og gått til lunsj og fått servert dette ville jeg nok begynt å le! 

nå spørs det hvor ofte dere inviterer hverandre, er dette skjeldent så syntes jeg det var ganske gjerrig lunsj. 

hun kunne i det minste sagt på forhånd det ikke blir noe spesielt servert. for når man blir invitert så er det naturlig å forvente en del «luksus» retter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mange lunsjer, alt fra slik du beskriver til voldsomme greier.. 

så lenge maten ikke er gammel og mugg på så er det vel samme det.. 

det er folka jeg bryr meg om

Anonymkode: 2787a...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...