Gå til innhold

Heidi... strandet i Quatar i 12 år


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

På 23.7.2020 den 9.35, Bente1234 skrev:

https://www.tv2.no/a/11541192/
 

Jeg håper da inderlig hun som norsk statsborger kan få hjelp til å komme hjem. Eller må man være IS kvinne for å få hjelp idag? 
Egentlig burde noen starte en spleis hvis ikke norske myndigheter kan hjelpe. 

12 år er lenge og hører da selvfølgelig ikke til folketrygden vår lengre. Ser for meg tøffe tak også hvis hun kommer hjem. 

Hva tenker man om dette? 

Ser ingen grunn til at Staten skal gi henne en eneste krone i lån. At hun har havnet i økonomisk uføre er ikke noe den norsk stat skal blande seg inn i. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.7.2020 den 9.50, The Kitten skrev:

Hun sa i innslaget at hun ikke ville spørre foreldrene sine fordi de er gamle. Hadde det vært mine foreldre hadde jeg ikke trengt å spørre engang. De hadde hjulpet med en gang. Og hvorfor har ikke disse barna klart å rote sammen nok penger på tolv år? 
 

Nei, dette lukter svindel. Selv om TV 2 burde være god på kildekritikk, stoler jeg ikke ett sekund på denne damen. Hvis noen oppretter en spleis får hun ikke en krone av meg. 

TV2 har desverre mye tvilsom historie på å prøve å presse på for at folk skal få penger og hjelp de ikke har rett på. Husker blant annet hvordan Solveig Barstad i Redd ferien min. Gikk hardt på et forsikringsselskap for at de skulle hjelpe noen som var kommet i uføre i utlandet men ikke hadde reiseforsikring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, velociraptor skrev:

Hun var i svært godt hold til å ha levd på kun havregryn i så mange år. Også merkelig å prioritere sminke og hårfarge om man har det SÅ trangt...

Hvis hu der har levd på bare havregryn i flere år må jo dette være en kjempenyhet for de som driver nødhjelp i områder med sultkatastrofer. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/23/2020 at 11:27 AM, draug 75 said:

Har de havregryn i Quatar? Det er det jeg begynner med når jeg ser på hva som er merkelig i denne saka.

Eh ja? 😂

Ser det er flere her som ikke forstår at det er en alminnelig internasjonal matvare. Ikke det at det er så viktig for saken. 😅Men jeg er havregrynsentusiast. Sunt, billig og tilgjengelig overalt 🥰

 

Endret av Lyspunkt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MonicaM skrev:

Dette kan hun ha hatt liggende eller fått tilsendt av familie og venner. Synes vi skal holde oss for gode til å bedømme henne utifra hvordan hun fremstår utseendemessig.

Man har ulike prioriteringer, men hvis jeg hadde vært strandet i et annet land, desperat etter komme hjem og kun hadde havregryn å spise, hadde jeg nok bedt vennene om å sende noe annet enn hårfarge og sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, bluedot skrev:

 Ja men hvorfor har folk slik iboende kraft til å dømme andre mennesker? Ja jeg skal innrømme at saken virker merkelig, men vi vet jo ikke alle omstendighetene rundt. Hun er jo også syk. 

Nei, men det er jo akkurat det. Vi vet ikke alle omstendighetene rundt, men saken ble framstilt svært ensidig i  TV2-artikkelen, og når folk har googlet, søkt på facebook osv. har det kommet flere og motstridende opplysninger fram. Jeg synes ikke folk er dømmende her, men vi utviser sunn, kritisk sans overfor en sak som virker veldig spesiell, og ikke minst ensidig framstilt i media.

Det betyr ikke at vi ikke har sympati med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge FB oppdateringen hun la ut i går er manglende hjelp fra ambassaden/UD til å få visum/oppholds- og/eller arbeidstillatelse det saken handler om. Da burde jo hun og advokaten fokusert på det ovenfor TV2, ikke at hun er "fanget" i Qatar pga at hun skylder 400.000 kr.🤷‍♀️

I samme oppdatering skriver hun at alt hun har jobbet siden banken tok ut stevning mot henne i 2009 er ulovlig, da man ikke har lov til å jobbe i Qatar når man har en sak mot seg. Det høres også veldig merkelig ut. Stillingen hun oppgir å ha hatt mellom 2014 og 2017 var jo en lederstilling med mye ansvar i følge beskrivelsen på hjemmesiden hennes. En sånn type stilling kan jeg ikke skjønne at det er mulig å få uten å få papirene på stell, særlig siden hun hevder at hun nærmest sitter i husarrest pga mangelen på papirer og sniker seg til en tur på butikken rundt hjørnet innimellom.

16 timer siden, bluedot skrev:

 Ja men hvorfor har folk slik iboende kraft til å dømme andre mennesker? Ja jeg skal innrømme at saken virker merkelig, men vi vet jo ikke alle omstendighetene rundt. Hun er jo også syk. 

Som @ti10 skriver handler det ikke om å dømme henne, men å ha kritisk sans i en sak som er svært ensidig fremstilt i media. Jeg har sympati med dama og skjønner at hun er i en vanskelig situasjon. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2020 at 6:34 PM, bluedot said:

 Ja men hvorfor har folk slik iboende kraft til å dømme andre mennesker? Ja jeg skal innrømme at saken virker merkelig, men vi vet jo ikke alle omstendighetene rundt. Hun er jo også syk. 

Vi vet ikke alle omstendigheter, men hun er en av mange nordmenn som har havnet i økonomiske problemer i utlandet. Det er ikke norske myndigheters ansvar å hjelpe nordmenn økonomisk i utlandet, bare å tilby vanlige konsulære tjenester, som stort sett gjelder å hjelpe med papirer som pass, samt bistå nordmenn som havner i fengsel ved å se til at rettighetene deres blir ivaretatt. Dessverre er det mange som tror at de får mye mer hjelp av staten enn de vil gjøre, i en situasjon som denne kvinnen har havnet i. Hun er bare en av de mange som må få hjelp av familie eller venner.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/bistand-i-utlandet/id2422696/

Kvinnen mener at hun trenger å komme til Norge for å få sjekket helsa, men sannsynligvis har hun ingen rettigheter i det norske helsevesenet, eller trygdesystemet, om hun ikke har betalt for å være medlem av folketrygden i alle årene hun har bodd i utlandet - noe hun neppe har. Da må hun betale fullpris for medisinsk behandling i Norge, og det er dyrt. Dette er en av de tingene man må sette seg inn i før man flytter til utlandet. En del av skatten vi betaler i Norge, går til folketrygden (ca 30.000 i året for en gjennomsnittsinntekt), og vi kan si at det er vår form for helseforsikring. Når folk ikke betaler skatt til Norge, eller for medlemskap i folketrygden separat, har de ikke rettigheter til helsehjelp i Norge, annet enn på linje med turister. Disse rettighetene følger ikke statsborgerskapet.

Endret av T-Rex
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Christiane_W said:

I følge FB oppdateringen hun la ut i går er manglende hjelp fra ambassaden/UD til å få visum/oppholds- og/eller arbeidstillatelse det saken handler om. Da burde jo hun og advokaten fokusert på det ovenfor TV2, ikke at hun er "fanget" i Qatar pga at hun skylder 400.000 kr.🤷‍♀️

 

Hvordan skal norske myndigheter kunne hjelpe denne kvinnen med arbeidstillatelse i Qatar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, T-Rex skrev:

Vi vet ikke alle omstendigheter, men hun er en av mange nordmenn som har havnet i økonomiske problemer i utlandet. Det er ikke norske myndigheters ansvar å hjelpe nordmenn økonomisk i utlandet, bare å tilby vanlige konsulære tjenester, som stort sett gjelder å hjelpe med papirer som pass, samt bistå nordmenn som havner i fengsel ved å se til at rettighetene deres blir ivaretatt. Dessverre er det mange som tror at de får mye mer hjelp av staten enn de vil gjøre, i en situasjon som denne kvinnen har havnet i. Hun er bare en av de mange som må få hjelp av familie eller venner.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/bistand-i-utlandet/id2422696/

Kvinnen mener at hun trenger å komme til Norge for å få sjekket helsa, men sannsynligvis har hun ingen rettigheter i det norske helsevesenet, eller trygdesystemet, om hun ikke har betalt for å være medlem av folketrygden i alle årene hun har bodd i utlandet - noe hun neppe har. Da må hun betale fullpris for medisinsk behandling i Norge, og det er dyrt. Dette er en av de tingene man må sette seg inn i før man flytter til utlandet. En del av skatten vi betaler i Norge, går til folketrygden, og vi kan si at det er vår form for helseforsikring. Når folk ikke betaler skatt til Norge, eller for medlemskap i folketrygden separat, har de ikke rettigheter til helsehjelp i Norge, annet enn på linje med turister. Disse rettighetene følger ikke statsborgerskapet.

Joda jeg ser disse poengene. Men hun innrømmer jo selv «dumskapen» sin. Det må da være lov å vise litt sympati med damen. Alle kan trå litt feil i livet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bluedot said:

Joda jeg ser disse poengene. Men hun innrømmer jo selv «dumskapen» sin. Det må da være lov å vise litt sympati med damen. Alle kan trå litt feil i livet. 

Som medmennesker kan vi vise sympati, men staten kan ikke vise økonomisk barmhjertighet med alle som har havnet i trøbbel i utlandet. Da ville det være veldig mange som reiste utaskjærs uten forsikringer etc, og satset på at Mor Stat ordnet opp i eventuelle problemer. Men for all del; du kan opprette en Spleis på damens vegne, og se om det finnes noen rause givere.

I hvilken grad det kan være mulig å oppnå noe angående arbeidstillatelse via diplomatiske kanaler, vet ikke jeg, men vil tro at de har lover og regler i Qatar også, som ikke kan omgås.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok noe som har gått galt her, som ikke er fortalt.

Har selv jobbet 2år i dubai. Ser på det som en erfaring, men ville ikke gjort det igjen. Mange norske kommer ned dit å tror ting er enkelt, glemmer hvilket regime man lever under.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en på fb som spør "Hva er det som skal til for at du kan komme hjem?"
- "du skjønna jo sikkert at eg ikke kan kommentere det her", svarer hun på det.. Så det er nok noe muffins her, ja. Hehe
Det er da tydeligvis noe mer enn de 400 000 kronene hun skylder.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 23.7.2020 den 11.52, Traktor skrev:

Det tviler jeg sterkt på, svært lett å si. Ville du virkelig gitt 400 000 kr av dine surt opptjent sparepenger til en vildt fremmed? I så fall har du sikkert noen titusener, og i hvertfall noen tusenlapper, du kan sende.

Hadde jeg hatt råd til det, ja. Men ikke sånn helt uten videre. Skulle kontrollert at alle opplysningene stemte, og sett henne reise hjem.

Har ikke noe å sende nei, men hadde jeg hatt det, hadde det vært null problem. Syns det er en uverdig situasjon hun er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, T-Rex skrev:

Kvinnen mener at hun trenger å komme til Norge for å få sjekket helsa, men sannsynligvis har hun ingen rettigheter i det norske helsevesenet, eller trygdesystemet, om hun ikke har betalt for å være medlem av folketrygden i alle årene hun har bodd i utlandet - noe hun neppe har. Da må hun betale fullpris for medisinsk behandling i Norge, og det er dyrt. Dette er en av de tingene man må sette seg inn i før man flytter til utlandet. En del av skatten vi betaler i Norge, går til folketrygden, og vi kan si at det er vår form for helseforsikring. Når folk ikke betaler skatt til Norge, eller for medlemskap i folketrygden separat, har de ikke rettigheter til helsehjelp i Norge, annet enn på linje med turister. Disse rettighetene følger ikke statsborgerskapet.

Dette har slått meg også. Dette er i så fall en smell hun ikke er alene om å gå på. Er dessverre en del som innbiller seg at norsk statsborger = medlem i folketrygden og fri tilgang til norsk helsevesen uavhenging av hvor i verden man bor og jobber.

8 timer siden, T-Rex skrev:

Hvordan skal norske myndigheter kunne hjelpe denne kvinnen med arbeidstillatelse i Qatar?

Godt spørsmål. Om hun ikke oppfyller kravene for å få det er det nok lite UD/ambassaden kan gjøre. 

4 timer siden, The Kavorka skrev:

Ser det er en på fb som spør "Hva er det som skal til for at du kan komme hjem?"
- "du skjønna jo sikkert at eg ikke kan kommentere det her", svarer hun på det.. Så det er nok noe muffins her, ja. Hehe
Det er da tydeligvis noe mer enn de 400 000 kronene hun skylder.

Jepp, det tenker jeg også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, T-Rex skrev:

Som medmennesker kan vi vise sympati, men staten kan ikke vise økonomisk barmhjertighet med alle som har havnet i trøbbel i utlandet. Da ville det være veldig mange som reiste utaskjærs uten forsikringer etc, og satset på at Mor Stat ordnet opp i eventuelle problemer. Men for all del; du kan opprette en Spleis på damens vegne, og se om det finnes noen rause givere.

I hvilken grad det kan være mulig å oppnå noe angående arbeidstillatelse via diplomatiske kanaler, vet ikke jeg, men vil tro at de har lover og regler i Qatar også, som ikke kan omgås.

Ok. Legger meg litt flat her, gikk glipp av noen innlegg tidligere her og har ikke sett meg grundig nok inn i saken.  Jeg tror vi forsåvidt er enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en som har sendt kjærlighet og healing til henne, så da ordner deg seg sikkert 😊

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardet vært noe nytt/oppdatering her? Alle er jo skeptisk. Tror Tv2 dreit seg ut med den ensidige artikkelen ja

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...