Gå til innhold

Fosterfamilie lovet de skulle spare pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bodde i fosterfamilie i 5 år, fra jeg var 13-18. Fosterfamilien (som jeg også er i slekt med) fikk flere tiden i måneden som skulle gå til å dekke mat, klær og andre ting. Jeg fikk aldri noen ting av de bortsett fra frisør en gang i året, og spiste veldig lite da jeg hadde spiseforstyrrelse. Mamma var den som kjøpte klær til meg selv om hun ikke hadde foreldreretten lengre. Dette tok jeg opp med barnevernet, og etter møtet lovet fosterfamilien min meg og mamma at de skulle sette innpå noen tusen hver måned av pengene de fikk som jeg kunne ha til jeg ble voksen. 

Jeg er nå 27 år og har aldri fått disse. Det er snakk om ganske mye penger og syns dette er svært trist mtp at alle har egenkapital og hus mens jeg aldri har hatt foreldre til å hjelpe meg med slike ting. I tillegg alt jeg gikk glipp av i ungdomsårene pga jeg ikke fikk noe fra fosterfamilien, så var alltid det løftet om at når jeg ble voksen skulle jeg få pengene og ville da klare meg. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i fosterfamilie i 5 år, fra jeg var 13-18. Fosterfamilien (som jeg også er i slekt med) fikk flere tiden i måneden som skulle gå til å dekke mat, klær og andre ting. Jeg fikk aldri noen ting av de bortsett fra frisør en gang i året, og spiste veldig lite da jeg hadde spiseforstyrrelse. Mamma var den som kjøpte klær til meg selv om hun ikke hadde foreldreretten lengre. Dette tok jeg opp med barnevernet, og etter møtet lovet fosterfamilien min meg og mamma at de skulle sette innpå noen tusen hver måned av pengene de fikk som jeg kunne ha til jeg ble voksen. 

Jeg er nå 27 år og har aldri fått disse. Det er snakk om ganske mye penger og syns dette er svært trist mtp at alle har egenkapital og hus mens jeg aldri har hatt foreldre til å hjelpe meg med slike ting. I tillegg alt jeg gikk glipp av i ungdomsårene pga jeg ikke fikk noe fra fosterfamilien, så var alltid det løftet om at når jeg ble voksen skulle jeg få pengene og ville da klare meg. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: c8c7b...052

Flere tusen i måneden mente jeg 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere tusen i måneden mente jeg 

Anonymkode: c8c7b...052

Har du noen dokumentasjon på at dette ble sagt? Kan du på noen måte bevise det? Og hva sier fosterforeldrene dine når du etterspør pengene? 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tapte denne rettigheten til p klage, når du er ute av systemet. Du er ikke alene i denne situasjonen, vet om mange fosterforeldre som har gjort det samme. 

Anonymkode: 918f6...c29

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Har du noen dokumentasjon på at dette ble sagt? Kan du på noen måte bevise det? Og hva sier fosterforeldrene dine når du etterspør pengene? 

Jeg har mamma som også vet det ble sagt. Jeg er i nær slekt med de og vil ikke ødelegge forholde til de, og har ventet på at jeg skal få disse noen år da de er litt «sær» og kanskje ikke tenker jeg var skikkelig voksen før. De vet godt at jeg driver å leier, har ikke hjulpet meg når jeg studerte med disse pengene og begynner derfor å innse at jeg sikkert aldri får de mtp at jeg er såpass gammel 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tapte denne rettigheten til p klage, når du er ute av systemet. Du er ikke alene i denne situasjonen, vet om mange fosterforeldre som har gjort det samme. 

Anonymkode: 918f6...c29

Ja veldig trist om det er sånn. Syns det er skikkelig dårlig gjort. Jeg kunne ikke klage heller etter jeg ble 18 for de mente jeg skulle få disse når jeg var voksen, som jeg tenkte var i 20 årene mine når jeg vil etablere meg 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fant faktisk en sak om dette temaet. Den er riktignok 22 år gammel, men den kan gi deg en pekepinn.

https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/anmeldt-for-underslag-av-barnetrygd/89252!/

Anonymkode: a804b...dff

Men er det dumt av meg å ta dette opp pga vi er i slekt og jeg står de nært? Jeg føler jeg kommer til å få hele familien på den siden på meg selv om jeg har krav på disse pengene 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det dumt av meg å ta dette opp pga vi er i slekt og jeg står de nært? Jeg føler jeg kommer til å få hele familien på den siden på meg selv om jeg har krav på disse pengene 

Anonymkode: c8c7b...052

Forstår godt at du er bekymret for eventuelle reaksjoner. På en side kan det være litt vanskelig, men på en annen side kan det være bra at dere er nære. Da kjenner dere hverandre godt. Vil ikke umiddelbart si at det er dumt å ta det opp. De bør jo også være interesserte i å komme til en løsning. Hvis du ikke vil si det direkte selv, kan du f. eks få din mor til å representere deg, om dere har god kontakt i dag. 

Anonymkode: a804b...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta dette opp. Dumt at du sikkert ikke har skriftlig dokumentasjon. Men du fikk frisør kun en gang i året og pengene skulle bli brukt til mer enn det. Det vil si at om du ikke får pengene så har de svindlet deg og systemet. 

Du bør ta dette opp med flere til stede. Gjerne din mor hvis hun kan bli med. Men dere bør også ha en tredjeperson (trenger ikke fortelle til fosterforeldrene dine hva den personen gjør). Tredjepersonen bør bare følge med som vitne. Ellers kan det bli ord mot ord. Ellers kan det være en ide å prate med en advokat bare for å få innspill og videre hjelp om det trengs. Kanskje barnevernstjenesten også kan svare deg på spørsmål. 

Jeg tror det er best å ta det opp helt ut av det blå. Da har de ikke mulighet for å forberede et svar og det er større sjanse for at de kanskje bekrefter at du skulle få pengene. Ta gjerne på lydopptak på mobilen også. Jeg ville invitert til middag eller kaffe og tatt det opp etter en liten stund. F.eks si noe om at du nå leier, men ønsker å komme deg inn på boligmarkedet så derfor tenkte du å ta opp med de om de kunne overføre de pengene du skulle få som voksen, for å føler du at du trenger pengene og er "voksen" nok. Da beskylder du de ikke i tilfelle de faktisk ikke har sett på deg som voksen enda (selv om det er lite sannsynlig og sært av de). Pass på å ordlegg deg saklig. Om de blir vanskelig kan du også få frem at din mor måtte kjøpe klær og at du ikke fikk det du trengte av de i barndommen som pengene skulle dekke. Blir de tverr kan du gjerne spørre om pengene står på en konto, hva de evt har brukt pengene på og hva de synes om å utnytte systemet for å stjele penger som var satt av til deg. 

Anonymkode: 5ebfb...e55

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i fast jobb? Mange foreldre venter til barna har kommet i fast jobb før de bidrar med egenkapital. Å gi egenkapital til noen uten fast jobb er ikke vits, da man sjeldent får lån som arbeidsledig/vikar. 

Anonymkode: d1df0...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i fast jobb? Mange foreldre venter til barna har kommet i fast jobb før de bidrar med egenkapital. Å gi egenkapital til noen uten fast jobb er ikke vits, da man sjeldent får lån som arbeidsledig/vikar. 

Anonymkode: d1df0...1b5

Ja det er jeg og har vært det i 1 år 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du? Fosterforeldre får betalt/penger til forsørgelse av deg, ikke for at de skal sette det av til din sparekonto. Om de har nok til sparing til deg, så er det klokt og bra, men det blir noe annet

Anonymkode: cb67f...0fe

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, overså det du skrev om sparekontoen. 

Anonymkode: cb67f...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, overså det du skrev om sparekontoen. 

Anonymkode: cb67f...0fe

Det går fint! Jeg aksepterte å få lite/være med på lite pga jeg hele tiden tenkte at disse ble spart. Jeg fikk aldri ting som klær, ferier osv. Skulle jeg ha lørdagsgodt måtte jeg tørke støv/vaske for å tjene pengene 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fosterforeldrene mine hadde ikke nok penger til å kjøpe hele konfirmasjons dressen til 1900 kr.

De måtte kjøpe buksen en gang, og så jakke og skjorte senere. Sko lånte jeg av fosterfar.  Bv hadde gitt de ekstra penger til konfirmasjonen, sa saksbehandler til meg. 

Jeg fikk en brukt pc i konf gave som en kollega av fosterfar hadde hatt.

Jeg oppdaget det når jeg skulle bruke pc'n, og det stod "Velkommen Torbjørn" på skrivebordet. Jeg heter Arian. 

Det koster å ha vippe-extentions, falske negler og ofte hudpleie behandlinger som fostermor har,og ofte dra på kjæresteturer til storbyer rundt om i verden... 

🙄

Anonymkode: 17ee4...531

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Hm, ikke noe rett å få egenkapital. Folk flest må Jo spare opp alt selv? Jeg brukte iallfall 4 år på å spare 300 000. Hadde heller brukte energi på anskaffe bra jobb og rutiner ( samt jobbet mye overtid !) er mestring følelse  å klare alt 100% selv uten hjelp😃.  Lykke til videre i livet!! Det er nå det Starter😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Forumhei skrev:

Hm, ikke noe rett å få egenkapital. Folk flest må Jo spare opp alt selv? Jeg brukte iallfall 4 år på å spare 300 000. Hadde heller brukte energi på anskaffe bra jobb og rutiner ( samt jobbet mye overtid !) er mestring følelse  å klare alt 100% selv uten hjelp😃.  Lykke til videre i livet!! Det er nå det Starter😉

Gratulerer med å overse poenget helt.

Anonymkode: 33883...04d

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noe lignende, han tok kontakt med advokat. Du burde prøve det du også. 

Anonymkode: 25010...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...