Gå til innhold

Fosterfamilie lovet de skulle spare pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.7.2020 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i fosterfamilie i 5 år, fra jeg var 13-18. Fosterfamilien (som jeg også er i slekt med) fikk flere tiden i måneden som skulle gå til å dekke mat, klær og andre ting. Jeg fikk aldri noen ting av de bortsett fra frisør en gang i året, og spiste veldig lite da jeg hadde spiseforstyrrelse. Mamma var den som kjøpte klær til meg selv om hun ikke hadde foreldreretten lengre. Dette tok jeg opp med barnevernet, og etter møtet lovet fosterfamilien min meg og mamma at de skulle sette innpå noen tusen hver måned av pengene de fikk som jeg kunne ha til jeg ble voksen. 

Jeg er nå 27 år og har aldri fått disse. Det er snakk om ganske mye penger og syns dette er svært trist mtp at alle har egenkapital og hus mens jeg aldri har hatt foreldre til å hjelpe meg med slike ting. I tillegg alt jeg gikk glipp av i ungdomsårene pga jeg ikke fikk noe fra fosterfamilien, så var alltid det løftet om at når jeg ble voksen skulle jeg få pengene og ville da klare meg. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: c8c7b...052

Det er faktisk ikke tilfellet. De fleste voksne starter alene. Jeg hadde ingenting spart opp, enda jeg hadde to foreldre i full jobb. Jeg har måttet gjøre alt alene. Jeg har tatt studielån til å dekke livets opphold som student, jeg hadde deltidsjobb. Jeg har ikke nok egenkapital til å kjøpe hus eller leilighet. Ikke i nærheten, og det ville aldri falt jeg inn å spørre mamma og pappa.

Fosterfamilier får penger, men det er fordi de tar vare på noen andres barn, og barn koster penger. 

Anonymkode: 1a96d...0a5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fosterforeldre blir jo frikjøpt fra vanlig jobb for å ta inn fosterbarn. Når de ikke får vanlig lønn bruker de jo disse pengene på huslån, billån, regninger, mat, lege, klær osv.

Anonymkode: 2ac41...a1b

Nei? Begge mine fosterforeldre hadde jobb i tillegg nedbetalt huslånet for mange år siden. 

Til flere som skriver de klarer å spare opp egenkapital selv: det er ikke det som er poenget, poenget er avtalen de inngikk med meg. Vet heller ikke alderen på dere men i min vennegruppe har de fleste enten fått hjelp eller fått bo hjemme samtidig som de jobber slik de fikk spart opp. Mange har fått tatt private lån hos foreldre eller har foreldre som kan kausjonere. 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke tilbud om ettervern? Jeg trodde man skulle få tilbud om det når man er 18 og flytter fra fosterfamilen

Anonymkode: e1062...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke tilbud om ettervern? Jeg trodde man skulle få tilbud om det når man er 18 og flytter fra fosterfamilen

Anonymkode: e1062...9f2

Usikker hva ettervern er? Fikk tilbud om å fortsatt ha kontakt med barnevernet (tror jeg) men takket nei til dette da de som sagt tidligere i tråden overså blandt annet vold i hjemmet og andre ting som gjorde at jeg ikke klarte stole på de

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet gikk ikke med på avtalen. Barnevernet sa at jeg skulle få mer av klær, aktiviteter osv. Etter møtet var ferdig og barnevernet var dratt sa fosterforeldrene mine at de heller skulle sette pengene på en sparekonto slik at jeg hadde de til jeg ble voksen, istedenfor å «sløse» det bort 

Anonymkode: c8c7b...052

Så barnevernet kontrollerte ikke at fosterforeldrene dine fulgte kravene de stilte til dem, og fosterforeldrene dine kjøpte tausheten din med løgner. Håper det ordner seg for deg. Disse menneskene trenger du ikke i livet ditt, selv om de er familie.

Anonymkode: e1062...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Begge mine fosterforeldre hadde jobb i tillegg nedbetalt huslånet for mange år siden. 

Til flere som skriver de klarer å spare opp egenkapital selv: det er ikke det som er poenget, poenget er avtalen de inngikk med meg. Vet heller ikke alderen på dere men i min vennegruppe har de fleste enten fått hjelp eller fått bo hjemme samtidig som de jobber slik de fikk spart opp. Mange har fått tatt private lån hos foreldre eller har foreldre som kan kausjonere. 

Anonymkode: c8c7b...052

Ingen i min krets har fått hjelp hjemmefra.

Uansett, at dere har hatt en 'avtale' gjør det ikke juridisk bindende. Kjipt om der ikke er penger, men sånn er livet. Tenker du må belage deg på å spare opp din egenkapital selv.

 

Anonymkode: 9f540...a48

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen i min krets har fått hjelp hjemmefra.

Uansett, at dere har hatt en 'avtale' gjør det ikke juridisk bindende. Kjipt om der ikke er penger, men sånn er livet. Tenker du må belage deg på å spare opp din egenkapital selv.

 

Anonymkode: 9f540...a48

Jo, muntlige avtaler er like bindene som skriftlige 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper TD er samme person som har hatt tråder om fosterfamilien som ikke lenger bryr seg. 

 

TS, jeg skjønner deg godt. Drit i de som sier du drar offer-kortet. Du har vært et offer (hvorfor skulle du ellers havna i fosterhjem?). Du får sørge på den måten du vil og la det ta den tiden det tar. Jeg tenkte som deg før, at "alle" fikk så mye mer enn meg (ikke bare penger, men at de også har en familie, noe jeg ikke har). Men har lært meg å akseptere at noen av oss er veldig uheldig. Og at det kunne vært verre også. 

Anonymkode: 6b5fa...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt av å lese dette, TS, du har all min medfølelse ❤️ Det høres ut som at du er blitt svindlet, om de holder løftet sitt. Jeg har ikke noen råd, vil bare si at uansett om du greier å få de eller ikke så heier jeg på deg og du kommer sikkert til å klare deg helt fint uten hjelp også. 

Dere som gnåler i tråden om at TS ikke har rett på penger til egenkapital osv har ikke fått med dere hovedpoenget her - de brøt løftet sitt og TS er blitt lurt. Det er vondt uansett hva det gjelder. 

Anonymkode: 6a4eb...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er lurt å spille naiv og si til dem, eller sende melding/epost, der du spiller glad og forventningsfull, du skal endelig kjøpe lelighet, og så kom du på at de har satt av penger til deg som du skulle få når du ble voksen. Og at du er kjempeglad for at de har spart til deg, og at det vil komme godt med. Og så avvent og se hva de svarer?

Anonymkode: 3a422...53e

Ville ha gjort dette. Jeg fikk også beskjed fra min mor som jeg har vokst opp med at jeg hadde en sparekonto, hvor pengegaver, dåpspenger og diverse ble satt inn. Dette brukte hun på seg selv. Jeg er 31 år, og har aldri møtt noen som måtte "klare seg" på samme måten som meg. De fleste (venner og kollegaer) fikk hjelp av foreldre/besteforeldre som har stilt opp som kausjonist eller egenkapitallån. Hvis du ikke har bevis på at du skulle få en sum penger av dine fosterforeldre, har du dessverre ingen rettigheter.

Anonymkode: d1df0...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis hatt en kjip barndom, og det er leit, men ingen har rett til sparepenger fra foreldrene, enten de er biologiske foreldre eller fosterforeldre. I tillegg stusser jeg over at du er 27 og ikke har klart å spare noe selv. Hva har du gjort alle disse voksne årene, bare ventet på å få det du trodde fosterforeldrene hadde spart til deg? Du skulle i stedet tatt ansvar for eget liv og spart av egen inntekt slik alle gjør (for nei, det er faktisk ikke vanlig å få utlevert en fin sum sparepenger fra foreldrene som voksen) i stedet for å bruke det opp på andre ting i påvente av den fete sparekontoen du trodde du skulle få. Det er leit at de ikke har holdt det de lovet, men det er ikke et juridisk bindende løfte og du kan nok se langt etter de pengene.

Anonymkode: e7074...818

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel egentlig ikke at du får noen penger her, i og med at det ikke finnes noen dokumentasjon på at du ikke fikk hverken klær eller andre nødvendige ting av fosterfamilien din, og det finnes heller ingen dokumentasjon på at fosterforeldrene dine lovte deg å spare de til du var voksen. Men du kan jo begynne med, slik noen her har sagt før, å sende de en melding og etterlyse de pengene de sparte opp til deg og se hva de svarer. Svarer de der noe du kan bruke som dokumentasjon, prøver du å ta saken videre :) 

Når det er sagt, så tror jeg du har et litt skjevt bilde av akkurat dette med egenkapital osv. Jeg er på din alder, og jeg har ikke foreldre eller familiemedlemmer som har spart opp penger til meg, så jeg har heller ikke fått kjøpt meg bolig. Kjenner heller ingen andre som har foreldre som har spart opp så mye penger til de, men jeg kjenner et par som har fått hjelp til å kjøpe bolig ved å bruke mor eller far som kausjonist. Det er uansett ikke sikkert at de pengene fosterforeldrene dine skulle spart til deg, hadde vært nok til en egenkapital. Du kostet jo penger, selv om du ikke merket noe til dem. Du brukte vel både strøm og vann? Du spiste mat, selv om det var lite, og du drakk sikkert andre ting enn bare vann også :) sier ikke at det er riktig at du ble behandlet slik, men jeg tviler på at summen utgjør en så stor sum at du kan bruke den på egenkapital. 

Anonymkode: 81387...9d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fosterforeldre blir jo frikjøpt fra vanlig jobb for å ta inn fosterbarn. Når de ikke får vanlig lønn bruker de jo disse pengene på huslån, billån, regninger, mat, lege, klær osv.

Anonymkode: 2ac41...a1b

Fosterforeldre blir frikjøp i de tilfellene en eller begge må være hjemme fra jobb. Det er med barn som krever en voksen tilstedeværende hele tiden. Mange fosterbarn kan fint bli plassert med voksne som jobber. 

Anonymkode: e2c29...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer mest på er: Hvorfor mor som var fratatt barnet sitt hadde bla økonomi til å fortsette å kjøpe klær til henne og at kontakten var så tett der. Har selv hatt 3 fosterbarn med bare utgiftsdekning, ikke lønn. Det første barnat var jeg tante til, men mor hadde ikke økonomi eller "vett" til å være mor selv og var derfor ikke til nytte for "mitt" fosterbarn. Det var jo derfor jeg kom inn i bildet som fostermor. Utgiftsdekning ble gjort på følgende måte: Eks ny sykkel til barnet, klær og sko, (barnehage ble dekket av kommunen), hadde halv plass for sosialisering, matutgifter, strøm mm, regninger ble vist BV og jeg fikk dekket de utgiftene som økte etter barnet flyttet inn, pluss at regninger for klær mm ble tilbakebetalt meg. Barnetrygden ble stoppet.
Det at TS ikke ville ha hjelp fra BV etter fylt 18 år var synd. Da hadde hun fått hjelp til å etablere seg i voksenlivet og fremdels hatt mlighet til hjelp fra det offentlig.
Sjekk ettervern: tiltak for ungdom over 18 år.
 

Anonymkode: d22ce...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg lurer mest på er: Hvorfor mor som var fratatt barnet sitt hadde bla økonomi til å fortsette å kjøpe klær til henne og at kontakten var så tett der. Har selv hatt 3 fosterbarn med bare utgiftsdekning, ikke lønn. Det første barnat var jeg tante til, men mor hadde ikke økonomi eller "vett" til å være mor selv og var derfor ikke til nytte for "mitt" fosterbarn. Det var jo derfor jeg kom inn i bildet som fostermor. Utgiftsdekning ble gjort på følgende måte: Eks ny sykkel til barnet, klær og sko, (barnehage ble dekket av kommunen), hadde halv plass for sosialisering, matutgifter, strøm mm, regninger ble vist BV og jeg fikk dekket de utgiftene som økte etter barnet flyttet inn, pluss at regninger for klær mm ble tilbakebetalt meg. Barnetrygden ble stoppet.
Det at TS ikke ville ha hjelp fra BV etter fylt 18 år var synd. Da hadde hun fått hjelp til å etablere seg i voksenlivet og fremdels hatt mlighet til hjelp fra det offentlig.
Sjekk ettervern: tiltak for ungdom over 18 år.
 

Anonymkode: d22ce...b91

Man kan være i stand til å kjøpe klær og ha kontakt med barnet sitt, uten å være i stand til å gi barnet god nok daglig omsorg. Man trenger ikke være dum og/eller fattig for å ha barn i fosterhjem, kanskje hun var syk f.eks.

Anonymkode: c042c...7ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Bente1234 skrev:

Her er satsene for 2019

BB4D8E9A-A4CF-42E4-8106-52B46DFD20D8.thumb.jpeg.8d74709f19d6fca1bcc687e9781e899f.jpeg

Som du ser er det to ulike satser, med og uten arbeidsgodtgjøring. Dersom det å ha fosterbarn gjør at man ikke kan jobbe, er det vel bare rett og rimelig at man får 12-15 000 fra staten for å være hjemme og passe dem? Dersom man ikke må det, gjelder vel kun satsene til venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bente1234 skrev:

Et barn er mer enn hva jeg får i arb l trygd hver mnd så for meg er d utrolig mye penger

Du får kun 5-6 000 i ledighetstrygd? Da kan du ikke ha hatt en fulltidsjobb (håper jeg). Husk at satsene til høyre er for dem som har så krevende fosterbarn at det å ta seg av fosterbarna er jobben deres, de kan ikke ha en annen jobb. Da må de nesten få lønn for det, ellers hadde veldig få hatt muligheten til å gjøre det.

Det å ha barn - både egne og fosterbarn - er generelt ikke noe man blir rik av, tvert i mot.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, muntlige avtaler er like bindene som skriftlige 

Anonymkode: c8c7b...052

Ja, men man er ikke - hverken som fosterforelder eller biologisk forelder - juridisk forplikta til å spare penger til (foster)barna. Så man kan ikke kreve penger av dem uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Som du ser er det to ulike satser, med og uten arbeidsgodtgjøring. Dersom det å ha fosterbarn gjør at man ikke kan jobbe, er det vel bare rett og rimelig at man får 12-15 000 fra staten for å være hjemme og passe dem? Dersom man ikke må det, gjelder vel kun satsene til venstre.

Alle fosterforeldre som ikke er frikjøpt får denne summen. Altså både utgiftsdekning og srbeidsgodtgjøring.

De som blir frikjøpt får en helt annen lønn, som ofte tilsvarer den lønnen de hadde da de jobbet. 

Uansett er det ikke mye å få 8400 minus skatt pr måned for å ha et fremmed barn i huset. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...