Gå til innhold

Fosterfamilie lovet de skulle spare pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper du finner ut av dette ts! Det er tydelig at dette preger deg veldig, så håper du tar det opp med forsterfamilien din og at det løser seg lett. Kanskje en sosionom kunne hjulpet deg? (mulig det er et ræva forslag, men bedre en ingen forslag)
 

Om det skulle vise seg at pengene bare er å se langt etter håper jeg du klarer å legge det bak deg og tenke at du er sterk nok, bra nok og at du selvfølgelig kan klare å nå målene dine helt selv, for det kan du! Se på det som en gevinst hvis du faktisk får pengene, og gjør du det ikke klarer du garantert fint å spare opp både 100- og 200 tusen helt selv, det er jeg sikker på. Det høres ut som om du føler at ditt utgangspunkt er mye dårligere enn alle andres, og på noen områder kan det sikkert stemme, men vi er mange som har klart oss på ingen eller veldig lite hjelp økonomisk fra familie, det tar noen år ekstra, men mestringsfølelsen er desto større! 

Lykke til med veien videre, jeg har trua på at du klarer deg helt fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull! Bv har da ikke innsyn i fosterfamilien sin økonomi. Heller ikke når det kommer til pengene de utbetaler

Anonymkode: 918f6...c29

Vi hadde i allfall mange tilsyn opp igjennom årene, og selv om de ikke krevde detaljert dokumentasjon på hva utgiftsdekningen gikk til var de veldig nøye på å sjekke at barnet hadde alt det behøvde, ting som pengene skulle dekke. 

Anonymkode: 78d30...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har hatt en kjip oppvekst, men du har misforstått hvis du tror at alle har egenkapital når de skal flytte for seg selv. Noen har selvfølgelig mye sparepenger, men jeg har inntrykk av at de fleste fortsatt må spare sammen det meste selv.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i fosterfamilie i 5 år, fra jeg var 13-18. Fosterfamilien (som jeg også er i slekt med) fikk flere tiden i måneden som skulle gå til å dekke mat, klær og andre ting. Jeg fikk aldri noen ting av de bortsett fra frisør en gang i året, og spiste veldig lite da jeg hadde spiseforstyrrelse. Mamma var den som kjøpte klær til meg selv om hun ikke hadde foreldreretten lengre. Dette tok jeg opp med barnevernet, og etter møtet lovet fosterfamilien min meg og mamma at de skulle sette innpå noen tusen hver måned av pengene de fikk som jeg kunne ha til jeg ble voksen. 

Jeg er nå 27 år og har aldri fått disse. Det er snakk om ganske mye penger og syns dette er svært trist mtp at alle har egenkapital og hus mens jeg aldri har hatt foreldre til å hjelpe meg med slike ting. I tillegg alt jeg gikk glipp av i ungdomsårene pga jeg ikke fikk noe fra fosterfamilien, så var alltid det løftet om at når jeg ble voksen skulle jeg få pengene og ville da klare meg. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: c8c7b...052

Nå syter du fælt og spiller på offer-kortet.

For det første så får man ikke alle pengene til bruk på barnet. Det gjelder også bidrag og div ytelser. Det skal dekke mat, klær, strøm, tak over hodet, transport osv. Det er ikke slik at du var gratis fordi du ikke spiste. Du kostet også tannkrem, dopapir og såpe - for å si det slik.

Det er få unge voksne som får masse penger i fanget. Man må faktisk jobbe og spare på penger.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde i allfall mange tilsyn opp igjennom årene, og selv om de ikke krevde detaljert dokumentasjon på hva utgiftsdekningen gikk til var de veldig nøye på å sjekke at barnet hadde alt det behøvde, ting som pengene skulle dekke. 

Anonymkode: 78d30...177

Ja, de sjekker at barnet har klær og sko. Noe mer detaljert en det er det ikke.

Anonymkode: 918f6...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å spille naiv og si til dem, eller sende melding/epost, der du spiller glad og forventningsfull, du skal endelig kjøpe lelighet, og så kom du på at de har satt av penger til deg som du skulle få når du ble voksen. Og at du er kjempeglad for at de har spart til deg, og at det vil komme godt med. Og så avvent og se hva de svarer?

Anonymkode: 3a422...53e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke få hjelp av moren din da? Hun må jo ha spart opp mange penger på de årene hun ikke forsørget deg?

Anonymkode: 66ba2...d0d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de sjekker at barnet har klær og sko. Noe mer detaljert en det er det ikke.

Anonymkode: 918f6...c29

Klær, sko, utstyr (sykkel, ski, skøyter, tilgang på data, mobil), om de går på fritidsaktiviteter, har normal sosial omgang med venner, kinobesøk osv  

Tilsynet var relativt omfattende, og det ble passet på at barnet fikk alle behov dekket.

Anonymkode: 78d30...177

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bodde i fosterfamilie i 5 år, fra jeg var 13-18. Fosterfamilien (som jeg også er i slekt med) fikk flere tiden i måneden som skulle gå til å dekke mat, klær og andre ting. Jeg fikk aldri noen ting av de bortsett fra frisør en gang i året, og spiste veldig lite da jeg hadde spiseforstyrrelse. Mamma var den som kjøpte klær til meg selv om hun ikke hadde foreldreretten lengre. Dette tok jeg opp med barnevernet, og etter møtet lovet fosterfamilien min meg og mamma at de skulle sette innpå noen tusen hver måned av pengene de fikk som jeg kunne ha til jeg ble voksen. 

Jeg er nå 27 år og har aldri fått disse. Det er snakk om ganske mye penger og syns dette er svært trist mtp at alle har egenkapital og hus mens jeg aldri har hatt foreldre til å hjelpe meg med slike ting. I tillegg alt jeg gikk glipp av i ungdomsårene pga jeg ikke fikk noe fra fosterfamilien, så var alltid det løftet om at når jeg ble voksen skulle jeg få pengene og ville da klare meg. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: c8c7b...052

Svarer deg ikke helt på spørsmålet, men vil at du skal vite at vi er mange som ikke får en krone av foreldrene den dagen vi skal kjøpe bolig. Jeg har ikke fått noe hjelp til verken bolig eller bryllup av mine foreldre, men har likevel klart meg ganske godt her jeg sitter i eneboligen vår med mann og barn :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, ett fosterbarn har da ikke rett på at fosterforeldre sparer penger til de. Det fosterforeldre får av staten er for å gi tak over hodet, mat og annet nødvendig livsopphold. At fosterbarnet spiser lite er helt uvesentlig.

Anonymkode: 515e1...b30

De kjøpte ikke klær og betalte frisør 1 gang per år... de får minst 7000 kr i mnd og de hadde en avtale om at de skulle spare. Hun var barn .., de var voksne da dette ble avtalt. Hvem er da mest ansvarlig syns du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke få hjelp av moren din da? Hun må jo ha spart opp mange penger på de årene hun ikke forsørget deg?

Anonymkode: 66ba2...d0d

Hun betalte mye som fosterfamilien får ræva full av penger til. Klart hun ikke har klart å spare noe. Hun sliter vel nok fra før etter som bv tok henne fra mora si

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Energi-jenta skrev:

Svarer deg ikke helt på spørsmålet, men vil at du skal vite at vi er mange som ikke får en krone av foreldrene den dagen vi skal kjøpe bolig. Jeg har ikke fått noe hjelp til verken bolig eller bryllup av mine foreldre, men har likevel klart meg ganske godt her jeg sitter i eneboligen vår med mann og barn :)

Ja men du hadde ingen muntlig avtale som Ts har i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er vel utgiftsdekning rett over 7000kr per mnd. Det skal dekke alt! Mat, ekstra strøm, forsikring, fritidsaktiviteter, feriereiser, busskort, tlf etc.Det koster å forsørge barn og man blir ikke rik av å være fosterforeldre. En mnd.trenger man kanskje en sykkel, så er hele utgiftsdekningen for den mnd brukt opp. Synes det hele virker veldig snodig. 

 

Anonymkode: e2c29...4ac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er vel utgiftsdekning rett over 7000kr per mnd. Det skal dekke alt! Mat, ekstra strøm, forsikring, fritidsaktiviteter, feriereiser, busskort, tlf etc.Det koster å forsørge barn og man blir ikke rik av å være fosterforeldre. En mnd.trenger man kanskje en sykkel, så er hele utgiftsdekningen for den mnd brukt opp. Synes det hele virker veldig snodig. 

 

Anonymkode: e2c29...4ac

Jeg fikk aldri sykkel, ski, turer, forsikring hadde mamma på meg, busskort eller lignende. Jeg fikk mat og en plass og sove, i tillegg 100kr om jeg jobbet for de. Var ikke med på aktiviteter og mamma kjøpte klær. Dette ble tatt opp at jeg aldri fikk noe under ett møte med barnevernet, og de avtalte da at pengene de ikke brukte som var noen tusen i mnd skulle gå til en egen sparekonto jeg skulle få som voksen. 

Anonymkode: c8c7b...052

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri sykkel, ski, turer, forsikring hadde mamma på meg, busskort eller lignende. Jeg fikk mat og en plass og sove, i tillegg 100kr om jeg jobbet for de. Var ikke med på aktiviteter og mamma kjøpte klær. Dette ble tatt opp at jeg aldri fikk noe under ett møte med barnevernet, og de avtalte da at pengene de ikke brukte som var noen tusen i mnd skulle gå til en egen sparekonto jeg skulle få som voksen. 

Anonymkode: c8c7b...052

Det høres spesielt ut at barnevernet faktisk gikk med på den avtalen. Pengene fosterfamilien får, er jo faktisk ment å skulle brukes i det daglige. Fosterfamilien er veldig flink til å snakke for seg tenker jeg, og de barnevernsansatte har ikke evnet å stille kritiske spørsmål.

Anonymkode: e1062...9f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri sykkel, ski, turer, forsikring hadde mamma på meg, busskort eller lignende. Jeg fikk mat og en plass og sove, i tillegg 100kr om jeg jobbet for de. Var ikke med på aktiviteter og mamma kjøpte klær. Dette ble tatt opp at jeg aldri fikk noe under ett møte med barnevernet, og de avtalte da at pengene de ikke brukte som var noen tusen i mnd skulle gå til en egen sparekonto jeg skulle få som voksen. 

Anonymkode: c8c7b...052

Ble dette notert i møtereferatet? 

Anonymkode: 2a9e1...126

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ble dette notert i møtereferatet? 

Anonymkode: 2a9e1...126

Ikke som jeg har sett i mappen min. Under møtet ble det tatt opp at jeg ikke fikk noe og det ble klargjort hva pengene skulle gå til. Etter møtet sa fosterforeldrene mine når vi var komt hjem at de skulle sette innpå pengene isteden på sparekonto slik at jeg hadde noe som voksen. Dette sa de også i senere anledning til mamma mener jeg (husker ikke om hun var der når det ble sagt første gang eller de sa det til hun senere)

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste her er jo ikke summen i kroner og øre, men at du ble løyet til og brukt som en inntektskilde.

Anonymkode: e1062...9f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fosterforeldrene mine hadde ikke nok penger til å kjøpe hele konfirmasjons dressen til 1900 kr.

De måtte kjøpe buksen en gang, og så jakke og skjorte senere. Sko lånte jeg av fosterfar.  Bv hadde gitt de ekstra penger til konfirmasjonen, sa saksbehandler til meg. 

Jeg fikk en brukt pc i konf gave som en kollega av fosterfar hadde hatt.

Jeg oppdaget det når jeg skulle bruke pc'n, og det stod "Velkommen Torbjørn" på skrivebordet. Jeg heter Arian. 

Det koster å ha vippe-extentions, falske negler og ofte hudpleie behandlinger som fostermor har,og ofte dra på kjæresteturer til storbyer rundt om i verden... 

🙄

Anonymkode: 17ee4...531

Denne er til deg og ts: dessverre blir de fleste fosterforeldre for pengenes skyld. 

Anonymkode: 463d2...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres spesielt ut at barnevernet faktisk gikk med på den avtalen. Pengene fosterfamilien får, er jo faktisk ment å skulle brukes i det daglige. Fosterfamilien er veldig flink til å snakke for seg tenker jeg, og de barnevernsansatte har ikke evnet å stille kritiske spørsmål.

Anonymkode: e1062...9f2

Det var veldig mye glipper i barnevernet som behandlet saken min, blandt annet vold hjemme som de ikke fikk med seg. 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...