Gå til innhold

Fosterfamilie lovet de skulle spare pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror eneste du kan gjøre er å ta kontakt med advokat. Kanskje du kvalifiserer til fri rettshjelp? 
 

Forstår at det er frustrerende og vanskelig, men pengene fosterforeldrene fikk er ikke ment til sparing, de er ment for å dekke løpende utgifter. Det kan være mye av de utgiftene som ikke synes så godt, f.eks deler av husleie/lån, mat osv. Når fosterforeldrene dine likevel lovet deg det, er det viktig å se om du kan få vitner eller dokumentasjon på det. Var barnevernet med på møtet fer dette ble diskutert? Ble det journalført i mappen din?

Anonymkode: 4831a...b0c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Fosterforeldre får betalt/penger til forsørgelse av deg, ikke for at de skal sette det av til din sparekonto. Om de har nok til sparing til deg, så er det klokt og bra, men det blir noe annet

Anonymkode: cb67f...0fe

De tjener grovt på fosterbarn og hvis biologisk mor kjøpte alt av klær og frisør 1 gang i året pluss spiste lite pga spiseforstyrrelse så skjønner jeg ikke hvorfor det til klær og litt mat og normal bruk av frisører ( hver 6 uke) ikke ble spart. Hva har de brukt det på da? 
Kan ikke forvente at en på 17 tenker at de må ha alt skriftelig for å få noen rettigheter. Dette burde jo ansvarlige fosterforeldre ha sørget for er på plass. Nå komme når d er for sent å si at du skulle ha hatt ditt og datt skriftlig... skikkelig bedritent gjort mot norn som skal etablere seg og få ett eget liv

Dette er din rettighet og syns ikke du skal ta hensyn til om de er ditt eller datt i din familie. De tok jo null hensyn til dine spare penger. Men begynn med d gode først. Snakk med dem. Syns det er urettferdig at du skal lide for dette. Har du lissom ikke hatt nok før når du har endt opp i fosterhjem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med å overse poenget helt.

Anonymkode: 33883...04d

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Bente1234 said:

De tjener grovt på fosterbarn og hvis biologisk mor kjøpte alt av klær og frisør 1 gang i året pluss spiste lite pga spiseforstyrrelse så skjønner jeg ikke hvorfor det til klær og litt mat og normal bruk av frisører ( hver 6 uke) ikke ble spart. Hva har de brukt det på da? 
Kan ikke forvente at en på 17 tenker at de må ha alt skriftelig for å få noen rettigheter. Dette burde jo ansvarlige fosterforeldre ha sørget for er på plass. Nå komme når d er for sent å si at du skulle ha hatt ditt og datt skriftlig... skikkelig bedritent gjort mot norn som skal etablere seg og få ett eget liv

Dette er din rettighet og syns ikke du skal ta hensyn til om de er ditt eller datt i din familie. De tok jo null hensyn til dine spare penger. Men begynn med d gode først. Snakk med dem. Syns det er urettferdig at du skal lide for dette. Har du lissom ikke hatt nok før når du har endt opp i fosterhjem.

Hæ, ett fosterbarn har da ikke rett på at fosterforeldre sparer penger til de. Det fosterforeldre får av staten er for å gi tak over hodet, mat og annet nødvendig livsopphold. At fosterbarnet spiser lite er helt uvesentlig.

Anonymkode: 515e1...b30

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å høre at du har hatt en tøff barndom. Ingen barn bør vokse opp slik. De høres ikke ut som noen gode fosterforeldre når de har tatt så lite vare på deg. Jeg tipper at de ikke har spart noen penger, de hadde nok bare sagt det for å si det riktige der og da. Det er jo bare å spørre dem. Trenger ikke å lage noe situasjon ut av det. Det er bare å si at nå ser jeg etter leilighet og trenger de pengene dere har spart til meg.

Men, hvorfor har du regnet med disse pengene? Det er jo vanlig å jobbe og spare selv? Jeg fikk heller ingen hjelp av mine foreldrene (de hadde ikke økonomi til det), fra jeg var 13 har jeg jobbet og handlet alt fra klær og betalt mine egne ferier. Har også klart å spare til egenkapital og kjøpe leilighet som 22 åring. Du er 27, høres ut som du har utdannet deg og har fast jobb. Du har mulighet til å prioritere riktig og spare. Evt jobbe ekstra, få deg en ekstra jobb noen år. Helt vanlig det.

Anonymkode: 8fd46...cd7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist å høre at du har hatt en tøff barndom. Ingen barn bør vokse opp slik. De høres ikke ut som noen gode fosterforeldre når de har tatt så lite vare på deg. Jeg tipper at de ikke har spart noen penger, de hadde nok bare sagt det for å si det riktige der og da. Det er jo bare å spørre dem. Trenger ikke å lage noe situasjon ut av det. Det er bare å si at nå ser jeg etter leilighet og trenger de pengene dere har spart til meg.

Men, hvorfor har du regnet med disse pengene? Det er jo vanlig å jobbe og spare selv? Jeg fikk heller ingen hjelp av mine foreldrene (de hadde ikke økonomi til det), fra jeg var 13 har jeg jobbet og handlet alt fra klær og betalt mine egne ferier. Har også klart å spare til egenkapital og kjøpe leilighet som 22 åring. Du er 27, høres ut som du har utdannet deg og har fast jobb. Du har mulighet til å prioritere riktig og spare. Evt jobbe ekstra, få deg en ekstra jobb noen år. Helt vanlig det.

Anonymkode: 8fd46...cd7

Jeg forstår heller ikke hvorfor TS mener hun har rett til flere tusen i mnd for de årene. Skulle de egentlig ha kjøpt klær til henne for flere tusen i mnd? At man må hjelpe til litt hjemme er jo normalt. Og de fleste med langt hår går vel til frisør ca 2 ganger i året (antar at hun hadde langt hår, da de fleste unge jenter har det). Og betaling til fosterforeldre tar neppe hensyn til spiseforstyrrelser, hverken ved overspising eller anorexi. Jeg tror ikke TS har rett til penger, men trist hvis fosterforeldre har ordlagt seg utydelig eller prøvd å lure henne. Har personlig aldri hørt om fosterforeldre som har spart opp egenkapital til barnet, og dette var jo en periode på bare fem år. 

Anonymkode: f8025...d5b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med en advokat for å høre. Å få hjelp økonomisk er det langt fra alle som får. Mange må spare penger selv. Jeg har biologiske foreldre med gode inntekter, men har likevel ikke fått penger. Har jobbet og spart selv. Fikk ikke klær, penger til kino ol. hjemme etter jeg var 16. Det måtte jeg skaffe selv. 

Anonymkode: a5046...565

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bidra når det gjelder hva du har rett på og ikke, og jeg er lei meg for at du har hatt en krevende barndom. 

Ville bare kommentere det du sier om at "alle" får hjelp. Nesten ingen jeg kjenner har fått slik hjelp. Jeg flyttet ut da jeg var 18, levde på studielån og deltidsjobb. Fikk skikkelig jobb, sparte penger, og en fot innenfor på boligmarkedet. Utover bursdags-og julegaver har jeg ikke fått noe fra foreldrene mine siden jeg bodde hjemme. Det er slik de aller fleste gjør det. 

Ikke la det at du ikke får/fikk hjelp bli en evig unnskyldning for å ikke klare dette selv, se fremover og ikke bakover, når det gjelder sparing og egen bolig. 

Anonymkode: 7a4fb...8d9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS. Fosterforeldrene mine fikk vanlig fosterforelder-lønn og i tillegg tok de barnepensjonen etter en forelder som døde før jeg flyttet til dem. Tenker ikke på det nå mer, men det plagde meg skikkelig før. Var ikke noe å gjøre med det. Fikk aldri pengene tilbake. De sa de brukte hele summen på familien, slle inntekter, inkl barnepensjonen min, fordi vi skulle være en familie. Jeg følte meg alsri som del av den og har aldri hatt noe med dem å gjøre igjen.

Anonymkode: 6b5fa...9ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å høre at du ikke følte du var en del av familien, det er ikke slik det skal være når du er i fosterhjem!  Da skal du så langt det lar seg gjøre være et fullverdig familiemedlem.

Men det med pengene skjønner jeg ikke helt.
Fosterfamilien mottar utgiftsdekning for fosterbarn, og de får lønnskompensasjon hvis de må ha redusert stilling/slutte jobb på grunn av fosterbarnet.  I tillegg til inntektstap skal kompensasjonen dekke opp for sykelønn, feriepenger, tapte pensjonspoeng/pensjonssparing.  Utgiftsdekningen skal dekke opp for alle daglige (nødvendige) utgifter fosterfamilien har ved å ha fosterbarn. (Husrom, strøm, mat, klær, hygiene, lege, fritidsaktiviteter, utgifter i forbindelse med skole osv)
Jeg vet ikke hvor stor utgiftsdekningen er per måned i dag, men tidligere lå det rundt 6-8000 kr mnd.

Du sier du aldri fikk noe av fosterfamilien din.  Jeg skal ikke si at du lyver, det er ikke alle fosterfamilier som burde vært det, men er du sikker på at ikke hukommelsen spiller deg et puss?  Barn kan ha en temmelig selektiv hukommelse, der de husker alt de ikke fikk, men ikke alltid hva de faktisk fikk.
Alle fosterfamilier skal være underlagt ganske streng kontroll fra enten kommune eller fylkesmann, der alt fra dagligliv og boforhold til økonomi skal dokumenteres, og det er veldig merkelig om unndragelser av utgiftsdekning ikke hadde blitt oppdaget under en av disse tilsynene.

Men jeg vet at avvik skjer, og at noen ser på det å være fosterhjem som en mulighet til å berike seg selv.  I slike tilfeller er det ikke så mye annet å gjøre enn å be om å få se på "mappen sin", og hvis man finner avvik, snakke med fosterhjemstjenesten enten i kommunen eller bufetat, og kontakte advokat.

 

Anonymkode: 78d30...177

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg er enig med flere her. Du bodde hos fosterfamilien din i 5 år. Du sier du gikk til frisør kun en gang i året og at du spiste lite. 
 

Jeg bodde hos mine biologiske foreldre og jeg gikk også til frisør bare en gang i året. Helt frivillig, har og hadde langt hår. Jeg fikk også klær bare 1-2 ganger i året, bare når jeg trengte det. Det er faktisk hel normalt for folk med langt hår å dra til frisør så sjeldent. Selvom om du spiste lite, så utgjør det faktisk ikke så stor forskjell i en husholdning, da man likevel er nødt til å tilberede middag og andre måltider i normale porsjoner.

Utgiftsdekningen til fosterbarn skal dekke husrom (bolig, eget rom til fosterbarnet, strøm, Internett, mobil, transport) i tillegg til fritidsaktiviteter, eventuelle ferier og andre ting du gjør på fritiden. Med et ekstra barn må man ha ekstra soverom, det går mer i strøm, kanskje bedre bredbånd osv. Det er mange usynlige kostnader der, som man ikke ser, men som også koster penger. I tillegg til dette har barnevernet og saksbehandler full innsyn i økonomien og alle utgifter til fosterbarnet må dokumenteres ganske godt hvis man skal ha utgiftsdekning. 

Det er ikke vanlig at fosterforeldre sparer på de pengene de får fra kommunen til å ha fosterbarn. De pengene går med til å gi fosterbarnet livsopphold, kost, losji og annet. De er heller ikke pålagt å gjøre det. Men hvis de har lovet deg dette så er det mulig å spørre om de har gjort det. Men uansett så tror jeg ikke det utgjør så mye penger, husrom og livsopphold koster en del. Det de eventuelt har spart på at du gikk til frisør en gang i året og at din mor kjøpte tøy til deg, tror jeg ikke er de store summene. 
 

Jeg fikk heller ikke hjelp av mine biologiske foreldre til å komme inn på boligmarkedet, jeg jobbet på aldershjem hver helg, alle ferier siden jeg var 18 og kjøpte meg min første leilighet som 23 åring. Så det går an å gjøre det på egenhånd ;) 
 

Du har allerede jobb og utdanning på plass, virker det som. Da er det bare å stå på og spare opp egenkapital. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i fosterfamilie i 5 år, fra jeg var 13-18. Fosterfamilien (som jeg også er i slekt med) fikk flere tiden i måneden som skulle gå til å dekke mat, klær og andre ting. Jeg fikk aldri noen ting av de bortsett fra frisør en gang i året, og spiste veldig lite da jeg hadde spiseforstyrrelse. Mamma var den som kjøpte klær til meg selv om hun ikke hadde foreldreretten lengre. Dette tok jeg opp med barnevernet, og etter møtet lovet fosterfamilien min meg og mamma at de skulle sette innpå noen tusen hver måned av pengene de fikk som jeg kunne ha til jeg ble voksen. 

Jeg er nå 27 år og har aldri fått disse. Det er snakk om ganske mye penger og syns dette er svært trist mtp at alle har egenkapital og hus mens jeg aldri har hatt foreldre til å hjelpe meg med slike ting. I tillegg alt jeg gikk glipp av i ungdomsårene pga jeg ikke fikk noe fra fosterfamilien, så var alltid det løftet om at når jeg ble voksen skulle jeg få pengene og ville da klare meg. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: c8c7b...052

Kjære deg! Det er langt i fra alle som får økonomisk hjelp fra foreldrene sine!!! Du er ikke alene om å ikke ha fått økonomisk hjelp til egenkapital og slike dyre ting, så her får du få opp øynene dine! Du bør også bare få fingeren ut og spørre fosterforeldrene dine! 

Anonymkode: 5711f...169

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vinglepetra skrev:

Jeg er enig med flere her. Du bodde hos fosterfamilien din i 5 år. Du sier du gikk til frisør kun en gang i året og at du spiste lite. 
 

Jeg bodde hos mine biologiske foreldre og jeg gikk også til frisør bare en gang i året. Helt frivillig, har og hadde langt hår. Jeg fikk også klær bare 1-2 ganger i året, bare når jeg trengte det. Det er faktisk hel normalt for folk med langt hår å dra til frisør så sjeldent. Selvom om du spiste lite, så utgjør det faktisk ikke så stor forskjell i en husholdning, da man likevel er nødt til å tilberede middag og andre måltider i normale porsjoner.

Utgiftsdekningen til fosterbarn skal dekke husrom (bolig, eget rom til fosterbarnet, strøm, Internett, mobil, transport) i tillegg til fritidsaktiviteter, eventuelle ferier og andre ting du gjør på fritiden. Med et ekstra barn må man ha ekstra soverom, det går mer i strøm, kanskje bedre bredbånd osv. Det er mange usynlige kostnader der, som man ikke ser, men som også koster penger. I tillegg til dette har barnevernet og saksbehandler full innsyn i økonomien og alle utgifter til fosterbarnet må dokumenteres ganske godt hvis man skal ha utgiftsdekning. 

Det er ikke vanlig at fosterforeldre sparer på de pengene de får fra kommunen til å ha fosterbarn. De pengene går med til å gi fosterbarnet livsopphold, kost, losji og annet. De er heller ikke pålagt å gjøre det. Men hvis de har lovet deg dette så er det mulig å spørre om de har gjort det. Men uansett så tror jeg ikke det utgjør så mye penger, husrom og livsopphold koster en del. Det de eventuelt har spart på at du gikk til frisør en gang i året og at din mor kjøpte tøy til deg, tror jeg ikke er de store summene. 
 

Jeg fikk heller ikke hjelp av mine biologiske foreldre til å komme inn på boligmarkedet, jeg jobbet på aldershjem hver helg, alle ferier siden jeg var 18 og kjøpte meg min første leilighet som 23 åring. Så det går an å gjøre det på egenhånd ;) 
 

Du har allerede jobb og utdanning på plass, virker det som. Da er det bare å stå på og spare opp egenkapital. 
 

 

Dette er bare tull! Bv har da ikke innsyn i fosterfamilien sin økonomi. Heller ikke når det kommer til pengene de utbetaler. Da hadde det vært mange fosterfamilier som hadde blitt fratatt fosterbarnet. Det bør være rom for at fosterfamilien kan spare opp noe egenkapital til fosterbarnet og burde vært lovpålagt. Mange av disse barna står på bar bakke når plasseringen er over. De har gjerne ingen familie å falle tilbake igjen på, og veldig mange klarer ikke å fullfører videregående.

Anonymkode: 918f6...c29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke at folk, tydeligvis hvem som helst, kan bli fosterforeldre. Hvordan er det mulig å ha et ønske om å oppdra/hjelpe andres barn og slippe de inn i ditt hjem og gjøre noe sånt som dette her?! 

Jeg som singel og trygdet har ikke lov til å være fosterforelder, jeg har en nevø som mistrives hjemme og vil mye heller bo her hos meg for her har han det bra. Men jeg er "ikke egnet". Mens disse folkene til ts er "egnet" fordi de er gift og har jobb. Da er alt liksom ok og de står tydeligvis fritt til å stjele ts' penger og ikke finne bryet verdt med å betale noe som helst for henne annet enn en frisørtime en gang i året. 

Anonymkode: 23165...853

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull! Bv har da ikke innsyn i fosterfamilien sin økonomi. Heller ikke når det kommer til pengene de utbetaler. Da hadde det vært mange fosterfamilier som hadde blitt fratatt fosterbarnet. Det bør være rom for at fosterfamilien kan spare opp noe egenkapital til fosterbarnet og burde vært lovpålagt. Mange av disse barna står på bar bakke når plasseringen er over. De har gjerne ingen familie å falle tilbake igjen på, og veldig mange klarer ikke å fullfører videregående.

Anonymkode: 918f6...c29

Her er en link til Bufetat sine nettsider som sier hvor mye man får for å ha fosterbarn. Og en del av inntekten er skattepliktig. Den andre halvdelen som ikke er det skal dekke fritidsaktiviteter, daglige kostnader, som kost, losji, andre utgifter i forbindelse med barnet. 
 

https://bufdir.no/Fosterhjem/betaling/?gclid=Cj0KCQjw0rr4BRCtARIsAB0_48MiHuGl0-wImnEF9eH-3N91mE4DvEa2iVRiBh5G_hnX-Qk9R0oUrrwaAhWMEALw_wcB

Anonymkode: 21f0f...603

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er en link til Bufetat sine nettsider som sier hvor mye man får for å ha fosterbarn. Og en del av inntekten er skattepliktig. Den andre halvdelen som ikke er det skal dekke fritidsaktiviteter, daglige kostnader, som kost, losji, andre utgifter i forbindelse med barnet. 
 

https://bufdir.no/Fosterhjem/betaling/?gclid=Cj0KCQjw0rr4BRCtARIsAB0_48MiHuGl0-wImnEF9eH-3N91mE4DvEa2iVRiBh5G_hnX-Qk9R0oUrrwaAhWMEALw_wcB

Anonymkode: 21f0f...603

Meg over 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meld fra til barnevernet så de ikke får vøre fosterforeldere igjen. 

Anonymkode: ae3e3...88f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

https://bufdir.no/Fosterhjem/betaling/Eksempel__1_Begge_fosterforeldre_i_full_jobb/
 

Her står det at månedlig utgiftsdekning er aldersjustert og reguleres årlig. Det vil si at man får utgiftsdekning tilpasset det man faktisk bruker på barnet. 
 

Husk at det å ha et ekstra barn, koster mye i form av ekstra soverom, mer strøm, slitasje på bolig, kjøring til og fra steder/månedskort til barnet. Oppfølging på skole, helsestasjon, lege og fritidsaktiviteter med mer. Du sitter igjen med veldig lite, men formålet til alle fosterforeldre jeg har vært borti er ikke å tjene seg rike på fosterbarnet. Men heller å yte omsorg og gi barnet en verdig barndom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vinglepetra skrev:

Jeg er enig med flere her. Du bodde hos fosterfamilien din i 5 år. Du sier du gikk til frisør kun en gang i året og at du spiste lite. 
 

Jeg bodde hos mine biologiske foreldre og jeg gikk også til frisør bare en gang i året. Helt frivillig, har og hadde langt hår. Jeg fikk også klær bare 1-2 ganger i året, bare når jeg trengte det. Det er faktisk hel normalt for folk med langt hår å dra til frisør så sjeldent. Selvom om du spiste lite, så utgjør det faktisk ikke så stor forskjell i en husholdning, da man likevel er nødt til å tilberede middag og andre måltider i normale porsjoner.

Utgiftsdekningen til fosterbarn skal dekke husrom (bolig, eget rom til fosterbarnet, strøm, Internett, mobil, transport) i tillegg til fritidsaktiviteter, eventuelle ferier og andre ting du gjør på fritiden. Med et ekstra barn må man ha ekstra soverom, det går mer i strøm, kanskje bedre bredbånd osv. Det er mange usynlige kostnader der, som man ikke ser, men som også koster penger. I tillegg til dette har barnevernet og saksbehandler full innsyn i økonomien og alle utgifter til fosterbarnet må dokumenteres ganske godt hvis man skal ha utgiftsdekning. 

Det er ikke vanlig at fosterforeldre sparer på de pengene de får fra kommunen til å ha fosterbarn. De pengene går med til å gi fosterbarnet livsopphold, kost, losji og annet. De er heller ikke pålagt å gjøre det. Men hvis de har lovet deg dette så er det mulig å spørre om de har gjort det. Men uansett så tror jeg ikke det utgjør så mye penger, husrom og livsopphold koster en del. Det de eventuelt har spart på at du gikk til frisør en gang i året og at din mor kjøpte tøy til deg, tror jeg ikke er de store summene. 
 

Jeg fikk heller ikke hjelp av mine biologiske foreldre til å komme inn på boligmarkedet, jeg jobbet på aldershjem hver helg, alle ferier siden jeg var 18 og kjøpte meg min første leilighet som 23 åring. Så det går an å gjøre det på egenhånd ;) 
 

Du har allerede jobb og utdanning på plass, virker det som. Da er det bare å stå på og spare opp egenkapital. 
 

 

Det uthevede er feil og uten rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 918f6...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vinglepetra skrev:

https://bufdir.no/Fosterhjem/betaling/Eksempel__1_Begge_fosterforeldre_i_full_jobb/
 

Her står det at månedlig utgiftsdekning er aldersjustert og reguleres årlig. Det vil si at man får utgiftsdekning tilpasset det man faktisk bruker på barnet. 
 

Husk at det å ha et ekstra barn, koster mye i form av ekstra soverom, mer strøm, slitasje på bolig, kjøring til og fra steder/månedskort til barnet. Oppfølging på skole, helsestasjon, lege og fritidsaktiviteter med mer. Du sitter igjen med veldig lite, men formålet til alle fosterforeldre jeg har vært borti er ikke å tjene seg rike på fosterbarnet. Men heller å yte omsorg og gi barnet en verdig barndom. 

Det er mange fosterforeldre som også har fosterbarn pga økonomi. 

Anonymkode: 918f6...c29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...