Gå til innhold

Fosterfamilie lovet de skulle spare pengene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne er til deg og ts: dessverre blir de fleste fosterforeldre for pengenes skyld. 

Anonymkode: 463d2...1af

Ja var i fosterfamilie før dette også og da fortalte konen til min fosterfar i sinne at «du vet du bare bor her fordi han får penger» 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja var i fosterfamilie før dette også og da fortalte konen til min fosterfar i sinne at «du vet du bare bor her fordi han får penger» 

Anonymkode: c8c7b...052

😢💔 Helt jævlig! 

Anonymkode: 463d2...1af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de sa at de skulle spare noe penger til deg, så er de ikke lovpliktig til det.

Har selv hørt gjennom hele oppvekst at foreldrene mine sparte penger til meg, men har aldri sett en krone av det. Og nei, jeg har ikke vært den som kaster bort penger. Jeg gikk den forventa veien med utdannelse, jobb osv.

Selv om de har sagt de sparte til meg, har jeg ikke rett på noe... Jeg betalte alt selv fra jeg var 16 år, busskort, klær, skolebøker, sko osv osv. At mora mi fikk barnebidrag og utvidet barnetrygd og skattelette pga status som enslig forsørger, hjalp ikke på her... Måtte betale alt selv.

Anonymkode: 9f540...a48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at folk, tydeligvis hvem som helst, kan bli fosterforeldre. Hvordan er det mulig å ha et ønske om å oppdra/hjelpe andres barn og slippe de inn i ditt hjem og gjøre noe sånt som dette her?! 

Jeg som singel og trygdet har ikke lov til å være fosterforelder, jeg har en nevø som mistrives hjemme og vil mye heller bo her hos meg for her har han det bra. Men jeg er "ikke egnet". Mens disse folkene til ts er "egnet" fordi de er gift og har jobb. Da er alt liksom ok og de står tydeligvis fritt til å stjele ts' penger og ikke finne bryet verdt med å betale noe som helst for henne annet enn en frisørtime en gang i året. 

Anonymkode: 23165...853

Ja det er helt på trynet men min erfaring er at barnevernet ser ofte ikke forbi penger og flott hus.

De har en oppfatning av at hvis du har alt på stell i livet, fint hus, fancy bil og jobb ja da er du et godt menneske og gode foster foreldre. 

Anonymkode: 17ee4...531

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men du kan be om innsyn i sakspapirene dine om du ikke har gjort det. Hadde dere et møte om dette med penger så skal det være et referat om det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, n_97 skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, men du kan be om innsyn i sakspapirene dine om du ikke har gjort det. Hadde dere et møte om dette med penger så skal det være et referat om det. 

Vi hadde møte hver uke men disse er ikke referat fra i mappen min. Store møter eller hendelser er med i denne mappen 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penger fosterforeldre får fra barnevernet og barnetrygd er ment å gå til forsørgelse av fosterbarnet (mat, klær osv), ikke til sparing. Hverken fosterbarn eller biologiske barn har krav på at fosterforeldre eller foreldre sparer penger til dem.

Det høres ut som om fosterforeldrene dine har vært skikkelig gjerrige, for all del, men de er ikke lovpålagt å måtte spare til deg. Det er heller ikke sånn at alle som har vokst opp hos sine biologiske foreldre har en haug med egenkapital.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bente1234 skrev:

Hun betalte mye som fosterfamilien får ræva full av penger til. Klart hun ikke har klart å spare noe. Hun sliter vel nok fra før etter som bv tok henne fra mora si

Det er ikke moren til TS som har betalt fosterfamilien penger. Fosterfamilier får penger fra barnevernet for å ha fosterbarn. Stort sett ikke snakk om store summer (med mindre det er snakk om veldig krevende barn som krever at en av fosterforeldrene er hjemmeværende), men bidrag til å forsørge barnet/barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tilgang på sakspapirene dine Og ta det derfra 🙂

Jeg er forøvrig fosterbarn selv, og har aldri fått hjelp til bolig eller lignende. Jeg måtte og støvsuge og gjøre ting hjemme for ukelønna mi 😉 jeg arvet dessuten mye klær og! Så jeg reagerer ikke akkurat på den del av tråden din altså. Jeg tror det er mange barn/ungdom som må gjøre plikter hjemme for ukelønn og ingen i min vennegjeng har fått hjelp til egenkapital av foreldrene sine heller. Men dersom fosterforeldrene dine har lovt at du skal få penger når du blir voksen, så er det jo en annen sak. Spør dem, dersom du fortsatt har kontakt med de?

Anonymkode: 47592...9b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at et fosterbarn er som et vanlig barn, dvs de må bidra i hjemmet. Så at du måtte gjøre litt husarbeid for lommepengene, det kan jeg ikke se noe galt i.

Når det gjelder å spare opp penger til barn (egne eller fosterbarn), komme jo helt an på familiens økonomi. Ta f eks barnetrygden. Noen foreldre har økonomisk anledning til å sette av hele denne til barna fremtid. Andre foreldre trenger hver krone for å få det til å gå rundt.

Om du lurer på om det er spart noe opp til deg, slik du oppfattet at det skulle, så spør. Bedre det enn å gå og lage historier i hodet ditt om unnaluring av penger. Om de bekrefter at det er penger der, og at du skal få disse, så flott. Om de ikke har spart noe, vel, så får du vel en begrunnelse for det.

Du skriver at "alle har egenkapital og hus". Hvem er alle? De fleste må faktisk spare seg opp penger selv. For å være ærlig, virker det som om du kanskje synes litt for mye synd på deg selv, og baserer livslykken din for mye på disse pengene. Det virker også noe økonomisk urealistisk at de skulle ha flere tusen å legge til side hver mnd. De fleste "vanlige" foreldre har ikke det.

Anonymkode: 45c4d...418

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er vel utgiftsdekning rett over 7000kr per mnd. Det skal dekke alt! Mat, ekstra strøm, forsikring, fritidsaktiviteter, feriereiser, busskort, tlf etc.Det koster å forsørge barn og man blir ikke rik av å være fosterforeldre. En mnd.trenger man kanskje en sykkel, så er hele utgiftsdekningen for den mnd brukt opp. Synes det hele virker veldig snodig. 

 

Anonymkode: e2c29...4ac

Hvis begge fosterforeldre er i vanlig jobb så får de i dag er kr 8400, dette er inntekt som det skattes av. 

i tillegg får man kr 7350 som skal gå til utstyr, mat, og fritidsaktiviteter mm.

https://bufdir.no/Fosterhjem/betaling/Eksempel__1_Begge_fosterforeldre_i_full_jobb/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde møte hver uke men disse er ikke referat fra i mappen min. Store møter eller hendelser er med i denne mappen 

Anonymkode: c8c7b...052

Da må vel saksbehandler ha fått vite om at fosterforeldre hverken gav deg klær eller fritidsaktiviteter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aureka skrev:

Da må vel saksbehandler ha fått vite om at fosterforeldre hverken gav deg klær eller fritidsaktiviteter?

Jeg vet ikke hvem som fikk vite hva, husker bare vi hadde møte angående dette da de var på besøk hos oss hjemme engang i uken. Det har vært utrolig mange mennesker innblandet fra barnevern, PPT og lignede oppover årene så vanskelig å huske. Jeg har lest gjennom mappen min og det står ikke der at jeg ikke fikk klær 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri sykkel, ski, turer, forsikring hadde mamma på meg, busskort eller lignende. Jeg fikk mat og en plass og sove, i tillegg 100kr om jeg jobbet for de. Var ikke med på aktiviteter og mamma kjøpte klær. Dette ble tatt opp at jeg aldri fikk noe under ett møte med barnevernet, og de avtalte da at pengene de ikke brukte som var noen tusen i mnd skulle gå til en egen sparekonto jeg skulle få som voksen. 

Anonymkode: c8c7b...052

Da har du jo vitne i saksbehandler. Veldig merkelig at barnevernet gikk med på den avtalen. Det hadde nok ikke funket i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Aureka skrev:

Da har du jo vitne i saksbehandler. Veldig merkelig at barnevernet gikk med på den avtalen. Det hadde nok ikke funket i dag. 

Barnevernet gikk ikke med på avtalen. Barnevernet sa at jeg skulle få mer av klær, aktiviteter osv. Etter møtet var ferdig og barnevernet var dratt sa fosterforeldrene mine at de heller skulle sette pengene på en sparekonto slik at jeg hadde de til jeg ble voksen, istedenfor å «sløse» det bort 

Anonymkode: c8c7b...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i første innlegg at du er i slekt med fosterfamilien. Er de nære slektninger? Er dette noe moren din kunne snakket med eventuelt?

Anonymkode: eff60...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er ikke moren til TS som har betalt fosterfamilien penger. Fosterfamilier får penger fra barnevernet for å ha fosterbarn. Stort sett ikke snakk om store summer (med mindre det er snakk om veldig krevende barn som krever at en av fosterforeldrene er hjemmeværende), men bidrag til å forsørge barnet/barna.

Her er satsene for 2019

BB4D8E9A-A4CF-42E4-8106-52B46DFD20D8.thumb.jpeg.8d74709f19d6fca1bcc687e9781e899f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er ikke moren til TS som har betalt fosterfamilien penger. Fosterfamilier får penger fra barnevernet for å ha fosterbarn. Stort sett ikke snakk om store summer (med mindre det er snakk om veldig krevende barn som krever at en av fosterforeldrene er hjemmeværende), men bidrag til å forsørge barnet/barna.

Hun har kjøpt klær til eget barn fordi hun er glad i dattera si. Fosterforeldrene kjøpte jo ikke noe klær

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn er mer enn hva jeg får i arb l trygd hver mnd så for meg er d utrolig mye penger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterforeldre blir jo frikjøpt fra vanlig jobb for å ta inn fosterbarn. Når de ikke får vanlig lønn bruker de jo disse pengene på huslån, billån, regninger, mat, lege, klær osv.

Anonymkode: 2ac41...a1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...