Gå til innhold

syntes dere uføretrygden er for lav, høy eller passe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke snakket ned om de som jobber. Hvis jeg hadde helse til å jobbe omså bare 30%, så ja da hadde jeg gjort det med glede. Utifra innlegget ditt tror jeg du har restarbeidsevne. Enkelte på uføre fullfører en vanvittig stor jobb for å komme seg igjennom dagen. Jeg påstår ikke at det er en byrde å ikke jobbe, men at det er en byrde å ikke KLARE å jobbe fordi helsen ikke strekker. Enkelte har ikke gode perioder og sliter både natt og dag. Håper du kommer deg ut i arbeid kvikt, og be dem få deg ut på arbeidsprøving. Tydeligvis du får feil tiltak på AAP når du skriver slikt

Anonymkode: 35139...202

Hvilken kompetanse har du til å vurdere dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lasox

Litt for lavt. Fryktelig vanskelig for single og få tak i leiligheter med 1 soverom som ufør spesielt om man tenker å bo i flere byer i landet. Problemet som har ført til store antallet uføre er jo naturligvis et handlings-hemmet regjering som bare klarer å kutte ned på tilbud til AAP for et eksempel uten at det har kommet noen gode mottiltak.

Det at den rød-grønne lovte uføre bostøtten ville bli den samme kunne dem ha spart seg for. For alle visste at den kom til å forsvinne med uføre-reformen og den forsvant mer eller mindre for nesten alle sammen. Det har økt fattigdommen i landet betydelig. 2-3000,- per måned i bostøtte som har forsvunnet er et betydelig beløp av en inntekt på 16-18,500,- i måned.

Så akkurat nå syns jeg uføre støtten i landet er litt for lavt.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fint for deg, men det betyr ikke at den summen er nok for alle andre også.

Anonymkode: d4fa2...b0c

Strengt tatt gjør det vel det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Strengt tatt gjør det vel det.

Nei. Uføre er ikke en homogen gruppe. Det er ulike utfordringer. Noen har mer ekstrakostnader enn andre, som er uforskyldt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Uføre er ikke en homogen gruppe. Det er ulike utfordringer. Noen har mer ekstrakostnader enn andre, som er uforskyldt. 

Joda, men dette bør dekkes pp andre måter, ikke ved å gi høyere trygd til flertallet som ikke har disse utgiftene,.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva man er vant til. For meg ville dette vært passe. For andre ville de slitt med den inntekten. 

Anonymkode: 15c25...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Joda, men dette bør dekkes pp andre måter, ikke ved å gi høyere trygd til flertallet som ikke har disse utgiftene,.

Som ville resultert i enda mer byråkrati og papirmølle, hos folk som har nok å gjøre fra før av. Også nok en ekstrakostnad. 

Nei. Mange har lidd mange år under nav, og trenger ikke flere turer innom kontorene for å søke på ditten og datten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ville resultert i enda mer byråkrati og papirmølle, hos folk som har nok å gjøre fra før av. Også nok en ekstrakostnad. 

Nei. Mange har lidd mange år under nav, og trenger ikke flere turer innom kontorene for å søke på ditten og datten.

Da må de klare seg uten å få de kostnadene dekket, for å øke trygden for alle er ikke forsvarlig. 

For øvrig trenger man ikke innom kontor for en slik ting i 2020.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så løsningen er bare å gi høyere trygd generelt😂?

Anonymkode: e6ff0...8fb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarierende argumenter tenker jeg vi kan kalle det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt for lav, men synes ikke noe om at unge uføre skal få mer enn de som ikke har ung ufør. Synes alle burde få en minstesum på mellom 18-19000 + høyere barnetillegg for de som har barn. Barne tillegget burde ligge på samme antall kr som de under gjeldsordning får..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2020 den 21.16):

For noe tull. Klarer du ikkejobbe, klarer du ikke barn. Så enkelt er det faktisk. Resten orker jeg ikke kommentere fordi det bare er svada. 

Anonymkode: 34ba6...f3e

Ikke alle klarer begge deler. Hva skal man da gjøre om man først blir gravid?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ønsker å beklage min kommentar ovenfor deg spesifikt, men ikke ovenfor uføre foreldre som gruppe. Du er ikke normen. Men dersom du faktisk hadde jobb og bidro til samfunnet normalt før du ble ufør, so faller du innenfor den gruppa som har grunnlag for å få mer støtte, slik jeg ser det.  

Anonymkode: c9809...669

Hva med slike som meg som grunnet feilbehandling av helsevesenet ble ufør som 16 åring? Burde jeg bli sterilisert? 

Anonymkode: bbff3...024

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Da hadde man blant annet hatt råd til å gå til tannlegen f.eks.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull. Klarer du ikkejobbe, klarer du ikke barn. Så enkelt er det faktisk. Resten orker jeg ikke kommentere fordi det bare er svada. 

Anonymkode: 34ba6...f3e

Det kommer vel veldig an på hvorfor man ikke kan jobbe... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med slike som meg som grunnet feilbehandling av helsevesenet ble ufør som 16 åring? Burde jeg bli sterilisert? 

Tydeligvis noen med «hitlersk» tankegang her inne som mener det ja. Han mente visst at funksjonshemmede kunne vi bare kvitte oss med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Naboen min som er ufør bytter ut bilen i ny modell hvert 4.år omtrent. Så det er tydelig at mange uføre ikke akkurat lever i noen økonomisk nød...

Anonymkode: 6faf5...76d

Jeg er ufør, er alenemor, bor i nedbetalt hus, bytter bil hvert andre år, drar på de ferier jeg og mitt barn ønsker og har generelt god økonomi. Jeg får i underkant av 33.000 av NAV i måneden og dette tilsvarer ca 40 % av min inntekt da jeg jobbet, jeg hadde også en uførforsikring som min arbeidsgiver betalte og den dekket mellomlegget opp til 90 % så der får jeg litt over 40.000 i måneden. I tillegg hadde jeg en kritisk syk forsikring som gav en engangsutbetaling på 7g og da jeg ble 100 % ufør fikk jeg utbetalt en engangssum på 24g. Mao har jeg som ufør meget god råd, men det er etter å ha jobbet i mange år og hatt veldig gode forsikringer.

Anonymkode: 5fa41...1b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brunello skrev:

Argumentet for en høyere sats for Inge, er at det er en gruppe som ikke har hatt anledning til å opparbeide seg høyere uførepensjon. De som ikke får ung ufør og har lavere utbetaling har vel seg selv å takke i mange tilfeller.

Jeg ble syk da jeg var 18 år. Bodde på sykehus i 5 år og endte opp ufør. Fikk avslag på ung ufør fordi jeg har fullført vgs. Har jeg meg selv å takke? Kun et fåtall av de som blir syke før fylte 26 får faktisk ung ufør. De klamrer seg til alvorlighetskravet og gir avslag til de fleste.det er tilsynelatande flaks uflaks om du får det eller ei. 

Anonymkode: 3b312...7fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke snakket ned om de som jobber. Hvis jeg hadde helse til å jobbe omså bare 30%, så ja da hadde jeg gjort det med glede. Utifra innlegget ditt tror jeg du har restarbeidsevne. Enkelte på uføre fullfører en vanvittig stor jobb for å komme seg igjennom dagen. Jeg påstår ikke at det er en byrde å ikke jobbe, men at det er en byrde å ikke KLARE å jobbe fordi helsen ikke strekker. Enkelte har ikke gode perioder og sliter både natt og dag. Håper du kommer deg ut i arbeid kvikt, og be dem få deg ut på arbeidsprøving. Tydeligvis du får feil tiltak på AAP når du skriver slikt

Anonymkode: 35139...202

Du klarer å fastslå andres restarbeidsevne ut fra ett eneste innlegg på KG? Nei, hva skal vi nå med journaler, leger og NAV og greier. Men takk for omtanken.

Det jeg prøver å si, er at selv om man har fått utdelt elendige kort her i livet, ikke kan påberope seg noe "men jeg gjør en større innsats enn deg!"-kort i en diskusjon om trygdesatsene er for lave eller ikke. Det er kjipt, vondt, beintøft, og himmelropende urettferdig å være syk, men noen jobb er det ikke. Det blir som å sammenligne epler og pærer.

Anonymkode: 081d8...2be

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...