Gå til innhold

Gutt 6-7 år i damegarderobe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen, du har ei jente. Rektor på skolen til sønnen min sa at modenheten på 6-åringer varierer med opptil 4 år. Det er ganske mye. Særlig mange gutter er litt treigere enn jenter 

Anonymkode: 182ba...dee

Fullstendig klar over dette. Jeg sier jo også at jeg har en vimsete jente, så ikke nødvendigvis noe mer moden enn en gutt på samme alder, altså. 

I 1.klasse skal man faktisk ta imot barn som har modenhet til en 4 åring, fordi variasjonen er enorm i hvor de er i utvikling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barn svømming i første klasse da? Det har i hvert fall ikke min førsteklassing. De dusjer heller ikke etter gymmen i førsteklasse, så de får ikke øvd seg på dette som førsteklassinger

 

 

 

 

Anonymkode: 182ba...dee

Her begynner se med svømming i andre klasse.

Anonymkode: ecfd0...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener en et barn på 6-7 år ikke klarer seg alene i garderoben, hva tror dere de gjør på skolen i svømmetimene, tror dere lærer hjelper barnet å skifte? Nei, barn er mye mer selvstendig enn det mange foreldre tror.

Hilsen lærer.

Anonymkode: ecfd0...d26

Selv om mange barn klarer seg bra er det ikke alle som gjør det. Det er stor variasjon.

Anonymkode: 81abf...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er virkelig ikke rart 

Anonymkode: da55e...6e7

Hvorfor?

Anonymkode: 81abf...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint!😊

Anonymkode: a42cf...f50

Hvordan kan du si det? Her har vi regler på at barn over 6 kan ikke gå inn i en annen garderobe med mindre det er samme kjønn

Anonymkode: 263fe...656

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 7 åring burde greie seg selv i garderoben. Til sammenligning gikk jeg og størsteparten av min klasse alene til skolen på den alderen. Han overlever.

Anonymkode: 069c7...15d

Kommer veldig Ann på hvilken badeland. Her ville ikke jeg sluppet inn en 6 åring alene i garderoben om han aldri hadde vært der før. Ikke får de lov heller ettersom barn under 11 skal følges av en voksen til en hver tid

Anonymkode: 263fe...656

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barn svømming i første klasse da? Det har i hvert fall ikke min førsteklassing. De dusjer heller ikke etter gymmen i førsteklasse, så de får ikke øvd seg på dette som førsteklassinger

Anonymkode: 182ba...dee

På denne skolen dusjet de sammen men med lærer til stede i første klasse. Det hadde de gjort siden 80-tallet da andre skoler også gjorde det. Ingen hadde klaget tidligere før en "moderne" mor klaget nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J0az8/paa-denne-skolen-dusjer-gutter-og-jenter-i-1klasse-sammen

På 70 og 80 tallet var det mange steder hvor barna delte garderobe og dusj i hele småskolen. 

Anonymkode: 81abf...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Beeblebrox skrev:

Seriøst???? En gutt på 7 år? :sjokkbla: 

Selvfølgelig kan du ta med deg en på på 7 år i dame garderoben, TS! Om noen reagerer på det, så har de faktisk seriøse problemer...

Det er ikke en selvfølge. Mange badeland har aldersgrense for hvor gamle barna kan være for å være med i garderobe av motsatt kjønn. Her er aldersgrensa 6.

Anonymkode: 263fe...656

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På denne skolen dusjet de sammen men med lærer til stede i første klasse. Det hadde de gjort siden 80-tallet da andre skoler også gjorde det. Ingen hadde klaget tidligere før en "moderne" mor klaget nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J0az8/paa-denne-skolen-dusjer-gutter-og-jenter-i-1klasse-sammen

På 70 og 80 tallet var det mange steder hvor barna delte garderobe og dusj i hele småskolen. 

Anonymkode: 81abf...2c9

Du kan ikke sammenligne svømmehallen fra 70-80 tallet med de badelandene som er nå. 

Anonymkode: 263fe...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at min datter på 8 hadde syns det var ubehagelig med en gutt på tilnærmet samme alder i garderoben. På den alderen bør man klare seg greit, selvfølgelig forskjell blant barn, men han trenger jo ikke låse inn alt selv osv, men bare skifte og vaske seg. 

Anonymkode: 25480...869

Så trist å høre at datteren din har så store issues.

Men hva mener du med at han ikke trenger å låse inn noe, han må jo det hvis han må være alene i garderoben? Eller må og må, du må jo heller ikke låse inn tingene dine, men du ønsker kanskje gjerne at de ikke blir stjålet...?

16 timer siden, Beeblebrox skrev:

Vet ikke hva den "generelle konsensusen" er der jeg, men personlig vil jeg si at en voksen person som har problemer med det, har alvorlige problemer...

 

Helt enig. Skremmende utvikling av samfunnet.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk aldersgrense på 6 år mange plasser. 

Anonymkode: 045ab...96e

Hører flere her påstår det, men så langt har ingen kommet med et eksempel. Jeg har aldri hørt om det eller vært borti det.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som har barn med diagnose og som må ha hjelp?

Anonymkode: f923f...6d6

Da skal man tydeligvis aldri i svømmehallen i følge alle de her inne som seksualiserer små barn.

6 timer siden, Isabela skrev:

The f..k that 7 years old child is big enough to change his clothes self. 

Men det er ikke snakk om å bare skifte. De skal finne seg et (mest sannsynlig elektronisk) skap, låse inn tingene sine, og huske hvilket det var. Dusje uten klær, så kle på seg, så gå inn til svømmehallen. I vår svømmehall er dørene mellom garderobe og dusj kjempetunge, min unge trenger hjelp til å få dem opp. Ofte kan de ikke svømme enda på den alderen, kanskje er de ferdig skiftet og dusjet før foreldrene i den andre garderoben. Enkelte 7-åringer er impulsive og kan finne på å gå i vannet mens de venter, også fordi man blir svinkald av å stå på kanten, våt etter dusjen, i den kalde svømmehallen.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener en et barn på 6-7 år ikke klarer seg alene i garderoben, hva tror dere de gjør på skolen i svømmetimene, tror dere lærer hjelper barnet å skifte? Nei, barn er mye mer selvstendig enn det mange foreldre tror.

Hilsen lærer.

Anonymkode: ecfd0...d26

Hei lærer. Moren min er også lærer, og enkelte førsteklassinger klarer ikke å tørke seg selv etter å ha vært på do en gang. Enkelte førsteklassinger tisser seg ut flere ganger i uka og trenger hjelp til å skifte. Noen førsteklassinger klarer nok fint den garderobesituasjonen alene, men ikke alle.

Anonymkode: 509d9...581

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så trist å høre at datteren din har så store issues.

Men hva mener du med at han ikke trenger å låse inn noe, han må jo det hvis han må være alene i garderoben? Eller må og må, du må jo heller ikke låse inn tingene dine, men du ønsker kanskje gjerne at de ikke blir stjålet...?

Helt enig. Skremmende utvikling av samfunnet.

Hører flere her påstår det, men så langt har ingen kommet med et eksempel. Jeg har aldri hørt om det eller vært borti det.

Da skal man tydeligvis aldri i svømmehallen i følge alle de her inne som seksualiserer små barn.

Men det er ikke snakk om å bare skifte. De skal finne seg et (mest sannsynlig elektronisk) skap, låse inn tingene sine, og huske hvilket det var. Dusje uten klær, så kle på seg, så gå inn til svømmehallen. I vår svømmehall er dørene mellom garderobe og dusj kjempetunge, min unge trenger hjelp til å få dem opp. Ofte kan de ikke svømme enda på den alderen, kanskje er de ferdig skiftet og dusjet før foreldrene i den andre garderoben. Enkelte 7-åringer er impulsive og kan finne på å gå i vannet mens de venter, også fordi man blir svinkald av å stå på kanten, våt etter dusjen, i den kalde svømmehallen.

Hei lærer. Moren min er også lærer, og enkelte førsteklassinger klarer ikke å tørke seg selv etter å ha vært på do en gang. Enkelte førsteklassinger tisser seg ut flere ganger i uka og trenger hjelp til å skifte. Noen førsteklassinger klarer nok fint den garderobesituasjonen alene, men ikke alle.

Anonymkode: 509d9...581

Jeg jobber i et badeland, aldersgrensen er 6 år..

Anonymkode: 263fe...656

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så trist å høre at datteren din har så store issues.

Men hva mener du med at han ikke trenger å låse inn noe, han må jo det hvis han må være alene i garderoben? Eller må og må, du må jo heller ikke låse inn tingene dine, men du ønsker kanskje gjerne at de ikke blir stjålet...?

Helt enig. Skremmende utvikling av samfunnet.

Hører flere her påstår det, men så langt har ingen kommet med et eksempel. Jeg har aldri hørt om det eller vært borti det.

Da skal man tydeligvis aldri i svømmehallen i følge alle de her inne som seksualiserer små barn.

Men det er ikke snakk om å bare skifte. De skal finne seg et (mest sannsynlig elektronisk) skap, låse inn tingene sine, og huske hvilket det var. Dusje uten klær, så kle på seg, så gå inn til svømmehallen. I vår svømmehall er dørene mellom garderobe og dusj kjempetunge, min unge trenger hjelp til å få dem opp. Ofte kan de ikke svømme enda på den alderen, kanskje er de ferdig skiftet og dusjet før foreldrene i den andre garderoben. Enkelte 7-åringer er impulsive og kan finne på å gå i vannet mens de venter, også fordi man blir svinkald av å stå på kanten, våt etter dusjen, i den kalde svømmehallen.

Hei lærer. Moren min er også lærer, og enkelte førsteklassinger klarer ikke å tørke seg selv etter å ha vært på do en gang. Enkelte førsteklassinger tisser seg ut flere ganger i uka og trenger hjelp til å skifte. Noen førsteklassinger klarer nok fint den garderobesituasjonen alene, men ikke alle.

Anonymkode: 509d9...581

Jeg jobber i et badeland og aldersgrensen er 6 år. Som mange andre badeland. Foreldre MÅ følge barna sine fra A til Å  om de er under 11. En 6 åring skjønner pent lite av elektronikken med skap, TAG, inngang ol om de ikke har vært her før. Det er også svært stort her i flere etasjer og det er lett for en 6 åring å gå seg bort, havne på avveie, ramle i bassengene ol. Så er helt enig med deg og du tenker slik en forelder bør tenke i store badeland. Jeg skulle ønske alle kunne passe på de minste barna sine like bra

Anonymkode: 263fe...656

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På denne skolen dusjet de sammen men med lærer til stede i første klasse. Det hadde de gjort siden 80-tallet da andre skoler også gjorde det. Ingen hadde klaget tidligere før en "moderne" mor klaget nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J0az8/paa-denne-skolen-dusjer-gutter-og-jenter-i-1klasse-sammen

På 70 og 80 tallet var det mange steder hvor barna delte garderobe og dusj i hele småskolen. 

Anonymkode: 81abf...2c9

Husk at dagens førsteklassinger er ett år yngre enn de var på 80 og store deler av 90-tallet. Dette året modnes barna mye

Anonymkode: 182ba...dee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne svømmehallen fra 70-80 tallet med de badelandene som er nå. 

Anonymkode: 263fe...656

Hvilken forskjell mener du er viktig? Mener du at det er lettere for barn i moderne garderober eller vanskeligere?

Anonymkode: 81abf...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken forskjell mener du er viktig? Mener du at det er lettere for barn i moderne garderober eller vanskeligere?

Anonymkode: 81abf...2c9

Mye mer teknologi i skap og lignende. Barna starter ett år tidligere på skolen i dag enn da. 

Anonymkode: 182ba...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke nevne eksempler fra Norge, da jeg ikke vil fortelle hvor jeg bor. Men her jeg bor er det 6-årsgrense i de nærmeste svømmehallene, altså at man må gå i garderober etter kjønn fra fylte seks år. Legolands badeland er et eksempel på at det er 6-årsgrense, mener jeg å huske. Min erfaring er at småjentenes reaksjoner på gutter i garderoben ikke handler om seksualitet, men om at man med alderen får mer behov for privatliv. Dette vises også ved at jenter tidligere en gutter blir opptatt av å låse dodører. Jeg sier ikke at alle jenter på seks år vil reagere på å se gutter i garderoben, men at i alle fall  de mest modne vil det. Da synes jeg reglene skal ta hensyn til dem. Som voksen har jeg ikke problemer med at små gutter er i garderoben, selv om både jeg og jenta mi har opplevd kommentarer om kroppene våre fra gutter i 6-årsalderen. 

Anonymkode: 65d6f...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke nevne eksempler fra Norge, da jeg ikke vil fortelle hvor jeg bor. Men her jeg bor er det 6-årsgrense i de nærmeste svømmehallene, altså at man må gå i garderober etter kjønn fra fylte seks år. Legolands badeland er et eksempel på at det er 6-årsgrense, mener jeg å huske. Min erfaring er at småjentenes reaksjoner på gutter i garderoben ikke handler om seksualitet, men om at man med alderen får mer behov for privatliv. Dette vises også ved at jenter tidligere en gutter blir opptatt av å låse dodører. Jeg sier ikke at alle jenter på seks år vil reagere på å se gutter i garderoben, men at i alle fall  de mest modne vil det. Da synes jeg reglene skal ta hensyn til dem. Som voksen har jeg ikke problemer med at små gutter er i garderoben, selv om både jeg og jenta mi har opplevd kommentarer om kroppene våre fra gutter i 6-årsalderen. 

Anonymkode: 65d6f...6af

Har gutter i 6-årsalderen kommenterer kroppen din i en garderobe? 

Anonymkode: 182ba...dee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har gutter i 6-årsalderen kommenterer kroppen din i en garderobe? 

Anonymkode: 182ba...dee

Jepp. Jeg har svømt aktivt og går ofte i svømmehallen. Har både hørt og selv fått kommentarer rundt utseendet på underlivet/hårvekst/manglende hårvekst, bryster osv. Mange av kommentarene kunne sikkert kommet fra en jente, men gutter synes vel typisk det er mer spennende med alle de ulike kroppene, siden de muligens er mindre vant til å se dem. Det verste var da en gutt kommenterte hvor (unormalt) store bryster en veldig ung jente hadde, mens han pekte og lo. Eller han som fortalte moren høylytt at «hun der dama har en stor og en liten pupp». Slike kommentarer mener jeg bør gjøre at foreldre tar hintet om å gå i riktig garderobe. Voksne bør tåle slike kommentarer fra barn, men det er verre når de rettes mot unge eller andre barn. Og uavhengig av kommentarer, synes jeg grensene må lages for å respektere at noen førsteklassinger synes det er veldig ubehagelig med samme kjønn i garderoben. 

Anonymkode: 65d6f...6af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at mange av dere som ikke ser problemet, umulig kan være jentemamma. Gutten min hadde brydd seg null hvilken garderobe han var i til han var rundt ti år.  Jenta mi ble nærmest traumatisert av at en gutt i klassen så henne naken i jentedusjen da hun var 6,5 år og gikk i første klasse. Det er ikke greit å gå i «feil» garderobe etter skolestart. Jenta mi nektet plent å gå på svømming etter at dette skjedde, mens gutten snakket på skolen om at han hadde sett tissen hennes. At hun hadde sett hans var tydeligvis ikke noe problem for ham. Det er stor forskjell både på alder og modning ved skolestart. Gutter er mye mer «barn» enn jenter i den alderen, så jeg tenker at det verste er å ta gutter inn i jentedusjen, fordi det potensielt kan skade alle andre. Å ta en jente på seks år i guttedusjen er kanskje verst for jenta. Men jeg synes uansett ikke det er greit etter skolestart. Mange steder kan man få hjelp av de ansatte til å få ungen gjennom garderoben. 

Anonymkode: 65d6f...6af

Det er nettopp tilfeller som dette som gjør at jeg er skeptisk til å ha såpass store barn i feil i feil garderobe. Jeg kan forstå at jenta di ikke synes det var trivelig å bli snakket om på skolen.

Anonymkode: 2cd2b...da3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jepp. Jeg har svømt aktivt og går ofte i svømmehallen. Har både hørt og selv fått kommentarer rundt utseendet på underlivet/hårvekst/manglende hårvekst, bryster osv. Mange av kommentarene kunne sikkert kommet fra en jente, men gutter synes vel typisk det er mer spennende med alle de ulike kroppene, siden de muligens er mindre vant til å se dem. Det verste var da en gutt kommenterte hvor (unormalt) store bryster en veldig ung jente hadde, mens han pekte og lo. Eller han som fortalte moren høylytt at «hun der dama har en stor og en liten pupp». Slike kommentarer mener jeg bør gjøre at foreldre tar hintet om å gå i riktig garderobe. Voksne bør tåle slike kommentarer fra barn, men det er verre når de rettes mot unge eller andre barn. Og uavhengig av kommentarer, synes jeg grensene må lages for å respektere at noen førsteklassinger synes det er veldig ubehagelig med samme kjønn i garderoben. 

Anonymkode: 65d6f...6af

Hva gjør foreldrene når ungene peker og ler?

Anonymkode: 2cd2b...da3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...