Gå til innhold

Gutt 6-7 år i damegarderobe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Jeg kan "godta" at andre har sine egne meninger, men jeg kan ikke i min villeste fantasi sette meg inn i problemstillingen der barn på 7 år i en garderobe skulle være problematisk for voksne og oppegående mennesker :sprettoy:  Derav -"alvorlige problemer", evt "ekstremt lite oppegående...  How copy?

 

Ikke noe problem for meg,men jeg tenker på jentene, de kan syns det er ubehaglig å ha en gutt rundt samme alder der og se dem nakne.

Anonymkode: ecfd0...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke noe problem for meg,men jeg tenker på jentene, de kan syns det er ubehaglig å ha en gutt rundt samme alder der og se dem nakne.

Anonymkode: ecfd0...d26

Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er et større problem for de voksne. Hvis man lærer barn at kropp er noe som er unaturlig som skal skjules så blir det jo rart.

Nå om dagen så dusjer jo folk med klærne på etter gymtimen fordi normale kropper er kleint. Hijab og niqab bidrar heller ikke til at barn og unge får et naturlig forhold til kropp. Det er min ærlige mening.

Anonymkode: d5129...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem for meg,men jeg tenker på jentene, de kan syns det er ubehaglig å ha en gutt rundt samme alder der og se dem nakne.

Anonymkode: ecfd0...d26

Du konstruerer ett problem av noe som ikke er det... Om det er jenter på samme alder så er det bare å vente, og OM noe så er det jo like "flaut" for alle, og det er KUN om man allerede har foreldre som har klart å "lærer opp"sine barn på 7år at nakenhet er noe å være flau over...   :klaske:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt opp til modenheten på ungen. Er han selvstendig ? Klarer han å åpne og låse garderobeskapet? Husker han å dusje, vaske seg og slikt ? 
 

Det vet nok mor best. 

Anonymkode: 56370...af1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min hadde ikke likt om en klassekompis dukket opp i jentegarderoben. 

Her er det heldigvis satt grense fra 1.klasse. Fra 1.klasse må alle gå i riktig garderobe

Anonymkode: 41ce2...3db

Hva med oss som har barn med diagnose og som må ha hjelp?

Anonymkode: f923f...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i all hovedsak snakk om tilvenning og kultur. Noen er opplært til at gutter og jenter aldri ser hverandre nakne selv ikke som småbarn. Andre er vant med at voksne og barn ser hverandre nakne gjennom hele livet (f.eks. naturister, finner, tyskere eller sveitsere). Du kan nesten glemme forestillinger om "naturlig bluferdighet" - den store variasjonen verden rundt viser at den er betydelig overdrevet  og overkjøres fullstendig av tillært skam i kulturen rundt oss.

Noen barn klarer seg selv når de er 6-7 år men det er et faktum at noen ikke gjør det. Noen klarer ikke seg selv om de er 12 eller 14 heller.

Det er eieren av bassenget som står helt fritt til å bestemme - det finnes ingen nasjonale regler e.l. for dette. Bassengeiere bør i større grad differensiere på tid på dagen og dager i uka. Så kan de som har store barn av motsatt kjønn ta med de på tider og dager hvor det er tillat uten at andre besøkende kan klage. Så kan man også ha tidspunkter hvor transgendere og andre har lov til å komme. På andre tidspunkter igjen kan de som ikke vil se og bli sett av det motsatte kjønn, selv om barnet er 6 måneder, få ha sine perioder. Å tvinge gjennom f.eks. en skolealdergrense på alle tider og dager er veldig lite fleksibelt og imøtekommende for de som trenger lavere eller høyere aldersgrense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi det var mer delte meninger enn jeg hadde trodd. Gutten er desverre litt uselvstendig og ikke motivert til å prøve nye ting så lett selv. Vi er sjelden på badeland så han er ikke kjent i garderobene der. Han er ikke interessert i jentekropper og har aldri kommentert at en jente er pen eller søt på den måten. HI

Anonymkode: d6f7a...21f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Du konstruerer ett problem av noe som ikke er det... Om det er jenter på samme alder så er det bare å vente, og OM noe så er det jo like "flaut" for alle, og det er KUN om man allerede har foreldre som har klart å "lærer opp"sine barn på 7år at nakenhet er noe å være flau over...   :klaske:

Ja dette er opplæring i flauhet. Det er fantastisk hvordan vi kan bli opplært til at noe er flaut og faktisk hjernevaske oss til å tro og føle at det er skamfullt. Sosialt påført skam er ikke bare noe som eksisterer i enkelte fremmede kulturer men det er i absolutt høyeste grad også til stede i vår kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi det var mer delte meninger enn jeg hadde trodd. Gutten er desverre litt uselvstendig og ikke motivert til å prøve nye ting så lett selv. Vi er sjelden på badeland så han er ikke kjent i garderobene der. Han er ikke interessert i jentekropper og har aldri kommentert at en jente er pen eller søt på den måten. HI

Anonymkode: d6f7a...21f

Kommentarer er avhengig av hva barna er vant med. En fem år gammel gutt som aldri har vært i damegarderoben kan gjøre store øyne og kommentere at det er mange pupper der. Noen tolker det seksuelt og mener dermed at gutten ikke skal være der. Men den samme kommentaren kan også en fem år gammel jente komme med som aldri har vært i damegarderoben før. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som har barn med diagnose og som må ha hjelp?

Anonymkode: f923f...6d6

Familiedusj, få en mann/kvinne dere kjenner til å bistå barnet i dusjen eller avstå fra å være i basseng. Å dra i badeland / basseng er ingen rettighet man har når man ikke klarer å være i riktig garderobe 

Anonymkode: 41ce2...3db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Familiedusj, få en mann/kvinne dere kjenner til å bistå barnet i dusjen eller avstå fra å være i basseng. Å dra i badeland / basseng er ingen rettighet man har når man ikke klarer å være i riktig garderobe 

Anonymkode: 41ce2...3db

Strengt tatt har man heller ingen rett til kjønnsdelte garderober. Hvis eieren bestemmer at her skal alle dusje sammen uavhengig av kjønn så må du bare akseptere det eller ikke gå dit. Du kan ikke gå til retten eller politiet og klage.

Anonymkode: 032e4...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å ta med gutt på 6-7 i damegarderoben. Både for gutten og for damene og jentene. Jeg har hatt med mine sønner til de var 7. De gjør ikke noe vesen ut av det, er vant til å se sin mor dusje i spretten.

Anonymkode: 8b07b...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Beeblebrox said:

Du konstruerer ett problem av noe som ikke er det... Om det er jenter på samme alder så er det bare å vente, og OM noe så er det jo like "flaut" for alle, og det er KUN om man allerede har foreldre som har klart å "lærer opp"sine barn på 7år at nakenhet er noe å være flau over...   :klaske:

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde med min gutt i damegarderoben da han var 6 (før han begynte på skolen), og det var ei jente på omtrent samme alder der som nektet plent å kle av seg. Moren avfeide protestene hennes med at "kropp er kropp" og hadde helt tydelig holdningen at datterens blyghet var tåpelig, så jeg tviler på hun hadde lært det fra henne. Barn er forskjellige, og ikke alt trenger å være tillært.

Jeg har ikke hatt med gutten min i damegarderoben etter det. Sendte ham med faren noen ganger og ba dem ta et intensivkurs i å klare seg selv.

Anonymkode: 80bc2...ed1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt har man heller ingen rett til kjønnsdelte garderober. Hvis eieren bestemmer at her skal alle dusje sammen uavhengig av kjønn så må du bare akseptere det eller ikke gå dit. Du kan ikke gå til retten eller politiet og klage.

Anonymkode: 032e4...47c

Det stemmer. Om eier bestemmer det må jeg velge å godta det eller avstå.

I vårt basseng er det av eier bestemt at 1.klasse som er grensen. Da må man velge å godta det eller avstå. 

Anonymkode: 41ce2...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen kan vel ta han med i guttegarderoben, eller jobber han hele døgnet?

Anonymkode: 767e5...abd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde med min gutt i damegarderoben da han var 6 (før han begynte på skolen), og det var ei jente på omtrent samme alder der som nektet plent å kle av seg. Moren avfeide protestene hennes med at "kropp er kropp" og hadde helt tydelig holdningen at datterens blyghet var tåpelig, så jeg tviler på hun hadde lært det fra henne. Barn er forskjellige, og ikke alt trenger å være tillært.

Jeg har ikke hatt med gutten min i damegarderoben etter det. Sendte ham med faren noen ganger og ba dem ta et intensivkurs i å klare seg selv.

Anonymkode: 80bc2...ed1

Ikke alt er tillært men det meste er det. Tidligere var det kjønnsdelte dager på badene hvor (nesten) alle gikk nakne, voksne, små barn og tenåringer. Noen få unntak var det og det var en mindre del av tenåringene.

Flauhet for motsatt kjønn er tillært. De som er instinktive bluferdige er det like mye for begge kjønn. Er man flau bare for et kjønn er det tillært.

Anonymkode: 032e4...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer. Om eier bestemmer det må jeg velge å godta det eller avstå.

I vårt basseng er det av eier bestemt at 1.klasse som er grensen. Da må man velge å godta det eller avstå. 

Anonymkode: 41ce2...3db

Men man kan og bør selvfølgelig ta opp med eieren om man kan være litt fleksibel av og til.

Anonymkode: 032e4...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 8 år gammel, hadde jeg problemer med svømmingen, så jeg var med i en gruppe som hadde ekstra svømmeundervisning om ettermiddagen, og siden gruppen ikke var så stor, skiftet både jenter og gutter i samme garderobe og dusjet sammen, uten at noen så noe merkelig i dette.

På den tiden begynte man på skolen som 7-åring, og 6-åringene i barnehagen kunne være nakne og leke sammen når det var varmt ute. Helt naturlig; alle hadde det moro.

Mår jeg nå leser reaksjonene, og måten man seksualiserer 6-7-årige barn på - i andre tråder mener folk at 3-åringer er for gamle(!!!) til å bade nakne på stranden - stiller jeg meg spørsmålet: Hva i all verden har skjedd med samfunnet vårt?

Vet dere hvilken skade man påfører barna når voksne lar sitt eget forvridde syn på kropp ta overhånd?

Anonymkode: c8dd4...cec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far er ikke hjemme og jeg har lyst til å ta med gutt som fyller 7 til høsten på badeland. Går det greit å ha han med i damegarderobe eller blir det rart? 

Anonymkode: d6f7a...21f

Hadde tatt en Fam garderobe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...