Gå til innhold

Legen sa "du gjør det jo aldri" selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Mest sannsynlig så har hun fått help flere ganger tidligere, men ikke klart å nyttiggjøre seg den. Jeg kjenner flere sånne i mitt eget behandlingsopplegg som ofte drar på legevakta fordi de trenger hjelp, får innleggelse på innleggelse men klarer ikke å nyttiggjøre seg av den/ samarbeide med de ansatte og som ender opp med å skrive seg ut kort tid etter for så å repetere mønsteret.

Anonymkode: b55a8...32f

Da får ikke pasienten riktig behandling. Det er ikke slik at innleggelse er nyttig for alle pasienter. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Morro klumpen. Å spamme ned legevakta 3 ganger om dagen er ikke å ta ansvar for eget liv. Det er å misbruke systemet og ta verdifulle resurser fra andre. Å ta ansvar for eget liv er å kontakte fastlegen, ta medisiner, komme seg inn i behandling og følge den. 

Anonymkode: 64010...439

Det antallet er det ingen som sikter til utenom deg. 

Psykiatri er rett og slett ikke så enkelt å ha med å gjøre som du får det til å virke. Det er lite fastlegen kan gjøre annet enn å henvise videre, og det er det også legevakta skal gjøre om man kommer dit på kveldstid eller i en helg. Medisiner er heller ingen vidunderkur og kan faktisk gjøre at man får økt risiko for suicid de første ukene. Behandling er det lang ventetid på, og det er mange som faller mellom stoler og ikke får den hjelpen de har behov for. Det er begrensede ressurser i psykisk helsevern, og det er flere faktorer som gjør at man blir mer prioritert enn andre. 

I Oslo har de faktisk en psykiatrisk legevakt. Det er det en grunn til, og det bør vurderes også i de andre større byene som har kapasitet til det. Da slipper man også pasienter som har forstuet tåa som sutrer over at andre som har et større helsebehov får hjelp før dem. 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men hva er egentlig å regnes som truing? Man må da kunne fortelle at man har selvmordstanker eller tenker å ta livet sitt uten at man skal bli anklaget for truing.

Er "jeg tenkte å ta livet mitt idag" truing? Er "jeg kommer seriøst til å ta livet mitt om jeg ikke blir innlagt idag" truing?

Anonymkode: 4b771...ffe

Om det skjer flere ganger at man tar kontakt med de rundt seg og sier at man skal ta livet sitt uten at man faktisk prøver å ta livet sitt så regner jeg det som truing ja. Hvorfor true med selvmord for så å si at " jeg hadde ikke tenkt å fullføre den dagen uansett? " . Det er jævlig dårlig gjort mot den som får dette slengt i trynet da de sitter igjen redde.

Jeg har selv en ex- venninne som kunne ringe konstant og fortelle at hun skulle ta livet sitt enten idag eller en fremtidig dato som gjorde at jeg alltid måtte sette igang en leteaksjon etter henne, og når da politi og ambulanse fikk hanket henne inn så fortalte hun dem at hun hadde ingen planer om å gjøre det " akkurat nå " allikevel. Denne dama forverret angsten min så mye at sist hun ringte og sa hun ville ta selvmord så la jeg bare på røret med beskjed mo å ikke ringe meg igjen. 

Om du leser hele innlegget mitt så kan du se at jeg selv ved flere anledninger forteller mine behandlere at jeg har alvorlige selvmordstanker, så jeg har full forståelse av hvordan det er å være suicidal og øsnker selvsagt at de som virkelig er suicidale skal få den hjelpen de trenger. 

Anonymkode: b55a8...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mennesker i dag har blitt sarte snowflakes som ikke takler å gå 15 minutter uten oppmerksomhet. Hva er letteste måten å få det på? Å være syk. Men så er problemet at man ikke har en ekte sykdom som man kan få oppmerksomhet for så man må finne på en og da gjelder ms, fibromyalgi eller psykiske sykdommer som ingen kan bevise at du ikke har så du sitter i førersetet. Eventuelt er det en utvei for de som ikke orker/takler å ta ansvar for eget liv. Sleng alt dette ut på en blogg/facebook og du har oppmerksomhet så det monner...

Kjenner flere psykisk syke som ikke kan jobbe samt ei som kom inn i en depresjon for et par år sia, hun fortalte det omtrent ikke til noen, kun de aller nærmeste. Tok seg selv i nakken, gikk til psykolog, tok antidepressiva og jobbet 100% ved siden av. Gjorde ellers alt hun kunne som hun kom over som å gå lange turer i skogen i helgene/etter jobb samt trente det hun orket. Hun er fra Nederland og bor der da. Det tok tid, men etter 2 år kunne hun slutte med all antidepressiva. Vennene mine i Norge sitter hjemme, spiser bolle og drikker brus til middag og klager over at de ikke orker livet mens de switcher rundt på Netflix. Blir matt. Vær så god for at mine skattepenger gjør slik at dere kan holde på sånn resten av livet. Det er ikke tull for jeg har sett det helt up close da jeg bodde med en kompis i 3 år mens jeg studerte og han var på sofaen. Jeg prøvde å hjelpe, men han ville bare drikke cola og søke uføretrygd. Som han også til slutt fikk.

Anonymkode: 47553...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker i dag har blitt sarte snowflakes som ikke takler å gå 15 minutter uten oppmerksomhet. Hva er letteste måten å få det på? Å være syk. Men så er problemet at man ikke har en ekte sykdom som man kan få oppmerksomhet for så man må finne på en og da gjelder ms, fibromyalgi eller psykiske sykdommer som ingen kan bevise at du ikke har så du sitter i førersetet. Eventuelt er det en utvei for de som ikke orker/takler å ta ansvar for eget liv. Sleng alt dette ut på en blogg/facebook og du har oppmerksomhet så det monner...

Kjenner flere psykisk syke som ikke kan jobbe samt ei som kom inn i en depresjon for et par år sia, hun fortalte det omtrent ikke til noen, kun de aller nærmeste. Tok seg selv i nakken, gikk til psykolog, tok antidepressiva og jobbet 100% ved siden av. Gjorde ellers alt hun kunne som hun kom over som å gå lange turer i skogen i helgene/etter jobb samt trente det hun orket. Hun er fra Nederland og bor der da. Det tok tid, men etter 2 år kunne hun slutte med all antidepressiva. Vennene mine i Norge sitter hjemme, spiser bolle og drikker brus til middag og klager over at de ikke orker livet mens de switcher rundt på Netflix. Blir matt. Vær så god for at mine skattepenger gjør slik at dere kan holde på sånn resten av livet. Det er ikke tull for jeg har sett det helt up close da jeg bodde med en kompis i 3 år mens jeg studerte og han var på sofaen. Jeg prøvde å hjelpe, men han ville bare drikke cola og søke uføretrygd. Som han også til slutt fikk.

Anonymkode: 47553...dc8

Du vet at finnes flere nyanser enn de to motpolene du beskriver? Det blir for dumt å dra alle under en kam på den måten der, og du fremstår som svært kunnskapsløs. 

Anonymkode: b55a8...32f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange mennesker i dag har blitt sarte snowflakes som ikke takler å gå 15 minutter uten oppmerksomhet. Hva er letteste måten å få det på? Å være syk. Men så er problemet at man ikke har en ekte sykdom som man kan få oppmerksomhet for så man må finne på en og da gjelder ms, fibromyalgi eller psykiske sykdommer som ingen kan bevise at du ikke har så du sitter i førersetet. Eventuelt er det en utvei for de som ikke orker/takler å ta ansvar for eget liv. Sleng alt dette ut på en blogg/facebook og du har oppmerksomhet så det monner...

Kjenner flere psykisk syke som ikke kan jobbe samt ei som kom inn i en depresjon for et par år sia, hun fortalte det omtrent ikke til noen, kun de aller nærmeste. Tok seg selv i nakken, gikk til psykolog, tok antidepressiva og jobbet 100% ved siden av. Gjorde ellers alt hun kunne som hun kom over som å gå lange turer i skogen i helgene/etter jobb samt trente det hun orket. Hun er fra Nederland og bor der da. Det tok tid, men etter 2 år kunne hun slutte med all antidepressiva. Vennene mine i Norge sitter hjemme, spiser bolle og drikker brus til middag og klager over at de ikke orker livet mens de switcher rundt på Netflix. Blir matt. Vær så god for at mine skattepenger gjør slik at dere kan holde på sånn resten av livet. Det er ikke tull for jeg har sett det helt up close da jeg bodde med en kompis i 3 år mens jeg studerte og han var på sofaen. Jeg prøvde å hjelpe, men han ville bare drikke cola og søke uføretrygd. Som han også til slutt fikk.

Anonymkode: 47553...dc8

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at finnes flere nyanser enn de to motpolene du beskriver? Det blir for dumt å dra alle under en kam på den måten der, og du fremstår som svært kunnskapsløs. 

Anonymkode: b55a8...32f

Hehe, jeg venta bare på denne. Folk blir støtt med en gang selv om jeg aldri skriver at dette gjelder alle i det hele tatt men mange og drar fram eksempler som jeg personlig kjenner til. Se over, jeg har satt det i bold for deg. Selvfølgelig er jeg klar over at det er mange som virkelig trenger hjelp for å komme seg fra alvorlige ulykker som brannskader o.l. akkurat som om mange virkelig trenger hjelp til å komme seg gjennom alvorlige sykdommer som kreft o.l. og de eldre skal få all støtte de trenger og innvandrere skal få grundig opplæring og integreres i samfunnet. DETTE vil jeg betale skatt for, ikke snyltere på sofaen. 

Det er så klassiker å angripe personen som skriver noe slik det er at de er kunnskapsløse at det burde være en egen knapp for det her på KG. Les deg litt opp på hvor mye trygdeutgiftene har økt til unge nordmenn de siste åra du. Og hvor mye psykisk "sykdom" har økt hos unge de siste åra så kan vi snakke om hvem som er kunnskapsløse her ;) 

Anonymkode: 47553...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun ønsket hjelp til å unngå å ta selvmord da? Hvis hun hadde fått hjelp første gangen så hadde hun jo mest sannsynlig ikke dratt på legevakta for 50ende gang?

Anonymkode: 4b771...ffe

Jo hjelp vil hun nok ha, og et tilbud om psykiatrisk behandling har hun ganske sikkert fått, men det hun vil ha er et usunt avhengighetsforhold til en person som kan holde henne i hånda 24/7, og det hverken får hun eller vil lede henne mot selvstendighet. Problemet hennes er sikkert ensomhet, og staten kan ikke betale heltids venner til folk. Hun må lære å ta litt ansvar for seg selv. Det er heller ingen som får hindret folk som virkelig vil i å ta selvmord. Året har mange dager og døgnet mange timer. Ingen får overvåket  noen hele tiden. Å true med det hele tiden hjelper ikke. Ensomheten blir bare større av slike trusler, siden alle rundt "rømmer" unna. Hva tenker du ville vært nyttig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du uansett ikke hadde tenkt å fullføre så hvorfor truet du det mennesket med det? Hva var det du ønsket å oppnå?

 Er du klar over hvor stor psykisk belastning det er å bli truet med at noen skal ta livet sitt?

Jeg sliter selv med borderline, dissosiasjon og alvorlig angst og depresjon og er inne i mitt 18ende behandlingsår i psykiatrien. Jeg har null problem med å fortelle behandlerne mine at jeg ønsker å dø når jeg får selvmordstanker ( fortalte behandler det senest i går før sommerferien hennes starter ), men jeg har da aldri truet dem eller andre rundt meg at jeg skal ta livet mitt. Det er så utrolig sleipt og manipulerende å holde på sånn.

 

Anonymkode: b55a8...32f

jeg ville ikke snakke med ham på telefon og legge på.

selv har jeg blitt utpresset på nettet med selvmordstrusler. det gikk greit. 

når noen er suicidal siden barndom så er det godt å tro at det er slik de dør enn dag. med tiden kan ting endre seg men for flere så er tiden en tidligere suicidal død. sånn er det bare. ikke noe å sutre over.

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som helsepersonell i byen til bloggeren og ut ifra blogginnlegget skjønner jeg hvem dette er. 

Anonymkode: abaa5...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist når pasienter blir behandlet slik som det i helsevesenet. Det vitner om lite respekt for pasienten. 

Som en person skrev så godt én gang: Om en person skader seg selv eller prøver å ta livet av seg for å få oppmerksomhet, trenger ikke denne personen omsorg da? 

De fleste skader seg ikke for å få oppmerksomhet, og det gjør nok ikke bloggeren her heller, men om så at noen skulle gjøre det; de som skader seg for å bli sett har som oftest store sorte hull inni seg av omsorgsbehov som de ikke har fått dekket da de var barn. Ingen friske mennesker skader seg for å bli sett. 
 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg synes det er trist når pasienter blir behandlet slik som det i helsevesenet. Det vitner om lite respekt for pasienten. 

Som en person skrev så godt én gang: Om en person skader seg selv eller prøver å ta livet av seg for å få oppmerksomhet, trenger ikke denne personen omsorg da? 

De fleste skader seg ikke for å få oppmerksomhet, og det gjør nok ikke bloggeren her heller, men om så at noen skulle gjøre det; de som skader seg for å bli sett har som oftest store sorte hull inni seg av omsorgsbehov som de ikke har fått dekket da de var barn. Ingen friske mennesker skader seg for å bli sett. 
 

 

Nei, ikke alle som skader seg selv, eller prøver å ta livet sitt for å få omsorg eller oppmerksomhet har godt av det. Det kan føre til at personen lærer at det er en måte å få omsorg på, og atferden vil eskalere. Det som hjelper for denne pasientgruppen er ansvarliggjøring, og ikke «belønne» slik atferd med for mye omsorg og oppmerksomhet. 

Anonymkode: 61d69...280

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg synes det er trist når pasienter blir behandlet slik som det i helsevesenet. Det vitner om lite respekt for pasienten. 

Som en person skrev så godt én gang: Om en person skader seg selv eller prøver å ta livet av seg for å få oppmerksomhet, trenger ikke denne personen omsorg da? 

De fleste skader seg ikke for å få oppmerksomhet, og det gjør nok ikke bloggeren her heller, men om så at noen skulle gjøre det; de som skader seg for å bli sett har som oftest store sorte hull inni seg av omsorgsbehov som de ikke har fått dekket da de var barn. Ingen friske mennesker skader seg for å bli sett. 
 

 

Men skal alle de som kutter seg på armene bli innlagt? Er det rett at som kutter seg på armene skal ta opp plassen til folk som er oppriktig suicidale? 

Det er heldigvis ikke hvor mye du kutter deg på armene som sier noe om hvor ille du har det, det er bare det at folk bruker forskjellige metoder for å fjerne smerten man går med. Noen kanskje isolerer seg og holder alt inni seg, mens andre bruker barberhøvel..

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal alle de som kutter seg på armene bli innlagt? Er det rett at som kutter seg på armene skal ta opp plassen til folk som er oppriktig suicidale? 

Det er heldigvis ikke hvor mye du kutter deg på armene som sier noe om hvor ille du har det, det er bare det at folk bruker forskjellige metoder for å fjerne smerten man går med. Noen kanskje isolerer seg og holder alt inni seg, mens andre bruker barberhøvel..

Anonymkode: 4b771...ffe

Nei man skal ikke bli innlagt fordi man kutter seg. Skal man legges inn så skal det være fordi man har det så tungt at man kan være en fare for seg selv. 

Jeg har en lavterskel-avtale på akuttinnleggelser og det er fordi jeg blir så dårlig at det blir farlig. Så for at jeg skal ha et bedre alternativ så har jeg denne avtalen. Da er det selvsagt et kriterie at jeg ikke har skadet meg på forhånd, men i spesielle tilfeller sees dette bort fra. I februar døde jeg nesten i selvmord og da ble jeg innlagt etter 5 døgn i somatikken. Var da innlagt i 16 dager. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal alle de som kutter seg på armene bli innlagt? Er det rett at som kutter seg på armene skal ta opp plassen til folk som er oppriktig suicidale? 

Det er heldigvis ikke hvor mye du kutter deg på armene som sier noe om hvor ille du har det, det er bare det at folk bruker forskjellige metoder for å fjerne smerten man går med. Noen kanskje isolerer seg og holder alt inni seg, mens andre bruker barberhøvel..

Anonymkode: 4b771...ffe

Alle som driver med selvskading trenger nok ikke innleggelse, men det går likevel an å møte pasienter, som kommer inn med selvskading, med omsorg og vise at man bryr seg. Klarer man ikke det så har man ingenting i helsevesenet å gjøre. Mennesker som skader seg selv er dypt fortvilte mennesker, mange ganger også i krise. 

Selvskading er et uttrykk for psykisk sykdom, og er like reell som fysisk sykdom. Jeg blir veldig lei meg når jeg leser at pasienter blir behandlet stygt når de kommer på legevakta for å sy. Så mange historier med folk som ikke får bedøvelse f.eks. 


 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Alle som driver med selvskading trenger nok ikke innleggelse, men det går likevel an å møte pasienter, som kommer inn med selvskading, med omsorg og vise at man bryr seg. Klarer man ikke det så har man ingenting i helsevesenet å gjøre. Mennesker som skader seg selv er dypt fortvilte mennesker, mange ganger også i krise. 

Selvskading er et uttrykk for psykisk sykdom, og er like reell som fysisk sykdom. Jeg blir veldig lei meg når jeg leser at pasienter blir behandlet stygt når de kommer på legevakta for å sy. Så mange historier med folk som ikke får bedøvelse f.eks. 


 

Ja det er jo helt rystende. Jeg har heldigvis alltid blitt møtt med respekt. Noen leger har ikke spurt så mye rundt hvordan jeg har det, men det er greit. Andre har vist veldig mye omsorg. Uansett har jeg følt på respektfull håndtering. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er lettere å bli tatt på alvor dersom man selvskader seg da dette er den eneste måten som gjør at smerten man har inni seg vises utad. Dersom man kun isolerer seg fordi man har det vondt inni seg så er det såklart ingen som ser dette og man løper en mye større risk for å ikke bli tatt på alvor.

Derfor er det så viktig at leger ikke kun ser på selvskadingarr når de skal avgjøre om en person trenger hjelp eller ikke.

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det er lettere å bli tatt på alvor dersom man selvskader seg da dette er den eneste måten som gjør at smerten man har inni seg vises utad. Dersom man kun isolerer seg fordi man har det vondt inni seg så er det såklart ingen som ser dette og man løper en mye større risk for å ikke bli tatt på alvor.

Derfor er det så viktig at leger ikke kun ser på selvskadingarr når de skal avgjøre om en person trenger hjelp eller ikke.

Anonymkode: 4b771...ffe

Ja det er sant. Alle bør bli tatt på alvor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.6.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Kom over en blogg (håper det er greit å dele) med et innlegg som jeg som "svingdørspasient" desverre har opplevd maken til. Jeg har ikke vært innlagt mer enn max 3 ganger, men har også opplevd nøyaktig slike kommentarer som denne jenta fikk da hun oppsøkte legevakten.

Legen sa "du gjør det jo aldri":

https://nouw.com/livchristinehoem/category/suicidalitet

Anonymkode: 4b771...ffe

3 innleggelser er da ikke svingdørspasient

Anonymkode: 63c7d...5ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

 

Hehe, jeg venta bare på denne. Folk blir støtt med en gang selv om jeg aldri skriver at dette gjelder alle i det hele tatt men mange og drar fram eksempler som jeg personlig kjenner til. Se over, jeg har satt det i bold for deg. Selvfølgelig er jeg klar over at det er mange som virkelig trenger hjelp for å komme seg fra alvorlige ulykker som brannskader o.l. akkurat som om mange virkelig trenger hjelp til å komme seg gjennom alvorlige sykdommer som kreft o.l. og de eldre skal få all støtte de trenger og innvandrere skal få grundig opplæring og integreres i samfunnet. DETTE vil jeg betale skatt for, ikke snyltere på sofaen. 

Det er så klassiker å angripe personen som skriver noe slik det er at de er kunnskapsløse at det burde være en egen knapp for det her på KG. Les deg litt opp på hvor mye trygdeutgiftene har økt til unge nordmenn de siste åra du. Og hvor mye psykisk "sykdom" har økt hos unge de siste åra så kan vi snakke om hvem som er kunnskapsløse her ;) 

Anonymkode: 47553...dc8

Kanskje vi burde ansatte deg i psykiatrien så du kan avgjøre hvem som er verdige til å lide, og bestemme hvordan de skal lide. Noen mennesker reagerer på motgang ved å jobbe hardere. Noen ganger fungerer det og de blir bedre. Andre ganger kræsjer de stadig hardere år etterpå. Andre trekker seg tilbake, blir tilaksløse. Noen ganger hjelper det å isolere seg og redusere inntrykk fra omverdenen og få fred. Andre ganger ender man opp som en sofapotet som ikke orker se ut vinduet en gang. 

Anonymkode: 6d58a...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på høy tid at en av dere svarer for dere her.

Skal man si ifra når man er suicidal eller homicidal eller gjelder det kun de stakkarne med angst og depresjon og ikke noe mer?

Skal man holde kjeft? 

For etter man dreper seg selv er det bare syting og masing om hvor egoistisk eller hvor trist det er for etterlatte. Og i bedre tilfeller, at man burde gjort noe eller skaffet hjelp. 

Hva er rett her?

Ikke kvin og hyl om dere mister noen i selvmord. Dere er ikke offeret. 

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LittleBabyNothing skrev:

Nå er det på høy tid at en av dere svarer for dere her.

Skal man si ifra når man er suicidal eller homicidal eller gjelder det kun de stakkarne med angst og depresjon og ikke noe mer?

Skal man holde kjeft? 

For etter man dreper seg selv er det bare syting og masing om hvor egoistisk eller hvor trist det er for etterlatte. Og i bedre tilfeller, at man burde gjort noe eller skaffet hjelp. 

Hva er rett her?

Ikke kvin og hyl om dere mister noen i selvmord. Dere er ikke offeret. 

Selvmord er en tragedie både for de etterlatte og den avdøde selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...