Gå til innhold

Legen sa "du gjør det jo aldri" selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner dessverre legen.

Anonymkode: 29de6...cbd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av disse dør dog med «uhell», altså de undervurderer dødeligheten av selvmordsforsøket. 

Anonymkode: 61d69...280

Og det er ikke alvorlig nok? Det er fremdeles selvmord. En oppmerksomhetssyke som er så sterk at den fremprovoserer aktivitet som dette, er dessuten psykt. Man kan ikke bare avfeie en sykelig oppmerksomhetssyke, bare fordi man synes det er patetisk.

Anonymkode: 44758...c8f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner dessverre legen.

Anonymkode: 29de6...cbd

Mange kan skjønne legen. Spørsmålet handler om en LEGE skal si noe sånt, på denne måten. Jeg kan skjønne veldig mye rart, men det her handler om profesjonalitet og rolleforståelse.

Anonymkode: 44758...c8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Unnskyld meg, men dyrker psykisk sykdom? Dyrker jeg fysisk sykdom om jeg må på legevakta? 

Psykisk sykdom er nettopp det, sykdom. Er man syk så er det veldig vanskelig å ha kontroll på seg selv. Du har en utrolig gammeldags holdning og jeg antar du går hånd i hånd med de som mener man bare kan ta seg sammen. 

Da jeg var på legevakta fordi ptsd'en min ble trigget så heftig at jeg måtte innlegges dyrket jeg ikke sykdommen min. Jeg slet med så enorme flashbacks at jeg ble en fare for meg selv. "Heldigvis" har jeg et så alvorlig selvmordsforsøk bak meg at jeg blir tatt på alvor hver eneste gang jeg blir dårlig. Det er en skam at det skal være slik. 

Anonymkode: 01e7b...ede

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk virkelig vil ta livet av seg, så gjør de det. Hvis denne damen hadde vært seriøs i sitt ønske, så hadde hun gjennomført, slik du påpeker at mange faktisk gjør . Sånn sett er jeg enig med deg i at psykisk sykdom er reelt. Men som legen sier, hun gjør det jo ikke! I stedet renner hun ned dørene på legevakten og tar opp verdifull tid. Til alt overmål presterer hun å klage over at hun må gå alene hjem etter besøket, til det må jeg bare si at mange som havner på legevakten ville vært glade og takknemlige over å være fysisk i stand til å gå hjem på egne bein. 

Anonymkode: ccc62...a02

Hvis man virkelig har bestemt seg, ja så gjør man det. Men det er muligens et tidsrom før det kommer så langt, hvor en fortsatt har tvil men har det så elendig at en hverken vet ut eller inn. Da kan man kanskje gjøre noen halvhjertede forsøk som kan gå den ene eller andre retningen, overlevelse eller død gjennom tilfeldigheter... Er vel greit å unngå den situasjonen uansett. Dessuten skal det vel være mulig å få hjelp mot sin psykiske smerte FØR en er der at en faktisk hopper...? 

Har selv vært innlagt en gang pga selvmordsforsøk som jeg selv mener ikke var et selvmordsforsøk, kun leve litt farlig/likegyldig. Har lovt meg selv og noen i hjelpeapparatet at jeg aldri skal gjøre noe halvveis igjen. Hvis det blir noen neste gang, så blir det slik du skriver. Mislykkede selvmordsforsøk og selvmordstrusler uten gjennomføring er det jeg synes er flauest av alt jeg har opplevd, men tenker noen ganger at det var bra jeg ble fanget opp og sperret inne noen uker allikevel. Hadde ellers garantert ikke levd nå... 

Anonymkode: 8733b...f20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig uprofesjonelt! Legen skal ta deg på alvor bare du har selvmordstanker. Jeg har gått til min lege flere ganger og sagt at jeg har selvmordstanker og blir da møtt med forståelse og tålmodighet. Til nå har jeg hatt reelle, men flyktige tanker (ikke planer), og legen vet at jeg har en fortid med selvskading og tidligere forsøk. Dette betyr likevel ikke at KUN de som har forsøk skal tas alvorlig. ALLE har rett til å bli hørt og forstått om at man har en vanskelig periode. I stedet for å dømme, og si at "du gjør det aldri", skal man sammen finne ut hvordan man kan hindre at det skjer. Av og til føles det som om kun de som forsøker blir hørt (jeg har møtt det i psykiatrien, men ikke hos fastlegen min).

Anonymkode: 740e5...3a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk virkelig vil ta livet av seg, så gjør de det. Hvis denne damen hadde vært seriøs i sitt ønske, så hadde hun gjennomført, slik du påpeker at mange faktisk gjør . Sånn sett er jeg enig med deg i at psykisk sykdom er reelt. Men som legen sier, hun gjør det jo ikke! I stedet renner hun ned dørene på legevakten og tar opp verdifull tid. Til alt overmål presterer hun å klage over at hun må gå alene hjem etter besøket, til det må jeg bare si at mange som havner på legevakten ville vært glade og takknemlige over å være fysisk i stand til å gå hjem på egne bein. 

Anonymkode: ccc62...a02

Jeg synes man skal være ytterst forsiktig med å hevde dette. Realiteten er at det finnes nesten ingen klare tegn på at noen kommer til å ta livet av seg, gjentatte selvmordsforsøk er faktisk en av få klare indikasjoner.

At en lege sier dette til en pasient er dypt uprofesjonelt og trist og burde bli meldt inn umiddelbart.

Endret av Rumle
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Er du helt idiot? Psykisk sykdom er vel så alvorlig og vondt som fysisk sykdom! Tror du virkelig noen «dyrker» dette? 

Anonymkode: 4dd5e...aae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Jeg har heldigvis blitt godt tatt imot på legevakt og fått nødvendig hjelp når jeg har kommet inn med akutt suicidalitet. Legevakt er stedet å komme dersom man trenger akutt helsehjelp og det er kveld/natt eller helg. Jeg har alltid ringt i forkant, og jeg har alltid blitt bedt om å komme. Jeg hadde for øvrig et svært alvorlig selvmordsforsøk for noen måneder siden som ville ha endt fatalt om ikke noen hadde varslet tidsnok. Da hadde jeg gitt opp å kontakte instanser som legevakt da planen min var klar. Det endte med et opphold på intensiven, sengepost og videre innleggelse i akuttpsykiatrien, og siden den tid har jeg fått god poliklinisk oppfølging 1-2 ganger i uken og kommet meg ut av den alvorlige depresjonen. Men dette selvmordsforsøket hadde antakelig skjedd mye tidligere om jeg ikke hadde blitt tatt seriøst når jeg trengte det og selv var motivert for å ta kontakt med legevakt. Jeg husker alle legene som har møtt meg med respekt, og spesielt én lege som viste særlig mye varme. Ellers behandlet alt annet personell meg med respekt, og jeg fikk alltid eget rom å vente på slik at jeg slapp å vente ute med hostende barn og ungdommer som klager over brukket arm (det er dette som er realiteten på legevakt - små barn som blir påkjørt og hjertestans sendes rett til sykehuset). 

Kronisk suicidalitet bør behandles annerledes enn akutt suicidalitet, men likevel er ikke disse holdningene du har noe som hører hjemme i helsetjenesten. For øvrig var det jo så klart noe alvorlig som lå bak min suicidalitet som jeg fortsatt trenger årevis av behandling for. 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heldigvis blitt godt tatt imot på legevakt og fått nødvendig hjelp når jeg har kommet inn med akutt suicidalitet. Legevakt er stedet å komme dersom man trenger akutt helsehjelp og det er kveld/natt eller helg. Jeg har alltid ringt i forkant, og jeg har alltid blitt bedt om å komme. Jeg hadde for øvrig et svært alvorlig selvmordsforsøk for noen måneder siden som ville ha endt fatalt om ikke noen hadde varslet tidsnok. Da hadde jeg gitt opp å kontakte instanser som legevakt da planen min var klar. Det endte med et opphold på intensiven, sengepost og videre innleggelse i akuttpsykiatrien, og siden den tid har jeg fått god poliklinisk oppfølging 1-2 ganger i uken og kommet meg ut av den alvorlige depresjonen. Men dette selvmordsforsøket hadde antakelig skjedd mye tidligere om jeg ikke hadde blitt tatt seriøst når jeg trengte det og selv var motivert for å ta kontakt med legevakt. Jeg husker alle legene som har møtt meg med respekt, og spesielt én lege som viste særlig mye varme. Ellers behandlet alt annet personell meg med respekt, og jeg fikk alltid eget rom å vente på slik at jeg slapp å vente ute med hostende barn og ungdommer som klager over brukket arm (det er dette som er realiteten på legevakt - små barn som blir påkjørt og hjertestans sendes rett til sykehuset). 

Kronisk suicidalitet bør behandles annerledes enn akutt suicidalitet, men likevel er ikke disse holdningene du har noe som hører hjemme i helsetjenesten. For øvrig var det jo så klart noe alvorlig som lå bak min suicidalitet som jeg fortsatt trenger årevis av behandling for. 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

Så du synes det er greit å oppta masse ressurser pga selvmordsgreier? Men det er ikke greit at barn og unge med fysiske skader skal fp noen av disse ressursene? Tenker at du får sitte på et vanlig venterom som alle oss andre! 

Anonymkode: a1671...d4c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er greit å oppta masse ressurser pga selvmordsgreier? Men det er ikke greit at barn og unge med fysiske skader skal fp noen av disse ressursene? Tenker at du får sitte på et vanlig venterom som alle oss andre! 

Anonymkode: a1671...d4c

Det er helsepersonell som gjør disse prioriteringene, men ja, jeg synes det var greit å bruke disse ressursene da det er en av grunnene til at jeg sitter her i dag. Det spiller ingen rolle hva du mener. 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er greit å oppta masse ressurser pga selvmordsgreier? Men det er ikke greit at barn og unge med fysiske skader skal fp noen av disse ressursene? Tenker at du får sitte på et vanlig venterom som alle oss andre! 

Anonymkode: a1671...d4c

Vi venter på lik linje med alle andre, men får et eget rom. Ikke bare for å skjerme oss selv, men for å skjerme dere også. Det er ikke hyggelig for noen av oss om det skjer angstanfall eller at man ikke klarer å kontrollere tårene på et venterom. Slikt kan være skremmende for barn, så det må vel bare være bra at det finnes andre venterom for oss. Vi tar jo ikke opp noe mer resurser en hva vi gjør når vi venter på venterommet. 

Anonymkode: 01e7b...ede

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers behandlet alt annet personell meg med respekt, og jeg fikk alltid eget rom å vente på slik at jeg slapp å vente ute med hostende barn og ungdommer som klager over brukket arm 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

Ja, ditt selvmordsbehov er så klart hevet over hostende, syke barn eller ungdommer som har brukket armen og har vondt, selvsagt skal du få slippe å sitte sammen med sånne sutrekopper! De kunne jo bare tatt noen smertestillende og en bandasje og gå hjem, så kunne du fått hele legevakta for deg selv. Dere psykisk syke er en egen rase altså.... 

Anonymkode: ccc62...a02

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom over en blogg (håper det er greit å dele) med et innlegg som jeg som "svingdørspasient" desverre har opplevd maken til. Jeg har ikke vært innlagt mer enn max 3 ganger, men har også opplevd nøyaktig slike kommentarer som denne jenta fikk da hun oppsøkte legevakten.

Legen sa "du gjør det jo aldri":

https://nouw.com/livchristinehoem/category/suicidalitet

Anonymkode: 4b771...ffe

Han hadde vel egentlig rett i det hansa, hvis du har vært innlagt mange ganger før. Legevakta har sagt det samme til meg. Jeg tok kontakt og så at jeg ville ta livet mitt og da svarte sykepleieren ^om du ville ta livet ditt så hadde du vel allerede gjort det^ som forsåvidt var sant. Men jeg tok jo kontakt fordi jeg ville legges inn og få hjelp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ditt selvmordsbehov er så klart hevet over hostende, syke barn eller ungdommer som har brukket armen og har vondt, selvsagt skal du få slippe å sitte sammen med sånne sutrekopper! De kunne jo bare tatt noen smertestillende og en bandasje og gå hjem, så kunne du fått hele legevakta for deg selv. Dere psykisk syke er en egen rase altså.... 

Anonymkode: ccc62...a02

Forferdelig å lese. Anner du hvor mange som tar livet sitt hvert år? Hvor mange dør egentlig av en brukket arm ?... 

Langt flere enn det statistikken tilsier mister livet sitt til selvmord. Det er stooore mørketall! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk virkelig vil ta livet av seg, så gjør de det. Hvis denne damen hadde vært seriøs i sitt ønske, så hadde hun gjennomført, slik du påpeker at mange faktisk gjør . Sånn sett er jeg enig med deg i at psykisk sykdom er reelt. Men som legen sier, hun gjør det jo ikke! I stedet renner hun ned dørene på legevakten og tar opp verdifull tid. Til alt overmål presterer hun å klage over at hun må gå alene hjem etter besøket, til det må jeg bare si at mange som havner på legevakten ville vært glade og takknemlige over å være fysisk i stand til å gå hjem på egne bein. 

Anonymkode: ccc62...a02

Det er løgn og tull. Jo flere selvmordforsøk jo større sjanse for selvmord. Med din logikk virker det ikke som det er et problem før personen er dau...

??

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, vikki96 skrev:

Han hadde vel egentlig rett i det hansa, hvis du har vært innlagt mange ganger før. Legevakta har sagt det samme til meg. Jeg tok kontakt og så at jeg ville ta livet mitt og da svarte sykepleieren ^om du ville ta livet ditt så hadde du vel allerede gjort det^ som forsåvidt var sant. Men jeg tok jo kontakt fordi jeg ville legges inn og få hjelp...

Hadde det skjedd en spesiell hendelse da du ble innlagt den gangen?

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LittleBabyNothing skrev:

Jeg har heller aldri ringt; andre har tystet på meg når jeg truet me selvmord og hang opp tau og ikke åpnet døra. Det betyr ikke at jeg ikke blir å dø ved selvdrap. Det er det jeg vil. Ikke alle problemer kan fikses.

Hvorfor truer du folk med selvmord? Da har du vel et øsnke om at de skal redde deg? 🤔

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, ditt selvmordsbehov er så klart hevet over hostende, syke barn eller ungdommer som har brukket armen og har vondt, selvsagt skal du få slippe å sitte sammen med sånne sutrekopper! De kunne jo bare tatt noen smertestillende og en bandasje og gå hjem, så kunne du fått hele legevakta for deg selv. Dere psykisk syke er en egen rase altså.... 

Anonymkode: ccc62...a02

Du fremstår svært uempatisk som er et særdeles fremtredende trekk ved flere lite flaterende personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 38e71...8ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde det skjedd en spesiell hendelse da du ble innlagt den gangen?

Anonymkode: 4b771...ffe

Jeg ble ikke innlagt den gangen, nei. Fikk tilbud om aat. Dette pga av det var midt i corona. 

Jeg hadde ikke et forsøk bak meg heller. Hadde kun diskutert tanker rundt det her inne også ble jeg spora opp av politiet og de kom og henta meg og kjørte meg til legevakten. Men hadde veldig sterke tanker og planer rundt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...