Gå til innhold

Legen sa "du gjør det jo aldri" selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor truer du folk med selvmord? Da har du vel et øsnke om at de skal redde deg? 🤔

Anonymkode: 4b771...ffe

det var en gang på telefon fordi jeg ikke ville dra til tannlegen og jeg ville ikke snakke med ham på telefon mer. det var en klar advarsel at om jeg blir behandlet sånn så for det det utkommet.

 

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med leger er at dem ofte ikke ser på kropp og psyke i sammenheng. De ser heller ikke at alt har en årsak, og at alt henger sammen. Ergo, er hver enkelt individs subjektive forståelse, tanker og følelser like reell.

Leger er flink til en ting, og det er å lindre smerte symptomer. Men å kurere kan dem lite om.

Til og med psykologer sliter med å snakke til et annet menneske med forståelse, mye grunnet at de ikke har nok erfaring fra sitt eget liv. Dette blir ofte reflektert gjennom mange selvmord, selv blant de som er i behandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vikki96 skrev:

Jeg ble ikke innlagt den gangen, nei. Fikk tilbud om aat. Dette pga av det var midt i corona. 

Jeg hadde ikke et forsøk bak meg heller. Hadde kun diskutert tanker rundt det her inne også ble jeg spora opp av politiet og de kom og henta meg og kjørte meg til legevakten. Men hadde veldig sterke tanker og planer rundt det. 

Seriøst ble du spora opp av politiet fordi du skrev selvmordstanker på kg? Fant de ut hvem du var uten at du skrev navnet ditt eller adressen?

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er greit å oppta masse ressurser pga selvmordsgreier? Men det er ikke greit at barn og unge med fysiske skader skal fp noen av disse ressursene? Tenker at du får sitte på et vanlig venterom som alle oss andre! 

Anonymkode: a1671...d4c

Selvmordsgreier er jo et sykdomstegn da, så må jo behandles. 

Mener du at folk med nøtteallergi som får en allergisk reaksjon bare skal sendes ut igjen med beskjed om å passe bedre på neste gang? Det er jo unødvendig å utsette seg for slike farer om man er allergisk.. 

Anonymkode: 9ca59...f7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg har blitt behandlet av denne legen før også. I begynnelsen var han hyggelig, men etter hvert som jeg var der flere ganger, ble behandlingen bare dårligere og dårligere. Han har vært nedlatende, frekk, ekkel og uprofesjonell i uttalelsene sine. Han har vært alle de tingene en lege IKKE skal være.

 

I ettertid har jeg tenkt mye på hvor ille dette kunne ha endt. Etter samtalen med legen tenkte jeg i fullt alvor på å gå til brua, og gjennomføre det jeg hadde planer om før jeg kom til Legevakten. Den natten kunne legen som behandlet meg dårlig fått et liv på samvittigheten. Hans svært uprofesjonelle uttalelser kunne fått fatale følger. Tenk om jeg faktisk hadde gjort det?"

Men hun gjorde det jo ikke, da heller. Hun hadde vært på legevakten over 50 ganger på mindre enn 5 mnd. Det er oftere rnn hver 3 dag... Fy f***, den legen burde hatt en premie. 

Anonymkode: 4915a...251

Bloggeren skrev også "Jeg fikk tanker som at jeg måtte bevise for legen hvor ille jeg hadde det, ved å kaste meg i elven eller skade meg på annen måte. At hvis jeg kom inn etter å ha overlevd dét, så måtte han jo skjønne alvoret."

Ok!??? Så da har du ikke reelle selvmordstanker eller planer, men tankene og planene baserer seg på at noen skal se deg. Det er vel det denne legen har skjønt og han synes ikke pasienten skal ta opp så mye ressurser i systemet som hun gjør. Forståelig nok for meg!

Det er dumt at bloggeren ikke får den hjelpen hun trenger, hun burde få en psykolog å snakke med slik at hun ikke setter seg på broa for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: 49401...aeb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst ble du spora opp av politiet fordi du skrev selvmordstanker på kg? Fant de ut hvem du var uten at du skrev navnet ditt eller adressen?

Anonymkode: 4b771...ffe

Ja. Det tok 2 timer så kom de...Har skjedd flere ganger. Du skal være forsiktig med hva du skriver her inne. Flaut å få politiet på døra når du bor i borettslag med mange naboer.. veldig flaut.

Ja. Veldig enkelt med ip adresse. Moderatorer her kontakter politi er og de finner adresse de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalmende at bloggeren misbruker helsevesenet slikt. Det er faktisk mennesker med reelle selvmordstanker som fortjener å få hjelp, og her kommer vedkommende å kødder med noe så alvorlig som selvmord .

Anonymkode: c9ae4...321

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ditt selvmordsbehov er så klart hevet over hostende, syke barn eller ungdommer som har brukket armen og har vondt, selvsagt skal du få slippe å sitte sammen med sånne sutrekopper! De kunne jo bare tatt noen smertestillende og en bandasje og gå hjem, så kunne du fått hele legevakta for deg selv. Dere psykisk syke er en egen rase altså.... 

Anonymkode: ccc62...a02

Du er vel en av oss, når du klarer å lese ting som vedkommende ikke skrev. 

Anonymkode: 518eb...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst ble du spora opp av politiet fordi du skrev selvmordstanker på kg? Fant de ut hvem du var uten at du skrev navnet ditt eller adressen?

Anonymkode: 4b771...ffe

Ja det går an. Jeg har meldt fra flere ganger både på Kg og andre forumer når jeg har sett brukere som fremstår så suicidale at jeg er redd de skal gjennomføre det.

Anonymkode: b55a8...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å si noe sånt. At hun ikke har gjort det hittil betyr ikke at det ikke kan skje. 

Jeg får hjelp i form av innleggelse når jeg er dårlig og blir heldigvis tatt på alvor. Jeg har et par svært alvorlige forsøk bak meg hvor det var på hengende håret. Så når jeg sier at "nå er selvmordstankene så sterke at jeg har gått tom for måter å avlede på og jeg blir å miste kontrollen", så blir ikke det sett på som en trussel, men som et ærlig og redelig rop om hjelp. Og hjelp får jeg. Heldigvis. Hadde nok ikke levd nå hadde det ikke vært for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at utallige selvmordsforsøk og "trusler" om å begå selvmord over tid vil oppleves som veldig manipulerende, truende og provoserende for de utenforstående som utsettes for det. Utallige ganger blir man redd for at personen skal ta livet av seg og denne personen kaster på en måte ansvaret for å kunne leve eller dø over på andre. Det er en altfor stor byrde for andre mennesker å bære.

En som er kronisk suicidal må enten innlegges eller prøve (med hjelp fra andre) å komme inn i en livsforandrende situasjon som kan gi livet ny mening. Uansett må den suicidale også ansvarliggjøres - du utsetter andre mennesker for en enorm redsel og gir dem potensielt ansvaret for din død. Det er ikke ok og ikke løsningen på noens på problemer.

Hvordan man skal løse slike situasjoner konkret, vet jeg ikke helt, jeg synes legen hørtes hånlig ut og det er aldri ok å fornedre et menneske i krise. Samtidig må kanskje personen også innse hva hun utsetter andre for av lidelse og redsel. Det handler ikke bare om henne selv lenger når hun prøver å begå selvmord hver 3. dag.

Anonymkode: 59465...654

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Unødvendig sagt. Hvorfor er sånne leger? Skummelt å tenke på. Du sier ikke sånt til folk som sliter. Det skjønner til og med dumme meg. Så da burde en lege skjønne det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Har du noen gang tenkt på å ta livet ditt?

- Ehm....

- Vel, hvis du skal prøve bør du henge deg...

 

Min gamle lege.

 

Anonymkode: 9c3ee...655

Herregud😡😡Det er visst jævla digg å tråkke ned folk som alt har det vondt😡

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, vikki96 skrev:

Ja. Det tok 2 timer så kom de...Har skjedd flere ganger. Du skal være forsiktig med hva du skriver her inne. Flaut å få politiet på døra når du bor i borettslag med mange naboer.. veldig flaut.

Ja. Veldig enkelt med ip adresse. Moderatorer her kontakter politi er og de finner adresse de.

Jeg har ikke blitt kontaktet selvom jeg har skrevet både selvmordstanker og det som værre er. Men mitt liv er nok mindre verdt enn andres. Så rart at det er sånn forskjell på folk. Du har fått de flere ganger, men jeg har aldri fått og blir attpåtil nektet hjelp. Jaja.....

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Warrior skrev:

Unødvendig sagt. Hvorfor er sånne leger? Skummelt å tenke på. Du sier ikke sånt til folk som sliter. Det skjønner til og med dumme meg. Så da burde en lege skjønne det også.

Ja til og med jeg med en iq på 70 skjønner at man ikke sier sånt til psykisk syke mennesker.

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke blitt kontaktet selvom jeg har skrevet både selvmordstanker og det som værre er. Men mitt liv er nok mindre verdt enn andres. Så rart at det er sånn forskjell på folk. Du har fått de flere ganger, men jeg har aldri fått og blir attpåtil nektet hjelp. Jaja.....

Anonymkode: 4b771...ffe

Du må spørre om hjelp. Jeg blir bare kjørt til legevakta jeg. Så Der er jeg hjem etterpåselv. Har kun vært innlagt en gang før og det var på tvang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Sorry as, men det er faktisk ingen unnskyldning. Er man helsepersonell skal man gjøre jobben sin! Uansett hva som skjedde med forrige pastient. Hvis du som helsepersonell er ute av stand til å gjøre jobben er det faktisk ditt ansvar å gjøre noe med det. Leger er mennesker men tenker slike kommentarer hadde vært stygt uansett hvem som sa det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Problemet er jo at utallige selvmordsforsøk og "trusler" om å begå selvmord over tid vil oppleves som veldig manipulerende, truende og provoserende for de utenforstående som utsettes for det. Utallige ganger blir man redd for at personen skal ta livet av seg og denne personen kaster på en måte ansvaret for å kunne leve eller dø over på andre. Det er en altfor stor byrde for andre mennesker å bære.

En som er kronisk suicidal må enten innlegges eller prøve (med hjelp fra andre) å komme inn i en livsforandrende situasjon som kan gi livet ny mening. Uansett må den suicidale også ansvarliggjøres - du utsetter andre mennesker for en enorm redsel og gir dem potensielt ansvaret for din død. Det er ikke ok og ikke løsningen på noens på problemer.

Hvordan man skal løse slike situasjoner konkret, vet jeg ikke helt, jeg synes legen hørtes hånlig ut og det er aldri ok å fornedre et menneske i krise. Samtidig må kanskje personen også innse hva hun utsetter andre for av lidelse og redsel. Det handler ikke bare om henne selv lenger når hun prøver å begå selvmord hver 3. dag.

Anonymkode: 59465...654

Når jeg var på legevakta ble jeg bare ignorert og til slutt bare gikk jeg. Hørte aldri noe fra dem. Så den "redselen" er nok varierende, men det er sikkert viktig å stå frem å beklage og bedyre at man se på rutinene når man blir tatt med buksene nede.

Anonymkode: 38e71...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Pssst! Psykisk sykdom er like reelt som fysisk sykdom. Ja, psykisk sykdom er faktisk reelt sett fysisk fordi hjernen og hele resten av kroppen er fysisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...