Gå til innhold

Legen sa "du gjør det jo aldri" selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen? 

Pasienten burde fått en gigantisk regning på å misbruke systemet sånn. 

Anonymkode: 64010...439

Fy flate.

Jeg kjenner jeg blir kvalm av sånne kommentarer. Det er en slik utrolig mangel på empati. 

Pasienten har en SYKDOM. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil ikke dø,det er bare et rop om hjelp. De som truer, vil jo at noen skal hjelpe dem siden de ikke klarer å styre det selv. Mange ser ingen annen vei enn å ta livet sitt, men egentlig vil de leve, men det er bare for vondt å leve med de tankene de har. Så det er utrolig uprofesjonelt av legen å si noe slikt! Selv om han på en måte har rett, du vil ikke dø, du vil jo bare bli sett, få hjelp og bli snakket med,

Tusenvis tar sitt eget liv siden de ikke ser noen annen utvei. Før det har mange selvmordsforsøk bak seg i desperasjon for å bli sett og hørt!

Håper du får den hjelpen du trenger ❤️ Klem til deg ❤️ 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det at man oppsøker hjelp fordi man har sterke selvmordstanker, å true om selvmord? Er det ikke å ta ansvar for egen helse?

Og det er ikke sånn at dersom man forteller om disse tankene, så betyr det at man egentlig ikke vil dø. Det var ikke sånn for meg hvertfall. Ønsket om å dø var der hele tiden, men trangen til å utføre det NÅ kom i bølger som ble vanskeligere og vanskeligere å stå imot. Jeg kontaktet hjelp mellom to slike bølger.

Og det er heller ikke slik at alle trenger innleggelse når de kommer til legevakten. Ofte kan det nok hjelpe å prate litt med noen, legge en plan for de neste dagene. At ambulant team skal ringe deg dagen etter feks. Det betyr ikke at man er avvist. De har fått beskjed om å virkelig minimere antall som skal legges inn. Det er svært syke mennesker som har sterke selvmordstanker de føler at de ikke har kontroll på. Helsepersonell skal behandle dem med verdighet og respekt. 

Når det gjelder denne spesifikke bloggeren høres det jo ut som et veldig spesielt tilfelle. Men hun har det jo svært vondt, og får jo tydeligvis helt feil oppfølging. Hun hadde jo trengt en vanlig psykolog som kan følge henne opp over tid. Denne legen som var så umenneskelig spydig, kunne jo brukt litt ekstra tid for å sikre ordentlig oppfølging av henne. Det hadde nok tidsmessig lønt seg på sikt..

Anonymkode: 96919...7c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det at man oppsøker hjelp fordi man har sterke selvmordstanker, å true om selvmord? Er det ikke å ta ansvar for egen helse?

Og det er ikke sånn at dersom man forteller om disse tankene, så betyr det at man egentlig ikke vil dø. Det var ikke sånn for meg hvertfall. Ønsket om å dø var der hele tiden, men trangen til å utføre det NÅ kom i bølger som ble vanskeligere og vanskeligere å stå imot. Jeg kontaktet hjelp mellom to slike bølger.

Og det er heller ikke slik at alle trenger innleggelse når de kommer til legevakten. Ofte kan det nok hjelpe å prate litt med noen, legge en plan for de neste dagene. At ambulant team skal ringe deg dagen etter feks. Det betyr ikke at man er avvist. De har fått beskjed om å virkelig minimere antall som skal legges inn. Det er svært syke mennesker som har sterke selvmordstanker de føler at de ikke har kontroll på. Helsepersonell skal behandle dem med verdighet og respekt. 

Når det gjelder denne spesifikke bloggeren høres det jo ut som et veldig spesielt tilfelle. Men hun har det jo svært vondt, og får jo tydeligvis helt feil oppfølging. Hun hadde jo trengt en vanlig psykolog som kan følge henne opp over tid. Denne legen som var så umenneskelig spydig, kunne jo brukt litt ekstra tid for å sikre ordentlig oppfølging av henne. Det hadde nok tidsmessig lønt seg på sikt..

Anonymkode: 96919...7c3

Enig i at å ta kontakt ikke skal bety at man egentlig ikke vil dø. Isåfall hvis det hadde vært sant at ingen som tok kontakt med legevakten hadde vært suicidale så hadde det jo ikke vært noen pasienter på psykiatrisk akuttmotak.

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 5.32, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at "oppmerksomhetssyke" som "truer" med å ta livet sitt ikke gjør det. Eksempelvis har pasienter med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse en forhøyet selvmordsfare og selvmordsrate.

 

Anonymkode: 38e71...8ad

enig .har vært innlagt opptil flere ganger i tidligere år. flere av  de som skrek oppmerksomhet gjennomførte på et eller annet tidspunkt..

Anonymkode: 3708f...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Han trenger ikke være nedlatende, men personen i innlegget var tydelig avhengig av reaksjonene og omsorgen det utløser ved å stå på bybrua. Slike personer har en tendens til å bli institusjonalisert og helt avhengige av konstant omsorg fremfor å som nevnt over: bli ansvarliggjort. Å legge inn en person med slike problemer vil mest sannsynlig ikke lede noensteds. Å havne på legevakta 50 ganger innen kort tid vil bare gi en reaksjon i form av å rope ulv, ulv uten at det er en. De ansatte vil bli lei. Og personens forestilling om at hun er lite verd og ingen bryr seg vil bli stadig mer "sann".   Og slike personer hopper svært sjelden, selv om det finnes et og annet unntak fra regelen. 

Legevakten kan ikke tilby det som faktisk trengs: ignorere trusselen om å gå på bybrua og la personen bli sett og få oppmerksomhet for sine oppdriftstanker. Legevakten skal henvise til psykolog/hensiktsmessig behandling. Personen i innlegget ville også velge hvilket sykehus, og slik fungerer det ikke: hun hadde forestilt seg hva hun ville oppnå allerede før hun gikk på brua, og "bestille" dette. Ekte selvmordsforsøk ER et tap av kontroll, og skal føles som ett. En planlagt handling for å få en planlagt reaksjon er inget annet enn behandling på "bestilling". 

Det er nok viktig å gå i seg selv for å føle på om dette er noe hun virkelig har tenkt til å gjøre. Det er det stort sett ikke, og ut av det ligger det en tanke i bunn om å egentlig ønske å leve og å mestre tilværelsen. Når hun finner ut at dette er noe hun faktisk ikke hadde turt å gjøre, da kan hun begynne å bygge veien tilbake til å fokusere på konstruktive tiltak for å gjøre ting som gir glede og mestringsfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, LittleBabyNothing skrev:

Jeg har heller aldri ringt; andre har tystet på meg når jeg truet me selvmord og hang opp tau og ikke åpnet døra. Det betyr ikke at jeg ikke blir å dø ved selvdrap. Det er det jeg vil. Ikke alle problemer kan fikses.

Hvis du virkelig vil dø så lar du jo være å true.

Anonymkode: 4915a...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Nei. Nå får du gi deg. Hun har en sykdom. Men det er på tide at hun får en annen behandling slik at hun kommer ut av dette håpløse mønsteret. 

Anonymkode: 881f5...172

Hun misbruker systemet så det synger etter, noe som går utover andre. 

Anonymkode: 64010...439

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår svært uempatisk som er et særdeles fremtredende trekk ved flere lite flaterende personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 38e71...8ad

Typisk psykisk syke. Med en gang de møter motstand og kritikk så hiver de rundt seg med hjemmemekka diagnoser for å sykeligjøre andre. Alt for å slippe å ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: 64010...439

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vinterjenta skrev:

Fy flate.

Jeg kjenner jeg blir kvalm av sånne kommentarer. Det er en slik utrolig mangel på empati. 

Pasienten har en SYKDOM. 

Pasienten misbruker helsesystemet. 

Anonymkode: 64010...439

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ditt selvmordsbehov er så klart hevet over hostende, syke barn eller ungdommer som har brukket armen og har vondt, selvsagt skal du få slippe å sitte sammen med sånne sutrekopper! De kunne jo bare tatt noen smertestillende og en bandasje og gå hjem, så kunne du fått hele legevakta for deg selv. Dere psykisk syke er en egen rase altså.... 

Anonymkode: ccc62...a02

Som nevnt er det helsepersonell på legevakten som gjør disse prioriteringene. Det er ikke de som skriker høyest som får eget rom. Jeg har også fått eget venterom av somatiske årsaker. Her er det personalet som ser behovet og prioriterer deretter. 

Hvis du ikke har fått eget venterom har det ikke vært behov for det eller så har ikke legevakten hatt kapasitet til ekstra venterom. 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk psykisk syke. Med en gang de møter motstand og kritikk så hiver de rundt seg med hjemmemekka diagnoser for å sykeligjøre andre. Alt for å slippe å ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: 64010...439

Å oppsøke nødvendig helsehjelp er å ta ansvar for eget liv, både når det gjelder somatiske og psykiske sykdommer. 

Du gjør for øvrig akkurat det samme som det du anklager den du siterer for å gjøre. Deilig å møte deg selv i døra? 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for selvmordsmetoder. Husk at selv om man beskriver handlinger som endte godt for deg, kan dette virke triggende på andre som også sliter. 

Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen.

Med vennlig hilsen

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å oppsøke nødvendig helsehjelp er å ta ansvar for eget liv, både når det gjelder somatiske og psykiske sykdommer. 

Du gjør for øvrig akkurat det samme som det du anklager den du siterer for å gjøre. Deilig å møte deg selv i døra? 

Anonymkode: 8c7bd...c6f

Morro klumpen. Å spamme ned legevakta 3 ganger om dagen er ikke å ta ansvar for eget liv. Det er å misbruke systemet og ta verdifulle resurser fra andre. Å ta ansvar for eget liv er å kontakte fastlegen, ta medisiner, komme seg inn i behandling og følge den. 

Anonymkode: 64010...439

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du virkelig vil dø så lar du jo være å true.

Anonymkode: 4915a...251

jeg ville ikke fullføre den dagen han ringte meg. mange som truer dør evt av selvmord

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morro klumpen. Å spamme ned legevakta 3 ganger om dagen er ikke å ta ansvar for eget liv. Det er å misbruke systemet og ta verdifulle resurser fra andre. Å ta ansvar for eget liv er å kontakte fastlegen, ta medisiner, komme seg inn i behandling og følge den. 

Anonymkode: 64010...439

Men hadde pasienten fått hjelp den første gangen er det jo ikke sikkert hun hadde trengt å fly ned legevakta 50 ganger på 3 måneder??!!??

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, theTitanic skrev:

Han trenger ikke være nedlatende, men personen i innlegget var tydelig avhengig av reaksjonene og omsorgen det utløser ved å stå på bybrua. Slike personer har en tendens til å bli institusjonalisert og helt avhengige av konstant omsorg fremfor å som nevnt over: bli ansvarliggjort. Å legge inn en person med slike problemer vil mest sannsynlig ikke lede noensteds. Å havne på legevakta 50 ganger innen kort tid vil bare gi en reaksjon i form av å rope ulv, ulv uten at det er en. De ansatte vil bli lei. Og personens forestilling om at hun er lite verd og ingen bryr seg vil bli stadig mer "sann".   Og slike personer hopper svært sjelden, selv om det finnes et og annet unntak fra regelen. 

Legevakten kan ikke tilby det som faktisk trengs: ignorere trusselen om å gå på bybrua og la personen bli sett og få oppmerksomhet for sine oppdriftstanker. Legevakten skal henvise til psykolog/hensiktsmessig behandling. Personen i innlegget ville også velge hvilket sykehus, og slik fungerer det ikke: hun hadde forestilt seg hva hun ville oppnå allerede før hun gikk på brua, og "bestille" dette. Ekte selvmordsforsøk ER et tap av kontroll, og skal føles som ett. En planlagt handling for å få en planlagt reaksjon er inget annet enn behandling på "bestilling". 

Det er nok viktig å gå i seg selv for å føle på om dette er noe hun virkelig har tenkt til å gjøre. Det er det stort sett ikke, og ut av det ligger det en tanke i bunn om å egentlig ønske å leve og å mestre tilværelsen. Når hun finner ut at dette er noe hun faktisk ikke hadde turt å gjøre, da kan hun begynne å bygge veien tilbake til å fokusere på konstruktive tiltak for å gjøre ting som gir glede og mestringsfølelse. 

Kanskje hun ønsket hjelp til å unngå å ta selvmord da? Hvis hun hadde fått hjelp første gangen så hadde hun jo mest sannsynlig ikke dratt på legevakta for 50ende gang?

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

jeg ville ikke fullføre den dagen han ringte meg. mange som truer dør evt av selvmord

Om du uansett ikke hadde tenkt å fullføre så hvorfor truet du det mennesket med det? Hva var det du ønsket å oppnå?

 Er du klar over hvor stor psykisk belastning det er å bli truet med at noen skal ta livet sitt?

Jeg sliter selv med borderline, dissosiasjon og alvorlig angst og depresjon og er inne i mitt 18ende behandlingsår i psykiatrien. Jeg har null problem med å fortelle behandlerne mine at jeg ønsker å dø når jeg får selvmordstanker ( fortalte behandler det senest i går før sommerferien hennes starter ), men jeg har da aldri truet dem eller andre rundt meg at jeg skal ta livet mitt. Det er så utrolig sleipt og manipulerende å holde på sånn.

 

Anonymkode: b55a8...32f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde pasienten fått hjelp den første gangen er det jo ikke sikkert hun hadde trengt å fly ned legevakta 50 ganger på 3 måneder??!!??

Anonymkode: 4b771...ffe

Mest sannsynlig så har hun fått help flere ganger tidligere, men ikke klart å nyttiggjøre seg den. Jeg kjenner flere sånne i mitt eget behandlingsopplegg som ofte drar på legevakta fordi de trenger hjelp, får innleggelse på innleggelse men klarer ikke å nyttiggjøre seg av den/ samarbeide med de ansatte og som ender opp med å skrive seg ut kort tid etter for så å repetere mønsteret.

Anonymkode: b55a8...32f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du uansett ikke hadde tenkt å fullføre så hvorfor truet du det mennesket med det? Hva var det du ønsket å oppnå?

 Er du klar over hvor stor psykisk belastning det er å bli truet med at noen skal ta livet sitt?

Jeg sliter selv med borderline, dissosiasjon og alvorlig angst og depresjon og er inne i mitt 18ende behandlingsår i psykiatrien. Jeg har null problem med å fortelle behandlerne mine at jeg ønsker å dø når jeg får selvmordstanker ( fortalte behandler det senest i går før sommerferien hennes starter ), men jeg har da aldri truet dem eller andre rundt meg at jeg skal ta livet mitt. Det er så utrolig sleipt og manipulerende å holde på sånn.

 

Anonymkode: b55a8...32f

Ikke meg du siterte, men hva er egentlig å regnes som truing? Man må da kunne fortelle at man har selvmordstanker eller tenker å ta livet sitt uten at man skal bli anklaget for truing.

Er "jeg tenkte å ta livet mitt idag" truing? Er "jeg kommer seriøst til å ta livet mitt om jeg ikke blir innlagt idag" truing?

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...