Gå til innhold

Legen sa "du gjør det jo aldri" selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over en blogg (håper det er greit å dele) med et innlegg som jeg som "svingdørspasient" desverre har opplevd maken til. Jeg har ikke vært innlagt mer enn max 3 ganger, men har også opplevd nøyaktig slike kommentarer som denne jenta fikk da hun oppsøkte legevakten.

Legen sa "du gjør det jo aldri":

https://nouw.com/livchristinehoem/category/suicidalitet

Anonymkode: 4b771...ffe

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uprofesjonelt av legen å si noe slikt, men han hadde jo ikke feil. Behandlingen for den type selvmordstrusler/atferd er ansvarliggjøring, pasienter med den type atferd bør vanligvis ikke legges inn. 

Anonymkode: 61d69...280

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes for mange ofre av selvmord som har vært innom helsevesenet og ikke får hjelp at jeg har ikke troen på at helsevesenet ønsker å hjelpe disse dessverre..

Anonymkode: 59fa6...1be

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har du noen gang tenkt på å ta livet ditt?

- Ehm....

- Vel, hvis du skal prøve bør du henge deg...

 

Min gamle lege.

 

Anonymkode: 9c3ee...655

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Det er vel ikke så mange andre steder å "bli holdt i hånden" når det er akutt. 

Synes det er bra folk oppsøker hjelp når dem trenger det. Psykisk sykdom er ikke noe man "dyrker". Som lege skal man være objektiv og ta hver og en pasient seriøst. 

Psykisk sykdom er like reelt som annen sykdom/skade. Flere som dør av selvmord hvert år enn trafikkulykker. Tror du virkelig dem har det bra med seg selv? Ønsker å dø for moro skyld? Man har det temmelig ille om siste utvei er døden. 

Du virker svært lite sympatisk. Håper du ikke jobber innen et omsorgsyrke. 

Anonymkode: 499c8...121

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger og helsepersonell må lære seg forskjellen mellom å være fast og bestemt med folk og å komme med uttalelser som virker mer som de prøver å pushe folk over grensa. Samme hvor få bokser folk "checker" når de kommer inn på grunn av selvmordsfare, skal da ikke en tillitsperson i systemet som skal gi de hjelp være den som drar en ned. Det verste er at det garantert er mange slike som slipper unna uten varsel da folk ikke er på et bra nok sted i livet sitt til å da den kampen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Enig 👍 selv om han kunne ha spart seg for akkurat den setningen. 

Anonymkode: fbf25...076

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så mange andre steder å "bli holdt i hånden" når det er akutt. 

Synes det er bra folk oppsøker hjelp når dem trenger det. Psykisk sykdom er ikke noe man "dyrker". Som lege skal man være objektiv og ta hver og en pasient seriøst. 

Psykisk sykdom er like reelt som annen sykdom/skade. Flere som dør av selvmord hvert år enn trafikkulykker. Tror du virkelig dem har det bra med seg selv? Ønsker å dø for moro skyld? Man har det temmelig ille om siste utvei er døden. 

Du virker svært lite sympatisk. Håper du ikke jobber innen et omsorgsyrke. 

Anonymkode: 499c8...121

Hvis folk virkelig vil ta livet av seg, så gjør de det. Hvis denne damen hadde vært seriøs i sitt ønske, så hadde hun gjennomført, slik du påpeker at mange faktisk gjør . Sånn sett er jeg enig med deg i at psykisk sykdom er reelt. Men som legen sier, hun gjør det jo ikke! I stedet renner hun ned dørene på legevakten og tar opp verdifull tid. Til alt overmål presterer hun å klage over at hun må gå alene hjem etter besøket, til det må jeg bare si at mange som havner på legevakten ville vært glade og takknemlige over å være fysisk i stand til å gå hjem på egne bein. 

Anonymkode: ccc62...a02

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har blitt behandlet av denne legen før også. I begynnelsen var han hyggelig, men etter hvert som jeg var der flere ganger, ble behandlingen bare dårligere og dårligere. Han har vært nedlatende, frekk, ekkel og uprofesjonell i uttalelsene sine. Han har vært alle de tingene en lege IKKE skal være.

 

I ettertid har jeg tenkt mye på hvor ille dette kunne ha endt. Etter samtalen med legen tenkte jeg i fullt alvor på å gå til brua, og gjennomføre det jeg hadde planer om før jeg kom til Legevakten. Den natten kunne legen som behandlet meg dårlig fått et liv på samvittigheten. Hans svært uprofesjonelle uttalelser kunne fått fatale følger. Tenk om jeg faktisk hadde gjort det?"

Men hun gjorde det jo ikke, da heller. Hun hadde vært på legevakten over 50 ganger på mindre enn 5 mnd. Det er oftere rnn hver 3 dag... Fy f***, den legen burde hatt en premie. 

Anonymkode: 4915a...251

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er gjentatte slike situasjoner kan det mest defineres som selvskading. Det er et rop om hjelp, og jeg skjønner begge sidene av saken på en måte. Likevel, dersom legen hadde vært skikkelig pjuskete og sagt "stakkar" hadde ikke det hjulpet mye i dette tilfellet. Derimot når man sier en slik uttalelse så vil det utfordre vedkommende til å se at h*n virkelig ikke vil dø, det er kun for at man ikke vet hvordan man skal kommunisere det kaoset som foregår på innsiden. Det sier seg selv når det skjer over 50 ganger, men igjen selvsagt, det kan være at gang nr. 59 så skjer det virkelig - det kan man aldri vite. Det brukes mye ressurser på en pasient som egentlig ikke virker å ønske bedring. Psykologen min sa at det var mitt valg dersom jeg gjorde det, og det fikk meg virkelig til å tenke "du har rett, da gjør jeg det" først. Etter hvert måtte jeg møte meg selv i døra å ta tak i livet mitt. 

Anonymkode: bc31e...aa1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Det er en myte at "oppmerksomhetssyke" som "truer" med å ta livet sitt ikke gjør det. Eksempelvis har pasienter med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse en forhøyet selvmordsfare og selvmordsrate.

Quote

Samlet regner man med at minst 75 % av pasienter med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse har forsøkt å ta livet sitt, og at omtrent 10 % dør i selvmord (4).

https://tidsskriftet.no/2019/10/kronikk/suicidale-pasienter-med-personlighetsforstyrrelse

 

Anonymkode: 38e71...8ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg har blitt behandlet av denne legen før også. I begynnelsen var han hyggelig, men etter hvert som jeg var der flere ganger, ble behandlingen bare dårligere og dårligere. Han har vært nedlatende, frekk, ekkel og uprofesjonell i uttalelsene sine. Han har vært alle de tingene en lege IKKE skal være.

 

I ettertid har jeg tenkt mye på hvor ille dette kunne ha endt. Etter samtalen med legen tenkte jeg i fullt alvor på å gå til brua, og gjennomføre det jeg hadde planer om før jeg kom til Legevakten. Den natten kunne legen som behandlet meg dårlig fått et liv på samvittigheten. Hans svært uprofesjonelle uttalelser kunne fått fatale følger. Tenk om jeg faktisk hadde gjort det?"

Men hun gjorde det jo ikke, da heller. Hun hadde vært på legevakten over 50 ganger på mindre enn 5 mnd. Det er oftere rnn hver 3 dag... Fy f***, den legen burde hatt en premie. 

Anonymkode: 4915a...251

Legen? 

Pasienten burde fått en gigantisk regning på å misbruke systemet sånn. 

Anonymkode: 64010...439

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen? 

Pasienten burde fått en gigantisk regning på å misbruke systemet sånn. 

Anonymkode: 64010...439

Nei. Nå får du gi deg. Hun har en sykdom. Men det er på tide at hun får en annen behandling slik at hun kommer ut av dette håpløse mønsteret. 

Anonymkode: 881f5...172

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at "oppmerksomhetssyke" som "truer" med å ta livet sitt ikke gjør det. Eksempelvis har pasienter med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse en forhøyet selvmordsfare og selvmordsrate.

 

Anonymkode: 38e71...8ad

Noen av disse dør dog med «uhell», altså de undervurderer dødeligheten av selvmordsforsøket. 

Anonymkode: 61d69...280

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

En ting er å skjønne noe godt og å tre ut av legerollen og bli uprofesjonell allmennsynser. Å dra til lege er nettopp for å bli holdt i hånden eller bli tatt på alvor - det er ikke det samme som å bli dullet med, men det er langt mellom å bli dullet med og å få denne setningen slengt etter seg. Også jeg kan tenke sånn som dette, men jeg ville da aldri sagt det som en lege. Dessuten kan han eller hun drite seg totalt ut, ettersom mennesker med selvmordstanker eller som sier at de ikke orker å leve mer, selv om de har sagt det mange ganger, faktisk også tar livet sitt i flere tilfeller. Til og med mennesker som dyrker lidelse, tar livet sitt, uansett hvor usexy man synes det er.

Anonymkode: 44758...c8f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig eller proft var det ikke, men jeg skjønner legen veldig godt! En lege på legevakt ser SÅ mye reell elendighet og livstruende sykdom/skader. Små barn som har blitt påkjørt, voldtektsofre som har blitt banket opp, hjertestans, listen er lang. Når man da for ørtende gang får inn en fysisk frisk, ung kvinne med livet foran seg, som ikke vil eller ikke klarer å gjøre noe ut av livet sitt og som dyrker psykisk sykdom, er det naturlig å bli irritert. Leger er også mennesker, og legevakta er ikke stedet å komme for å bli holdt i hånden. 

Anonymkode: ccc62...a02

Ja, skjønner at de blir irriterte og det er massevis av de som ikke kommer til å ta livet sitt.

Men det var den ene som gjorde det, fordi du ikke tok det seriøst.. 

Anonymkode: cd2f8...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk virkelig vil ta livet av seg, så gjør de det. Hvis denne damen hadde vært seriøs i sitt ønske, så hadde hun gjennomført, slik du påpeker at mange faktisk gjør . Sånn sett er jeg enig med deg i at psykisk sykdom er reelt. Men som legen sier, hun gjør det jo ikke! I stedet renner hun ned dørene på legevakten og tar opp verdifull tid. Til alt overmål presterer hun å klage over at hun må gå alene hjem etter besøket, til det må jeg bare si at mange som havner på legevakten ville vært glade og takknemlige over å være fysisk i stand til å gå hjem på egne bein. 

Anonymkode: ccc62...a02

Det hjelper ikke med whataboutism om fysisk sykdom overfor personer som sliter mentalt. Som om de ikke har tenkt på det ørtenpørten ganger tidligere selv. Min erfaring er at man ikke blir det grann friskere om man sammenligner seg med stereotypen av et tynt og fattig barn i Afrika, som er lenket til et esel og har fluer i øynene. Man kan slenge slike "perspektiver" på bordet så mye som man vil. Det funker ikke. Det må annen lut til. Og synet ditt på selvmord er uhyre overforenklet, du glemmer at disse pasientene har tiden på sin side. Det betyr at det fremdeles finnes en mulighet for at de tar livet sitt. Dessuten er påstanden om at en som er seriøs i sitt ønske, nødvendigvis tar livet sitt, en fallitterklæring. Det betyr at man ikke kan hjelpe noen vekk fra selvmord. Og at ingen er hjulpet vekk fra et valg om å ta livet sitt, kan du ikke bevise, og det er ikke så troverdig. Slik jeg leser deg er det som om det eneste beviset på et ønske om avslutte livet er selvmordet - og at alle andre som har ønsket det på et eller flere tidspunkt, men ikke har tatt livet sitt, egentlig ikke har ønsket det, ikke har vært "seriøse" i sitt ønske, noe som for meg selv høres ut som en opphøyelse av selvmordet til den høyeste og vanskeligste beslutning, som bare de sterke klarer, og som de svake skyr.

Anonymkode: 44758...c8f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til en kompis drev å kuttet pulsårene sine da han var i tjueårene. Han kuttet slik at det ble mye blod, og det så veldig dramatisk ut, og så ringte han etter sykebilen. Men det var aldri tilstrekkelig kuttet til å stå om livet, det var aldri problematisk å redde livet hans, ikke i nærheten engang. Han fikk også tilbud om hjelp, men gadd ikke møte opp. Dette pågikk i årevis.

Etter nok en slik kutterunde forklarte legen ham hvordan han måtte kutte seg hvis han virkelig ønsket å dø. Da sluttet kompisens bror med all kutting. 

Jeg håper og tror at legene ser folk an før de kommer med slike «råd». Denne legen sparte iallfall helsevesenet for mange unødvendige utgifter, samt at broren til min kompis klarte å ta seg sammen og sluttet med kuttestyret sitt. I dag lever han et godt og stabilt liv. 

Anonymkode: 0fcf5...661

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren til en kompis drev å kuttet pulsårene sine da han var i tjueårene. Han kuttet slik at det ble mye blod, og det så veldig dramatisk ut, og så ringte han etter sykebilen. Men det var aldri tilstrekkelig kuttet til å stå om livet, det var aldri problematisk å redde livet hans, ikke i nærheten engang. Han fikk også tilbud om hjelp, men gadd ikke møte opp. Dette pågikk i årevis.

Etter nok en slik kutterunde forklarte legen ham hvordan han måtte kutte seg hvis han virkelig ønsket å dø. Da sluttet kompisens bror med all kutting. 

Jeg håper og tror at legene ser folk an før de kommer med slike «råd». Denne legen sparte iallfall helsevesenet for mange unødvendige utgifter, samt at broren til min kompis klarte å ta seg sammen og sluttet med kuttestyret sitt. I dag lever han et godt og stabilt liv. 

Anonymkode: 0fcf5...661

Her har legen mest sannsynlig sett ham, og sagt dette på en måte og med en tone som har vært verdig. Det tror jeg ikke ts' lege gjorde. Slike kommentarer, hvis de kommer feil ut, som grunner i frustrasjon og en slags forakt, tror jeg kan være ganske ødeleggende. Men hvis noe kommer fra et menneskelig sted, fra et varmt sted, så er jeg enig i at mye, også merkelige ting som dette, kan fungere. Men da skal man være ganske trygg og empatisk.

Anonymkode: 44758...c8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...