Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dårlig argument-'politiet gjør ikke jobben sin, derfor så må vi har borgervern'. 

 

Gode argumenter - 'Politiet har for høye krav å gå etter. La oss se på hva som må endres for at vi skal kunne få til mer forebygging. Kansje en justering i juridiske rammer som gjør at terskelen er lavere for å bli dømt, et forslag vi kan legge press på regjeringen i å få gjennomslag for. Støtte politikere som vil endre dette. Innføre hjelpetelefoner for pedofile og personer som er seksuelt tiltrukket av barn,se på behandlingsmulighetene for seksualforbrytere og hvilken dokumentert effekt den har, gjøre noe med nedskjæringer i politiet'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mari Y skrev:

Dårlig argument-'politiet gjør ikke jobben sin, derfor så må vi har borgervern'. 

 

Gode argumenter - 'Politiet har for høye krav å gå etter. La oss se på hva som må endres for at vi skal kunne få til mer forebygging. Kansje en justering i juridiske rammer som gjør at terskelen er lavere for å bli dømt, et forslag vi kan legge press på regjeringen i å få gjennomslag for. Støtte politikere som vil endre dette. Innføre hjelpetelefoner for pedofile og personer som er seksuelt tiltrukket av barn,se på behandlingsmulighetene for seksualforbrytere og hvilken dokumentert effekt den har, gjøre noe med nedskjæringer i politiet'. 

Dårlig argumemt: Jeg sitter i sofaen min hjemme å venter på at noe skal endre seg. Vi må la de profesjonelle ta seg hånd om dette, selv om det gang på gang visse seg at de ikke gjør det og ingen tar ansvar -  tom regjeringen innrømmer det selv. Det er ikke så farlig hvor mange barn som blir forgrepet på imens, vi får vente med tolmodighet. Fordi faren for at en eller annen overgriper tar livet sitt eller en uskyldig blir hengt ut, er mye verre enn at uskyldige barn blir utsatt for overgrep hver dag. Ikke mitt problem eller ansvar. I mens sitter jeg å kritiserer alle andre som gjør noe, da jeg vet bedre fordi jeg har lest ulike studier og kan selektert det ut til å passe min mening. 

Godt argument: vi er nødt å gjøre noe for disse barna da flere tusener får livene sine ødelagt hvert år hvor dette kunne blitt forhindres. Det er ikke godt nok å komme med lovnader som aldri blir holdt, og vært sånn i årrekke. Vi må vise staten at dette ikke er godt nok, vi skal sette barnas vern mot overgrep først. Hvis ikke lovlige aksjoner når igjennom må det andre metoder til. Å man kjemper til staten tar det på alvor. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at du sier at vi skal justere terskelen for å bli dømt i slike saker vitner om veldig lite kunnskap rundt overgrepsproblematikken og hvordan status quo er hos politiet i dag. Da snakker vi om at folk bli uskyldig dømt. Vi trenger mer ressurser til politiet, bedre opplæring, grundigere etterforskning og oppdatering av måten de etterforsker på. Bare se på sake ang IP adresse - latterlig! 

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og at du sier at vi skal justere terskelen for å bli dømt i slike saker vitner om veldig lite kunnskap rundt overgrepsproblematikken og hvordan status quo er hos politiet i dag. Da snakker vi om at folk bli uskyldig dømt. Vi trenger mer ressurser til politiet, bedre opplæring, grundigere etterforskning og oppdatering av måten de etterforsker på. Bare se på sake ang IP adresse - latterlig! 

Anonymkode: d6dff...71b

 Du vet at Sverige har fått til endringer der, ikke sant? Og beviser ikke nettopp dette at det faktisk funker? Trass i hva du hevder. 

Så er nettopp litt av problemet at bevis- kravene er for høye. I tillegg er det også en fare for at slikt borgervern kan fjerne fokuset vekk fra slike saker, fordi da må politiet prioritere dem i stedet. Noensinne tenkt på det? 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg sitere fra ABs eget innlegg

'Stortinget har også i 2017 ratifisert Europarådets konvensjon om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner (Istanbul-konvensjonen). Her har Norge forpliktet seg til en rekke tiltak for å bekjempe vold i nære relasjoner' 

 

Det rapporten sier er at det ikke har vært gjort nok. Det er allment kjent at det ikke er. Men det innebærer ikke automatisk at et borgervern er det riktige svaret. Det strider også mot selve logikken; når argumentet er å beskytte barn. Et viktig prinsipp for å opparbeide barns rettigheter bør vel være sikkerhet for så mange barn som mulig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mari Y skrev:

La meg sitere fra ABs eget innlegg

'Stortinget har også i 2017 ratifisert Europarådets konvensjon om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner (Istanbul-konvensjonen). Her har Norge forpliktet seg til en rekke tiltak for å bekjempe vold i nære relasjoner' 

 

Det rapporten sier er at det ikke har vært gjort nok. Det er allment kjent at det ikke er. Men det innebærer ikke automatisk at et borgervern er det riktige svaret. Det strider også mot selve logikken; når argumentet er å beskytte barn. Et viktig prinsipp for å opparbeide barns rettigheter bør vel være sikkerhet for så mange barn som mulig? 

Mangel på logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 0.32, AnonymBruker skrev:

De hengte ut en helt uskyldig fyr, så nei, jeg synes ikke det. Slike feil kan de ikke tillate seg.

Anonymkode: 9056d...ee8

Gjorde de?? Uff

Anonymkode: bb3c6...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde de?? Uff

Anonymkode: bb3c6...f79

Ja, det er uff. Og det er ganske reellt ift det vi snakker om, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det må ha vært veldig vanskelig at saken ble gjenstand for rykter og spekulasjon. En overgrepssak er belastende nok fra før. Så modig du er som står i det og har valgt åpenhet. Det står det stor respekt av. 👏❤️

Jeg har full forståelse for at det er tøft, og for at du også har trengt hjelp for å håndtere denne eksponeringen i offentligheten. Du er beintøff som har stått i dette. Trist at folk utnytter slike situasjoner til å dele det videre, spre rykter, spekulere og generelt blande seg inn i noe de ikke har noe med. Det er din sak, ditt liv, du som bestemmer hvem som skal få vite hva. Ikke noe noen andre har noe med om du ikke selv ønsker å fortelle om det. Utrolig at folk ikke har mer skrupler enn det. :( 

Jeg forstår. Tusen takk for oppklaring.💗

Jeg strever veldig med å la noen som helst få vite om overgrepsminnene jeg sitter på (og enda verre blir det når det er knyttet mye uvisshet og usikkerhet til fortiden, og jeg egentlig ikke vet 100 % hva som er sant selv), og jeg har ikke klart å dele noen detaljer med noen, ikke engang med behandlere som bare vil hjelpe, støtte meg og i tillegg er ilagt taushetsplikt. Skamfølelsen tar fullstendig av og går meg helt til hodet. Følelsen av avsky gjør at jeg tier, og tanken på avhør skremmer livet av meg. Frykten for at noen skal få vite. At de skal sitte på slike detaljer om meg. At de skal tenke at jeg er ekkel. Vet at de ikke tenker det, men frykten sitter der, og skammen vinner. Vet ikke om jeg hadde taklet at detaljer kom ut offentlig, og det er også eneste grunn til at jeg er litt skeptisk til fremgangsmåten til MGO.

Jeg er en ganske åpen person, om mye, men enkelte ting gir meg totalt sperrer å skulle dele. I tillegg har jeg et helt ødelagt forhold til kropp og seksualitet, og kropp = skam for meg. Det gjør det ikke akkurat noe lettere å dele ting som da omhandler kropp, sex og avkledning. Jeg hadde IKKE ønsket at gjerningspersonen skulle blitt eksponert av MGO om det skulle ende i en domfellelse. Jeg vil rett og slett ikke at noen skal kunne koble mitt navn opp mot konkrete seksuelle handlinger. Jeg kan dele mye, men ikke det. Det blir for privat for meg. Akkurat ofrenes perspektiv er noe MGO bør ta på alvor. Hver gang de får tilsendt en dom så bør de ta kontakt med ofrene og spørre om det er greit å utlevere dommen, og respektere et nei om offeret ikke ønsker at det skal komme ut. 💜

 

Jeg sender deg en pm 💕, da jeg ikke ønsker å si så mye mer om meg selv her. Er så mange usympatiske mennesker her inne, så det orker jeg ikke 😅

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sender deg en pm 💕, da jeg ikke ønsker å si så mye mer om meg selv her. Er så mange usympatiske mennesker her inne, så det orker jeg ikke 😅

Anonymkode: d6dff...71b

Gjør det. 💕

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør dette fordi dere får et kick av å henge ut folk. Dere bryr dere ikke det fnugg om ofrene!

Anonymkode: 3bb49...354

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå jeg leser hva folk skriver her, så gir det meg en følelse av at uansett hvor ille det er at det finnes noen folk der ute som gjør helt hinsides grusomme handlinger mot barn og voksne, så byr det meg midt i mot å stå inne for dette her. Jeg bruker heller tid på mennesker som har fornuftige løsninger å komme med og som man vet at har en effekt. Syns jo Dialogisk podcasten var saklig i sin argumentasjon som alltid. Så er det ikke nødvendigvis slik at det er der de fleste overgrep skjer. Om de klarer å få fokuset på det, så bra, men det er ikke desto mindre en jævlig kynisk måte de gjør det på. Jeg kan ikke helt si at jeg liker det, når jeg vet hvor brutal den gapestokken er på mer enn én måte. 

Fehodet som mener jeg er slags pedo- forsvarer er i alle fall en illustrasjon på hvordan slike grupper kan piske opp stemningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen eventuelt han som forgrep seg på meg blir eksponert, kan jeg for første gang senke skuldrene og aldri mer trenge å føle et ansvar for å stoppe han. Og det er jeg ikke alene om å føle. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Mari, 

Si at du kjenner en person som har drept et barn og utøvd vold mot flere, sittet i fengsel og slippet ut. Du er ute å går deg en tur, å ser et barn stå på gata alene. Denne personen du kjenner kommer aggressivt mot barnet med et balltre i hånden og barnet i blikket. Barnet er åpenlyst redd. 

Bak deg står politiet. De ser hendelsen, vet om bakgrunnen til denne mannen, men velger å gå for å ta en narkoman som urinerer i en annen gate i stede. Du roper etter de, men de fortsetter bare å gå og du blir stående der alene. Hva gjør du?

Det er jo politiets oppgave å gjøre noe, sant? De skulle beskyttet barnet mot denne mannen, men gjør det ikke. Omså du ringer politiet, kan det være for sent. De bruker for lang tid. Du vet jo ikke om han kommer til å angripe, men kan du vente å se? Hva om du angriper denne fyren å påfører han skader samt barnet traumer? Også hadde han egentlig ikke tenkt å gjøre noe med barnet? Er det legitimt å ta den risikoen? Og hva med en selv, det er jo livsfarlig! 

Overgrep er skjult. Du ser de ikke. Men slike situasjoner skjer hver dag, bak lukkede dører. Selvfølgelig beskytter vi et barn som står i fare for å bli drept eller banket opp rett foran øynene våres, men hvorfor ikke når det skjer bak lukkede dører? 

Har vi faktisk råd til å sitte å vurdere frem og tilbake hva som er riktig? Skal vi la barn bli forgrepet på, mens vi sitter å vurderer hva som er det riktige eller ikke, når man ikke har svaret eller prøver engang. Det brenner, og imens folk sitter å prater uten handling om hvordan slukke brannen, brenner det ned for mange. 

Vi kan ikke redde alle. Det er vi alle enig i. Og desverre kan vi ikke skjerme alle heller, uavhengig av nabovarsel. Men vi kan ikke la det være en hvilepute å si vi velger å ikke gjøre noe før vi kommer frem til en løsning som ikke skader noen..... Altså en løsning som ikke finnes. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok Mari, 

Si at du kjenner en person som har drept et barn og utøvd vold mot flere, sittet i fengsel og slippet ut. Du er ute å går deg en tur, å ser et barn stå på gata alene. Denne personen du kjenner kommer aggressivt mot barnet med et balltre i hånden og barnet i blikket. Barnet er åpenlyst redd. 

Bak deg står politiet. De ser hendelsen, vet om bakgrunnen til denne mannen, men velger å gå for å ta en narkoman som urinerer i en annen gate i stede. Du roper etter de, men de fortsetter bare å gå og du blir stående der alene. Hva gjør du?

Det er jo politiets oppgave å gjøre noe, sant? De skulle beskyttet barnet mot denne mannen, men gjør det ikke. Omså du ringer politiet, kan det være for sent. De bruker for lang tid. Du vet jo ikke om han kommer til å angripe, men kan du vente å se? Hva om du angriper denne fyren å påfører han skader samt barnet traumer? Også hadde han egentlig ikke tenkt å gjøre noe med barnet? Er det legitimt å ta den risikoen? Og hva med en selv, det er jo livsfarlig! 

Overgrep er skjult. Du ser de ikke. Men slike situasjoner skjer hver dag, bak lukkede dører. Selvfølgelig beskytter vi et barn som står i fare for å bli drept eller banket opp rett foran øynene våres, men hvorfor ikke når det skjer bak lukkede dører? 

Har vi faktisk råd til å sitte å vurdere frem og tilbake hva som er riktig? Skal vi la barn bli forgrepet på, mens vi sitter å vurderer hva som er det riktige eller ikke, når man ikke har svaret eller prøver engang. Det brenner, og imens folk sitter å prater uten handling om hvordan slukke brannen, brenner det ned for mange. 

Vi kan ikke redde alle. Det er vi alle enig i. Og desverre kan vi ikke skjerme alle heller, uavhengig av nabovarsel. Men vi kan ikke la det være en hvilepute å si vi velger å ikke gjøre noe før vi kommer frem til en løsning som ikke skader noen..... Altså en løsning som ikke finnes. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

Denne sjansen er noe man vet at et veldig usannsynlig og bygger opp under Stranger Danger- myten. Det skjer at noen kidnapper og dreper barn, men forekomsten er veldig lav. Det skal veldig mye til for at dette skjer og du har umulig noen forutsetning for å vite hva du ville gjort, fordi de fleste ville blitt så satt ut at du kan ikke tenke deg ut dette på forhånd. Man må ta forbehold om at du snakker om en krise -situasjon som egentlig er veldig lite sannsynlig. I en slik situasjon vil ikke de aller fleste være forbederedt på hva du gjør, fordi man havner utfor en sjokk-tilstand. 

Råd eller ikke så må vi vurdere hva som er riktig fremgangsmåte. Selvsagt. Man kan ikke satse på en situasjon som gjør det verre for barna og jeg synes at man bør unngå så langt det lar seg gjøre at uskyldige mennesker kommer utfor skade fordi vi tar valg som er basert på følelser og ikke kritisk tenkning. Og som sagt: og å ikke støtte Borgervern er ikke det samme som å ikke gjøre noe. Jeg synes man skal prøve å se dette på et kritisk grunnlag, som ikke bare tar utgangspunkt i følelser og svart/hvitt- tenkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mari Y skrev:

Denne sjansen er noe man vet at et veldig usannsynlig og bygger opp under Stranger Danger- myten. Det skjer at noen kidnapper og dreper barn, men forekomsten er veldig lav. Det skal veldig mye til for at dette skjer og du har umulig noen forutsetning for å vite hva du ville gjort, fordi de fleste ville blitt så satt ut at du kan ikke tenke deg ut dette på forhånd. Man må ta forbehold om at du snakker om en krise -situasjon som egentlig er veldig lite sannsynlig. I en slik situasjon vil ikke de aller fleste være forbederedt på hva du gjør, fordi man havner utfor en sjokk-tilstand. 

Råd eller ikke så må vi vurdere hva som er riktig fremgangsmåte. Selvsagt. Man kan ikke satse på en situasjon som gjør det verre for barna og jeg synes at man bør unngå så langt det lar seg gjøre at uskyldige mennesker kommer utfor skade fordi vi tar valg som er basert på følelser og ikke kritisk tenkning. Og som sagt: og å ikke støtte Borgervern er ikke det samme som å ikke gjøre noe. Jeg synes man skal prøve å se dette på et kritisk grunnlag, som ikke bare tar utgangspunkt i følelser og svart/hvitt- tenkning. 

Poenget var ikke hvor sannsynlig eller ikke eksempelet var, men for å belyse en situasjon. De fleste vil gjøre det de kan for å redde barnet, det sitter instinktivt i oss. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var ikke hvor sannsynlig eller ikke eksempelet var, men for å belyse en situasjon. De fleste vil gjøre det de kan for å redde barnet, det sitter instinktivt i oss. 

Anonymkode: d6dff...71b

Jeg er ikke uenig der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gledelige er at dette harry vanviddet snart kommer til å ta slutt. Det kommer til å bli så dyrt til slutt at selv ikke rednecksa får råd til å holde på.

I tillegg til bøter og fengsel kommer pc, mobiler, biler etc til å bli inndratt når de brukes til kriminelle handlinger.

Anonymkode: f43d7...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...