Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannegruppa Ottar reiser på rundtur i mange norske byer på såkalt "nabovarsling". På snapchat kan du følge gruppen når de offentligjør pedofile og overgripere med fullt navn og adresse. Hva synes du om dette? 

Anonymkode: 3acf7...174

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ok, men lurer på om de gjør det for å renvaske seg selv eller om det er fordi det er en stuerein måte å være en pøbel på

Anonymkode: 0e330...2c9

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De hengte ut en helt uskyldig fyr, så nei, jeg synes ikke det. Slike feil kan de ikke tillate seg.

Anonymkode: 9056d...ee8

Ja, de kan hvert fall sørge for at informasjonen de har er rett før de går helt cowboy rund omkring

Anonymkode: e0ff8...0f9

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, har egentlig ingenting i mot det så lenge de henger ut de rette personene og ikke tar "feil" av noen, det kan fort skje. HAr tydeligvis allerede skjedd, det er feil de ikke kan tillate seg når de skal sette folk i gapestokk.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Helt enig. Det er veldig farlig, potensielt veldig skadelig for alle involverte parter og samtidig veldig enkelt for personen som henger ut andre, og drar videre med følelsen av å være en slags hverdagshelt som gjør det "gode" og "beskytter barn", selv om realiteten som du skriver godt kan være at en heller har gjort livet surt for mange uskyldige, inkludert barn. 

Jeg er delvis enig i det dere skriver. Likevel ser vi at rettssystemet svikter på mange måter. Én av mennene som er hengt ut oppsøker offeret på arbeidsplassen hennes den dag i dag ettersom hun jobber i butikkk (slik jeg har forstått det). Han ble "tatt på fersk gjerning" da han ble filmet på vei ut av butikken. Dette skulle ikke vært mulig, og sier noe om rettssystemet. 

 

Det er relativt lave straffer for misbruk av barn, og jeg anser det feil å bruke argumentet om at vedkommende "har sonet straffen sin". Barn som er utsatt for overgrep er strengt tatt aldri ferdig å "sone straffen sin" (dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener). Det de har blitt utsatt for følger de resten av livet. 

 

En ser også at gjentakelsesfare for overgrepsdømte ikke vurderes godt nok før de løslates og at de i tillegg har manglende oppfølging, og dermed kan en trygt si at mange faktisk er en reell fare for samfunnet. Spørsmålet blir da hvorvidt rettssystemet fungerer til å forebygge nye overgrep, og jeg mener at dette ikke er tilfelle. 

 

MEN jeg er enig i at det er fryktelig synd for overgriperens nære ettersom de også påvirkes av en annens persons grufulle handlinger. Likevel må en huske på hvem som faktisk har skyld i at familie og venner opplever ev. ufin/krenkende oppførsel fra andre.

 

Likevel tenker jeg at det er svært trasig for ofrene som faktisk ikke ønsker at det fortelles i detalj hva de er utsatt for. Dersom jeg hadde blitt utsatt for noe så grusomt, så ville jeg nok ikke vært komfortabel med at alle skulle få vite detaljer rundt dette. 

 

 

Anonymkode: 76f7f...b50

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra, men forstår også at det kan være vondt for enkelte ofre. Jeg har gitt beskjed til nabolaget hvor overgriperen min bor. Han bor midt i et boligfelt, mellom husene og barnehagen og skolen. Jeg skulle ønske jeg slapp å ha det "ansvaret", men føler så på det og ønsker ikke at han skal forgripe seg på flere. 

I det tilfellet hvor de tok feil så var det en person med samme navn som en pedofil som var dømt. Virket ikke som han tok det så tungt heller. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Uansett hvor jævelig jeg synes pedofili er, så skal rettssystemet ta seg av dette. Man kontakter politiet, ikke sprer dritt på SoMe. 
I tillegg har disse folkene de henger ut kanskje familie - barn, foreldre, søsken, koner, som man kan gjøre livet skikkelig surt for! Og ofte kan man jo tenke seg til hvem som er et sannsynlig offer, og det er slett ikke sikkert at offerere har lyst til å dele dette med med bygdedyret!! 

Tilslutt, hvis vedkommende føler seg uthengt i lokalsamfunnet, kanskje minster jobben, mister relasjoner og føler seg urettferdig behandlet (selv om vi mener det er fortjent) - hvordan tror dere det kan påvirke rehabilitering? Dette er farlige greier! 
 

Anonymkode: c2520...a3e

Jeg synes man har en rett til å vite hvem som er dømt for pedofili og ikke, ville ikke du for.e. visst om onkelen til barnet ditt var dømt for flere overgrep mot små barn før du lot de være alene? Du skulle bare visst hvor mange dømte pedofile som faktisk omgås barn hver dag selv om de er dømt. Vi må verne barna våres, ikke de pedofile. Rehabilitering av pedofile har så og si null effekt pr dags dato. 

Han som forgrep seg på meg er dømt pedofil. Han passer niesene sine og er frilance fotograf for idrettslag med små jenter, ergo ingen krav til vandelsattest. Politiet vet det, idrettsforbund vet det, men han er beskyttet av en lov som gjør at han kan fortsette. Idrettsforbundet jobber for å endre dette da det tydeligvis er et stort problem, men så langt ingen resultat. Han kjører små jenter frem og tilbake til kamper og treninger og er veldig involvert i spillerene. Ville ikke du vite at om en pedofil gikk rundt å tok bilder av barnet ditt og hadde dette på PCen sin? 

Jeg gir rett og slett blaffen i om at han mister jobben sin, leilighet og "nettverket" sitt. Det farlige er at de kan forgripe seg på små barn igjen. Den skaden et barn får av overgrep er langt mer omfattende enn å miste jobb, leilighet og nettverket sitt. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Uansett hvor jævelig jeg synes pedofili er, så skal rettssystemet ta seg av dette. Man kontakter politiet, ikke sprer dritt på SoMe. 
I tillegg har disse folkene de henger ut kanskje familie - barn, foreldre, søsken, koner, som man kan gjøre livet skikkelig surt for! Og ofte kan man jo tenke seg til hvem som er et sannsynlig offer, og det er slett ikke sikkert at offerere har lyst til å dele dette med med bygdedyret!! 

Tilslutt, hvis vedkommende føler seg uthengt i lokalsamfunnet, kanskje minster jobben, mister relasjoner og føler seg urettferdig behandlet (selv om vi mener det er fortjent) - hvordan tror dere det kan påvirke rehabilitering? Dette er farlige greier! 
 

Anonymkode: c2520...a3e

Dette. Før man gjør noe slikt skal man være 1000% sikker på at man har korrekte opplysninger og det skal være greit for ofrene som får rippet opp i gamle sår. Man skal også huske på familie og venner som også plutselig må stå i en offentlig shitstorm de selv ikke har bedt om.

Dette føyer seg bare inn i rekka over en million idiotiske ting fra Mannegruppa Ottar. Det går potensielt utover så veldig mange uskyldige. Hadde det vært en garanti for at det kun var den pedofile som ble rammet så hadde saken stilt seg annerledes.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

så skal rettssystemet ta seg av dette. Man kontakter politiet, ikke sprer dritt på

I utgangpunktet enig i denne. MEN, når Eirik Jensen får 21 år, og en som er dømt for overgrep på barn får 3.5 års fengsel, så svekker det tilliten til politi og rettsvesenet. Når lovverket er så i utakt med det folk flest mener, så må man dessverre ta saken i egne hender. Det burde ikke være slik, og da får man tilstander som dette.

Anonymkode: 8b022...4ab

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke uenig i at pedofile som forgriper seg på barn skal outes, men jeg vet bare ikke om Manngegruppa Ottar er de jeg stoler mest på. Vet det er noen som kaller seg Barnas Trygghet eller noe sånt som driver med noe lignende, men de har også blitt kritisert for selv å være kriminelle. 

Anonymkode: 0e330...2c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Helt ok, men lurer på om de gjør det for å renvaske seg selv eller om det er fordi det er en stuerein måte å være en pøbel på

Anonymkode: 0e330...2c9

Oida.. om sånt noe skulle vært sant så er det jo helt sykt. 

Anonymkode: 879f1...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er delvis enig i det dere skriver. Likevel ser vi at rettssystemet svikter på mange måter. Én av mennene som er hengt ut oppsøker offeret på arbeidsplassen hennes den dag i dag ettersom hun jobber i butikkk (slik jeg har forstått det). Han ble "tatt på fersk gjerning" da han ble filmet på vei ut av butikken. Dette skulle ikke vært mulig, og sier noe om rettssystemet. 

Anonymkode: 76f7f...b50

Åja, jobbet offeret på den butikken? Var ikke så lett å skjønne ut fra snapstoryen, han som driver den virker ikke helt i vater så alt kommer jo ganske ustrukturert ut.

Til overgriperens forsvar da, så er det vel ikke sååå mange butikker der ute i gokk hvor de filmet? 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De hengte ut en helt uskyldig fyr, så nei, jeg synes ikke det. Slike feil kan de ikke tillate seg.

Anonymkode: 9056d...ee8

What? Når gjorde de det? Kom det i media, og kan du evt lenke til artikkel? 😊

Anonymkode: 313bd...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

For å være ærlig har jeg generelt lite tillit til folk og grupper som aktivt driver med "uthenging" av andre på denne måten. Først og fremst mener jeg det er noe rettssystemet skal ta seg av, og jeg får ofte inntrykk av at slike handlinger handler mye om å se bra ut offentlig, få "cred" og gi en følelse av å kjempe en "god" kamp.

Enig med deg. I tillegg kan det gjøre det vanskeligere for offeret å gå videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...