Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig i at pedofile som forgriper seg på barn skal outes, men jeg vet bare ikke om Manngegruppa Ottar er de jeg stoler mest på. Vet det er noen som kaller seg Barnas Trygghet eller noe sånt som driver med noe lignende, men de har også blitt kritisert for selv å være kriminelle. 

Anonymkode: 0e330...2c9

Barnas trygghet chatter med pedofile og etterhvert planlegger et møte hvor barnas trygghet og politiet står klar til å ta de. Før filmet de hendelsen (vet ikke om de fortsatt gjør det), men sladder ansiktet og vrenger stemmen så det holder de pedofile anonyme. De holder også foredrag. 

Alt er frivillig arbeid og de har gjort masse fantastisk. Vi skal være glad for at vi har barnas trygghet. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør meg ingenting. Pedofile er avskum.

Anonymkode: 2d286...6aa

Pedofili er en diagnose. Disse menneskene trenger behandling, ikke uthenging.

Anonymkode: 42630...74e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pedofili er en diagnose. Disse menneskene trenger behandling, ikke uthenging.

Anonymkode: 42630...74e

Det kommer an på. Ikke alle pedofile forgriper seg på barn, de vet at tankene deres er feil. Men de som faktisk gjør det burde vi skjerme barn for. 

Anonymkode: 0e330...2c9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at informasjonen deres ikke er 100 % korrekt. Er den ikke fullstendig korrekt, så burde denne guppen egentlig ha unngått å legge ut informasjon om noen. 

Men det driter vel denne gjengen en lang marsj i. Var vel en sak om dette i media for ikke så veldig lenge siden. De hadde lagt ut adrese, fotografi av hus elelr noe sånn som IKKE tilhørte noen pedofile. Gruppen hadde altså helt feil informasjon. Hvordan hadde dere likt det om noen hadde lagt ut DERES navn, adresse, telefon-nummer eller noe sånn og anklaget dere for å bære pedofile overgripere?? Den oppførselen der er selvfølgwlig ikke "greit" i det hele tatt. 

Anonymkode: 3078e...393

De tok feil av en mann. Men de legger ikke ut noe uten dom, så litt feil å si at det ikke er korrekt. 

"Feilaktig uthengt

I aksjonen har et hus i Bodø blitt feilaktig hengt ut. Det var ikke den dømte som bodde i huset.

NRK har snakket med en navnebror av den navngitte bodømannen. Han ble nylig klar over at hans navn urettmessig var koblet til seksuelle overgrep.

– Det er ikke akkurat heldig som næringsdrivende at jeg får den koblinga til en straffedømt. Men jeg ser ikke at det er så mye jeg kan gjøre med det, sier han til NRK."

https://www.nrk.no/nordland/mannegruppa-ottar-henger-ut-overgrepsdomte-menn-pa-nettet-_-straffbart_-mener-politiet-1.15058964

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltapiken
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Pedofile er avskum.

Anonymkode: 2d286...6aa

Jeg er enig der og vi har selv hatt mange runder med noen venner av oss, som i dag er uvenner med oss og ikke i vår vennekrets lengre. Men samtidig er det viktig at man henger ut rette folk, og det er en grå linje der fordi uansett så er det  i mange tilfeller slik at de har familie, som ikke skal straffes,  Jeg ser at mist en her i tråden har nevnt det. 

Ja det er sånn at de ødelegger livet til en som blir utsatt, selv har jeg hatt 16 års overgrep bak meg , jeg ble brutalt voldtatt i et poker lag og i ettertid kan man si at det ødela for meg, jeg hadde begynt på med.studiet, og hadde turnus tjenesten igjen men dessverre ble det slik at dette jeg opplevde smalt tilbake til meg da vi fikk en pasient som hadde blitt utsatt for det samme, og jeg endte med å kutte ut( i mange øynes var det en teit avgjørelse) men jeg klarte ikke håndtere dette.  Jeg brukte mange mange år på å komme meg. I dag har jeg egne barn osv.... Men jeg hadde selvfølgelig ikke hatt noe i mot at mine overgripere  hadde bitt uthengt men samtidig har disse barn, kone, barnebarn osv.... og de skal IKKE rammes av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser enkelte skriver at pedofili er en diagnose som trenger behandling. Er det ikke heller en legning? Og kan man behandles for legningen sin? Blir vel det samme som å behandle folk for homofili. 

Anonymkode: 3acf7...174

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør meg ingenting. Pedofile er avskum.

Anonymkode: 2d286...6aa

Pedofile som lever ut sine pedofile lyster er avskum. Pedofile handlinger gjør fortjent til merkelappen avskum, ikke selve legningen i seg selv.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Deltapiken skrev:

Jeg er enig der og vi har selv hatt mange runder med noen venner av oss, som i dag er uvenner med oss og ikke i vår vennekrets lengre. Men samtidig er det viktig at man henger ut rette folk, og det er en grå linje der fordi uansett så er det  i mange tilfeller slik at de har familie, som ikke skal straffes,  Jeg ser at mist en her i tråden har nevnt det. 

Ja det er sånn at de ødelegger livet til en som blir utsatt, selv har jeg hatt 16 års overgrep bak meg , jeg ble brutalt voldtatt i et poker lag og i ettertid kan man si at det ødela for meg, jeg hadde begynt på med.studiet, og hadde turnus tjenesten igjen men dessverre ble det slik at dette jeg opplevde smalt tilbake til meg da vi fikk en pasient som hadde blitt utsatt for det samme, og jeg endte med å kutte ut( i mange øynes var det en teit avgjørelse) men jeg klarte ikke håndtere dette.  Jeg brukte mange mange år på å komme meg. I dag har jeg egne barn osv.... Men jeg hadde selvfølgelig ikke hatt noe i mot at mine overgripere  hadde bitt uthengt men samtidig har disse barn, kone, barnebarn osv.... og de skal IKKE rammes av dette. 

Leit det du har opplevd 💕

Samtidig så tar man et valg som familiemedlem å fortsette kontakten med en pedofil (hvis de vet han er dømt) akkurat som andre kriminelle. Jeg hadde uten tvil kuttet kontakten tvert. Folk som dreper og annen kriminalitet  blir ofte hengt ut med navn, alder, bosted og bilde. Så hvorfor ikke pedofile overgripere? Hvorfor er de så beskyttet? Det var jo greit med Øygard, så loven tenker vel ikke akkurat på ofrene heller. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt topp at du henges ut. Helst skulle de hengt etter testiklene! Så lenge de enten er dømt innen rette paragrafer eller er tatt med barneseksualisert vold, har jeg ingen kvaler der nei! 

 

Anonymkode: 88561...8f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Deltapiken skrev:

Jeg er enig der og vi har selv hatt mange runder med noen venner av oss, som i dag er uvenner med oss og ikke i vår vennekrets lengre. 

Hva mener du egentlig med dette? Dere har hatt pedofile i vennekretsen eller hva? 

Anonymkode: 313bd...c37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så jeg en person kritisere at de hadde lagt ut bilde av feil hus på facebook. Represanten fra Ottar som hadde lagt det ut på snap kommer med tilsvar og avslutter kommentaren med "Med den kommentaren din lurer jeg på hva slags skjellet du har i skapet ...."

Med andre ord: Har du kritikk å komme med skal du mistenkeliggjøres selv? Dette er en form for hersketeknikk som ikke hører hjemme noe sted, og bekrefter at denne gruppa ikke fortjener et snev av respekt for det de holder på med. 

 

Anonymkode: 200ef...839

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dag så jeg en person kritisere at de hadde lagt ut bilde av feil hus på facebook. Represanten fra Ottar som hadde lagt det ut på snap kommer med tilsvar og avslutter kommentaren med "Med den kommentaren din lurer jeg på hva slags skjellet du har i skapet ...."

Med andre ord: Har du kritikk å komme med skal du mistenkeliggjøres selv? Dette er en form for hersketeknikk som ikke hører hjemme noe sted, og bekrefter at denne gruppa ikke fortjener et snev av respekt for det de holder på med. 

 

Anonymkode: 200ef...839

Ser jeg formulerte meg uklart, så for å presisere, jeg så kommentaren på facebook, det handlet ikke om at bilde var lagt ut på facebook. Det er i kommentarfeltet om saken på NRK Nordland sin side. 

Anonymkode: 200ef...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit når det er domfelte gjengangere som det varsles om..

Mange i lokalbefolkningen hvor disse bor støtter også aksjonen.

Det viser bare at det har blitt et nedhysjet problem som har vært ignorert av samfunnet for lenge.

Anonymkode: 379aa...577

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Åja, jobbet offeret på den butikken? Var ikke så lett å skjønne ut fra snapstoryen, han som driver den virker ikke helt i vater så alt kommer jo ganske ustrukturert ut.

Til overgriperens forsvar da, så er det vel ikke sååå mange butikker der ute i gokk hvor de filmet? 

What? Når gjorde de det? Kom det i media, og kan du evt lenke til artikkel? 😊

Anonymkode: 313bd...c37

Du, det ble omtalt i flere medier i går. Istedenfor å få andre til å gjøre jobben for deg bare fordi du ikke fikk det med deg blir feil. Let litt selv, bruk Google så finner du det nok.

Anonymkode: 1e294...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, det ble omtalt i flere medier i går. Istedenfor å få andre til å gjøre jobben for deg bare fordi du ikke fikk det med deg blir feil. Let litt selv, bruk Google så finner du det nok.

Anonymkode: 1e294...d0f

Man har egentlig selv ansvar for å kildebelegge påstander, så det er ikke urimelig å spørre om en lenke til kilden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på historikken og hva Mannegruppa Ottar fronter, så er dette toppen av hykleri og heldigvis ansett som ulovlig. Var vel fire som hadde anmeldt dem i går, og håper flere gjør det samme.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, herzeleid skrev:

For å være ærlig har jeg generelt lite tillit til folk og grupper som aktivt driver med "uthenging" av andre på denne måten. Først og fremst mener jeg det er noe rettssystemet skal ta seg av, og jeg får ofte inntrykk av at slike handlinger handler mye om å se bra ut offentlig, få "cred" og gi en følelse av å kjempe en "god" kamp.

Helt riktig. Det er bare for å vise seg frem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvem som helst følge dem på snap?

Anonymkode: fab2a...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er delvis enig i det dere skriver. Likevel ser vi at rettssystemet svikter på mange måter. Én av mennene som er hengt ut oppsøker offeret på arbeidsplassen hennes den dag i dag ettersom hun jobber i butikkk (slik jeg har forstått det). Han ble "tatt på fersk gjerning" da han ble filmet på vei ut av butikken. Dette skulle ikke vært mulig, og sier noe om rettssystemet. 

 

Det er relativt lave straffer for misbruk av barn, og jeg anser det feil å bruke argumentet om at vedkommende "har sonet straffen sin". Barn som er utsatt for overgrep er strengt tatt aldri ferdig å "sone straffen sin" (dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener). Det de har blitt utsatt for følger de resten av livet. 

 

En ser også at gjentakelsesfare for overgrepsdømte ikke vurderes godt nok før de løslates og at de i tillegg har manglende oppfølging, og dermed kan en trygt si at mange faktisk er en reell fare for samfunnet. Spørsmålet blir da hvorvidt rettssystemet fungerer til å forebygge nye overgrep, og jeg mener at dette ikke er tilfelle. 

 

MEN jeg er enig i at det er fryktelig synd for overgriperens nære ettersom de også påvirkes av en annens persons grufulle handlinger. Likevel må en huske på hvem som faktisk har skyld i at familie og venner opplever ev. ufin/krenkende oppførsel fra andre.

Likevel tenker jeg at det er svært trasig for ofrene som faktisk ikke ønsker at det fortelles i detalj hva de er utsatt for. Dersom jeg hadde blitt utsatt for noe så grusomt, så ville jeg nok ikke vært komfortabel med at alle skulle få vite detaljer rundt dette. 

Anonymkode: 76f7f...b50

En offentlig gapestokk vil sabotere alle mulgheter til forbedring hvis overgrepsadferd er uttrykk for skam. Mange som forgriper seg har selv vært utsatt for overgrep og i så måte mener jeg en uthenging er den verst tenkelige måten å forhindre nye overgrep.

Anonymkode: ba39a...990

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...