Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er problemet ditt. Du er for følelsestyrt. Vi kan ikke lage lover og et rettssystem basert på følelser. Desverre. 

Du ønsker innføre et SVÆRT inngripende og omfattende system med register, selv om du ikke vet om det hjelper eller ikke. La oss bare prøve ut noe liksom, så får vi bare knuse noen egg på veien. Det er jo helt sinnsyk tankegang. 

Og så spør du retorisk om vi bare skal la være å gjøre noe. Svaret er nei. Det gjøres faktisk ganske masse i dag. Overgripere blir faktisk etterforsket og dømt av og til, men desverre ikke ofte nok. Man kunne selvsagt ha tatt flere, dersom man hadde hatt flere ressurser, men da måtte man igjen ha hentet pengene fra et sted. Så hva synes du skal ryke? Litt flere elever i hver klasse? Legge ned et sykehus i Nord Norge? Litt lavere pensjon for minstepensjonistene?

Poenget her er at alle skulle selvsagt ønske at det ble begått færre overgrep mot barn. Men for å få prioritert det, må noe annet nedprioriteres. Og det virker som om det er en balanse vi har funnet som de fleste nordmenn er nogenlunde tilfredse med. Derfor er det ikke denne voldsomme støtten i befolkningen som du ønsker deg. Derfor er det så vanskelig å få folk til å "åpne øynene". Folk er generelt fornøyd med dagens ordning. 

DET min venn, er det som kalles demokrati. Og det MGO gjør er å ta loven i egne hender. Det er ulovlig og udemokratisk. Hvis de har såååå lyst til å endre loven så får de starte et parti da, få flertall og så er det bare å endre. Hvorfor gjør det ikke det? Å, ja, stemmer FORDI DE HAR IKKE BRED STØTTE I BEFOLKNINGEN 🙄

Anonymkode: 313bd...c37

Nei, vi lager lover for å beskytte befolkningen mot kriminalitet. Vanskelig å forstå? 

Jeg ønsker et bedre vern av barn mot overgrep, for det vi har i dag er ikke godt nok. Som jeg skrev, noe som dere har svært vanskelig for å forstå, man vet ikke hva som hjelper eller ikke. Jeg gjentar meg selv, nå har de prøvd ut en type behandling som hadde motsatt effekt. Da prøver de nå et nytt. De må prøve og feile, det er svært lite å gå på. 

Ja, det gjøres mye, men nok engang, med svært liten effekt. Overgrep er et av Norges STØRSTE HELSEUTFORDRING! Hva tror du det koster Norge? Selvmord, psykriati, uføre etc. Det vil være dyrere å fortsette slik vi gjør enn å verne bedre. Ikke bare når det kommer til overgrep. 

Nei, befolkningen er ikke fornøyd slik det er nå. Blant annet ønsker 7 av 10 nordmenn et register over dømte overgripere. Å ikke ønske en bedre vern av barn og si at de fleste nordmenn er tilfreds med slik det er sier jo litt om tankegangen din. Regjeringen sier selv at Norge er helt elendige på dette. Les linken jeg la ut forrige side. 

Det er bare at overgrep er skjult. Man ser det ikke, og det er for mange "skumle" ting. Man stikker heller hodet i sanden. Det snakkes ikke nok om, det er ikke nok info og det er komplisert. Man ser jo hvor mange som faktisk har fått øya opp for hvor omfattende problem det er etter nabovarsel begynte å varsle. Som moren min sa når jeg fortalte om overgrepene og sa jeg hadde anmeldt det "du må trekke anmeldelsen, tenk på hva folk vil tro". Ikke bare det, men se på alle svarene her, faen ikke rart folk kvier seg om å fortelle om det og snakke om det. Mange ofre skylder på seg selv og sitter med stor skam. Få vil dele. Hvordan tror du da det er å snakke om det å bli dømt? I tillegg har vi enorme mørketall. Dette gjør det enda mer usynlig. 

Og jeg er ikke din venn. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har sagt tidligere, offentlig register eller ei, det viktigste er at barn blir vernet godt nok mot overgripere. Som jeg også har sagt ørten ganger, det skjer ikke i Norge. Skal vi da stå å se på, eller faktisk gjøre noe? 

Lese meg opp? Så vidt jeg husker var det jeg som ga deg linken om forskningen på et offentlig register i USA. Du ser veldig svart hvitt på det. Den andre linken du kommenterte gikk inn i hver stat og sa hva som fungerte og hva som ikke fungerte og hvorfor. At hver stat praksiserer dette ulikt. Noen stater har tom barn med på registeret. Også Mike på 70 år som blottet seg for Olga på 90 år. Det ville vært svært lite hensiktsmessig å ha med i et slikt register. Tror heller du burde lese deg opp, være med i selvhjelpsgrupper for overgrepsutsatte, jobbe for bedre vern for barn, føle på hvor håpløst det er, følge med på saker som handler om overgrep på barn osv. Det er ganske tydelig at du leser litt her og der uten å forstå sammenhenget, det er et svært kompleks tema og noen timer med Google søk gjør en ikke en ekspert. 

Så du mener vi ikke skal innføre et offentlig register fordi vi ikke vet om det hjelper. Vet du, de vet svært lite om hva som hjelper og ikke hjelper. Skal vi da bare la vær å gjøre noe? Nei, vi må prøve ut ting. De har nå prøvd ut samtaler med dømte overgripere. En undersøkelse fra England viste at dette førte til enda større tilbakefall. Da har de nå tatt vekk denne behandlingen og prøver nå noe nytt. 

Anonymkode: d6dff...71b

Men blir de det over et offentlig register? Det er jo nettopp det man ikke er sikker på. 

 

Jeg ser ikke svart/hvitt på det. Jeg gjengir kun det selve kilden du viser til fremsetter. Men siden du også tydeligvis har forsket på dette, så bør du ikke da innse at én anekdotisk beretning ikke er godt nok? Da det er mye tvil rundt hvordan et offentlig register fungerer. Ergo, du sier selv at det trengs mer forskning. Ergo, det er ikke bevist. Man kan ikke bare trekke frem én enkel beretning for å fremheve at 'dette er utrolig bra'. I hvert fall ikke dersom det er utallige andre eksempler på at det ikke har gått så bra. Det er ikke å se det svart/hvitt. Det er kun å fremheve at dette ikke er noe man kan si med sikkerhet, ganske enkelt. Ja, det er håpløst hvordan det fungerer på mange områder. Men det er ikke slik at det automatisk gjør det riktig å innføre et offentlig register for sedelighetsdømte. Når det gjelder behandling er det faktisk uansett delte meninger rundt hvordan dette fungerer. Det virker som du har litt for sterk klokketro på at dette er et system som faktisk fungerer. Du har jo selv illustrert at du ikke er sikker. Jeg hevder forøvrig heller ikke at noen timer med Google gjør meg til noen ekspert. Men jeg stoler samtidig på at når et visst antall eksperter mener at det ikke er effektivt, så er det en god grunn til å ta dette videre med i betraktning. Min egen personlige mening er fortsatt likevel at så lenge man er en rettsstat så bør man etterstrebe dette, og det er en grunn til at det stadig taes vurderinger hvor lurt det er å publisere offentlig navn og bilde på personer. Vi kan kan ikke ha et samfunn der folk er fritt villt fordi de har begått eller er dømt for en straffbar handling. Jeg synes det rett og slett blir svært uetisk. På én side bør man beskytte barn på best mulig måte. Det gjør man ikke ved å lete etter lys og lykt etter alt som kan bekrefte det man står for. Man gjør det ved å være åpen for at det finnes mange ulike vinkler å gå utifra. 

 

Jeg tenker at 1: Hvordan er vi garantert at dette nærmest ikke er oppfordring til gapestokk? 2: At det ikke er ekstrem risikosport? 3: At det ikke fôrer folks holdninger og lynsjemobb, ikke minnst frykt? Bør ikke dette løses rasjonelt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi lager lover for å beskytte befolkningen mot kriminalitet. Vanskelig å forstå? 

Jeg ønsker et bedre vern av barn mot overgrep, for det vi har i dag er ikke godt nok. Som jeg skrev, noe som dere har svært vanskelig for å forstå, man vet ikke hva som hjelper eller ikke. Jeg gjentar meg selv, nå har de prøvd ut en type behandling som hadde motsatt effekt. Da prøver de nå et nytt. De må prøve og feile, det er svært lite å gå på. 

Ja, det gjøres mye, men nok engang, med svært liten effekt. Overgrep er et av Norges STØRSTE HELSEUTFORDRING! Hva tror du det koster Norge? Selvmord, psykriati, uføre etc. Det vil være dyrere å fortsette slik vi gjør enn å verne bedre. Ikke bare når det kommer til overgrep. 

Nei, befolkningen er ikke fornøyd slik det er nå. Blant annet ønsker 7 av 10 nordmenn et register over dømte overgripere. Å ikke ønske en bedre vern av barn og si at de fleste nordmenn er tilfreds med slik det er sier jo litt om tankegangen din. Regjeringen sier selv at Norge er helt elendige på dette. Les linken jeg la ut forrige side. 

Det er bare at overgrep er skjult. Man ser det ikke, og det er for mange "skumle" ting. Man stikker heller hodet i sanden. Det snakkes ikke nok om, det er ikke nok info og det er komplisert. Man ser jo hvor mange som faktisk har fått øya opp for hvor omfattende problem det er etter nabovarsel begynte å varsle. Som moren min sa når jeg fortalte om overgrepene og sa jeg hadde anmeldt det "du må trekke anmeldelsen, tenk på hva folk vil tro". Ikke bare det, men se på alle svarene her, faen ikke rart folk kvier seg om å fortelle om det og snakke om det. Mange ofre skylder på seg selv og sitter med stor skam. Få vil dele. Hvordan tror du da det er å snakke om det å bli dømt? I tillegg har vi enorme mørketall. Dette gjør det enda mer usynlig. 

Og jeg er ikke din venn. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

Feil. Det er uenighet om hvilken effekt den har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mari Y skrev:

Feil. Det er uenighet om hvilken effekt den har. 

Herremin da, at det er så vanskelig å lese det jeg skriver...... I USA har de ulike registere i de ulike statene. Mange stater har de også barn som har begått overgrep på andre barn, så vel som blottere som blotter seg for Olga på 80. Et slikt register kan vi ikke ha i Norge. Vi trenger et register på voksne overgripere som forgriper seg på barn. Vi må ta lærdom av registeret i USA og ikke gjøre de samme feilene. 

Ja, de er uenige om hva slags effekt det har hatt i USA (ulikt fra stat til stat også), les hvorfor engang til. 

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke folk innser at dette kan gå utover familie og di nærmeste også, folk her tenker bare på seg selv.

Anonymkode: 92cf4...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi lager lover for å beskytte befolkningen mot kriminalitet. Vanskelig å forstå? 

Jeg ønsker et bedre vern av barn mot overgrep, for det vi har i dag er ikke godt nok. Som jeg skrev, noe som dere har svært vanskelig for å forstå, man vet ikke hva som hjelper eller ikke. Jeg gjentar meg selv, nå har de prøvd ut en type behandling som hadde motsatt effekt. Da prøver de nå et nytt. De må prøve og feile, det er svært lite å gå på. 

Ja, det gjøres mye, men nok engang, med svært liten effekt. Overgrep er et av Norges STØRSTE HELSEUTFORDRING! Hva tror du det koster Norge? Selvmord, psykriati, uføre etc. Det vil være dyrere å fortsette slik vi gjør enn å verne bedre. Ikke bare når det kommer til overgrep. 

Nei, befolkningen er ikke fornøyd slik det er nå. Blant annet ønsker 7 av 10 nordmenn et register over dømte overgripere. Å ikke ønske en bedre vern av barn og si at de fleste nordmenn er tilfreds med slik det er sier jo litt om tankegangen din. Regjeringen sier selv at Norge er helt elendige på dette. Les linken jeg la ut forrige side. 

Det er bare at overgrep er skjult. Man ser det ikke, og det er for mange "skumle" ting. Man stikker heller hodet i sanden. Det snakkes ikke nok om, det er ikke nok info og det er komplisert. Man ser jo hvor mange som faktisk har fått øya opp for hvor omfattende problem det er etter nabovarsel begynte å varsle. Som moren min sa når jeg fortalte om overgrepene og sa jeg hadde anmeldt det "du må trekke anmeldelsen, tenk på hva folk vil tro". Ikke bare det, men se på alle svarene her, faen ikke rart folk kvier seg om å fortelle om det og snakke om det. Mange ofre skylder på seg selv og sitter med stor skam. Få vil dele. Hvordan tror du da det er å snakke om det å bli dømt? I tillegg har vi enorme mørketall. Dette gjør det enda mer usynlig. 

Og jeg er ikke din venn. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

Kilde: AnonymBruker på Kvinneguiden.

Det virker litt som om du trekker frem opplysninger fra din egen bakende her, faktisk. 

Anonymkode: 313bd...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herremin da, at det er så vanskelig å lese det jeg skriver...... I USA har de ulike registere i de ulike statene. Mange stater har de også barn som har begått overgrep på andre barn, så vel som blottere som blotter seg for Olga på 80. Et slikt register kan vi ikke ha i Norge. Vi trenger et register på voksne overgripere som forgriper seg på barn. Vi må ta lærdom av registeret i USA og ikke gjøre de samme feilene. 

Ja, de er uenige om hva slags effekt det har hatt i USA (ulikt fra stat til stat også), les hvorfor engang til. 

Anonymkode: d6dff...71b

Og da er jo spørsmålet om hvorvidt et offentlig register over folk som forgriper seg på barn er effektivt. Det er ikke bare fordi det dekker andre typer lovbrudd, men også fordi man er redd høyere tilbakefall blant slike typer forbrytelser som det vi her snakker om. Mange eksperter har jo nettopp påpekt at det forårsaker høyere stress, mer utstøting osv, som igjen kan medvirke til nye overgrep. Det må man se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kilde: AnonymBruker på Kvinneguiden.

Det virker litt som om du trekker frem opplysninger fra din egen bakende her, faktisk. 

Anonymkode: 313bd...c37

Hadde du lest mine tidligere kommentarer ser du at jeg har dokumentert det du utheve. Men godt forsøk. 

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kilde: AnonymBruker på Kvinneguiden.

Det virker litt som om du trekker frem opplysninger fra din egen bakende her, faktisk. 

Anonymkode: 313bd...c37

Og samt, det er helt naturlig at folk flest ønsker det. Men det er da også viktig å stille seg spørrende om hvorvidt man har opparbeidet seg en informert mening om dette. Dette er selvfølgelig lett å mene noe om, fordi at lite er såpass forkastelig som å forgripe seg på eller mishandle unger. Det er vanskeligere å mene noe om det basert på kritisk tekning. 

Tenk, studier viser også at et økende antall nordmenn gjør knefall for dødsstraff. Vi får bare håpe det ikke stemmer. Men i verste fall er det smart at staten skulle begynne å handle deretter? Verden går jo i retning av å avskaffe dette, man er jo ikke engang sikker på at dette heller funker. Så fordi at angivelig 40% av menn som svarer på en undersøkelse at de er for så er det bare å innføre alt sammen, mao. Eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Og da er jo spørsmålet om hvorvidt et offentlig register over folk som forgriper seg på barn er effektivt. Det er ikke bare fordi det dekker andre typer lovbrudd, men også fordi man er redd høyere tilbakefall blant slike typer forbrytelser som det vi her snakker om. Mange eksperter har jo nettopp påpekt at det forårsaker høyere stress, mer utstøting osv, som igjen kan medvirke til nye overgrep. Det må man se på. 

Det stemmer. Det er også mange overgripere som sier at det har hjulpet dem og at de faktisk støtter et register. Hvor mange det er av hver, hadde vært interessant å vite. 

Men man må også huske på at samfunnet i USA er helt ulikt i Norge. Veien til fattigdom er også kortere der borte. Overgriperen min fikk kortere straff og slapp omkostningene slik at han ikke mistet huset sitt. Erstatningskravene i USA er også høyere enn i Norge, samt straffene er lengre, så når de slippes ut har de i utgangspunktet et dårligere grunnlag for å klare seg enn en overgriper i Norge. Dette medfører også ekstra stress og større sannsynlighet for å begå nye kriminelle handlinger. 

Men absolutt et interessant tema. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari Y skrev:

Og samt, det er helt naturlig at folk flest ønsker det. Men det er da også viktig å stille seg spørrende om hvorvidt man har opparbeidet seg en informert mening om dette. Dette er selvfølgelig lett å mene noe om, fordi at lite er såpass forkastelig som å forgripe seg på eller mishandle unger. Det er vanskeligere å mene noe om det basert på kritisk tekning. 

Tenk, studier viser også at et økende antall nordmenn gjør knefall for dødsstraff. Vi får bare håpe det ikke stemmer. Men i verste fall er det smart at staten skulle begynne å handle deretter? Verden går jo i retning av å avskaffe dette, man er jo ikke engang sikker på at dette heller funker. Så fordi at angivelig 40% av menn som svarer på en undersøkelse at de er for så er det bare å innføre alt sammen, mao. Eller ikke. 

Jeg har dokumentert alt som var uthevet tidligere. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Det er også mange overgripere som sier at det har hjulpet dem og at de faktisk støtter et register. Hvor mange det er av hver, hadde vært interessant å vite. 

Men man må også huske på at samfunnet i USA er helt ulikt i Norge. Veien til fattigdom er også kortere der borte. Overgriperen min fikk kortere straff og slapp omkostningene slik at han ikke mistet huset sitt. Erstatningskravene i USA er også høyere enn i Norge, samt straffene er lengre, så når de slippes ut har de i utgangspunktet et dårligere grunnlag for å klare seg enn en overgriper i Norge. Dette medfører også ekstra stress og større sannsynlighet for å begå nye kriminelle handlinger. 

Men absolutt et interessant tema. 

Anonymkode: d6dff...71b

Men nå har det vel vist seg at registeret ikke har fungert så godt i andre land? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dokumentert alt som var uthevet tidligere. 

Anonymkode: d6dff...71b

Dette stemmer ikke. Du nevnte noe om at man i England hadde forsøkt med samtaler med overgrepsdømte, men at dette hadde ført til økt fare for tilbakefall. (??) Høres rart ut, tror ikke du har linket til den gitt. 

Det at det er dyrere å ha det slik vi har det i dag, enn å bruke mere ressurser på å hindre overgrep for å så spare det inn senere, har du ingen belegg for å uttale deg om. 

Det kan hende at du har lenket til dokumentasjon om at 7 av 10 nordmenn ønsker seg et register over overgrepsdømte. Isåfall har jeg desverre ikke fått det med meg. Kan du være så snill å vise til det igjen? 

Anonymkode: 313bd...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Du nevnte noe om at man i England hadde forsøkt med samtaler med overgrepsdømte, men at dette hadde ført til økt fare for tilbakefall. (??) Høres rart ut, tror ikke du har linket til den gitt. 

Det at det er dyrere å ha det slik vi har det i dag, enn å bruke mere ressurser på å hindre overgrep for å så spare det inn senere, har du ingen belegg for å uttale deg om. 

Det kan hende at du har lenket til dokumentasjon om at 7 av 10 nordmenn ønsker seg et register over overgrepsdømte. Isåfall har jeg desverre ikke fått det med meg. Kan du være så snill å vise til det igjen? 

Anonymkode: 313bd...c37

Her har du link til den. I artikkelen kan du hente ut undersøkelsen. https://www.nrk.no/trondelag/sliter-med-a-behandle-pedofile_-na-skal-ny-modell-proves-i-norge-1.14756516

"Britisk forskning viser nemlig at dømte overgripere som hadde fått behandlingen begikk flere nye overgrep enn de som ikke hadde fått den." 

Skal finne de andre linkene. 

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Du nevnte noe om at man i England hadde forsøkt med samtaler med overgrepsdømte, men at dette hadde ført til økt fare for tilbakefall. (??) Høres rart ut, tror ikke du har linket til den gitt. 

Det at det er dyrere å ha det slik vi har det i dag, enn å bruke mere ressurser på å hindre overgrep for å så spare det inn senere, har du ingen belegg for å uttale deg om. 

Det kan hende at du har lenket til dokumentasjon om at 7 av 10 nordmenn ønsker seg et register over overgrepsdømte. Isåfall har jeg desverre ikke fått det med meg. Kan du være så snill å vise til det igjen? 

Anonymkode: 313bd...c37

https://www.nrk.no/norge/slik-vil-nordmenn-forhindre-seksuelle-overgrep-1.13802480

 

Også: 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-12-s-20162017/id2517407/?ch=2

https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/konsekvenser

https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2020/04/seksuelle-overgrep-i-barndommen-og-arbeidsuforhet-i-voksen-alder

https://www.dagsavisen.no/overgrep-er-et-folkehelseproblem-1.964715

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/BJ3lWQ/overgrep-mot-barn-taushetens-pris

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Det er også mange overgripere som sier at det har hjulpet dem og at de faktisk støtter et register. Hvor mange det er av hver, hadde vært interessant å vite. 

Men man må også huske på at samfunnet i USA er helt ulikt i Norge. Veien til fattigdom er også kortere der borte. Overgriperen min fikk kortere straff og slapp omkostningene slik at han ikke mistet huset sitt. Erstatningskravene i USA er også høyere enn i Norge, samt straffene er lengre, så når de slippes ut har de i utgangspunktet et dårligere grunnlag for å klare seg enn en overgriper i Norge. Dette medfører også ekstra stress og større sannsynlighet for å begå nye kriminelle handlinger. 

Men absolutt et interessant tema. 

Anonymkode: d6dff...71b

Jeg tenker at det er nødvendig å se faktorene rundt, men jeg tror likevel ikke man kan se bort ifra at det er en viss risikofaktor du løper når det er ute i det offentlige, nettopp fordi det er offentlig. Når man bare tenker på hvor kollektivt fordømt dette er. Ikke minnst hvor mange risikere liv og helse pga at man publiserer navn og bilde for offentligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har du link til den. I artikkelen kan du hente ut undersøkelsen. https://www.nrk.no/trondelag/sliter-med-a-behandle-pedofile_-na-skal-ny-modell-proves-i-norge-1.14756516

"Britisk forskning viser nemlig at dømte overgripere som hadde fått behandlingen begikk flere nye overgrep enn de som ikke hadde fått den." 

Skal finne de andre linkene. 

Anonymkode: d6dff...71b

Her må jeg komme seg i forkjøpet. Fordi at man er ikke sikker på at ingen behandling funker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mari Y skrev:

Men nå har det vel vist seg at registeret ikke har fungert så godt i andre land? 

Hvilken land? 

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...