Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye snikk snakk Mary y. Stemmer mitt inntrykk med at du henter litt info her og der uten å egentlig forstå hva du snakker om? Virker slik. 

Anonymkode: 854b9...7d3

Kan du ikke bare tagge meg om du først skal legge frem argumenter? 

Informasjonen er forøvrig hentet fra Police and Crime commissioner, The Guardian, politiets samtale med Barnas Trygghet. Og kom gjerne med eksempler på at jeg ikke forstår hva jeg snakker om? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For hva det er verdt kan jeg understreke at jeg har all empati med personer som har hatt en tøff barndom 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 23.32, Mari Y skrev:

Det er ikke slik at det Barnas Trygghet gjør er 100% lovlig. Her roter du. De ble kritisert av politiet senest i 2019 etter å ha aksjonert. Det å ta loven i egne hender for å drive selvtekt er ikke lov. 

 

Jeg synes uansett det virker som du blander her. For du tar ikke utgangspunkt i tilbakefall, men overgrep som ikke enda er avdekket. Jeg stoler på hva flertallet av ekspertene både i Norge og i resten av verden mener. 

Det er farlig å stole blindt på at ekspertene gjør jobben sin når det i  praksis viser seg at barna ikke er godt nok beskyttet.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er farlig å stole blindt på at ekspertene gjør jobben sin når det i  praksis viser seg at barna ikke er godt nok beskyttet.

 

Det er få som er uenig i at barn ikke har godt nok rettsvern i Norge. Det er ikke det dette beror på, for det vet nok også verdens fremste eksperter som har studert dette

Og nå er det viktig å få dette riktig. Jeg stoler på deres ssynspunkter . Dvs hva de mener om tilbakefall osv. Ikke rettsvesenets handlinger. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er farlig å stole blindt på at ekspertene gjør jobben sin når det i  praksis viser seg at barna ikke er godt nok beskyttet.

 

Barn er aldri godt nok beskyttet, skulle de være det forutsetter det 100% beskyttelse. Det er derimot en utopi, og ikke noe som lar seg innføre i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Barn er aldri godt nok beskyttet, skulle de være det forutsetter det 100% beskyttelse. Det er derimot en utopi, og ikke noe som lar seg innføre i praksis. 

Vi må likevel prøve så godt vi kan å beskytte så mange barn som mulig. Nytter ikke å gi opp bare fordi det er vanskelig! Gir vi opp så kommer vi i alle fall ingen vei.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ingen vits å diskutere noe videre her inne. 

Synes det er skammelig at folk engasjerer seg så fort nabovarsel tar sakene i egne hender, men årevis med menneskerettighets brudd på barn ikke har engasjert nok. 

Anonymkode: d6dff...71b

Ikke gi deg. Du gjør en så god jobb. Jeg er virkelig imponert over dine bidrag i tråden, og jeg er så enig med deg. Det er altfor mange som stikker hodet i sanden og lukker øynene for SANNHETEN. Og sannheten er at overgrep skjer hver dag, hvor som helst i landet. Det begås menneskerettighetsbrudd daglig i dette landet, og rettssystemet sitter der passivt og ser på. Det er en stor tragedie, faktisk. Blir lei meg. :( 

Du gjør en fantastisk jobb med å opplyse og åpne øynene til folk. Du kan være med å redde liv, og det står det stor respekt av. 💕

 

4 timer siden, waco skrev:

Dette er mennesker som tror at barn blir reddet bare nok folk får straff. At et samfunn hvor 100% av alle tilfeller av ulovlig sex ble oppdaget, - straffet og dømt, - det ville vært et sant paradis i å leve i en sånn verden i følge dem.

 

Selvfølgelig blir barn reddet om dømte overgripere får lang fengselsstraff. Overgripere som har begått seksuelle overgrep mot barn helt ned i babyalder er livsfarlige mennesker som vi trenger samfunnsbeskyttelse fra. Det er mennesker som er til fare for barn, og som ikke bør gå fri.

Om du tror at dette handler om straff så er du ikke riktig med i samtalen. Vi snakker om forebygging av seksuelle overgrep mot barn. FOREBYGGING. Vi snakker om at vi ønsker høyere straffer og bedre regulering av dømte overgripere slik at disse ikke er til fare for samfunnet. Du sier at man ikke kan forebygge eller forhindre overgrep, men vi kan jo det om vi beskytter samfunnet mot disse menneskene? Det er enkelt å beskytte barn mot dømte overgripere - det er bare å sperre de inne på livstid slik at de ikke får sjansen til å begå nye overgrep. Men skjer det? Nei. Norge er et altfor passivt land i denne problematikken. Vi har politi, barnevern, rettssystem og domstoler som stikker hodet i sanden, og det er faktisk helt krise.

Du sier at vi ikke kan forhindre overgrep. Skal vi slutte å prøve da? Man klarer i alle fall ikke å forhindre noe om vi slutter å prøve eller om vi fortsetter å stikke hodet i sanden for sannheten. Våkn opp!! Seriøst.


 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Uatskillelig skrev:

Vi må likevel prøve så godt vi kan å beskytte så mange barn som mulig. Nytter ikke å gi opp bare fordi det er vanskelig! Gir vi opp så kommer vi i alle fall ingen vei.

Ikke gi deg. Du gjør en så god jobb. Jeg er virkelig imponert over dine bidrag i tråden, og jeg er så enig med deg. Det er altfor mange som stikker hodet i sanden og lukker øynene for SANNHETEN. Og sannheten er at overgrep skjer hver dag, hvor som helst i landet. Det begås menneskerettighetsbrudd daglig i dette landet, og rettssystemet sitter der passivt og ser på. Det er en stor tragedie, faktisk. Blir lei meg. :( 

Du gjør en fantastisk jobb med å opplyse og åpne øynene til folk. Du kan være med å redde liv, og det står det stor respekt av. 💕

 

Selvfølgelig blir barn reddet om dømte overgripere får lang fengselsstraff. Overgripere som har begått seksuelle overgrep mot barn helt ned i babyalder er livsfarlige mennesker som vi trenger samfunnsbeskyttelse fra. Det er mennesker som er til fare for barn, og som ikke bør gå fri.

Om du tror at dette handler om straff så er du ikke riktig med i samtalen. Vi snakker om forebygging av seksuelle overgrep mot barn. FOREBYGGING. Vi snakker om at vi ønsker høyere straffer og bedre regulering av dømte overgripere slik at disse ikke er til fare for samfunnet. Du sier at man ikke kan forebygge eller forhindre overgrep, men vi kan jo det om vi beskytter samfunnet mot disse menneskene? Det er enkelt å beskytte barn mot dømte overgripere - det er bare å sperre de inne på livstid slik at de ikke får sjansen til å begå nye overgrep. Men skjer det? Nei. Norge er et altfor passivt land i denne problematikken. Vi har politi, barnevern, rettssystem og domstoler som stikker hodet i sanden, og det er faktisk helt krise.

Du sier at vi ikke kan forhindre overgrep. Skal vi slutte å prøve da? Man klarer i alle fall ikke å forhindre noe om vi slutter å prøve eller om vi fortsetter å stikke hodet i sanden for sannheten. Våkn opp!! Seriøst.


 

Tusen takk du ❤️ 

Jeg tror enhver oppegående person, enten for eller mot nabovarsel, evner nok å se hvor dum mye av denne diskusjonen har blitt uten at andre påpeker det. Når det går så langt at nabovarsel og barnas trygghet blir kalt pedofile, men nåde de som henger ut de som faktisk er pedofile eller gir de videre til politiet, så blir det for dumt. Eller når folk tror at disse og de som støtter dem, gjør det kun pga hevn lyst. 

Eller folk som leser litt her og der på internett og tror de kan masse, men ikke aner hvordan ting er i praksis (egentlig ikke i teorien heller). Mener at loven mot overgrep gjør at det blir kriminelt med nettovergrep, ikke overgripere. 

Så fort man er imot så får man dritt slengt etter seg. Slike diskusjoner engasjerer, men det må gå en grense mellom meninger og personangrep. 

Jeg diskuterer gjerne med folk som ikke holder på slik og som faktisk har litt kunnskap om både praksis og teori rundt overgrepsproblematikken, det hadde vært interessant 😊 

 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Uatskillelig skrev:

Overgripere som har begått seksuelle overgrep mot barn helt ned i babyalder er livsfarlige mennesker som vi trenger samfunnsbeskyttelse fra. Det er mennesker som er til fare for barn, og som ikke bør gå fri.

Jeg vil anta at du ikke setter babyovergripere og de som tilfeldig ender opp med å ha sex med noen mellom 14 og  16 i samme gruppe. I så fall er det sykt.. 

Ikke alle saker der en under 16 er involvert er overgrep eller voldtekt. Og dette tar ikke loven høyde for. Flere 14-15-16-åringer der ute som er interessert i eldre gutter/jenter.  

Det er ikke nødvendigvis voldtekt om en/ei på 22 f.eks ender opp i senga med en/ei på 13-15 Det er derimot helt utrolig forkastelig horribelt om noen som helst tafser på spedbarn og unge barn osv. Det kan aldri unnskyldes uansett. Disse sakene er IKKE i samme gate.

Og selvfølgelig finnes det mange saker som er voldtekt og overgrep. Jeg har lest gjennom hele tråden og overalt ser jeg henvisninger til forkastelige handlinger (Sånn som han læreren oppi nord), men dette er da langt fra alle saker som er sånn.. 

Loven skiller ikke bra nok mellom faktiske overgrep og frivillige handlinger. Og ja, jeg tror tenåringer er gamle nok til å i en viss grad vite hva de vil. Jeg tror langt flere blir skadet av det som skjer etterpå, hvor de blir nærmest tvunget til å tro at de har blitt utnyttet, selv om det ikke nødvendigvis er tilfellet. 

Folk bruker makten og autoriteten de har til å tvinge deres mening om at tenåringen er et offer til å få tenåringen til å tro at deres følelser spiller ingen rolle, og følelsene til de som har makten betyr alt. 

Noen ganger skader loven tenåringer. Og det er et faktum. 

Anonymkode: 7eb3b...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Uatskillelig skrev:

Vi snakker om at vi ønsker høyere straffer og bedre regulering av dømte overgripere slik at disse ikke er til fare for samfunnet. Du sier at man ikke kan forebygge eller forhindre overgrep, men vi kan jo det om vi beskytter samfunnet mot disse menneskene? Det er enkelt å beskytte barn mot dømte overgripere - det er bare å sperre de inne på livstid slik at de ikke får sjansen til å begå nye overgrep.

Det er ikke noen rettsikkerhet i forslagene dine. I kina blir 99% av alle anmeldte straffet og dømt. Er det slik det slik du vil ha det i norge? At jeg for eksempel anmelder deg for pedofili så forsvinner du resten av livet ditt? - Sånn som det er i kina?

Er du helt rar? Hvordan skal dette her beskytte barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Her synes jeg det tar helt av og at enkelte bruker mye tid på tull.

 

Dere må forstå at i dag vil ikke folk se at overgrep skjer, det feies under teppet, fortrenges og ties om fordi folk ikke vil ta i det. Det er skremmende og vondt og samtidig mye lettere å snu ryggen til utrett som skjer.

Dette er kjernen i og roten til flere overgrep. Snakk om dette! Snakk med barna, våg å være direkte i talen. Si ord som «ulovlig hemmelighet og spør om barna har lovet noen å ikke si noe. Det koster så lite å være bittelitt voksen. Overgrep skjer... i huset til din nabo.. mot skolebarn du ser på veien om morgenen. Vi må ikke la de gå alene.

Rettssystemet vårt er et skuespill og en stor vits. Det er vi som lever ute i samfunnet som kan gjøre en endring og hjelpe og ikke minst skremme folk som bedriver all type mishandling av barn. Akkurat som Aron gjør  kan vi også si noe om at «jeg ser deg, jeg vet hva du har gjort og jeg vet hvor du bor. Det er å ta ansvar. Vi må forsøke å temme dette siden vi må leve med ondet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fallabella skrev:

Her synes jeg det tar helt av og at enkelte bruker mye tid på tull.

 

Dere må forstå at i dag vil ikke folk se at overgrep skjer, det feies under teppet, fortrenges og ties om fordi folk ikke vil ta i det. Det er skremmende og vondt og samtidig mye lettere å snu ryggen til utrett som skjer.

Dette er kjernen i og roten til flere overgrep. Snakk om dette! Snakk med barna, våg å være direkte i talen. Si ord som «ulovlig hemmelighet og spør om barna har lovet noen å ikke si noe. Det koster så lite å være bittelitt voksen. Overgrep skjer... i huset til din nabo.. mot skolebarn du ser på veien om morgenen. Vi må ikke la de gå alene.

Rettssystemet vårt er et skuespill og en stor vits. Det er vi som lever ute i samfunnet som kan gjøre en endring og hjelpe og ikke minst skremme folk som bedriver all type mishandling av barn. Akkurat som Aron gjør  kan vi også si noe om at «jeg ser deg, jeg vet hva du har gjort og jeg vet hvor du bor. Det er å ta ansvar. Vi må forsøke å temme dette siden vi må leve med ondet.

Folk har blitt mye flinkere på å se at det skjer. Det gjorde man ikke før. Det kan godt hende at mange kvier seg for å ta tak i det, men det er ikke noe nytt fenomen. Heller det at det har snudd og det er gradvis mer oppmerksomhet rundt det. Men det er det også når vi snakker om offentlig uthenging. Og hvorfor er det det? Jo, bl a fordi at eksperter og forskere kan peke på at det forsterker holdninger om at overgriperen er en 'der ute'. Bl a dette at det er vi i samfunnet som må regulere egen atferd. I motsetning til AB har jeg ikke faglig kunnskap, og for alt jeg vet kan det godt hende at Megans Law har god effekt eller at man ikke har forsket nok på det. Men om jeg skal peke på hvorfor jeg er kritisk- for det første så er jeg lite begeistret for at man skal henge ut privatpersoner. Jeg synes det minner om voldsom uvitenhet, og jeg synes det må kunne gå ann å snakke om å beskytte barn uten at man henger ut privat-personer. Og i verste fall, hvorfor skal man innføre et lovverk vi ikke vet med sikkerhet at har noen trygg effekt? 

Og så er spørsmålet:Skal folk gjøre en endring? Ja. Vi må bry oss. Det er for mange barn, menn, kvinner osv, som opplever eller har opplevd, seksuelle overgrep. Men ikke på den måten som Nabovarsel og Barnas Trygghet har holdt på og ikke på den måten som mobben rundt dem holder på. Det kan jeg ikke stå inne for, rett og slett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 time siden, Mari Y skrev:

Folk har blitt mye flinkere på å se at det skjer. Det gjorde man ikke før. Det kan godt hende at mange kvier seg for å ta tak i det, men det er ikke noe nytt fenomen. Heller det at det har snudd og det er gradvis mer oppmerksomhet rundt det. Men det er det også når vi snakker om offentlig uthenging. Og hvorfor er det det? Jo, bl a fordi at eksperter og forskere kan peke på at det forsterker holdninger om at overgriperen er en 'der ute'. Bl a dette at det er vi i samfunnet som må regulere egen atferd. I motsetning til AB har jeg ikke faglig kunnskap, og for alt jeg vet kan det godt hende at Megans Law har god effekt eller at man ikke har forsket nok på det. Men om jeg skal peke på hvorfor jeg er kritisk- for det første så er jeg lite begeistret for at man skal henge ut privatpersoner. Jeg synes det minner om voldsom uvitenhet, og jeg synes det må kunne gå ann å snakke om å beskytte barn uten at man henger ut privat-personer. Og i verste fall, hvorfor skal man innføre et lovverk vi ikke vet med sikkerhet at har noen trygg effekt? 

Og så er spørsmålet:Skal folk gjøre en endring? Ja. Vi må bry oss. Det er for mange barn, menn, kvinner osv, som opplever eller har opplevd, seksuelle overgrep. Men ikke på den måten som Nabovarsel og Barnas Trygghet har holdt på og ikke på den måten som mobben rundt dem holder på. Det kan jeg ikke stå inne for, rett og slett 

Jeg velger å ikke lese noe mer av det du skriver i denne tråden, ikke denne siteringen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fallabella skrev:

Jeg velger å ikke lese noe mer av det du skriver i denne tråden, ikke denne siteringen heller.

Neivel. Men la meg være klar på at vi alle føler avsky mot at mennesker kan gjøre det de gjør mot barn. Men det er likevel at når det kommer til selvtekt så synes jeg vi har godt av å stoppe opp og være litt kritiske. 

- Gagner det barna vi ønsker å hjelpe? 

Det er det første spørsmålet som kommer opp for min del når vi diskutererer dette. Jeg er helt enig med deg i at vi bør hjelpe mennesker som ligger nede. Det inkluderer barn, for barns oppvekst er så ufattelig viktig for utviklingen i voksen alder. Jeg tenker at en konsekvens kan være at de former samarbeid med politiet og hjelper til med å etterforske. For meg ser det ut som at dette kan ha et bra og dårlig tegn alt ettersom. I alle fall ut ifra det jeg vet om dette. Ene siden som popper opp er at de kan få flere dømt om man samarbeider med politiet. Det risikerer man å ikke gjøre om man tar loven i egne hender. Men så er jeg skeptisk i andre enden: Hva dersom politiet må bruke mer ressurser på, si, nettovergrep, mens at det store antallet overgrep som ikke skjer over internett ikke blir tatt tak i? For det også noe jeg vet at har vært adressert tidligere. Kanskje ikke i Norge, men i britisk sammenheng. Der man har et større omfang av borgervern- grupper som tar loven i egne hender for å avdekke predatorer over internett 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.9.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Der er nok engang den tankegangen jeg ikke forstår. Nabovarsel advarer for å forhindre overgrep, informere og presse på til en lovendring. Ikke hevn! Så det blir ikke et øye for øye, tann for tann. 

Du sier at har man ikke blitt dømt så er man med stor sannsynlighet uskyldig, her viser du til liten kunnskap om overgrepssaker. 

Det finnes få eller ingen beviser i svært mange overgrepssaker. Det tar lang tid fra et offer blir forgrepet på, til det blir anmeldt, hvis de i det heletatt anmelder det. 

Rundt 7 av 8 overgrepssaker mot barn blir henlagt. Du sier at politiet ikke har ressurser til å ta nabovarsel. Slik er det også med overgrepssaker. Faktisk blir saker henlagt før de i det heletatt har avhørt den tiltalte eller gransket saken pga manglende ressurser i politiet. 

Ellers er jeg enig i det med fengselsstraff. 

Nei, du sa ikke bokstavelig hva du personlig synes var greit, men du sier at du vil gosse deg over hvis det skjer. 

Hvis ikke pedofile overgripere liker å bli hengt ut, så burde de kanskje tenkt litt på det før de begikk en kriminell handling. De fleste andre kriminelle kan henges ut i media. Unntatt blant annet overgripere.

Tror også at nabovarsel er inneforstått med at det kan skje de noe, så det er jo en risiko de tar. Fortsatt, jeg synes det er merkelig å gosse seg over noe sånt, når de faktisk prøver å gjøre en endring ang noe såpass alvorlig og virker ikke som du ser ikke den alvorlige hendelsen overgripere gjør, men påpeker at du vil gosse deg over hvis det skjer nabovarsel noe. At man er uenig om fremgangsmåten er en ting, ikke alt de gjør støtter jeg heller. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

Ser at du ikke gir deg, nei. Jo, Nabovarsel/borgervern dreier seg som regel om hevn uansett hvor mye du vrir på det. At de folkene i MGO gjør det for samfunnet kan du dra langt ut på landet med. 

Når man ikke har blitt dømt, så er man per definisjon heller ikke skyldig, det er hele kjernen i et rettssamfunn. Rokker du med det, så kan folk gjøre hva faen de vil med den grunnen de selv mener er bra nok. Er det sånn du vil ha det? Da er det som sagt ikke noen som hindrer andre i å drepe disse MGO folkene heller, fordi de mener at samfunnet trenger beskyttelse. Hvem samfunnet trenger beskyttelse fra er ganske subjektivt, uten rettsstat så ser du mange som påperoper seg "samfunnets beste" når de utfører kriminalitet mot andre. Ønsker du å jobbe for mer ressurser i politi/rettsvesen, så får du heller melde deg som folkevalgt og bli med i et politisk parti, ikke kreve at andre gjør jobben for deg når du tydeligvis ikke gidder selv. 

Nei, man kan ikke henge ut "andre kriminelle" i media uten videre heller, at du skriver det viser bare hvor langt ute på viddene det er når det gjelder forståelsen av rettsstat, eller skal vi kanskje si manglende forståelse...

Ja, det bør de nok være, for fortsetter de lenge nok, så vil de kødde med feil fyr før eller siden. Og da kan det bli natta for den fra MGO, kanskje andre som er medlemmer også. 

Og ja, jeg kan innrømme at jeg gosser meg litt når folk som tar loven i egne hender får merke konsekvensen av at andre også tar loven i egne hender - når de forsvarer seg mot å bli hengt ut. For det er dit samfunnet til slutt kommer hvis man undergraver rettsstaten. Da har du ikke lenger noen garanti mot at folk gjør hva faen de vil mot deg eller noen du bryr deg om. 

Anonymkode: 0bfa3...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mari Y skrev:

Neivel. Men la meg være klar på at vi alle føler avsky mot at mennesker kan gjøre det de gjør mot barn. Men det er likevel at når det kommer til selvtekt så synes jeg vi har godt av å stoppe opp og være litt kritiske. 

- Gagner det barna vi ønsker å hjelpe? 

Det er det første spørsmålet som kommer opp for min del når vi diskutererer dette. Jeg er helt enig med deg i at vi bør hjelpe mennesker som ligger nede. Det inkluderer barn, for barns oppvekst er så ufattelig viktig for utviklingen i voksen alder. Jeg tenker at en konsekvens kan være at de former samarbeid med politiet og hjelper til med å etterforske. For meg ser det ut som at dette kan ha et bra og dårlig tegn alt ettersom. I alle fall ut ifra det jeg vet om dette. Ene siden som popper opp er at de kan få flere dømt om man samarbeider med politiet. Det risikerer man å ikke gjøre om man tar loven i egne hender. Men så er jeg skeptisk i andre enden: Hva dersom politiet må bruke mer ressurser på, si, nettovergrep, mens at det store antallet overgrep som ikke skjer over internett ikke blir tatt tak i? For det også noe jeg vet at har vært adressert tidligere. Kanskje ikke i Norge, men i britisk sammenheng. Der man har et større omfang av borgervern- grupper som tar loven i egne hender for å avdekke predatorer over internett 

 

8 timer siden, Mari Y skrev:

Folk har blitt mye flinkere på å se at det skjer. Det gjorde man ikke før. Det kan godt hende at mange kvier seg for å ta tak i det, men det er ikke noe nytt fenomen. Heller det at det har snudd og det er gradvis mer oppmerksomhet rundt det. Men det er det også når vi snakker om offentlig uthenging. Og hvorfor er det det? Jo, bl a fordi at eksperter og forskere kan peke på at det forsterker holdninger om at overgriperen er en 'der ute'. Bl a dette at det er vi i samfunnet som må regulere egen atferd. I motsetning til AB har jeg ikke faglig kunnskap, og for alt jeg vet kan det godt hende at Megans Law har god effekt eller at man ikke har forsket nok på det. Men om jeg skal peke på hvorfor jeg er kritisk- for det første så er jeg lite begeistret for at man skal henge ut privatpersoner. Jeg synes det minner om voldsom uvitenhet, og jeg synes det må kunne gå ann å snakke om å beskytte barn uten at man henger ut privat-personer. Og i verste fall, hvorfor skal man innføre et lovverk vi ikke vet med sikkerhet at har noen trygg effekt? 

Og så er spørsmålet:Skal folk gjøre en endring? Ja. Vi må bry oss. Det er for mange barn, menn, kvinner osv, som opplever eller har opplevd, seksuelle overgrep. Men ikke på den måten som Nabovarsel og Barnas Trygghet har holdt på og ikke på den måten som mobben rundt dem holder på. Det kan jeg ikke stå inne for, rett og slett 

Å hvordan skal du få regjeringen til å endre lovverket og sette inn bedre tiltak, eller få med befolkningen på å stemme for lovendringer, når ingen andre har klart det? 

Kan man si at et offentlig register ikke har en effekt uten å prøve det ut? 

Vi henger ut andre kriminelle  privatpersoner i media, har du tenkt over det? 

Hadde du engasjert deg om det ikke var for mgo? Og hvis ja, hva har du gjort? 

Du snakker om et samarbeid med politiet. Barnas trygghet samarbeider med politiet. Likevel er du delvis negativ til Barnas Trygghet. Det henger ikke på grep. 

Anonymkode: 854b9...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at du ikke gir deg, nei. Jo, Nabovarsel/borgervern dreier seg som regel om hevn uansett hvor mye du vrir på det. At de folkene i MGO gjør det for samfunnet kan du dra langt ut på landet med. 

Når man ikke har blitt dømt, så er man per definisjon heller ikke skyldig, det er hele kjernen i et rettssamfunn. Rokker du med det, så kan folk gjøre hva faen de vil med den grunnen de selv mener er bra nok. Er det sånn du vil ha det? Da er det som sagt ikke noen som hindrer andre i å drepe disse MGO folkene heller, fordi de mener at samfunnet trenger beskyttelse. Hvem samfunnet trenger beskyttelse fra er ganske subjektivt, uten rettsstat så ser du mange som påperoper seg "samfunnets beste" når de utfører kriminalitet mot andre. Ønsker du å jobbe for mer ressurser i politi/rettsvesen, så får du heller melde deg som folkevalgt og bli med i et politisk parti, ikke kreve at andre gjør jobben for deg når du tydeligvis ikke gidder selv. 

Nei, man kan ikke henge ut "andre kriminelle" i media uten videre heller, at du skriver det viser bare hvor langt ute på viddene det er når det gjelder forståelsen av rettsstat, eller skal vi kanskje si manglende forståelse...

Ja, det bør de nok være, for fortsetter de lenge nok, så vil de kødde med feil fyr før eller siden. Og da kan det bli natta for den fra MGO, kanskje andre som er medlemmer også. 

Og ja, jeg kan innrømme at jeg gosser meg litt når folk som tar loven i egne hender får merke konsekvensen av at andre også tar loven i egne hender - når de forsvarer seg mot å bli hengt ut. For det er dit samfunnet til slutt kommer hvis man undergraver rettsstaten. Da har du ikke lenger noen garanti mot at folk gjør hva faen de vil mot deg eller noen du bryr deg om. 

Anonymkode: 0bfa3...ecb

Så da kan jeg gå å drepe eller banke opp overgriperen min? Grosser du deg like mye da, eller gjelder det ikke? 

Ja, en pedofil overgriper fikk gjøre hva faen han ville med meg når jeg var barn, i mange år. Han fikk noen år i fengsel før han slapp ut å får gjøre hva faen han vil med andre barn. Og politiet, nei de står bare å ser på vel viten om hva som skjer. Så den flotte rettstaten kan du ta å skyve langt oppi rattata. Flott om den funker for deg nå, om noen år sitter vi på gamlehjem og alle disse barna rettstaten skulle beskytte skal regjere. Tipper du har litt andre holdninger da. 

Og forresten, det er ikke nabovarsel som i såfall velter rettstaten, det er manglende politi til å ta nabovarsel, eller manglende lovverk. Flott rettsstat vi har, sant? 

På en selv kjenner man andre. At du gjør ting for å hevne deg, betyr ikke at alle andre gjør det. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Å hvordan skal du få regjeringen til å endre lovverket og sette inn bedre tiltak, eller få med befolkningen på å stemme for lovendringer, når ingen andre har klart det? 

Kan man si at et offentlig register ikke har en effekt uten å prøve det ut? 

Vi henger ut andre kriminelle  privatpersoner i media, har du tenkt over det? 

Hadde du engasjert deg om det ikke var for mgo? Og hvis ja, hva har du gjort? 

Du snakker om et samarbeid med politiet. Barnas trygghet samarbeider med politiet. Likevel er du delvis negativ til Barnas Trygghet. Det henger ikke på grep. 

Anonymkode: 854b9...7d3

Ved å legge press, tenker jeg. Selv er jeg kritisk til å legge til rette for lovverk som bare legger til rette for selvtekt og at helt uskyldige mennesker blir utsatt. Jeg ville ikke følt at et slikt lovverk er spesielt betryggende, i alle fall. Jeg ser på det som jeg ser på det som så mangt- en falsk trygghet. En falsk trygghet der folk henges ut til spott og spe og med lite omtanke for hva som kan skje med tilfeldige personer eller barna til straffedømte. For hvorfor er det ingen av dem som støtter dette som bryr seg om at barna deres kan bli mobbet på skolen? Så man ofrer barns trygghet for å beskytte barn? Eller er det 'så lenge det ikke rammer mine barn'?som gjør at folk støtter dette. Jeg vet sannelig ikke. 

 

Men på samme måte som at en datter eller sønn er alt for en mor eller far er et barn alt for andre foreldre igjen. Så jeg synes man bør være oppmerksom på at det er flere sider å se det fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, HalldirV2 said:

Det tviler jeg sterkt på at de har, og at du insinuerer det på et så tynt grunnlag er langt over streken.

Jeg har en bekjente (gikk i samme klasse) på Facebook som deler og skriver mye om det som nabovarsel driver på med, da han er stor tilhenger av saken - spesielt siden han er småbarnsfar selv. 

Det som ikke kommer frem i offentligheten, er at denne fyren hadde en lang, lang historie med å fly på fjortisser når han selv var i 20-åra. Da snakker jeg faktisk fjortiser, som i 14-15-16 års alderen. Han ble også anmeldt av foreldrene til ei mindreårig jente, når de fant ut at hun brukte å dra på besøk til ham for sex. Saken ble henlagt av politiet...dette skjedde riktig nok ute i distriktet, der slik oppførsel var / er ganske vanlig. Har alltid noen rånere i 20-åra som puler på fjortisjenter - men sjeldent blir slike forhold anmeldt. 

Så, ja, dersom han er noen representant for medlemmene i gruppa, så tviler jeg ikke et sekund på at flere av disse mannfolka selv har levd i gråsonen av loven...eller faktisk tråkket helt over den. 

Anonymkode: 24f00...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari Y skrev:

Ved å legge press, tenker jeg. Selv er jeg kritisk til å legge til rette for lovverk som bare legger til rette for selvtekt og at helt uskyldige mennesker blir utsatt. Jeg ville ikke følt at et slikt lovverk er spesielt betryggende, i alle fall. Jeg ser på det som jeg ser på det som så mangt- en falsk trygghet. En falsk trygghet der folk henges ut til spott og spe og med lite omtanke for hva som kan skje med tilfeldige personer eller barna til straffedømte. For hvorfor er det ingen av dem som støtter dette som bryr seg om at barna deres kan bli mobbet på skolen? Så man ofrer barns trygghet for å beskytte barn? Eller er det 'så lenge det ikke rammer mine barn'?som gjør at folk støtter dette. Jeg vet sannelig ikke. 

 

Men på samme måte som at en datter eller sønn er alt for en mor eller far er et barn alt for andre foreldre igjen. Så jeg synes man bør være oppmerksom på at det er flere sider å se det fra. 

Du snor deg unna spørsmålene. Du svarer på noe jeg ikke spurte om. 

Hva slags press tenker du? Norge har press fra alle kanter, bortsett fra den generelle befolkningen. Så igjen, hva slags press? 

Anonymkode: 854b9...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du snor deg unna spørsmålene. Du svarer på noe jeg ikke spurte om. 

Hva slags press tenker du? Norge har press fra alle kanter, bortsett fra den generelle befolkningen. Så igjen, hva slags press? 

Anonymkode: 854b9...7d3

Det er ikke å sno seg unna spørsmålet. Det er et veldig vesentlig spørsmål at barn kan bli mobba på skolen for dette her. Det er også et veldig vesentlig spørsmål. Om du mener at den norske stat får press fra alle kanter får du dokumentere det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...