Gå til innhold

Jeg må bare bli kvitt denne vekta fort, er dette mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Bare hyggelig 😊

Jeg hadde faktisk gitt opp selv, etter å ha vært overvektig i flere år. Følte meg syk, og trøtt hele tida, men så fant jeg denne youtuberen, og fikk motivasjonen tilbake :) 

Begynte forsiktig, og lyttet til informasjonen, og økte hverdagsaktiviteten gradvis. Tok en stund før jeg likte å trene igjen etter så mange år, men nå liker jeg det faktisk.

lykke til.

Anonymkode: 735ca...0fd

Morsomt at sånt kan motivere, takk for at du deler - det motiverer meg!

58 minutter siden, Albbas said:

Mange her som er negative til hurtig vektnedgang, men for svært overvektig folk er det en helt grei måte å gjøre det på! Det er ingenting i veien for å gå ned masse i begynnelsen hvis du ønsker den taktikken. Noen studier viser at sakte vs hurtig vektnedgang ikke har noe å si, andre studier viser at sannsynligheten for å holde vekta er større ved hurtig vektnedgang. 1800 kalorier er ikke lavt heller... Skulle du slanket deg masse før en operasjon kunne du risikert å få anbefalt 1200 kcal. 

Jeg personlig liker ikke helt metoden du går for, jeg liker å trappe ned kaloriene, men hvis DU synes dette er overkommelig er det det som er viktig! Ikke spis mer kalorier bare fordi en luring sa det på KG... 1800 er et fint tall å begynne på. Lykke til! 

Takk for svar og informasjon. Jeg tror at sånn jeg tenker nå er et resultat av at jeg prøver å reflektere litt rundt hvorfor jeg får til så mye annet i livet sånn tålelig bra, og ser at tall, mål, å bare være sinnsykt god, er ting som motiverer meg. Så å bare bli dødsgod, kline til og løpe maraton om tre år gjør meg veldig mye mer gira enn å tenke man skal gjøre det over lang tid. 1800 er jo ikke helt tilfeldig, om jeg legger til meg vaner som gjør at 1800 funker bra for alltid så burde det jo egentlig være en grei taktikk. 
 

Ang kalorier, altså, du ville gått gradvis litt og litt ned? Utfordringen min er at jeg spiser bare snop og sjokolade i tillegg til middag. Så da blir jeg jo spisende snop og middag, bare i litt mindre grad, om jeg skal trappe ned 😅 

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og karbohydrater gjør at du spiser mer og forbrenner mindre fett. Så jo, i praksis legger du på deg av karbohydrater, selv om du i teorien kan slanke deg ved å kun spise potetgull, bare du spiser lite nok.

Anonymkode: 2c247...ee0

Hvilken mat øker forbrenningen, da?

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken mat øker forbrenningen, da?

Anonymkode: 126c2...dae

Protein og fett gjør deg mett og forsyner kroppen med det den trenger. Karbohydrater er kun energi og øker insulinproduksjonen, som stimulerer fettlagring og hindrer fettforbrenning.

Anonymkode: 2c247...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså: 

Morgen: 2 brødskiver (400kalorier)
Lunsj: 1 brødskive (200kalorier)
Middag: etellerannet (600kalorier)
Kvelds: 1 brødskive (200kalorier)

= 1400. Så blir det jo litt frukt ila dagen, et glass melk eller lignende. Lander på 1600-1800. Er det noe jeg ikke tenker på da? Ang dagsbehov så sier alle kalkulatorer at jeg har et dagsbehov på 3000kalorier pga vekten, er de feil?

Takk for godt innspill! Jeg er egentlig enig, men jeg har jo prøvd å ta små delmål og ikke fokusere. Jeg er derimot i hverdagen rimelig obsessed med tall og regnestykker, så i hodet mitt er det kanskje logisk og motiverende, jeg drives nok veldig av tall og det virker som "vent og se"-taktikken fungerer dårlig. 

Synes det er så myef orskjellig snakk om lavkarbo. Prøvde det noen uker og ble veldig svimmel og uvel, men vet ikke om det var tilfeldig..  Har også lyst til å legge til meg vaner jeg kan beholde ut livet. Tusen takk!

Anonymkode: 126c2...dae

Det du ikke tenker på er at ett glass melk er ca 70 kalorier, et eple på ca 50 og en banan på ca 100. Jeg vet ikke hva du legger i litt frukt, men det kan fort bli en del kalorier, særlig fordi det er lett å tenke at en frukt fra eller til ikke kan ha så mye å si.

Når du teller kalorier for å gå ned i vekt er det derfor viktig at du teller absolutt alt, inkludert frukt og grønt, i stedet for å anta at du ikke vil få i deg mer enn 200 kalorier i frukt og melk - der kan du fort gå på en smell uten å vite om det engang. Når du blir sulten, og det vil du bli når du halverer kaloriinntaket ditt, vil det også være lett å spise masse frukt fordi du ikke har regnet på nøyaktig hvor mange av hva slags frukt du har plass til for å holde deg innenfor antall kalorier. På planen din må du derfor inkludere nøyaktig hvor mange glass melk og nøyaktig hvor mange epler, bananer osv. du skal spise den dagen.

 

Anonymkode: febfa...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som faktisk fungerer for meg er å gå en tur hver dag! Kveldstur på fjellet eller en god runde rundt omkring. 

Slik at du svetter å kjenner du puster godt. Om så du ikke går i rask gange, men gå likevel litt etter litt for hver dag. Begynn med 15 min, 20 min og øk. 

Har godt mye ned i vekt av å droppe middag et par ganger i uka, med å spise grove rundstykker, knekkebrød, brød. 

Knekkebrød er bra. Lettost. Skinke, egg. 

Spiser jeg middag, veier jeg maten etter per 100 gram. Veldig lurt. Spiser halvparten av tidligere. Feks en potet, mindre saus, dressing. 

Bytt ut vanlig iskrem med lettere varianter. Mer smoothie, frukt, bær. 

Lykke til! Du klarer det til slutt :)

Anonymkode: e0904...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dropp middag 2 ganger i uka, og heller ta brødmat. Skal love deg at det gjør susen! 

Anonymkode: e0904...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn en plan som fungerer for deg. Om den planen innebærer periodisk faste, å telle kalorier, ikke teller kalorier, trene mer etc.. så spiller det egentlig ingen rolle. 

Det man må endre på er livsstil. La oss si at en person er ekstremt hekta på melkesjokolade. Personen spiser dette hver eneste dag og er veldig overvektig nettopp på grunn av sjokoladen. For å gi et eksempel så spiser personen omtrent 500 kalorier verd av sjokolade hver dag. Personen prøver alle type dietter, men går bare opp igjen de kiloene etter at dietten er ferdig. Personen innser at sjokoladen kanskje tar litt overhånd og litt mye plass i hverdagen. Der har vi problemet. Personen demper inntaket av sjokolade og sparer heller godteriet til helgene. Dette fører til at vekten flytter seg og går nedover. 

Hva var problemet i dette tilfellet? Nettopp, sjokoladen. 

 

I omtrent alle tilfeller hvor en person er overvektig så er det enten ett eller flere "problemer" som har ført dem til den vekten de er på. Noen sliter med overspising. Kanskje de opplevde et tap som de ikke har fått sørget ferdig enda? Andre sliter med typen mat de spiser, småspising, natt snacking, en avhengighet av en type mat(vare) osv... Man ser ofte det samme mønsteret.

For at man skal gå ned i vekt, spesielt hvis det er mere enn 5-10 kilo, så må man ofte tenke over om man selv har et sånt problem som hindrer dem fra å gå ned i vekt. Disse diettene som sier at du går ned i vekt ved å bare drikke smoothie i 1 uke i strekk, eller som ber deg ligge på 1000 kalorier daglig, løser ikke problemet. De går rundt grøten og lar problemet ligge på pause helt til man avslutter dietten. 

Hva skjer etter at man er ferdig med dietten? Man møter problemet, som alltid har vært der, og får det slengt midt i fleisen igjen. Overspising går ikke magisk over bare fordi man slutter å spise karbohydrater i en liten periode. Når du er hekta på sjokolade, hvor digg tror du ikke at det er når man endelig er ferdig med dietten og har muligheten til å dra på butikken for å kjøpe "litt" til å kose seg med? Om man ikke behandler problemet så vil det alltid være der i bakgrunnen uansett hva du gjør, om du ikke har viljestyrke som en sta hest da, selvfølgelig. 

Mitt beste tips for å gå ned i vekt ville vært å se etter, eller finne, det problemet som kanskje førte deg til den vekten du er på nå. Når du finner det, så er det neste steget å finne ut hvordan man blir kvitt problemet, for godt.

 

Lykke til med vektnedgangen!😊 Heier på deg :)

Anonymkode: 20ac3...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
8 hours ago, AnonymBruker said:

 

Ang kalorier, altså, du ville gått gradvis litt og litt ned? Utfordringen min er at jeg spiser bare snop og sjokolade i tillegg til middag. Så da blir jeg jo spisende snop og middag, bare i litt mindre grad, om jeg skal trappe ned 😅 

Anonymkode: 126c2...dae

Ja men det er fordi jeg har erfart at det er bedre for meg med små endringer. Hvis du er motivert og greier et drastisk kutt så er jo det helt fint. 

Jeg pleier også å holde meg på intervaller i stedetfor et bestemt mål. Nå for tiden skal jeg ligge mellom 1800 og 2000 kalorier. Da er det litt mer rom for fleksibilitet eller noe uventet. Jeg blir så innmari demotivert hvis jeg en dag sprekker budsjettet så jeg liker å ha litt å gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2020 at 1:53 AM, AnonymBruker said:

Det du ikke tenker på er at ett glass melk er ca 70 kalorier, et eple på ca 50 og en banan på ca 100. Jeg vet ikke hva du legger i litt frukt, men det kan fort bli en del kalorier, særlig fordi det er lett å tenke at en frukt fra eller til ikke kan ha så mye å si.

Når du teller kalorier for å gå ned i vekt er det derfor viktig at du teller absolutt alt, inkludert frukt og grønt, i stedet for å anta at du ikke vil få i deg mer enn 200 kalorier i frukt og melk - der kan du fort gå på en smell uten å vite om det engang. Når du blir sulten, og det vil du bli når du halverer kaloriinntaket ditt, vil det også være lett å spise masse frukt fordi du ikke har regnet på nøyaktig hvor mange av hva slags frukt du har plass til for å holde deg innenfor antall kalorier. På planen din må du derfor inkludere nøyaktig hvor mange glass melk og nøyaktig hvor mange epler, bananer osv. du skal spise den dagen.

 

Anonymkode: febfa...c08

Takk for gode råd, jeg har oppdaget akkurat det du sier og forsøker å veie sånt eller måle opp - det er alltid overraskende mange kalorier! 

On 6/26/2020 at 2:12 AM, AnonymBruker said:

Det som faktisk fungerer for meg er å gå en tur hver dag! Kveldstur på fjellet eller en god runde rundt omkring. 

Slik at du svetter å kjenner du puster godt. Om så du ikke går i rask gange, men gå likevel litt etter litt for hver dag. Begynn med 15 min, 20 min og øk. 

Har godt mye ned i vekt av å droppe middag et par ganger i uka, med å spise grove rundstykker, knekkebrød, brød. 

Knekkebrød er bra. Lettost. Skinke, egg. 

Spiser jeg middag, veier jeg maten etter per 100 gram. Veldig lurt. Spiser halvparten av tidligere. Feks en potet, mindre saus, dressing. 

Bytt ut vanlig iskrem med lettere varianter. Mer smoothie, frukt, bær. 

Lykke til! Du klarer det til slutt :)

Anonymkode: e0904...612

 

On 6/26/2020 at 2:15 AM, AnonymBruker said:

Men dropp middag 2 ganger i uka, og heller ta brødmat. Skal love deg at det gjør susen! 

Anonymkode: e0904...612

Jeg går allerede tur, men kanskje ikke tøff nok tur - det bør jeg gjerne prøve på. Uansett må jeg også ta tak i matvanene. Takk for gode tips og råd til mat! Jeg tror at jeg må gjøre dette med noe som jeg kan holde på varig, og å droppe middag to dager kan jeg ikke gjøre hele livet. Jeg har også små barn som ville lurt på hvorfor mamma ikke spiser middag, men jeg kan jo kutte kraftig ned feks. Takk!

On 6/26/2020 at 2:23 AM, AnonymBruker said:

Finn en plan som fungerer for deg. Om den planen innebærer periodisk faste, å telle kalorier, ikke teller kalorier, trene mer etc.. så spiller det egentlig ingen rolle. 

Det man må endre på er livsstil. La oss si at en person er ekstremt hekta på melkesjokolade. Personen spiser dette hver eneste dag og er veldig overvektig nettopp på grunn av sjokoladen. For å gi et eksempel så spiser personen omtrent 500 kalorier verd av sjokolade hver dag. Personen prøver alle type dietter, men går bare opp igjen de kiloene etter at dietten er ferdig. Personen innser at sjokoladen kanskje tar litt overhånd og litt mye plass i hverdagen. Der har vi problemet. Personen demper inntaket av sjokolade og sparer heller godteriet til helgene. Dette fører til at vekten flytter seg og går nedover. 

Hva var problemet i dette tilfellet? Nettopp, sjokoladen. 

 

I omtrent alle tilfeller hvor en person er overvektig så er det enten ett eller flere "problemer" som har ført dem til den vekten de er på. Noen sliter med overspising. Kanskje de opplevde et tap som de ikke har fått sørget ferdig enda? Andre sliter med typen mat de spiser, småspising, natt snacking, en avhengighet av en type mat(vare) osv... Man ser ofte det samme mønsteret.

For at man skal gå ned i vekt, spesielt hvis det er mere enn 5-10 kilo, så må man ofte tenke over om man selv har et sånt problem som hindrer dem fra å gå ned i vekt. Disse diettene som sier at du går ned i vekt ved å bare drikke smoothie i 1 uke i strekk, eller som ber deg ligge på 1000 kalorier daglig, løser ikke problemet. De går rundt grøten og lar problemet ligge på pause helt til man avslutter dietten. 

Hva skjer etter at man er ferdig med dietten? Man møter problemet, som alltid har vært der, og får det slengt midt i fleisen igjen. Overspising går ikke magisk over bare fordi man slutter å spise karbohydrater i en liten periode. Når du er hekta på sjokolade, hvor digg tror du ikke at det er når man endelig er ferdig med dietten og har muligheten til å dra på butikken for å kjøpe "litt" til å kose seg med? Om man ikke behandler problemet så vil det alltid være der i bakgrunnen uansett hva du gjør, om du ikke har viljestyrke som en sta hest da, selvfølgelig. 

Mitt beste tips for å gå ned i vekt ville vært å se etter, eller finne, det problemet som kanskje førte deg til den vekten du er på nå. Når du finner det, så er det neste steget å finne ut hvordan man blir kvitt problemet, for godt.

 

Lykke til med vektnedgangen!😊 Heier på deg :)

Anonymkode: 20ac3...de9

Takk for at du tok deg tid til et langt innlegg. Jeg er veldig enig i tankegangen din og det var fint med noen som setter ord på det. Det er vel det som er litt tanken min nå - at jeg må prøve å finne ut hvordan jeg funker i hverdagen og hvorfor jeg lykkes med mye annet, og ta det med inn i denne "verdenen". Jeg skrev litt om det tidligere, men har jo gjort opp mine tanker, kan lime de inn igjen. 

Min teori er at det er tredelt: 

1. Jeg har vokst opp med et veldig begrenset kosthold og blitt veldig kresen. Det har jeg jobbet veldig med de siste årene, å lære meg å spise annet enn ferdigprodusert mat. Vi lager mye fra bunn nå og tester mye nytt/øver på at jeg faktisk skal like andre smaker. Det har vært en overraskende seig prosess. 

2. jeg har vokst opp med foreldre som brukte mat til kos, mat når man var lei seg, mat når man var syk. Alle mulige unnskyldninger for at «nå er det lov å kose seg». Det sitter godt i. 
 

3. Jeg var normalvektig og veldig aktiv frem til jeg ble 15, havnet i en ulykke og fikk beskjed om å ta det med ro. I årene etter hadde jeg det ikke veldig bra og der startet nok trøstespisingen. 

Så jeg må helt klart bli bevisst på dette og egentlig burde jeg sikkert snakke med noen om det. 

Tusen takk igjen, det betyr mer enn du aner!

On 6/26/2020 at 8:54 AM, Albbas said:

Ja men det er fordi jeg har erfart at det er bedre for meg med små endringer. Hvis du er motivert og greier et drastisk kutt så er jo det helt fint. 

Jeg pleier også å holde meg på intervaller i stedetfor et bestemt mål. Nå for tiden skal jeg ligge mellom 1800 og 2000 kalorier. Da er det litt mer rom for fleksibilitet eller noe uventet. Jeg blir så innmari demotivert hvis jeg en dag sprekker budsjettet så jeg liker å ha litt å gå på. 

Ja, det er jo noe med hva som funker for meg. Kjente jeg ble veldig motivert av den andre trådenher med de som skal ned i vekt før høsten, det virket jo konkret og bra - kanskje jeg må hive meg med der. Jeg synes det var veldig spennende å tenke litt intervaller, og når jeg tenker etter, kanskje jeg hver tredje uke feks kan legge opp til litt flere kalorier, feks 2500? Fortsatt 500 kalorier i underskudd i uka - så har jeg uker der litt mer rett og slett er lov feks. 

On 6/26/2020 at 9:50 AM, Sjøbanan said:

Hmmm.. hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke helt stolt på denne kilden her! 

Jeg leste artikkelen og synes egentlig ikke den avkreftet at effekten kan være lav nedgang, bare at prinsippene som er presentert er litt feil?

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Jeg hadde hevet meg med i tråden for høsten. Den har hjulpet når jeg trodde jeg ikke hadde fremgang. I tillegg ser man at man ikke er alene om at det går litt opp og ned. Jeg anbefaler Fitbit for da ser man litt bedre aktivitetsnivå og forbrenning. Hos meg er det mye mindre enn jeg trodde, og da er det lett å overvurdere og ikke gå ned. Det viktigste er kunnskap og ærlighet, og ikke gi helt opp når det blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye dårlige og farlige råd her.

Droppe middag i 2 dager, herregud.

Svært få klarer å slanke seg, det forstår man når man leser galskapen.

Anonymkode: 9cce2...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig mye dårlige og farlige råd her.

Droppe middag i 2 dager, herregud.

Svært få klarer å slanke seg, det forstår man når man leser galskapen.

Anonymkode: 9cce2...ae8

Hei og takk for at du engasjerer deg. Kan du ikke dele hva du mener er farlig eller svare på hovedinnlegget? Det er jo ikke veldig nyttig å bare fortelle at alle andre er dumme, og verken begrunne det eller komme med det rette svaret. Jeg har oppriktig lyst til å høre. 

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mye dårlige og farlige råd her.

Droppe middag i 2 dager, herregud.

Svært få klarer å slanke seg, det forstår man når man leser galskapen.

Anonymkode: 9cce2...ae8

Nå er det ikke jeg som har kommet med råd om å droppe middag akkurat, men du mener at det er farlig at en kraftig overvektig person dropper middag 2 dager i uken? 😅

 

Forøvrig så skjønner jeg ikke logikken bak rådet, for 2 skiver med salami er fort 400 kalorier og det er relativt enkelt å spise en middag med mer næring og likt kaloriinnhold, men jeg er veldig spent på å høre hva som er farlig med det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...