Gå til innhold

Jeg må bare bli kvitt denne vekta fort, er dette mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri overspist, jeg bare bytter ut vanlig mat med dritt med mange kalorier. Så den fysiske mengden mat har aldri vært stor her og sultfølelsen er alltid ikke-eksisterende. Tenker du sånn allikevel da?

Anonymkode: 126c2...dae

Ja, tenker sånn likevel. Har lite tro på at du plutselig nå skal klare å kutte alt snacks resten av livet ditt og ligge på et "ekstremt" underskudd i forhold til vekten din. Bedre å sette målet på f.eks 100kg over tid, så endre målet og da automatisk kaloribehovet når du kommer dit. Maks 1kg i uken for de første kiloene, og da skal du enda ligge på 2000kcal. 

Anonymkode: 2eb6b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30 år, 135 kg, 170 høy. De fleste kalorikalkulatorer sier at jeg har et kaloribehov på 3000 akkurat nå, det synker jo når vekta synker. Jeg har prøvd mye rart. Nå må jeg bare telle og lage et regnestykke. 

Min plan er: 

- Ned til under 100kg innen utgangen av året. 

- Kalkulatoren sier da kaloribehov på 1600 om dagen. 

- Jeg har ca 1 timer fysisk aktivitet hver dag, en halvtime tur og en halvtime maratonrydding (som virkelig får opp pulsen), kalkulatorene her sier utrolig mye forskjellig, fra 200kalorier til 500 (de som tar hensyn til nåværende vekt), så jeg velger legge meg på 200 

- Til sammen kan jeg da spise 1800 om dagen. Etterhvert som vekten går ned må jeg justere og lander på 1300-1400 de siste ukene 

 

Dette tilsvarer en vektnedgang på ca 1,4kg i uka. Jeg vet det er mer enn anbefalt, men jeg får ikke til å gjøre dette etter de anbefalte metodene, det går for seint og jeg har jo ikke motivasjon. 

 

For å motivere meg selv håper jeg det går an å gjøre som jeg har gjort et par uker: 

- Spiser 1800 ila dagen, feks et par brødskiver morgen, en til lunsj, middag og en til kvelds. Kanskje litt frukt, etc. 

- På kvelden kan jeg gjerne ta en ekstra gåtur eller treningstur, disse kaloriene "sparer" jeg til helgen. Så er jeg flink hele uka har jeg kalorier "igjen" til helgekos. Er det noe på trynet med den logikken eller kan jeg gjøre det sånn? 

 

Jeg kjenner at mye av motivasjonen her ligger i om det er overkommelig å havne under 100 innen nyttår og at jeg ved å gjøre noe ekstra kan spare opp til helgekos. En dag i blant kan jeg også drite i lunsj og unne meg en sjokolade. 

 

Hilsen en som håper noen tar seg tid til å lese og har så sinnsykt lyst til å bare få tilbake livet. Før var jeg aktiv, elsket å jogge og være i fjellet. Så stupte psyken en stund og nå er jeg her..

Anonymkode: 126c2...dae

Jeg ville ha gått gradvis ned på calinntaket i takt med vektreduksjonen. Start litt høyere der du spise kansje 2200 cal den ene dagen mens den andre dagen spiser du f.eks. 1800. Variere en del og ikke bli skremt om at vekta etter hvert stopper opp noen dager/uker for plutselig løsner det igjen og du kan rase flere kilo på bare en uke. Spis riktig fett for det holder forbrenningen oppe. Gå turer og tren styrke. Ved styrketrening forbrenner man mye og motoren som forbrenner blir større.

Når vekta går ned så reduserer du inntaket litt også etter en stund. Dette for å opprettholde vekreduksjonen. Til neste sommer bør du være en "babe" hvis du er litt hard med deg selv her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvekk skrev:

Tull. Gikk fra ca 100 kg, til 75 kg på ett år ved å spise 1600 kalorier om dagen. Dette er åtte år siden, har grunnet sykdom gått opp fem kg, det siste året, men de er borte igjen nå, også ved å kutte kalorier. Er ikke slankeopperert, så visst er det mulig. 

Da er du et unntak, for en ser hvor så mange andre slankere havner. Jojo-slanking er ikke akkurat motiverende det heller. Du hadde også en lavere startvekt. Det tar sin tid å gå fra 130+ til 100 også. 

Anonymkode: 2eb6b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hr. Aktiv said:

Jeg ville ha gått gradvis ned på calinntaket i takt med vektreduksjonen. Start litt høyere der du spise kansje 2200 cal den ene dagen mens den andre dagen spiser du f.eks. 1800. Variere en del og ikke bli skremt om at vekta etter hvert stopper opp noen dager/uker for plutselig løsner det igjen og du kan rase flere kilo på bare en uke. Spis riktig fett for det holder forbrenningen oppe. Gå turer og tren styrke. Ved styrketrening forbrenner man mye og motoren som forbrenner blir større.

Når vekta går ned så reduserer du inntaket litt også etter en stund. Dette for å opprettholde vekreduksjonen. Til neste sommer bør du være en "babe" hvis du er litt hard med deg selv her. 

Tusen takk for gode råd, det skal jeg ta med. Jeg skrev det tidligere her, men jeg har alltid før en "krise" dukket opp i livet vært veldig aktiv i sport, men på et tidspunkt ble vekten så stor at alt ble et ork. Jeg føler meg jo rimelig sikker på at om bare vekta kommer tilbake til normalen vil også gleden for fjellturer, sport, etc komme tilbake også, savner det voldsomt, men nå tørr jeg ikke ut på sånne turer lenger og styrer også unna alt av sånt som er sosialt fordi det er så pinlig. Så inni hodet mitt må jeg bare tilbake dit der jeg føler meg bra. Mulig naivt, men etter å ha prøvd mye annet rart så tror jeg bare jeg må komme meg dit at jeg kan ta livet tilbake igjen. 

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg, takk! 

Og da tar det 2 år bli normalvektig og det høres helt ekstremt demotiverende ut.. Nå er jeg skikkelig negativ, vet det - jeg bare har prøvd så mange ganger på å gjøre det sånn og jeg hater at det går så sakte og gir opp.. Jeg vet ikke hva som feiler meg, jeg er enig i at det er mer logisk som du sier. 

Anonymkode: 126c2...dae

Tenk hvor mange år det har tatt å få på kiloene da er ikke 1-2 år på å få ny vekt og livsstil så ille😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe sted jeg kan lese mer og lære mer om dette?

Takk for svar, litt "fint" å høre andre som gjør det sånn. Det var ikke så dumt å erstatte trøstespisingen med noe annet, kanskje jeg kan gjøre det.. Det er mye jeg har lyst til men ikke unner meg som ikke er mat, selv om vi har råd til det, så kanskje det kan være en slags erstatning. Igjen får jeg lyst til å lage tabeller og systemer kjenner jeg... 😛 

Anonymkode: 126c2...dae

Mange kjente trenere der ute forklarer disse prinsippene. Mark Lauren, eieren av «you are your own gym» forklarer dette veldig bra i kostholds biten av boka. Han er også en kjent instruktør for elite grupper i militæret i USA. Var i hvert fall. Boka finnes på engelsk og tysk.

Peter Carvell er også en fantastisk youtuber. Han har lagt ut masse treningsvideoer i over ti år, og han forklarer på en måte som alle kan forstå. I kostholdsveiledningen jeg har i pakkeprogrammet hans, går han gjennom porsjonsstørrelse, og viser med eksempler.

Hadde selv gitt opp trening i mange år, men begynte med noen av hans begynner program tre ganger i uka, bare for å ikke bli verre. Dette fikk meg til å miste de første kiloene, slik at jeg igjen kunne begynne å trene skikkelig. Gjorde så godt jeg kunne, og ble gradvis bedre. Begynte også å øke hverdagsaktiviteten.

Denne mannen har selv vært veldig overvektig, så han vet hvordan det er å være der. Han har genuin interesse av å virkelig hjelpe folk. 

Anonymkode: 735ca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nok hardt, men jeg tror det kan gå. Heier på deg!

Mine tanker omkring din fremgangsmåte og det du skriver:

- mye brødmat, prøv og bytt ut noe med normal middag, salat etc. Selv synes jeg skyr med bær fungerer veldig godt  

- vær obs på kalorier i det du drikker 

- øk aktivitetsnivået på sikt (anbefaler Apple watch, så får du nøyaktig oversikt over hva du forbrenner. Veldig motiverende:))

- vei deg til faste dager og tider siden du motiveres av tall og fremgang 

- skriv matdagbok

- ville vært forsiktig med å unne deg mye ekstra i helgene til å starte med, vær sikker på at du har fått etablert de nye vanene

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spis suppe/drikke uten sukker i en uke. Da blir du kvitt vann og annen dritt, og går ned i vekt. Hvor lenge det holder seg, er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, snurk said:

Jeg tror ikke det e usannsynlig med et slikt mål. Når man allerede er overvektig så skal det ikke så mye endring til før man merker fremgang. 

Sett deg noen enkle regler.

- Ingen godteri/sjokolade/kjeks/potetgull osv på hverdagene.

- Hvert måltid bør være basert på en proteinkilde; egg, kylling, fisk, skinke, kikerter, skyr osv.

- Kutt ned betraktelig på brød, pasta, ris. Det betyr ikke at du IKKE kan spise dette, men ha i bakhodet at det bør begrensens da disse matvarene har høyt kaloriinnhold men ikke nødvendigvis så mye næring.

- Spis så mye som du ønsker av grønnsaker, det er lavt kalori og mye fiber som gir metthetsfølelse.

- Planlegg uka de ned til minste detalje hva du skal spise og hold deg til planen.

- Hvis du vet at du får søtsug på kvelden for eksempel så legg inn et lite kveldsmåltid med for eksempel skyr med bær, proteinpudding, sukkerfri gele, havrevaffler eller lignende.

- Tillat deg en dag i uka hvor du får spise noe godt men også her skal inntaket begrenses, for eksempel til 150 g smågodt - hverken mer eller mindre. Spis etter planen hele dagen så du ikke føler deg sulten. Drikk eventuelt en proteinshake før du setter deg forran tv'n med godteskåla så vil det bli mye lettere å ikke skeie ut. 

Ikke tenk at noe skal ekskluderes fra kostholdet ditt men at enkelte ting bød begrenses. I starten kan jeg anbefale å bruke MyFitnessPal til å registrere kalorier, det kan være mange ting man har trodd man kunne spise med god samvittighet men som inneholder mye kalorier. Let hele tiden etter inspirasjon til oppskrifter, jeg synes det ligger mye fristende på Instagram for eksempel under #strondbody. Husk det tar tid å tilegne seg kunnskaper om kosthold, her blir veien til mens man går. Lykke til! 

Håper det er greit jeg spør om et par av tingene, takk for at du tok deg tid: 
Proteinkilder, kan jeg lese meg opp på det noe sted? 
Ang det med brød, pasta, ris. Er havre like ille? Jeg merker at kroppen min responderer veldig bra på havrebrød (vi baker ofte selv) og fungerer mye bedre der enn rene hveteprodukter. Eller er det like fjas? Klar over at kaloriene er ganske like, men jeg føler jeg blir veldig mett og holder energien på en "god" måte. 

Tusen takk igjen :)  Har du noen forslag til hvordan jeg kan lese meg opp på kosthold på en fornuftig måte? Finnes jo så mye informasjon der ute.. Jeg har vokst opp med pizza, pølse og annen ferdigmat og har blitt både kresen og kjip i matveien. De siste 2-3 årene har jeg jobbet ganske mye med å lære med annen type mat sånn at det kan bli litt mer fristende med et mer variert kosthold, det er nok også litt av grunnen til motivasjonen nå - det virker mer overkommelig når jeg liker ting med smak... 

6 minutter siden, addict said:

Jeg er enig med deg, når du er ekstremt overvektig så kan du helt fint ligge lavt på kalorierene og gå ned mye i starten. For meg høres 1600 kcal helt fint ut, uten å legge på ekstra kalorier for aktivitet, og ikke regne husarbeid som aktivitet. Spiser du mer skikkelig enn hva du skisserer ovenfor så skal det ikke være noe problem å ende dagene som mett på 1600 kalorier 😊 anbefaler deg å kjøpe deg fitbit eller lignende, det har hjulpet meg ned alle de kiloene jeg har mistet! Veldig kjekt å se hvor mye man ca forbrenner slik at man kan holde seg under. 

Tusen takk :) Akkurat nå er det null stress å være mett på det jeg skrev, la det inn tidligere her, jeg har generelt alltid spist lite, men heller spist veldig usunt. Veldig usunn middag (fortsat ikke ville mengder), men ellers absolutt ingenting annet enn litt frukt og ellers snacks og snop. Ikke rart man raser opp i vekt da. Men kilomessig, altså antall kilo mat i uka, er og har lenge vært veldig lav. Samme med sulthetsfølelsen, og når den er ikke-eksisterende så frister det lite med mat. 

5 minutter siden, Kvekk said:

Tull. Gikk fra ca 100 kg, til 75 kg på ett år ved å spise 1600 kalorier om dagen. Dette er åtte år siden, har grunnet sykdom gått opp fem kg, det siste året, men de er borte igjen nå, også ved å kutte kalorier. Er ikke slankeopperert, så visst er det mulig. 

Så flott at du fikk det til :) Hva spiste du?

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nesten bare spiser brødskiver, så kommer du til å få en vanvittig craving eller alt mulig drit! Det er kjempeviktig at du får i deg riktig næring, så du bør variere litt! Fisk til lunsj, som du skrev, er f eks strålende! Hvis du får dekket inn næringsstoffer er det lettere å holde seg til planen. Du kan heller ikke kline til i helgene, det er kjempelite som skal til for å gå opp fordi man tror man kan spise hva som helst i helgene. Tre ruter sjokolade eller en is kan holde de fleste lørdager, så kan du heller hver tredje el.l unne deg litt mer.

Nå høres det ut som jeg vet mye om slanking, det gjør jeg ikke, men jeg kan endel om kosthold og det å klare å holde seg slank så jeg nettopp slipper slanking. Jeg bruker forresten å lage meg te (uten sukker) når jeg får godtesug.

Dette klarer du og den lykken det er å ha en lett kropp når man beveger seg i hverdagen kan ikke sammenlignes med gleden over noe å putte i munnen!

Sender styrke!

Endret av Pia Sofia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, hvordan har du fått det til? Gratulerer!

 

Takk!

Jeg begynte med å kutte alt av brød og pasta. Veldig forsiktig med ris og potet og. Spiser heller salater, egg, kylling, tunfisk etc. 

Så fortsatte jeg med å bytte størrelse på middagstallerkenen (automatisk mindre porsjoner). Passet på å ha minst halvparten av tallerken med grønnsaker/salat. Rent kjøtt, også fulgte jeg nøye med på kaloriene på kjøttet. Stor forskjell på en kyllingfilet, og helstekt kylling med skinn feks. Ren laksefilet vs panert. Styr helt unna bernes, det er vel den mest usunne sausen jeg kommer på. Litt saus hadde jeg, men da leste jeg godt bakpå pakken før jeg valgte, så jeg var sikker på at jeg ikke fikk i meg for mye. 

Wok er undervurdert! Jeg elsker wokede grønnsaker med kylling, svin eller fisk. Veldig sunt og godt! Pass også på at du ikke bruker for mye smør eller olje under steking, fryktelig mye kalorier ekstra der!

På morgenen lagde jeg meg gjerne noe med egg, da jeg syns det metter. Ble jeg skrubbsulten, tok jeg meg en yoghurt uten sukker, eller en boks med tunfisk (ja, jeg er rar :ler: ). 

For søtsugets del, drakk jeg te med suketter. Vannmelon også er et godt alternativ! Husk at mye frukt inneholder mye sukker, så pass litt på! Grønnsaker er bedre. :)

etterhvert ble jeg bare vandt med å spise renere, og da kom energien. Begynte med å gå, deretter gikk jeg over på jogging. Aldri vært på treningssenter, for meg var det naturen som gjaldt. 

unnet meg noe godt i helgene. Men da var det enten ekstra god middag, eller godteri. Ikke begge. 

drikk mye vann og. Det gir litt fyll i magen. Gjerne med sitrondråper i, gir god smak :)

det er også lurt å skaffe en kjøkkenvekt, utrolig mye lettere å se hvor mye 100 gram kjøtt er da, enn å skulle gjette. 

Lykke til! ❤

Anonymkode: 0d4fd...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Loff77 said:

Tenk hvor mange år det har tatt å få på kiloene da er ikke 1-2 år på å få ny vekt og livsstil så ille😀

Hehe, du har fortsatt helt rett. Fordelen er jo at det ikke blir så kleint da, når jeg klarer dette gruer jeg meg til kommentarer om det også 😛 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange kjente trenere der ute forklarer disse prinsippene. Mark Lauren, eieren av «you are your own gym» forklarer dette veldig bra i kostholds biten av boka. Han er også en kjent instruktør for elite grupper i militæret i USA. Var i hvert fall. Boka finnes på engelsk og tysk.

Peter Carvell er også en fantastisk youtuber. Han har lagt ut masse treningsvideoer i over ti år, og han forklarer på en måte som alle kan forstå. I kostholdsveiledningen jeg har i pakkeprogrammet hans, går han gjennom porsjonsstørrelse, og viser med eksempler.

Hadde selv gitt opp trening i mange år, men begynte med noen av hans begynner program tre ganger i uka, bare for å ikke bli verre. Dette fikk meg til å miste de første kiloene, slik at jeg igjen kunne begynne å trene skikkelig. Gjorde så godt jeg kunne, og ble gradvis bedre. Begynte også å øke hverdagsaktiviteten.

Denne mannen har selv vært veldig overvektig, så han vet hvordan det er å være der. Han har genuin interesse av å virkelig hjelpe folk. 

Anonymkode: 735ca...0fd

Tusen takk for god informasjon og at du tok deg tid, dette skal jeg sjekke nærmere!

8 minutter siden, Thea82 said:

Det blir nok hardt, men jeg tror det kan gå. Heier på deg!

Mine tanker omkring din fremgangsmåte og det du skriver:

- mye brødmat, prøv og bytt ut noe med normal middag, salat etc. Selv synes jeg skyr med bær fungerer veldig godt  

- vær obs på kalorier i det du drikker 

- øk aktivitetsnivået på sikt (anbefaler Apple watch, så får du nøyaktig oversikt over hva du forbrenner. Veldig motiverende:))

- vei deg til faste dager og tider siden du motiveres av tall og fremgang 

- skriv matdagbok

- ville vært forsiktig med å unne deg mye ekstra i helgene til å starte med, vær sikker på at du har fått etablert de nye vanene

Lykke til:)

Mulig jeg skrev et litt klønete innlegg, men jeg skal spise vanlig middag altså, ikke brød til middag. Applewatch skal jeg sjekke ut.. Tusen takk for veldig mange god eråd!

7 minutter siden, Bikbokelsker said:

Bare spis suppe/drikke uten sukker i en uke. Da blir du kvitt vann og annen dritt, og går ned i vekt. Hvor lenge det holder seg, er en annen sak...

Ah, tusen takk, så enkelt? Da skal jeg prøve det!

4 minutter siden, Pia Sofia said:

Hvis du nesten bare spiser brødskiver, så kommer du til å få en vanvittig craving eller alt mulig drit! Det er kjempeviktig at du får i deg riktig næring, så du bør variere litt! Fisk til lunsj, som du skrev, er f eks strålende! Hvis du får dekket inn næringsstoffer er det lettere å holde seg til planen. Du kan heller ikke kline til i helgene, det er kjempelite som skal til for å gå opp fordi man tror man kan spise hva som helst i helgene. Tre ruter sjokolade eller en is kan holde de fleste lørdager, så kan du heller hver tredje el.l unne deg litt mer.

Nå høres det ut som jeg vet mye om slanking, det gjør jeg ikke, men jeg kan endel om kosthold og det å klare å holde seg slank så jeg nettopp slipper slanking. Jeg bruker forresten å lage meg te (uten sukker) når jeg får godtesug.

Dette klarer du og den lykken det er å ha en lett kropp når man beveger seg i hverdagen kan ikke sammenlignes med gleden over noe å putte i munnen!

Sender styrke!

Altså, vanlig middag, men brød elles. Gir det craving? Det visste jeg ikke i så fall. 

Tusen takk for motiverende ord, og du har helt rett, det må jo være en mye større glede. Jeg var der en gang og elsket det aktive livet. Nå er alt i livet strukturert og fantastisk fint, jeg mangler bare dette!

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk!

Jeg begynte med å kutte alt av brød og pasta. Veldig forsiktig med ris og potet og. Spiser heller salater, egg, kylling, tunfisk etc. 

Så fortsatte jeg med å bytte størrelse på middagstallerkenen (automatisk mindre porsjoner). Passet på å ha minst halvparten av tallerken med grønnsaker/salat. Rent kjøtt, også fulgte jeg nøye med på kaloriene på kjøttet. Stor forskjell på en kyllingfilet, og helstekt kylling med skinn feks. Ren laksefilet vs panert. Styr helt unna bernes, det er vel den mest usunne sausen jeg kommer på. Litt saus hadde jeg, men da leste jeg godt bakpå pakken før jeg valgte, så jeg var sikker på at jeg ikke fikk i meg for mye. 

Wok er undervurdert! Jeg elsker wokede grønnsaker med kylling, svin eller fisk. Veldig sunt og godt! Pass også på at du ikke bruker for mye smør eller olje under steking, fryktelig mye kalorier ekstra der!

På morgenen lagde jeg meg gjerne noe med egg, da jeg syns det metter. Ble jeg skrubbsulten, tok jeg meg en yoghurt uten sukker, eller en boks med tunfisk (ja, jeg er rar :ler: ). 

For søtsugets del, drakk jeg te med suketter. Vannmelon også er et godt alternativ! Husk at mye frukt inneholder mye sukker, så pass litt på! Grønnsaker er bedre. :)

etterhvert ble jeg bare vandt med å spise renere, og da kom energien. Begynte med å gå, deretter gikk jeg over på jogging. Aldri vært på treningssenter, for meg var det naturen som gjaldt. 

unnet meg noe godt i helgene. Men da var det enten ekstra god middag, eller godteri. Ikke begge. 

drikk mye vann og. Det gir litt fyll i magen. Gjerne med sitrondråper i, gir god smak :)

det er også lurt å skaffe en kjøkkenvekt, utrolig mye lettere å se hvor mye 100 gram kjøtt er da, enn å skulle gjette. 

Lykke til! ❤

Anonymkode: 0d4fd...9c5

Tusen takk! Det høres jo kjempegreit ut, setter stor pris på at du deler hvordan du fikk det til :)

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Altså, vanlig middag, men brød elles. Gir det craving? Det visste jeg ikke i så fall. 

Tusen takk for motiverende ord, og du har helt rett, det må jo være en mye større glede. Jeg var der en gang og elsket det aktive livet. Nå er alt i livet strukturert og fantastisk fint, jeg mangler bare dette!

Anonymkode: 126c2...dae

Ja, fordi kroppen ønsker mer og mer, men så kommer bare samme karbohydratene (i ditt tilfelle), ikke de andre tingene den søker, så da vil den ha enda mer. Egentlig ganske naturlig. Sånn forklarte en ernæringsdame meg det en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sette tidsbegrensning og press på seg selv med noe som er vanskelig hvis man ikke har motivasjonen? Det er for kort tid å gjøre det på hvis du skal lære deg et nytt kosthold på den riktige måten. Du trenger ingen spesialdietter og dyre produkter. Vanlig norsk mat i passelige doser og sammensetninger holder og man kan klare det hvis man ikke spiser mere enn man skal. Det er det som er vanskelig. 

Anonymkode: 1bed0...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du fikk det til :) Hva spiste du?

Kjørte helt «vanlig» mat, for meg var det viktig å ikke gjøre det for komplisert. Byttet ut brød med knekkebrød, og valgte en blanding av magre pålegg og pålegg som tilfører kroppen viktige næringsstoffer. Kunne til frokost ha tre knekkebrød, en med magerost og tomat med pepper, en med makrell i tomat og agurk, og en med fem gram majones og tomat og pepper, eller litt havregrøt med friske bær. Til lunsj en salat med en proteinkilde, (tunfisk på boks, kokt egg, eller lakserester fra middagen dagen før.) styrte mest mulig unna dressinger, eller valgte en med færre kalorier. Kunne også ta knekkebrød til lunsj, hvis jeg følte for det. Til middag det samme som familien, men med ekstra grønnsaker og mindre karbohydrater, feks en potet, en liten kopp grov ris eller pasta. Styrte mest mulig unna proseserte karbohydrater som Fin pasta og brød, da dette trigger crawings etter søtt om kvelden hos meg. Styrte unna kaloritette sauser. Til kvelds en sukkerredusert youghurt og ett eple. Til mellommåltider, litt oppkuttet grønnsaker og kanskje en frukt til, men maks to om dagen, da noen kan ha mye sukker. Litt snacks en lørdag i mnd. Drakk masse vann, drakk ikke kalorierene mine. Gikk en lengre tur hver dag. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen

Jeg tror det viktigste blir å legge om kostholdet ditt, og ikke tenke at du skal spise lite i ukedagene (og nærmest være sulten), og spare opp til helgekos. Jeg har slitt litt med kiloene etter at jeg fikk barn, og  jeg ser at helgekosen ødelegger noe enormt. Har nå gått ned 4 kg siste tre ukene, og da spiser jeg normalt, men godt uten å være sulten, men har kutta snop. Bare en liten Melkerull er jo ekstremt mange kalorier. Og potetgull osv bør man droppe. Siden jeg elsker å kose meg, prøver jeg å holde meg til vin (litt!), iskaffe uten tilsatt sukker osv. Ellers normalt sunt pålegg. Og normale porsjoner, forsyner meg ikke flere ganger. Synker man maten litt, merker man at man egentlig er mett.

Hva spiser du til vanlig? Av brød og pålegg? Hva koser du deg med?

For øvrig utrolig bra at du har bestemt deg for å ta tak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pia Sofia said:

Ja, fordi kroppen ønsker mer og mer, men så kommer bare samme karbohydratene (i ditt tilfelle), ikke de andre tingene den søker, så da vil den ha enda mer. Egentlig ganske naturlig. Sånn forklarte en ernæringsdame meg det en gang. 

Takk, da skal jeg lese mer om det!

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor sette tidsbegrensning og press på seg selv med noe som er vanskelig hvis man ikke har motivasjonen? Det er for kort tid å gjøre det på hvis du skal lære deg et nytt kosthold på den riktige måten. Du trenger ingen spesialdietter og dyre produkter. Vanlig norsk mat i passelige doser og sammensetninger holder og man kan klare det hvis man ikke spiser mere enn man skal. Det er det som er vanskelig. 

Anonymkode: 1bed0...ed0

Helt ærlig? Fordi jeg med alt annet i livet er innmari god under press, da får jeg til veldig mye. Jeg holder meg til alle tidsskjemaer, får gjort enormt mye og danker stort sett ut alle når jeg har bestemt meg for noe og har konkrete mål. Og sånn at jeg jobbet i veldig mange år. Dagens selvskryt. Derfor lurer jeg på om jeg heller må ha en plan her, om å være skikkelig god og få til skikkelig masse, for det er tydeligvis sånn jeg får til ting ellers i livet.

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kvekk said:

Kjørte helt «vanlig» mat, for meg var det viktig å ikke gjøre det for komplisert. Byttet ut brød med knekkebrød, og valgte en blanding av magre pålegg og pålegg som tilfører kroppen viktige næringsstoffer. Kunne til frokost ha tre knekkebrød, en med magerost og tomat med pepper, en med makrell i tomat og agurk, og en med fem gram majones og tomat og pepper, eller litt havregrøt med friske bær. Til lunsj en salat med en proteinkilde, (tunfisk på boks, kokt egg, eller lakserester fra middagen dagen før.) styrte mest mulig unna dressinger, eller valgte en med færre kalorier. Kunne også ta knekkebrød til lunsj, hvis jeg følte for det. Til middag det samme som familien, men med ekstra grønnsaker og mindre karbohydrater, feks en potet, en liten kopp grov ris eller pasta. Styrte mest mulig unna proseserte karbohydrater som Fin pasta og brød, da dette trigger crawings etter søtt om kvelden hos meg. Styrte unna kaloritette sauser. Til kvelds en sukkerredusert youghurt og ett eple. Til mellommåltider, litt oppkuttet grønnsaker og kanskje en frukt til, men maks to om dagen, da noen kan ha mye sukker. Litt snacks en lørdag i mnd. Drakk masse vann, drakk ikke kalorierene mine. Gikk en lengre tur hver dag. 😊

Tusen takk for god forklaring, veldig motiverende å lese og det skal jeg ta med meg videre!

2 minutter siden, Geirfuglen said:

Jeg tror det viktigste blir å legge om kostholdet ditt, og ikke tenke at du skal spise lite i ukedagene (og nærmest være sulten), og spare opp til helgekos. Jeg har slitt litt med kiloene etter at jeg fikk barn, og  jeg ser at helgekosen ødelegger noe enormt. Har nå gått ned 4 kg siste tre ukene, og da spiser jeg normalt, men godt uten å være sulten, men har kutta snop. Bare en liten Melkerull er jo ekstremt mange kalorier. Og potetgull osv bør man droppe. Siden jeg elsker å kose meg, prøver jeg å holde meg til vin (litt!), iskaffe uten tilsatt sukker osv. Ellers normalt sunt pålegg. Og normale porsjoner, forsyner meg ikke flere ganger. Synker man maten litt, merker man at man egentlig er mett.

Hva spiser du til vanlig? Av brød og pålegg? Hva koser du deg med?

For øvrig utrolig bra at du har bestemt deg for å ta tak 😊

Du har nok helt rett, kjenner denne biten er litt vanskelig. Til vanlig er systemet mitt helt høl i hue: 

- Jeg spiser middag hver dag, helt vanlig mengde. 

- Resten av døgnet spiser jeg dritt og ellers ingenting (altså, chips og sukkerting)

- Sultfølelsen min er bare bortevekk 

Jeg vet ikke helt hvordan alt dette henger sammen, men jeg spiser i alle fall ikke for stor fysisk mengde, bare helt fullstendig feil mat. Så får jeg perioder hvor jeg tvinger i meg en brødskive eller tre med egg ila en dag og da ser jeg jo selv at mengden snop/dirtt går ned. 

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har tipset deg om "Spis deg fri" eller "Bright line eating"? Jeg har lest en del om det og vurderer å prøve det. Kiloene raser av og man får bedre helse på mange måter.

Anonymkode: 4ebe1...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...