Gå til innhold

Jeg må bare bli kvitt denne vekta fort, er dette mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

For å motivere litt; jeg vet ikke, men jeg tror det er fullt mulig for deg å gå ned 35 kg innen året er omme. Jeg har selv gått ned 40 kg på 7 måneder, fullt mulig, men beintøft. Man mister som regel vekt hurtigere når man er stor fra før. Nå sliter jeg stort med å ta av 5 kg, da jeg var stor, kunne jeg ta av 5 kg på en uke liksom. Så kunne det stå stille en stund, før jeg plutselig tok av 3 til, på halvannen uke. 

Anonymkode: 0d4fd...9c5

Oi, hvordan har du fått det til? Gratulerer!

5 minutter siden, Loff77 said:

Er mulig men veldig ambesiøst, ville tatt det litt roligere og satset på sommeren 2021. Bedre ha ta det rolig enn å gå lei og legge på seg igjen

Jeg har prøvd rolig, jeg føler det går så himla tregt..

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men! Finn alternativer til brød. Jeg kuttet brød fullstendig, spiste heller mye salater, egg, kylling osv. 

Anonymkode: 0d4fd...9c5

Ja, det var kanskje et dumt eksempel for å forenkle. Jeg bytter ofte med egg, salat o.l. når det er tid til det. Eller jeg tar en porsjon frukt i stede. 

5 minutter siden, addict said:

Når man er så overvektig så trenger ikke 1,4 kilo i uka være helt usannsynlig, men jeg synes ikke at kostholdsplanen din høres så veldig gjennomtenkt ut. Såklart, spiser du mindre enn du forbrenner så kan du jo velge brødskiver, men når du veier 135 kilo så regner jeg med at du er vant til å spise ganske enorme mengder med mat så volumet av brødskiver kommer nok ikke til å være nok kontra kaloriene du får i deg. Dette må du jo såklart vurdere selv, men det finnes mye mat du blir lengre mett av enn brødskiver og som definitivt gir mere næring i tillegg.

 

Jeg er veldig lite for å nekte seg ulik mat på diett altså, så brødskiver er det plass til, men kanskje ikke som hovedmåltider hvis man er vant til å spise sinnsykt mye 😊

Jeg spier faktisk stort sett veldig lite. Vet de alle sier det, men min utfordring er at jeg bare bytter ut det bittelille jeg har av sult med godteri. Jeg spiser nok normal middag (har veid og sjekket), men spiser stort sett ikke mat utenom det, da går det i kjeks, smågodt og annet rør med masse kalorier. Sultfølelse har jeg knapt, men har kjent litt på det nå disse ukene som jeg har begynt med mer vanlig mat. Så for meg er det en opptrapping av "vanlig" mat i kombo med å stryke det usunne. Har du noen tips til hva jeg kan bytte med? Er veldig glad i egg og lager ofte mat med det i, metter lenge og føles bra. Eller litt salat eller frukt i stede for brødskiver. Eller knekkerbrød (vet ikke om det er bedre enn brød 😛 ). 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men TS har et kaloribehov på 3000 for å opprettholde vekta om jeg har forstått rett, derfor vil 1800 kalorier daglig føre til at hun mister vekt. Dette må selvsagt justeres ned etterhvert som hun går ned :)

Anonymkode: 3a6e0...e85

Stemmer :)

3 minutter siden, Loff77 said:

Brødskive med pålegg er nok rundt 150 kalorier så der har du litt å gå pa. Spis mer kyllingfilet og fisk, gir mer metthetsfølelse og få kalorier. Kan spise mye grønnsaker det er lite kalorier  men ikke frukt. 

Ah, jeg har regnet og veid og landet på rundt 200 men da overdrevet. Kanskje legge på litt grønnsaker eller frukt i tillegg da? Så er jeg ganske glad i fisk, kanskje jeg bare skal dampe det til lunsj i blant? Det høres jo mye bedre ut enn de kjipe brødskivene.. 

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du legger ikke på deg av karbohydrater. Du legger på deg om du spiser mer kalorier enn du forbrenner.

Anonymkode: 3acfd...c14

Ja, men det er ikke hele sannheten. Kroppens opptak av næring, virker som tre forskjellige lagre.

Når kroppen har fått i seg mer enn den trenger, omdannes resten til fett. Det er heller ikke alle karbohydrater som er bra for en. Det beste er en jevn balanse mellom alle tre gruppene. Det er best for hormonbalansen også.

Vekt nedgang/oppgang er ikke bare kalorier ut vs kalorier inn. Det er en del av det. Men hva de kaloriene kommer fra, har faktisk mer å si enn kaloriene i seg selv.

Anonymkode: 735ca...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Også ser jeg i større og større grad at jeg tyr til mat/mister grepet hver gang noe er kjipt, jeg blir syk, man skal kose seg litt ekstra, etc. Jeg er veldig oppdratt sånn. Syk = snop og mat, ferie = kosen er at man kan drikke masse brus og spise god mat. Det må jo være der det kræsjer, men jeg får meg ikke ut av mønsteret. 

Kjenner meg veldig igjen der, jeg gikk opp over 40 kg under første graviditet fordi jeg trøstet meg med mat. Da ungen var født, så gikk jeg jo litt ned i vekt igjen før det snudde, jeg var jo så flink til å amme og man måtte jo feire! 🙈 Gikk opp ti kg de første fem mnd etter seksukerskontrollen. Er blitt bedre nå på å ikke spise følsene mine, gode eller negative, prøver å heller fylle på med andre gode ting, som å gå seg en lang kveldstur alene med podcast på øret, kjøpe meg noe fint jeg har ønsket meg når jeg når ett delmål, en yoga økt og en god kopp te. Da jeg snudde etter den første graviditeten var det lange turer hver dag og fast 1600 kcal om dagen, med en utskjeielse dag om måneden som funket. Tror dette blir bra for deg når du er så motivert, husk at det er flere skjulet kalorier man ikke tenker over når man lager mat, vei og registrer alt i en app som passer for deg den første tiden, gå for grill av magre proteiner nå om sommeren og bak ting i form i ovnene om høsten, kjøp deg en ny fin vannflaske som du har med over alt. Vann er viktig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Loff77 said:

Har du behov for 3000 så legg deg på 2400 så slipper du og gå spesielt sulten og juster nedover etter hvert som behovet synker er det jeg anbefaler

Med 600 underskudd om dagen kommer det jo til å ta votter og vinter før jeg føler meg sånn nogenlunde igjen..

13 minutter siden, addict said:

Kommer an på hva du har på. Spiser du salami, ost, røkelaks eller makrell i tomat på skiva så et det lett 200 kalorier+ i en skive. 

Ja, akkurat det veier jeg alltid, siden pålegg er så uforutsigbart. 

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men det er ikke hele sannheten. Kroppens opptak av næring, virker som tre forskjellige lagre.

Når kroppen har fått i seg mer enn den trenger, omdannes resten til fett. Det er heller ikke alle karbohydrater som er bra for en. Det beste er en jevn balanse mellom alle tre gruppene. Det er best for hormonbalansen også.

Vekt nedgang/oppgang er ikke bare kalorier ut vs kalorier inn. Det er en del av det. Men hva de kaloriene kommer fra, har faktisk mer å si enn kaloriene i seg selv.

Anonymkode: 735ca...0fd

Er det noe sted jeg kan lese mer og lære mer om dette?

3 minutter siden, Kvekk said:

Kjenner meg veldig igjen der, jeg gikk opp over 40 kg under første graviditet fordi jeg trøstet meg med mat. Da ungen var født, så gikk jeg jo litt ned i vekt igjen før det snudde, jeg var jo så flink til å amme og man måtte jo feire! 🙈 Gikk opp ti kg de første fem mnd etter seksukerskontrollen. Er blitt bedre nå på å ikke spise følsene mine, gode eller negative, prøver å heller fylle på med andre gode ting, som å gå seg en lang kveldstur alene med podcast på øret, kjøpe meg noe fint jeg har ønsket meg når jeg når ett delmål, en yoga økt og en god kopp te. Da jeg snudde etter den første graviditeten var det lange turer hver dag og fast 1600 kcal om dagen, med en utskjeielse dag om måneden som funket. Tror dette blir bra for deg når du er så motivert, husk at det er flere skjulet kalorier man ikke tenker over når man lager mat, vei og registrer alt i en app som passer for deg den første tiden, gå for grill av magre proteiner nå om sommeren og bak ting i form i ovnene om høsten, kjøp deg en ny fin vannflaske som du har med over alt. Vann er viktig😊

Takk for svar, litt "fint" å høre andre som gjør det sånn. Det var ikke så dumt å erstatte trøstespisingen med noe annet, kanskje jeg kan gjøre det.. Det er mye jeg har lyst til men ikke unner meg som ikke er mat, selv om vi har råd til det, så kanskje det kan være en slags erstatning. Igjen får jeg lyst til å lage tabeller og systemer kjenner jeg... 😛 

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 31 kilo nå og mat som går igjen er somregel havregrynsgrøt (typ 30-50g laget på melk) med sukrin, lomper med salat og pålegg, lys lapskaus ferdig på pose fra Kiwi (svært få kalorier), middagsrester, sunne middager av ren mat, søtpotet bakt i ovn uten fett er ofte snacksen min. Med ketchup og piffi. Jeg er jo også veldig glad i Nutrilett-shaker og den pasta bolognesen fra Noka, så jeg spiser av og til det som måltid hvis jeg ikke orker å lage meg noe annet eller trenger noe kjapt i farta. Er jeg ute og trenger noe mat så kjøper jeg ofte en byggrynslunsj og en pakke knaskegulerøtter eller en proteinbar (ikke de store men de små). Alt dette er mat jeg på forhånd vet hva inneholder, så da er det ganske plankekjøring 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye jeg har lyst til men ikke unner meg som ikke er mat, selv om vi har råd til det, så kanskje det kan være en slags erstatning. Igjen får jeg lyst til å lage tabeller og systemer kjenner jeg... 😛 

Bli med i vi som skal ned i vekt høsten 2020 (er det det den heter? Dårlig med navn🤯) Veldig motiverende å ha ett felles sted å rapportere og føle at man ikke er alene i reisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 600 underskudd om dagen kommer det jo til å ta votter og vinter før jeg føler meg sånn nogenlunde igjen..

Ja, akkurat det veier jeg alltid, siden pålegg er så uforutsigbart. 

Anonymkode: 126c2...dae

Men viktigste er jo å bli på lavere vekt og da snakker vi jo om ny livsstil. Så anbefaler rolig nedgang hvor du slipper å gå sulten. Ta 1000 i minus da så er det ned 30kg på ett år så SK2021😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

= 1400. Så blir det jo litt frukt ila dagen, et glass melk eller lignende. Lander på 1600-1800. Er det noe jeg ikke tenker på da? Ang dagsbehov så sier alle kalkulatorer at jeg har et dagsbehov på 3000kalorier pga vekten, er de feil?

Anonymkode: 126c2...dae

3000 kcal om dagen opprettholder den vekten du har nå. 3000 kcal om dagen vil gjøre hvem som helst feit og øke i vekt. Og du ønsker ikke forbli overvektig, ikke sant? Du ønsker ikke vedlikeholde den vekten du har, du ønsker å gå ned. Da må du legge deg på kaloriunderskudd, ifht hva du forbruker. Jeg vil anslå 1400-1500 kcal om dagen vil være passe for en ung kvinne som ønsker å gå ned.

Beveg deg mer. Rydding og en halvtimes tur er ikke mye aktivitet. Gå lengre, gå ofte. Legg inn bevegelse i hverdagen. Er det heis, men trapper ved siden av til der du skal? Velg trappene. Tar du bussen til jobb eller hjem? Gå av en holdplass før du skal, og gå resten av veien, for å legge inn litt ekstra trim. 

Anonymkode: c0e4d...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer garantert til å gå på en smell når du legger matmengden så lavt uten å ha hatt en operasjon som slankeoperasjon som fysisk begrenser matinntaket ditt. Du må tenke at dette skal være en langvarig livsstilsendring - viss ikke går du jo bare opp igjen kiloene. Gå heller for å redusere med 5-600 kalorier daglig slik at du ligger på ca 1kg ned i uken (alt etter hvordan kroppen din responderer). Etterhvert som du krymper reduserer du kaloribehovet litt for å matche nye kilomål. Spis også variert. 

Anonymkode: 2eb6b...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvekk said:

Bli med i vi som skal ned i vekt høsten 2020 (er det det den heter? Dårlig med navn🤯) Veldig motiverende å ha ett felles sted å rapportere og føle at man ikke er alene i reisen. 

Det skal jeg, takk! 

2 minutter siden, Loff77 said:

Men viktigste er jo å bli på lavere vekt og da snakker vi jo om ny livsstil. Så anbefaler rolig nedgang hvor du slipper å gå sulten. Ta 1000 i minus da så er det ned 30kg på ett år så SK2021😀

Og da tar det 2 år bli normalvektig og det høres helt ekstremt demotiverende ut.. Nå er jeg skikkelig negativ, vet det - jeg bare har prøvd så mange ganger på å gjøre det sånn og jeg hater at det går så sakte og gir opp.. Jeg vet ikke hva som feiler meg, jeg er enig i at det er mer logisk som du sier. 

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5 til 1kg i uka før normale personer. Du er veldig overvektig og vil fortsatt være ekstremt overvektig ved 100kg, så du trenger ikke tenke på "anbefalt" vektnedgang. Det er nesten vanskelig for deg å ikke gå ned mer enn anbefalt når du skal spise 1600kcal. Husk at 1800kcal er for stabil vekt for normale jenter på din høyde..

Flott at du tar tak!

Anonymkode: 61428...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du kommer garantert til å gå på en smell når du legger matmengden så lavt uten å ha hatt en operasjon som slankeoperasjon som fysisk begrenser matinntaket ditt. Du må tenke at dette skal være en langvarig livsstilsendring - viss ikke går du jo bare opp igjen kiloene. Gå heller for å redusere med 5-600 kalorier daglig slik at du ligger på ca 1kg ned i uken (alt etter hvordan kroppen din responderer). Etterhvert som du krymper reduserer du kaloribehovet litt for å matche nye kilomål. Spis også variert. 

Anonymkode: 2eb6b...521

Jeg har aldri overspist, jeg bare bytter ut vanlig mat med dritt med mange kalorier. Så den fysiske mengden mat har aldri vært stor her og sultfølelsen er alltid ikke-eksisterende. Tenker du sånn allikevel da?

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer garantert til å gå på en smell når du legger matmengden så lavt uten å ha hatt en operasjon som slankeoperasjon som fysisk begrenser matinntaket ditt. Du må tenke at dette skal være en langvarig livsstilsendring - viss ikke går du jo bare opp igjen kiloene. Gå heller for å redusere med 5-600 kalorier daglig slik at du ligger på ca 1kg ned i uken (alt etter hvordan kroppen din responderer). Etterhvert som du krymper reduserer du kaloribehovet litt for å matche nye kilomål. Spis også variert. 

Anonymkode: 2eb6b...521

Mener rundt halvkilo i uken. Går kjappere i starten da når en er større, så du kan fort miste ca 1kg da. Legg deg ihvertfall ikke under 2000kcal om du vil klare dette i det lange løp. 

Anonymkode: 2eb6b...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5 til 1kg i uka før normale personer. Du er veldig overvektig og vil fortsatt være ekstremt overvektig ved 100kg, så du trenger ikke tenke på "anbefalt" vektnedgang. Det er nesten vanskelig for deg å ikke gå ned mer enn anbefalt når du skal spise 1600kcal. Husk at 1800kcal er for stabil vekt for normale jenter på din høyde..

Flott at du tar tak!

Anonymkode: 61428...ac6

Takk, det er nettopp det. Så hvis jeg legger med på 1800 nå så burde egentlig det i lengden være overkommelig (selv om jeg over en periode må under det for å gå ned)? Når jeg ser for meg et par brødskiver (la oss si brødskiver, men jeg kan øve på å bytte ut med egg, fisk, kylling, etc) frokost, en lunsj, middag oe en til kvelds pluss da litt frukt gjennom dagen, så burde vel det være fornuftig mengde mat for et normalt menneske, altså at jeg legger til meg vaner som i lengden er noe jeg kan leve med?

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener rundt halvkilo i uken. Går kjappere i starten da når en er større, så du kan fort miste ca 1kg da. Legg deg ihvertfall ikke under 2000kcal om du vil klare dette i det lange løp. 

Anonymkode: 2eb6b...521

Takk for råd :) 1 kg i uka er jo litt mer overkommelig, da kan jeg være 80kg om et år og da snakker vi jo noe helt annet enn nå i dag.

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må si jeg er overveldet over responsen, for en gjeng - tusen takk!

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det e usannsynlig med et slikt mål. Når man allerede er overvektig så skal det ikke så mye endring til før man merker fremgang. 

Sett deg noen enkle regler.

- Ingen godteri/sjokolade/kjeks/potetgull osv på hverdagene.

- Hvert måltid bør være basert på en proteinkilde; egg, kylling, fisk, skinke, kikerter, skyr osv.

- Kutt ned betraktelig på brød, pasta, ris. Det betyr ikke at du IKKE kan spise dette, men ha i bakhodet at det bør begrensens da disse matvarene har høyt kaloriinnhold men ikke nødvendigvis så mye næring.

- Spis så mye som du ønsker av grønnsaker, det er lavt kalori og mye fiber som gir metthetsfølelse.

- Planlegg uka de ned til minste detalje hva du skal spise og hold deg til planen.

- Hvis du vet at du får søtsug på kvelden for eksempel så legg inn et lite kveldsmåltid med for eksempel skyr med bær, proteinpudding, sukkerfri gele, havrevaffler eller lignende.

- Tillat deg en dag i uka hvor du får spise noe godt men også her skal inntaket begrenses, for eksempel til 150 g smågodt - hverken mer eller mindre. Spis etter planen hele dagen så du ikke føler deg sulten. Drikk eventuelt en proteinshake før du setter deg forran tv'n med godteskåla så vil det bli mye lettere å ikke skeie ut. 

Ikke tenk at noe skal ekskluderes fra kostholdet ditt men at enkelte ting bød begrenses. I starten kan jeg anbefale å bruke MyFitnessPal til å registrere kalorier, det kan være mange ting man har trodd man kunne spise med god samvittighet men som inneholder mye kalorier. Let hele tiden etter inspirasjon til oppskrifter, jeg synes det ligger mye fristende på Instagram for eksempel under #strondbody. Husk det tar tid å tilegne seg kunnskaper om kosthold, her blir veien til mens man går. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg, takk! 

Og da tar det 2 år bli normalvektig og det høres helt ekstremt demotiverende ut.. Nå er jeg skikkelig negativ, vet det - jeg bare har prøvd så mange ganger på å gjøre det sånn og jeg hater at det går så sakte og gir opp.. Jeg vet ikke hva som feiler meg, jeg er enig i at det er mer logisk som du sier. 

Anonymkode: 126c2...dae

Jeg er enig med deg, når du er ekstremt overvektig så kan du helt fint ligge lavt på kalorierene og gå ned mye i starten. For meg høres 1600 kcal helt fint ut, uten å legge på ekstra kalorier for aktivitet, og ikke regne husarbeid som aktivitet. Spiser du mer skikkelig enn hva du skisserer ovenfor så skal det ikke være noe problem å ende dagene som mett på 1600 kalorier 😊 anbefaler deg å kjøpe deg fitbit eller lignende, det har hjulpet meg ned alle de kiloene jeg har mistet! Veldig kjekt å se hvor mye man ca forbrenner slik at man kan holde seg under. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer garantert til å gå på en smell når du legger matmengden så lavt uten å ha hatt en operasjon som slankeoperasjon som fysisk begrenser matinntaket ditt. Du må tenke at dette skal være en langvarig livsstilsendring - viss ikke går du jo bare opp igjen kiloene.

Tull. Gikk fra ca 100 kg, til 75 kg på ett år ved å spise 1600 kalorier om dagen. Dette er åtte år siden, har grunnet sykdom gått opp fem kg, det siste året, men de er borte igjen nå, også ved å kutte kalorier. Er ikke slankeopperert, så visst er det mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...