Gå til innhold

Jeg må bare bli kvitt denne vekta fort, er dette mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da skal jeg lese mer om det!

Helt ærlig? Fordi jeg med alt annet i livet er innmari god under press, da får jeg til veldig mye. Jeg holder meg til alle tidsskjemaer, får gjort enormt mye og danker stort sett ut alle når jeg har bestemt meg for noe og har konkrete mål. Og sånn at jeg jobbet i veldig mange år. Dagens selvskryt. Derfor lurer jeg på om jeg heller må ha en plan her, om å være skikkelig god og få til skikkelig masse, for det er tydeligvis sånn jeg får til ting ellers i livet.

Anonymkode: 126c2...dae

Problemet er at vekt er ikke et midlertidig prosjekt. Der er jo der diettfolkene for vektreduksjon feiler. Det er ikke slik at når du når målvekten kan du plutselig gjøre som du vil lengre. Da går du fryktelig lett opp igjen. Derfor er det lurere å innføre gode vaner og en gradvis nedgang slik at kroppen har bedre sjanse å venne seg til ny vekt og du kan opprettholde livsstilen livet ut. Flere sier at vektnedgangen i seg selv er relativt lett, men å opprettholde vekten en går ned til er vanskelig. Da må den nye livsstilen være noe en kan trives med ut livet.

Anonymkode: 2eb6b...521

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er greit jeg spør om et par av tingene, takk for at du tok deg tid: 
Proteinkilder, kan jeg lese meg opp på det noe sted? 
Ang det med brød, pasta, ris. Er havre like ille? Jeg merker at kroppen min responderer veldig bra på havrebrød (vi baker ofte selv) og fungerer mye bedre der enn rene hveteprodukter. Eller er det like fjas? Klar over at kaloriene er ganske like, men jeg føler jeg blir veldig mett og holder energien på en "god" måte. 

Tusen takk igjen :)  Har du noen forslag til hvordan jeg kan lese meg opp på kosthold på en fornuftig måte? Finnes jo så mye informasjon der ute.. Jeg har vokst opp med pizza, pølse og annen ferdigmat og har blitt både kresen og kjip i matveien. De siste 2-3 årene har jeg jobbet ganske mye med å lære med annen type mat sånn at det kan bli litt mer fristende med et mer variert kosthold, det er nok også litt av grunnen til motivasjonen nå - det virker mer overkommelig når jeg liker ting med smak... 

Anonymkode: 126c2...dae

Det er en jungel av informasjon der ute og det er vanskelig å vite hvor man kan starte. Jeg vil anbefale http://fitnessbloggen.no/ som jeg synes har mange gode og informative artikler om kosthold. De skriver veldig enkelt og gjør det ikke unødvendig avansert. Her kan du lese mye om hvordan man enkelt bygger sine egne kostholdsplaner, hvilken type mat man bør fokusere på osv. I tillegg synes jeg Strongbody på instagram, og da spesielt coachgunnar har mange gode tips. Søk på taggen #strongbodymat for masse gode tips og oppskrifter. 

Havre er helt klart å foretrekke over hvete, så du kan med fordel spise havre over hvete. Havre er en grovere korntype og derfor mer fiber og metthetsfølelse. 

Det verste (synes jeg) er de første 2-4 ukene etter kostholdsendring, da protesterer gjerne kroppen fordi den ikke får nok sukker og karbohydrater som den kanskje er vant med. Man kan føle at man e sliten, vondt i hodet og man kan få sinnsyke cravings på søtt. Her er det veldig viktig å ikke gi etter å heller prøve å avlede seg selv med sukkerfri varianter - når man kommer over kneika blir det plutselig mye bedre. Etter en stund går alt dette på automatikk og du behøver ikke lengre tenke så mye 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil merke store forandringer og vektnedgang bare ved å ha en godterifri måned bare, bytte ut snacks med mat. :) heier på deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

kjeks, smågodt og annet rør med masse kalorier.

Hvorfor spiser du disse tingene? Det er en årsak til hvorfor du velger å spise disse tingene til tross for at du vet at det ikke er sunt for vekten. Hvis du skal gjøre noe med vekten din, hjelper det ikke å planlegge måltider og kaloribehov, så fremt du ikke faktisk klarer å gjennomføre det. Og det er oftest det som er problemet, at man ikke jobber med det psykiske. Finn ut hvorfor du har spist som du har gjort, så er du allerede halvveis i vektnedgangen. 

Anonymkode: 20206...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for god forklaring, veldig motiverende å lese og det skal jeg ta med meg videre!

Du har nok helt rett, kjenner denne biten er litt vanskelig. Til vanlig er systemet mitt helt høl i hue: 

- Jeg spiser middag hver dag, helt vanlig mengde. 

- Resten av døgnet spiser jeg dritt og ellers ingenting (altså, chips og sukkerting)

- Sultfølelsen min er bare bortevekk 

Jeg vet ikke helt hvordan alt dette henger sammen, men jeg spiser i alle fall ikke for stor fysisk mengde, bare helt fullstendig feil mat. Så får jeg perioder hvor jeg tvinger i meg en brødskive eller tre med egg ila en dag og da ser jeg jo selv at mengden snop/dirtt går ned. 

Anonymkode: 126c2...dae

Sånn er jeg også, kan godt spise en hel sjokoladeplate eller en pose pottis i stedet for middag. Jeg vil mene at slanking er vanskelig hvis du faktisk skal holde på vekta også. Det er veldig fort gjort at du går ned, synes du har vært flink, roser deg selv med noe godt, detter av opplegget, og legger på deg to nye kilo i farta. Er min erfaring i alle fall. Det jeg vil påstå funker best, er å føre dagbok med hva du spiser. Kan jo være ekstra bra hvis du som du sier er typen som liker lister og krav. 

-Bestem deg på forhånd hva du kan spise, og hva du kan unne deg. Men husk at sjokolade faktisk er ekstremt mange kalorier. Prøv heller å finne alternativer som stiller suget, men som ikke gjør at du kommer over antall kalorier du skal ha inn.

-Kjøp en dagbok tilpasset dette. Skriv opp absolutt alt du inntar, ja også den sjokoladen du spiste i smug i bilen på vei hjem eller den ene twisten som var igjen i en skål på jobben.

-Skriv en kort evaluering før du legger deg. Hva kan du gjøre bedre til i morgen?

-Spis vanlig mat. Og lær å lage vanlig mat. Noen er kjempeflinke til å lage sukkerfri mat med kokosblomstsukker og matmuffins med cottage cheese, men de fleste som har lagt på seg mange kilo har ikke nødvendigvis tålmodighet eller ork til det. Jeg ser i alle fall selv at jeg har lett for å ty til enkle og kaloririke løsninger hvis ikke samboer er hjemme. Jeg vil mene at det skal gå an å spise brød også, men tenk på mengde, og hva du faktisk har på. Smør og majones er ikke altfor lurt. Bytt ut med magrere løsninger, f.eks mager margarin eller Philadelphia light, og fortsatt bare et tynt lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om noen har tipset deg om "Spis deg fri" eller "Bright line eating"? Jeg har lest en del om det og vurderer å prøve det. Kiloene raser av og man får bedre helse på mange måter.

Anonymkode: 4ebe1...1e4

Nei, skal sjekkes ut - takk!

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at vekt er ikke et midlertidig prosjekt. Der er jo der diettfolkene for vektreduksjon feiler. Det er ikke slik at når du når målvekten kan du plutselig gjøre som du vil lengre. Da går du fryktelig lett opp igjen. Derfor er det lurere å innføre gode vaner og en gradvis nedgang slik at kroppen har bedre sjanse å venne seg til ny vekt og du kan opprettholde livsstilen livet ut. Flere sier at vektnedgangen i seg selv er relativt lett, men å opprettholde vekten en går ned til er vanskelig. Da må den nye livsstilen være noe en kan trives med ut livet.

Anonymkode: 2eb6b...521

Takk for godt svar. Det er ikke helt tilfeldig at jeg landet på 1600-1800 kalorier, det er fordi det ser fornuftig ut i forhold til idealvekt. Eller må jeg ligge under det også? Så målet er oppriktig å lage gode vaner jeg kan leve med, men det vil jo føre til voldsomt med underskudd i begynnelsen. 
 

forresten, jeg har vært god og strukturert på jobb i alle år, ikke på midlertidige prosjekter. Jeg har absolutt alltid hatt stålkontroll på økonomi og sparing også. Jeg er så enormt strukturert på alt annet, ieriterende at jeg ikke får det til her..

6 minutter siden, snurk said:

Det er en jungel av informasjon der ute og det er vanskelig å vite hvor man kan starte. Jeg vil anbefale http://fitnessbloggen.no/ som jeg synes har mange gode og informative artikler om kosthold. De skriver veldig enkelt og gjør det ikke unødvendig avansert. Her kan du lese mye om hvordan man enkelt bygger sine egne kostholdsplaner, hvilken type mat man bør fokusere på osv. I tillegg synes jeg Strongbody på instagram, og da spesielt coachgunnar har mange gode tips. Søk på taggen #strongbodymat for masse gode tips og oppskrifter. 

Havre er helt klart å foretrekke over hvete, så du kan med fordel spise havre over hvete. Havre er en grovere korntype og derfor mer fiber og metthetsfølelse. 

Det verste (synes jeg) er de første 2-4 ukene etter kostholdsendring, da protesterer gjerne kroppen fordi den ikke får nok sukker og karbohydrater som den kanskje er vant med. Man kan føle at man e sliten, vondt i hodet og man kan få sinnsyke cravings på søtt. Her er det veldig viktig å ikke gi etter å heller prøve å avlede seg selv med sukkerfri varianter - når man kommer over kneika blir det plutselig mye bedre. Etter en stund går alt dette på automatikk og du behøver ikke lengre tenke så mye 🙂 

Tusen takk, skal sjekke ut tipsene! Da er jeg ikke helt på jordet med havre da, det er bra :) kneika ja, den kjenner jeg godt til akkurat nå, takk for motivasjon!

1 minutt siden, Snabeltann said:

Jeg tror du vil merke store forandringer og vektnedgang bare ved å ha en godterifri måned bare, bytte ut snacks med mat. :) heier på deg! 

Garantert, siden kostholdet stort sett er middag + snacks.. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor spiser du disse tingene? Det er en årsak til hvorfor du velger å spise disse tingene til tross for at du vet at det ikke er sunt for vekten. Hvis du skal gjøre noe med vekten din, hjelper det ikke å planlegge måltider og kaloribehov, så fremt du ikke faktisk klarer å gjennomføre det. Og det er oftest det som er problemet, at man ikke jobber med det psykiske. Finn ut hvorfor du har spist som du har gjort, så er du allerede halvveis i vektnedgangen. 

Anonymkode: 20206...e6b

Jeg vet ikke. Min teori er at det er tredelt: 

1. Jeg har vokst opp med et veldig begrenset kosthold og blitt veldig kresen. Det har jeg jobbet veldig med de siste årene, å lære meg å spise annet enn ferdigprodusert mat. Vi lager mye fra bunn nå og tester mye nytt/øver på at jeg faktisk skal like andre smaker. Det har vært en overraskende seig prosess. 

2. jeg har vokst opp med foreldre som brukte mat til kos, mat når man var lei seg, mat når man var syk. Alle mulige unnskyldninger for at «nå er det lov å kose seg». Det sitter godt i. 
 

3. Jeg var normalvektig og veldig aktiv frem til jeg ble 15, havnet i en ulykke og fikk beskjed om å ta det med ro. I årene etter hadde jeg det ikke veldig bra og der startet nok trøstespisingen. 
 

kanskje det er psykolog jeg trenger. 

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker ned trening, her - men å gå en tur er bedre enn å spise noe du har lyst på (men ikke bør), pluss at å trene ofte gir mer energi og bedre psykisk og fysisk helse. Drit litt i vekta, og fokuser heller på funksjon. Liker du å være aktiv, så er du aktiv, og så unner du deg istedenfor litt mer mat... Muskler gir deg også høyere forbrenning. Du sier jo at du vil gå ned i vekt for å klare mer, og da ville jeg (som ikke har erfaring med å ha fedme, det må jeg innrømme), begynt med akkurat dette - kom deg opp av sofaen. Liker du å jogge - jogg. Du trenger ikke å jogge langt. Gå trappene, gå på fjellet. Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sult deg og vær tålmodig. Går du raskt ned i vekt så endrer kroppen "set point" og går i sparebluss, sånn at du bare legger på deg masse igjen når du begynner å spise "normalt". Dette er en livsstilsendring du må kunne holde på i veldig mange år, kanskje for alltid, så ha det i mente. Drit i alt det folk sier om dietter. Klart det virker, men bare så lenge du holder på med dietten.

Derfor ville jeg mer tenkt helse og funksjon istedenfor vekt. Hjertet ditt og blodomløpet ditt og psyken din trenger at du beveger deg og trener. Styrketrening kan være både gøy og motiverende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. jeg har vokst opp med foreldre som brukte mat til kos, mat når man var lei seg, mat når man var syk. Alle mulige unnskyldninger for at «nå er det lov å kose seg». Det sitter godt i. 
 

3. Jeg var normalvektig og veldig aktiv frem til jeg ble 15, havnet i en ulykke og fikk beskjed om å ta det med ro. I årene etter hadde jeg det ikke veldig bra og der startet nok trøstespisingen. 
 

kanskje det er psykolog jeg trenger. 

Anonymkode: 126c2...dae

Så flott at du har tenkt gjennom dette. De vanene foreldrene våre gir oss gjennom oppveksten er veldig vanskelige å endre. Ja, jeg tror kanskje det hadde vært lurt for deg å ta en time eller to hos en psykolog. Du behøver ikke månedsvis med intensiv psykoterapi, men det er nok lurt å få snakke med noen som kan hjelpe deg til å forstå deg selv enda bedre. 

Jeg tror at hvis man klarer å endre tankesettet sitt, vil man ikke måtte slite og jobbe like hardt med vektnedgang. Hvis man hver eneste dag må jobbe mot seg selv for å klare å stå i mot tankene om at man har lov til å kose seg med kaloririk mat fordi det er fint vær i dag eller fordi Randi på jobben har bursdag, er det veldig slitsomt og krevende. Så, ja, jeg tror det er veldig lurt av deg å  snakke med en psykolog. Spør om fastlegen kan henvise deg til livsstilveiledning, da får du snakke med spesialtrente psykologer som vet hvor sterkt suget etter mat oppleves, og som kan gi deg skreddersydde råd og støtte på veien.  

Anonymkode: 20206...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre mange dårlige tips her i tråden.

Anonymkode: 9cce2...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sjøbanan said:

Folk snakker ned trening, her - men å gå en tur er bedre enn å spise noe du har lyst på (men ikke bør), pluss at å trene ofte gir mer energi og bedre psykisk og fysisk helse. Drit litt i vekta, og fokuser heller på funksjon. Liker du å være aktiv, så er du aktiv, og så unner du deg istedenfor litt mer mat... Muskler gir deg også høyere forbrenning. Du sier jo at du vil gå ned i vekt for å klare mer, og da ville jeg (som ikke har erfaring med å ha fedme, det må jeg innrømme), begynt med akkurat dette - kom deg opp av sofaen. Liker du å jogge - jogg. Du trenger ikke å jogge langt. Gå trappene, gå på fjellet. Lykke til.

Jeg likte det før - men nå føles jo alt pyton. Jeg tror nok du har rett og nøkkelen etterhvert blir å øke trening siden det er noe jeg egentlig liker veldig godt, nå bare er det for tungt og ikke minst flaut. Tusen takk!

 

2 hours ago, Sjøbanan said:

Ikke sult deg og vær tålmodig. Går du raskt ned i vekt så endrer kroppen "set point" og går i sparebluss, sånn at du bare legger på deg masse igjen når du begynner å spise "normalt". Dette er en livsstilsendring du må kunne holde på i veldig mange år, kanskje for alltid, så ha det i mente. Drit i alt det folk sier om dietter. Klart det virker, men bare så lenge du holder på med dietten.

Derfor ville jeg mer tenkt helse og funksjon istedenfor vekt. Hjertet ditt og blodomløpet ditt og psyken din trenger at du beveger deg og trener. Styrketrening kan være både gøy og motiverende. 

Ja jeg har ikke lyst på noen diett, det er derfor jeg har lagt meg på 1800 og «hverdagsmat», for såvidt jeg kan se er det dette jeg vil trenge som normalvektig. Takk for tips om trening også, jeg merker jo selv hvor innmari happy jeg er etter å ha trent eller gått en ekstra lang tur, så det tror jeg du har helt rett i. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så flott at du har tenkt gjennom dette. De vanene foreldrene våre gir oss gjennom oppveksten er veldig vanskelige å endre. Ja, jeg tror kanskje det hadde vært lurt for deg å ta en time eller to hos en psykolog. Du behøver ikke månedsvis med intensiv psykoterapi, men det er nok lurt å få snakke med noen som kan hjelpe deg til å forstå deg selv enda bedre. 

Jeg tror at hvis man klarer å endre tankesettet sitt, vil man ikke måtte slite og jobbe like hardt med vektnedgang. Hvis man hver eneste dag må jobbe mot seg selv for å klare å stå i mot tankene om at man har lov til å kose seg med kaloririk mat fordi det er fint vær i dag eller fordi Randi på jobben har bursdag, er det veldig slitsomt og krevende. Så, ja, jeg tror det er veldig lurt av deg å  snakke med en psykolog. Spør om fastlegen kan henvise deg til livsstilveiledning, da får du snakke med spesialtrente psykologer som vet hvor sterkt suget etter mat oppleves, og som kan gi deg skreddersydde råd og støtte på veien.  

Anonymkode: 20206...e6b

Det var noen utrolig random og veldig treffende eksempler, det er akkurat sånn. Jeg kjemper ikke imot en gang, jeg bare siger tilbake til gamle vaner også plutselig innser jeg at det gikk til helvete igjen - vet ikke hvordan jeg skal klare å holde denne bevisstheten. Jeg håper det er en fordel at jeg ikke overspiser/kroppen er ikke vant til store mengder mat, bare feil mat.. 

 

psykolog har jeg tenkt på lenge i forhold til dette, men det sitter jammen langt inne.... takk for tiden din!

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dessverre mange dårlige tips her i tråden.

Anonymkode: 9cce2...ae8

Takk for godt innspill, du får si ifra om du vil dele fasiten. 

2 hours ago, Sjøbanan said:

Dropp også ultraprosessert mat. Forskere sier at det kan være med på å gjøre oss tjukkere. Hør f.eks denne podcasten https://www.uib.no/aktuelt/127039/den-moderne-maten-får-oss-til-å-spise-mye

 

Takk, det skal jeg sjekke ut!

 

 

for en gjeng! 🙌🏻

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte det før - men nå føles jo alt pyton. Jeg tror nok du har rett og nøkkelen etterhvert blir å øke trening siden det er noe jeg egentlig liker veldig godt, nå bare er det for tungt og ikke minst flaut. Tusen takk!

 

Ja jeg har ikke lyst på noen diett, det er derfor jeg har lagt meg på 1800 og «hverdagsmat», for såvidt jeg kan se er det dette jeg vil trenge som normalvektig. Takk for tips om trening også, jeg merker jo selv hvor innmari happy jeg er etter å ha trent eller gått en ekstra lang tur, så det tror jeg du har helt rett i. 

Det var noen utrolig random og veldig treffende eksempler, det er akkurat sånn. Jeg kjemper ikke imot en gang, jeg bare siger tilbake til gamle vaner også plutselig innser jeg at det gikk til helvete igjen - vet ikke hvordan jeg skal klare å holde denne bevisstheten. Jeg håper det er en fordel at jeg ikke overspiser/kroppen er ikke vant til store mengder mat, bare feil mat.. 

 

psykolog har jeg tenkt på lenge i forhold til dette, men det sitter jammen langt inne.... takk for tiden din!

Takk for godt innspill, du får si ifra om du vil dele fasiten. 

Takk, det skal jeg sjekke ut!

 

 

for en gjeng! 🙌🏻

Anonymkode: 126c2...dae

Alt du leser her er vanskelig for deg, blir for mye greier. Gjør det enkelt, alt handler om disiplin. Er der det går galt for alle.

Enkelt: https://desireeandersen.no/knekkebrod-dietten-derfor-funker-den/

Mer: https://www.siv.no/lavkaloridiett-for-fedmeoperasjon

Anonymkode: 9cce2...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt du leser her er vanskelig for deg, blir for mye greier. Gjør det enkelt, alt handler om disiplin. Er der det går galt for alle.

Enkelt: https://desireeandersen.no/knekkebrod-dietten-derfor-funker-den/

Mer: https://www.siv.no/lavkaloridiett-for-fedmeoperasjon

Anonymkode: 9cce2...ae8

Men jeg kan vel ikke bare leve med det resten av livet?

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hovedfokus for deg er å gå over fra snacksing til faste måltider med ordentlig mat. Da trenger vi ikke å diskutere om en brødskive er ok eller hvor mye proteiner osv. Ikke vær redd for frukt nå, du er 135kg! Du er ikke der i det hele tatt, slikt kan du sette deg inn i senere. Ikke gjør dette for avansert såpass tidlig i prosessen! Planen din om brødskiver er veldig bra syns jeg! 

Jeg har hatt det på samme måte som deg. Kun middag og resten snop. Men jeg var aldri overvektig da, så det er ingen automatikk i at dårlig mat gir overvekt. Alt handler om mengde, så du spiser nok mer enn du tror. Det som hjalp meg veldig var rett og slett og tømme skapene for godis, kjeks osv. Jeg kan ikke ha det hjemme. I tillegg handler jeg via kolonial.no, så jeg slipper å bli fristet i butikken. Jeg liker også tall og lister, så jeg brukte appen Lifesum aktivt. Men du kan også bruke en fysisk notatbok hvor du skriver ned det du spiser, og veier deg en gang i uken og noterer ned. Jeg er sikker på at du klarer dette!:) Men ikke gap over for mye ved å prøve å bli ekspert i ernæring nå. Fokuser på måltider og ingenting mellom måltidene. Det er jo veldig positivt at du ikke har så sterk sultfølelse da!

Anonymkode: 03814...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du har fortsatt helt rett. Fordelen er jo at det ikke blir så kleint da, når jeg klarer dette gruer jeg meg til kommentarer om det også 😛 

Tusen takk for god informasjon og at du tok deg tid, dette skal jeg sjekke nærmere!

Mulig jeg skrev et litt klønete innlegg, men jeg skal spise vanlig middag altså, ikke brød til middag. Applewatch skal jeg sjekke ut.. Tusen takk for veldig mange god eråd!

Ah, tusen takk, så enkelt? Da skal jeg prøve det!

Altså, vanlig middag, men brød elles. Gir det craving? Det visste jeg ikke i så fall. 

Tusen takk for motiverende ord, og du har helt rett, det må jo være en mye større glede. Jeg var der en gang og elsket det aktive livet. Nå er alt i livet strukturert og fantastisk fint, jeg mangler bare dette!

Anonymkode: 126c2...dae

Bare hyggelig 😊

Jeg hadde faktisk gitt opp selv, etter å ha vært overvektig i flere år. Følte meg syk, og trøtt hele tida, men så fant jeg denne youtuberen, og fikk motivasjonen tilbake :) 

Begynte forsiktig, og lyttet til informasjonen, og økte hverdagsaktiviteten gradvis. Tok en stund før jeg likte å trene igjen etter så mange år, men nå liker jeg det faktisk.

lykke til.

Anonymkode: 735ca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Mange her som er negative til hurtig vektnedgang, men for svært overvektig folk er det en helt grei måte å gjøre det på! Det er ingenting i veien for å gå ned masse i begynnelsen hvis du ønsker den taktikken. Noen studier viser at sakte vs hurtig vektnedgang ikke har noe å si, andre studier viser at sannsynligheten for å holde vekta er større ved hurtig vektnedgang. 1800 kalorier er ikke lavt heller... Skulle du slanket deg masse før en operasjon kunne du risikert å få anbefalt 1200 kcal. 

Jeg personlig liker ikke helt metoden du går for, jeg liker å trappe ned kaloriene, men hvis DU synes dette er overkommelig er det det som er viktig! Ikke spis mer kalorier bare fordi en luring sa det på KG... 1800 er et fint tall å begynne på. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Du legger ikke på deg av karbohydrater. Du legger på deg om du spiser mer kalorier enn du forbrenner.

Anonymkode: 3acfd...c14

Og karbohydrater gjør at du spiser mer og forbrenner mindre fett. Så jo, i praksis legger du på deg av karbohydrater, selv om du i teorien kan slanke deg ved å kun spise potetgull, bare du spiser lite nok.

Anonymkode: 2c247...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...