Gå til innhold

Jeg må bare bli kvitt denne vekta fort, er dette mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 år, 135 kg, 170 høy. De fleste kalorikalkulatorer sier at jeg har et kaloribehov på 3000 akkurat nå, det synker jo når vekta synker. Jeg har prøvd mye rart. Nå må jeg bare telle og lage et regnestykke. 

Min plan er: 

- Ned til under 100kg innen utgangen av året. 

- Kalkulatoren sier da kaloribehov på 1600 om dagen. 

- Jeg har ca 1 timer fysisk aktivitet hver dag, en halvtime tur og en halvtime maratonrydding (som virkelig får opp pulsen), kalkulatorene her sier utrolig mye forskjellig, fra 200kalorier til 500 (de som tar hensyn til nåværende vekt), så jeg velger legge meg på 200 

- Til sammen kan jeg da spise 1800 om dagen. Etterhvert som vekten går ned må jeg justere og lander på 1300-1400 de siste ukene 

 

Dette tilsvarer en vektnedgang på ca 1,4kg i uka. Jeg vet det er mer enn anbefalt, men jeg får ikke til å gjøre dette etter de anbefalte metodene, det går for seint og jeg har jo ikke motivasjon. 

 

For å motivere meg selv håper jeg det går an å gjøre som jeg har gjort et par uker: 

- Spiser 1800 ila dagen, feks et par brødskiver morgen, en til lunsj, middag og en til kvelds. Kanskje litt frukt, etc. 

- På kvelden kan jeg gjerne ta en ekstra gåtur eller treningstur, disse kaloriene "sparer" jeg til helgen. Så er jeg flink hele uka har jeg kalorier "igjen" til helgekos. Er det noe på trynet med den logikken eller kan jeg gjøre det sånn? 

 

Jeg kjenner at mye av motivasjonen her ligger i om det er overkommelig å havne under 100 innen nyttår og at jeg ved å gjøre noe ekstra kan spare opp til helgekos. En dag i blant kan jeg også drite i lunsj og unne meg en sjokolade. 

 

Hilsen en som håper noen tar seg tid til å lese og har så sinnsykt lyst til å bare få tilbake livet. Før var jeg aktiv, elsket å jogge og være i fjellet. Så stupte psyken en stund og nå er jeg her..

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår jeg deg riktig når du skriver at du spiser en brødskive både til middag og kvelds? Altså i tillegg til middagsmaten, så spiser du en brødskive? Hvorfor det? Det blir veldig mye karbohydrater på en dag, og det legger man på seg av. 

Jeg kan nok ikke nok om slanking, kjenner jeg, dersom du har lest at man er på slankekur med 1800 kcal om dagen. Det er jo hele dagsbehovet for en normal person som IKKE er på slankekur!? 

Anonymkode: c0e4d...d32

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir veldig mye karbohydrater på en dag, og det legger man på seg av. 

Anonymkode: c0e4d...d32

Du legger ikke på deg av karbohydrater. Du legger på deg om du spiser mer kalorier enn du forbrenner.

Anonymkode: 3acfd...c14

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du legger ikke på deg av karbohydrater. Du legger på deg om du spiser mer kalorier enn du forbrenner.

Anonymkode: 3acfd...c14

"Det blir veldig mye karbohydrater på en dag, og det legger man på seg av. "

Anonymkode: c0e4d...d32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville satset alt på under 100kg i utgangen av året. Det blir for uhåndterlig og langt fram. Jeg syns heller målet skal være å spise 1600kcal daglig. Så blir resultatet det det blir. Jeg ville ikke fokusert så veldig på trening nå, fokuser på kostholdet. Det er så usikkert hva man forbrenner, så ville ikke hatt det med i regnskapet. Det blir mer en bonus. I tillegg øker ofte appetitten av å trene, så du får se om vinninga går opp i spinninga egentlig.

Lykke til, og husk hvor lang tid du har brukt på å legge på deg. Man kan ikke forvente at det skal forsvinne veldig raskt.

Anonymkode: 03814...5ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis man er i kalloriunderskudd. Da kan man i teorien bare spise karbohydrater og gå ned i vekt. Men karbohydrater er kaloritett, så det. Blir jo fort litt små mengder, og da blir man sulten og da er det lettere å dette av lasset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at et sånt vekttap skal være gjennomførbart, at du skal ha nok energi gjennom dagen og ikke sulte deg, så anbefaler jeg virkelig lavkarbo. Les deg opp og prøv det. Er det ikke for deg, så er det ikke verre enn å gå tilbake å telle kalorier. Ønsker deg lykke til ❤️

Anonymkode: 742a5...cc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

"Det blir veldig mye karbohydrater på en dag, og det legger man på seg av. "

Anonymkode: c0e4d...d32

Ikke hvis kalorimengde i løpet av dagen er mindre enn det vedkommende forbrenner.

Anonymkode: 3acfd...c14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg også bak anonym 5ee, det er vanskelig å vite hva altivitet faktisk tilfører av ekstra forbrenning. Du skriver heller ikke om aktivitetsnivået ditt ellers om dagen TS, hvis du er veldig inaktiv bortsett fra ryddingen, og turen, gir nok ikke disse deg noe ekstra å gå på. Pass også på at du fyller opp med grønnsaker, de er kalorifattige, fulle av vitaminer og kan hjelpe på mettehetsfølsen da man kan spise de i mengder😊 Lykke til TS

Endret av Kvekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår jeg deg riktig når du skriver at du spiser en brødskive både til middag og kvelds? Altså i tillegg til middagsmaten, så spiser du en brødskive? Hvorfor det? Det blir veldig mye karbohydrater på en dag, og det legger man på seg av. 

Jeg kan nok ikke nok om slanking, kjenner jeg, dersom du har lest at man er på slankekur med 1800 kcal om dagen. Det er jo hele dagsbehovet for en normal person som IKKE er på slankekur!? 

Anonymkode: c0e4d...d32

Altså: 

Morgen: 2 brødskiver (400kalorier)
Lunsj: 1 brødskive (200kalorier)
Middag: etellerannet (600kalorier)
Kvelds: 1 brødskive (200kalorier)

= 1400. Så blir det jo litt frukt ila dagen, et glass melk eller lignende. Lander på 1600-1800. Er det noe jeg ikke tenker på da? Ang dagsbehov så sier alle kalkulatorer at jeg har et dagsbehov på 3000kalorier pga vekten, er de feil?

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke jeg ville satset alt på under 100kg i utgangen av året. Det blir for uhåndterlig og langt fram. Jeg syns heller målet skal være å spise 1600kcal daglig. Så blir resultatet det det blir. Jeg ville ikke fokusert så veldig på trening nå, fokuser på kostholdet. Det er så usikkert hva man forbrenner, så ville ikke hatt det med i regnskapet. Det blir mer en bonus. I tillegg øker ofte appetitten av å trene, så du får se om vinninga går opp i spinninga egentlig.

Lykke til, og husk hvor lang tid du har brukt på å legge på deg. Man kan ikke forvente at det skal forsvinne veldig raskt.

Anonymkode: 03814...5ee

Takk for godt innspill! Jeg er egentlig enig, men jeg har jo prøvd å ta små delmål og ikke fokusere. Jeg er derimot i hverdagen rimelig obsessed med tall og regnestykker, så i hodet mitt er det kanskje logisk og motiverende, jeg drives nok veldig av tall og det virker som "vent og se"-taktikken fungerer dårlig. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

For at et sånt vekttap skal være gjennomførbart, at du skal ha nok energi gjennom dagen og ikke sulte deg, så anbefaler jeg virkelig lavkarbo. Les deg opp og prøv det. Er det ikke for deg, så er det ikke verre enn å gå tilbake å telle kalorier. Ønsker deg lykke til ❤️

Anonymkode: 742a5...cc6

Synes det er så myef orskjellig snakk om lavkarbo. Prøvde det noen uker og ble veldig svimmel og uvel, men vet ikke om det var tilfeldig..  Har også lyst til å legge til meg vaner jeg kan beholde ut livet. Tusen takk!

Anonymkode: 126c2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å motivere litt; jeg vet ikke, men jeg tror det er fullt mulig for deg å gå ned 35 kg innen året er omme. Jeg har selv gått ned 40 kg på 7 måneder, fullt mulig, men beintøft. Man mister som regel vekt hurtigere når man er stor fra før. Nå sliter jeg stort med å ta av 5 kg, da jeg var stor, kunne jeg ta av 5 kg på en uke liksom. Så kunne det stå stille en stund, før jeg plutselig tok av 3 til, på halvannen uke. 

Anonymkode: 0d4fd...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig men veldig ambesiøst, ville tatt det litt roligere og satset på sommeren 2021. Bedre ha ta det rolig enn å gå lei og legge på seg igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men! Finn alternativer til brød. Jeg kuttet brød fullstendig, spiste heller mye salater, egg, kylling osv. 

Anonymkode: 0d4fd...9c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er så overvektig så trenger ikke 1,4 kilo i uka være helt usannsynlig, men jeg synes ikke at kostholdsplanen din høres så veldig gjennomtenkt ut. Såklart, spiser du mindre enn du forbrenner så kan du jo velge brødskiver, men når du veier 135 kilo så regner jeg med at du er vant til å spise ganske enorme mengder med mat så volumet av brødskiver kommer nok ikke til å være nok kontra kaloriene du får i deg. Dette må du jo såklart vurdere selv, men det finnes mye mat du blir lengre mett av enn brødskiver og som definitivt gir mere næring i tillegg.

 

Jeg er veldig lite for å nekte seg ulik mat på diett altså, så brødskiver er det plass til, men kanskje ikke som hovedmåltider hvis man er vant til å spise sinnsykt mye 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår jeg deg riktig når du skriver at du spiser en brødskive både til middag og kvelds? Altså i tillegg til middagsmaten, så spiser du en brødskive? Hvorfor det? Det blir veldig mye karbohydrater på en dag, og det legger man på seg av. 

Jeg kan nok ikke nok om slanking, kjenner jeg, dersom du har lest at man er på slankekur med 1800 kcal om dagen. Det er jo hele dagsbehovet for en normal person som IKKE er på slankekur!? 

Anonymkode: c0e4d...d32

Men TS har et kaloribehov på 3000 for å opprettholde vekta om jeg har forstått rett, derfor vil 1800 kalorier daglig føre til at hun mister vekt. Dette må selvsagt justeres ned etterhvert som hun går ned :)

Anonymkode: 3a6e0...e85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså: 

Morgen: 2 brødskiver (400kalorier)
Lunsj: 1 brødskive (200kalorier)
Middag: etellerannet (600kalorier)
Kvelds: 1 brødskive (200kalorier)

= 1400. Så blir det jo litt frukt ila dagen, et glass melk eller lignende. Lander på 1600-1800. Er det noe jeg ikke tenker på da? Ang dagsbehov så sier alle kalkulatorer at jeg har et dagsbehov på 3000kalorier pga vekten, er de feil?

Takk for godt innspill! Jeg er egentlig enig, men jeg har jo prøvd å ta små delmål og ikke fokusere. Jeg er derimot i hverdagen rimelig obsessed med tall og regnestykker, så i hodet mitt er det kanskje logisk og motiverende, jeg drives nok veldig av tall og det virker som "vent og se"-taktikken fungerer dårlig. 

Synes det er så myef orskjellig snakk om lavkarbo. Prøvde det noen uker og ble veldig svimmel og uvel, men vet ikke om det var tilfeldig..  Har også lyst til å legge til meg vaner jeg kan beholde ut livet. Tusen takk!

Anonymkode: 126c2...dae

Brødskive med pålegg er nok rundt 150 kalorier så der har du litt å gå pa. Spis mer kyllingfilet og fisk, gir mer metthetsfølelse og få kalorier. Kan spise mye grønnsaker det er lite kalorier  men ikke frukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Kvekk said:

Stiller meg også bak anonym 5ee, det er vanskelig å vite hva altivitet faktisk tilfører av ekstra forbrenning. Du skriver heller ikke om aktivitetsnivået ditt ellers om dagen TS, hvis du er veldig inaktiv bortsett fra ryddingen, og turen, gir nok ikke disse deg noe ekstra å gå på. Pass også på at du fyller opp med grønnsaker, de er kalorifattige, fulle av vitaminer og kan hjelpe på mettehetsfølsen da man kan spise de i mengder😊 Lykke til TS

Ja, jeg har jo prøvd de kalkulatorene og lagt alt inn på inaktiv for å være sikker. Har kontorjobb dagtid, men egentlig gjør jeg endel annet ettermiddag. Er ute med ungene, holder endel kurs (det er ikke hard aktivitet, men jeg går jo hele tiden), så egentlig er jeg ikke veldig inaktiv på fritiden, men prøver jo å heller underdrive enn overdrive hva jeg driver med. 

Litt kjedelig om aktivitet er såpass uforutsigbart, da bør jeg kanskje droppe å ta de med ja. Jeg håper jo også at når vekta går ned kommer gleden ved aktivitet i større grad tilbake. Jeg er ganske ustoppelig på alt annet i livet jeg bestemmer meg for, så det irriterer meg at dette har jeg ikke klart finne motivasjonen til. Også ser jeg i større og større grad at jeg tyr til mat/mister grepet hver gang noe er kjipt, jeg blir syk, man skal kose seg litt ekstra, etc. Jeg er veldig oppdratt sånn. Syk = snop og mat, ferie = kosen er at man kan drikke masse brus og spise god mat. Det må jo være der det kræsjer, men jeg får meg ikke ut av mønsteret. 

 

Tusen takk! :)

Anonymkode: 126c2...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du behov for 3000 så legg deg på 2400 så slipper du og gå spesielt sulten og juster nedover etter hvert som behovet synker er det jeg anbefaler

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Loff77 skrev:

Brødskive med pålegg er nok rundt 150 kalorier så der har du litt å gå pa. Spis mer kyllingfilet og fisk, gir mer metthetsfølelse og få kalorier. Kan spise mye grønnsaker det er lite kalorier  men ikke frukt. 

Kommer an på hva du har på. Spiser du salami, ost, røkelaks eller makrell i tomat på skiva så et det lett 200 kalorier+ i en skive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

Kommer an på hva du har på. Spiser du salami, ost, røkelaks eller makrell i tomat på skiva så et det lett 200 kalorier+ i en skive. 

Enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...