Gå til innhold

Deres syn på muslimsk id markering på nrk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er så latterlig at nordmenn tror dette er standard for alle, kun de mest ekstreme av ekstreme religiøse som tenker slik. Moren min er muslim og gift med den veldig hvite, norske pappan min og her har vi pinnekjøtt og ribbe til hver jul. Familien til moren min elsker pappan min like mye som sin egen familie. Skjønner ikke hvor dere får all den «kvinneundertrykkelse!» og «muslimer må gifte seg med muslimer!» bullshitet deres fra..

Anonymkode: 9a954...72c

Godt forsøk...

Nei.

For at en muslimsk kvinne skal kunne gifte seg, må mannen ha konvertert om han ikke er muslim fra før.  

Selv ble jeg gift med en muslimsk mann, og måtte konvertere. 

Ufølge islam, eier mannen kvinnen, og hun skal adlyde og finne seg i å bli behandlet som eiendom med alt det som følger med det. 

Og NRK har blitt mer muslimsk kanal enn noen annen europeisk kanal så langt. Fint at folk feirer, men det går an å bruke hodet sitt og tenke litt selv også. 

Har muslimske venner som kutta meg ut da de så at jeg hadde Buddha-statue til pynt hjemme. Sånt fornærmer de noe ekstremt. Orker ikke å hå inn på hvorfor osv. De som vet, de vet. Resten får Google islam og Buddha .. 

Anonymkode: c18ba...372

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom NRK også formidler kunnskap om andre minoriteter i Norge synes jeg det er positivt. Men desseverre er det en tendens til at islam får en svært sentral plass som ingen andre minoritetsamfunn får. Vi har hatt jøder i Norge i mange generasjoner. Av innvandrere har vi chilenske, vietnamesiske, sri lankiske osv. Men hvem kan med hånden på hjertet si de kan noe som helst om jøder, chilenere, vietnamesere eller sri lankere?

Eid, haram, halal, kuffar, sharia, salam aleikum osv er derimot hverdagsmat blant nordmenn.

Mer balansert opplysning om minoritetsgrupper. Og med trykk på opplysning, ikke misjonering.

Anonymkode: 8c6f1...93e

Sier meg enig i dette. 

Anonymkode: 6b1ed...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare gjøre det uten religion i bildet?

Anonymkode: 12172...731

Hvorfor er nordmenn  så redd for religion?

Anonymkode: bcddd...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom NRK også formidler kunnskap om andre minoriteter i Norge synes jeg det er positivt. Men desseverre er det en tendens til at islam får en svært sentral plass som ingen andre minoritetsamfunn får. Vi har hatt jøder i Norge i mange generasjoner. Av innvandrere har vi chilenske, vietnamesiske, sri lankiske osv. Men hvem kan med hånden på hjertet si de kan noe som helst om jøder, chilenere, vietnamesere eller sri lankere?

Eid, haram, halal, kuffar, sharia, salam aleikum osv er derimot hverdagsmat blant nordmenn.

Mer balansert opplysning om minoritetsgrupper. Og med trykk på opplysning, ikke misjonering.

Anonymkode: 8c6f1...93e

Antakelig fordi de er største ikke-kristne minoriteten. Chilenere, mange fra Vietnam og Sri Lanka er kristne, og dermed ikke så annerledes. Migrapolis var et fint program med ulike innslag, men kanskje ikke noe det brede publikum så på.

Anonymkode: bcddd...01b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt forsøk...

Nei.

For at en muslimsk kvinne skal kunne gifte seg, må mannen ha konvertert om han ikke er muslim fra før.  

Selv ble jeg gift med en muslimsk mann, og måtte konvertere. 

Ufølge islam, eier mannen kvinnen, og hun skal adlyde og finne seg i å bli behandlet som eiendom med alt det som følger med det. 

Og NRK har blitt mer muslimsk kanal enn noen annen europeisk kanal så langt. Fint at folk feirer, men det går an å bruke hodet sitt og tenke litt selv også. 

Har muslimske venner som kutta meg ut da de så at jeg hadde Buddha-statue til pynt hjemme. Sånt fornærmer de noe ekstremt. Orker ikke å hå inn på hvorfor osv. De som vet, de vet. Resten får Google islam og Buddha .. 

Anonymkode: c18ba...372

Du vet at det finnes mange retninger og kulturer innen islam på samme måte som innen kristendom og andre religioner? Det at du måtte konvertere har mer med kultur for den du giftet deg med å gjøre. Ifølge Kuranen så skal ingen tvinge islam til andre mennesker, det er noe en skal føle for å gjøre selv. Når disse ekstremistene tvinger andre til å konvertere så har det ingenting med religion å gjøre, men kultur og ekstremisme. 
 

Jeg er muslim selv og i vær kultur er det helt vanlig å gifte seg med ikke muslimske. Har ikke hørt om noen som har konvertert til islam. Men så er ikke vi ekstremister, vi dekker oss ikke til, likestilling er normen, likeså samboerskap. Så nei det ar du har valgt en ekstremist har ingenting med religion å gjøre. 

Anonymkode: 3e064...3b9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Maskot skrev:

Hva med når reporterne reiser til arabiske land for å formidle nøytrale nyheter? Jo da var man snar å få den på.

Ja selvsagt. Er man i et land der man er pålagt hijab så bruker man hijab. When in Rome...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er nordmenn  så redd for religion?

Anonymkode: bcddd...01b

Tror det heller er slik at mange ikke kan fordra Islam og all elendigheten som medfølger.

Anonymkode: 28f47...a12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er nordmenn  så redd for religion?

Anonymkode: bcddd...01b

Det er mye ondskap som er utført i religioners navn. 

For øvrig burde NRK nå også lage programmer for alle de andre religionenes høytider også, ikke bare favorisere muslimene.
Syns ikke noe om det. Norge er ikke et muslimsk land. 

Anonymkode: 9cdd8...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke hylle voldens og tvangens religion.

Religioner som ikke aksepterer andre trosretninger bør forbys.

Det samme gjelder religioner som forbyr homofili, forkynner dødsstraff/piskeslag for voldtektsofre osv.

Anonymkode: 04f0a...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er så latterlig at nordmenn tror dette er standard for alle, kun de mest ekstreme av ekstreme religiøse som tenker slik. Moren min er muslim og gift med den veldig hvite, norske pappan min og her har vi pinnekjøtt og ribbe til hver jul. Familien til moren min elsker pappan min like mye som sin egen familie. Skjønner ikke hvor dere får all den «kvinneundertrykkelse!» og «muslimer må gifte seg med muslimer!» bullshitet deres fra..

Anonymkode: 9a954...72c

Det er vel fordi det er de vi møter da. Jeg er god venninne med ei muslim. Har ikke inntrykk av at foreldrene hennes er så veldig konservative eller ekstreme, men hun får ikke ha en kjæreste som ikke er muslim. Og kjenner flere som har samme beskjed hjemmefra. Kommer ikke på noen muslimer jeg kjenner som har aksept fra foreldre at man har kristen kjæreste. Dette gjelder begge kjønn. Men mulig det bare er sånn lokalt her jeg bor og har bodd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom NRK også formidler kunnskap om andre minoriteter i Norge synes jeg det er positivt. Men desseverre er det en tendens til at islam får en svært sentral plass som ingen andre minoritetsamfunn får. Vi har hatt jøder i Norge i mange generasjoner. Av innvandrere har vi chilenske, vietnamesiske, sri lankiske osv. Men hvem kan med hånden på hjertet si de kan noe som helst om jøder, chilenere, vietnamesere eller sri lankere?

Eid, haram, halal, kuffar, sharia, salam aleikum osv er derimot hverdagsmat blant nordmenn.

Mer balansert opplysning om minoritetsgrupper. Og med trykk på opplysning, ikke misjonering.

Anonymkode: 8c6f1...93e

Jeg kan si at jeg vet mer om jøder og lankere enn jeg kan om muslimer. Jeg har bodd med en chillener, men skal ikke påstå jeg vet så mye om kulturen likevel. Var ikke det hun snakket mest om i kollektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er det vel uvanlig at blir akseptert? Kjenner flere der kvinnen har måttet konvertere til islam for å bli godtatt av hans familie. Ikke at de er ekstreme eller noe, og de kan jo fint være med og spise pinnekjøtt til jul, men de må konvertere uansett og betegner seg som muslimer.

Anonymkode: e6ea8...49f

Jeg er ateist og gift med en muslimsk mann. Har aldri vært snakk om å konvertere for å bli akseptert.

Anonymkode: 929a6...e32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Eid er alltid hyggelig det. Likte at Noman fikk frem at mange er forskjellige, alle har en historie og mange er OK med dette. 
 

Synes det er litt mye fokus på mat. Det er jo ikke bare dette man skal holde seg vekk fra under faste. Det er også kjærlighetstegn, kjærtegn, osv. Det at mange uten noen andre medmennesker ikke har noen å gi en god klem. Ikke holde hånden, kysse osv. For meg var det et sjokk. Jeg fastet med min mann for å kjenne på kroppen hva det var, og det med den fysiske nærheten var tøffest. For meg. 
 

Ellers tror jeg slike program letter på sløret. Skulle gjerne vært med på selve eid feiringen med de som snakket i programmet da....

Hvorfor fastet du? Egentlig er det jo ikke ordentlig faste, mange muslimer legger jo på seg under "fasten." De spiser som griser etter solnedgang. Er ikke noe ordentlig selvkontroll som for eksempel i tradisjonell kristendom hvor man fastet ordentlig i perioder (og da spiste de ikke som griser etter solnedgang som muslimer gjør).

Anonymkode: aee31...4b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fastet du? Egentlig er det jo ikke ordentlig faste, mange muslimer legger jo på seg under "fasten." De spiser som griser etter solnedgang. Er ikke noe ordentlig selvkontroll som for eksempel i tradisjonell kristendom hvor man fastet ordentlig i perioder (og da spiste de ikke som griser etter solnedgang som muslimer gjør).

Anonymkode: aee31...4b9

Haha, den var treffende!

Anonymkode: 04f0a...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er det vel uvanlig at blir akseptert? Kjenner flere der kvinnen har måttet konvertere til islam for å bli godtatt av hans familie. Ikke at de er ekstreme eller noe, og de kan jo fint være med og spise pinnekjøtt til jul, men de må konvertere uansett og betegner seg som muslimer.

Anonymkode: e6ea8...49f

Det er ikke så uvanlig.  Kjenner flere mixed forhold. 

Anonymkode: ce3c2...0f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er helt greit at eid blir markert på Nrk. Dette var jo et koseprogram hvor det var litt om mat,  litt underholdning og i så måte lignet det på Kvelden før kvelden.  Vil ikke si at det var fokus på det religiøse,  mer at det var en familiefest. Syntes også det var interessante gjester i studio.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fastet du?

 

For å vite mer om hva mannen min hadde med seg av verdier og for å kjenne på kroppen hva dette betyr i praksis. For å vite hva jeg snakker om, ut i fra mitt eget ståsted.

Her i huset leses det ikke fra koranen, eller er noe religiøse ting på veggene, ikke hos svigers heller. Det er mer tradisjon. Ingen drar til moske heller. ikke gjort siden vi ble sammen for snart 20 år siden. Mannen min sier de ikke pleier å gjøre det. At han i ungdomstiden kunne gifte seg med hvem han ville, så lenge det var et godt menneske...

Dette er ikke praktiserende mennesker, og jeg vet ikke alle har det slik i sine muslimske hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rasende over denne leflingen med volds ideologien islam. 
synes det er uhørt at den norske stat dekker dette! 
nrk bommer GROVT!! 

Anonymkode: a2bcb...80f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot at de feirer på sin måte så lenge de lærer seg norsk og respekterer den norske kulturen. 

Anonymkode: 6cc3b...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...